• Re: Elcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum

Av:
    ForesterGuy
    Skogsgubben skrev:
    Är för övrigt inte helt nöjd med mitt eget nick. De flesta som hänger här vistas betydligt oftare i skogen än jag.)

Hm.

Av:
    plumse
    ForesterGuy skrev:
    Skogsgubben skrev:
    Är för övrigt inte helt nöjd med mitt eget nick. De flesta som hänger här vistas betydligt oftare i skogen än jag.)

Hm.

+1
    (torrt i skogen nu!)

Av:
    Makten
    Skogsgubben skrev:
    Oj. Det var bra få bakgrunden till användarnamnet. Det utstrålar "skitstövel utan självdistans".
    Jag skriver inte det för att vara elak. Tänkte bara att det kan vara bra att veta att det kan uppfattas så.

Den som tycker att ett namn eller användarnamn "utstrålar" något borde nog fundera lite på sin egen person och hur man ser på sina medmänniskor. Är det rimligast att döma någon för vad de gör, tycker och säger, eller för hur de ser ut, vad de heter och vad de har för hudfärg, till exempel?
    Som vi tidigare sett i tråden så kan man även döma folk efter vad man hittat på att de tycker, så det finns fler varianter. Orkar man inte ta in en åsikt, eller om man inte klarar av att argumentera mot en åsikt, så tar tyvärr ofta mer primitiva sidor över. Värt att betänka.

Påminner om när en vän till mig blev påhoppad i högstadiet för att han var skallig. Påhopparen undrade om han var nazist.
    Det var han inte, utan han hade cancer och hade tappat allt hår på grund av cellgifter. Nu är han död.

Edit: Påhopparen blev turligt nog väldigt, väldigt ångerfull när han förstod hur extremt korkat han betett sig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-13 22:02 av Makten.

Av:
    Jocke77
    Skogsgubben skrev:
    Makten skrev:
    ...

Angående mitt användarnamn, som många gånger använts emot mig när någon tycker att jag är dum, ...

...

Hur som helst; att använda någons namn emot densamma, är ungefär det lägsta man kan pyssla med. Men visst var det lite roligt i sammanhanget, kan jag medge:-)

Oj. Det var bra få bakgrunden till användarnamnet. Det utstrålar "skitstövel utan självdistans".
    Jag skriver inte det för att vara elak. Tänkte bara att det kan vara bra att veta att det kan uppfattas så.

Jag tycker att användarnamnet utstrålar "någon som inte tar sig själv på så stort allvar och har humor". Att välja "Makten" på ett forum där man är anonym ser jag som ett sätt att vara ironisk...eftersom man inte har någon makt :-)

Det var OT men tråden är ju redan episkt OT :-)

Av:
    Frankenstein's Bike
    Skogsgubben skrev:

Hepp, har alltid tyckt att användarnamnet "Makten" är en rolig och ironisk blinkning till (främst) identitetsvänsterns besatthet av "maktanalys" - checka dina privilegier osv. Men där fick vi väl bevisat att jag är både efterbliven och analfabet.

Vänligen
    Frankenstein
  • Re: Tråden för efterblivna och analfabeter

Av:
    Luktapåblommorna
    Vi vill ju inte glömma hur det hela började, hade varit synd.
    .
    Makten skrev:
    Jag har inget direkt emot elcyklar, men igår var det nån tomte som låg precis bakom mig med elcykel. Det kändes jättefel att kämpa med maxpuls när man visste att det är nån bakom som knappt behöver anstränga sig ett skit. Jag bytte grupp för att jag blev en aning förbannad och såg dessutom väldigt besvärade blickar från en del andra i gruppen, men ingen sa något.

Hur hanterar man det här? Och framför allt; hur fan tänker man om man dyker upp på en oorganiserad rajd där alla utom man själv saknar motor? Förstår man inte att det blir konstig stämning då? Om elcyklisterna vill köra i en elcykelgrupp däremot, inte mig emot.
    Gissar att det här kommer bli rätt vanligt och att det kan utlösa diverse jobbiga situationer eftersom så många verkligen hatar elcyklar, och så många andra är totalt oförstående.

Diskutera! Går och köper popcorn så länge;-)

Edit: OBS! Tråden handlar INTE om huruvida elcykel i skogen är lagligt eller olagligt.

Av:
    Fredrik S
    Luktapåblommorna skrev:

Vilken enormt liten människa du framstår som.

Av:
    Makten
    Luktapåblommorna skrev:

Vi som faktiskt varit med och diskuterat i tråden innan den ballade ur vet nog precis hur det började. Lustigt att det ska påminnas om av någon som inte varit det. Nån som dessutom började med OT i sitt första inlägg i tråden:

Luktapåblommorna skrev:
    Allemansrätten är ickemotoriserad. Polisanmäla de som kör i skogen med elcyklar och få det provat i rätten så kommer vi få svaret om vad som gäller så småningom.

Dumstrut på.

Av:
    Skogsgubben
    Makten skrev:
    Skogsgubben skrev:

Den som tycker att ett namn eller användarnamn "utstrålar" något borde nog fundera lite på sin egen person och hur man ser på sina medmänniskor. Är det rimligast att döma någon för vad de gör, tycker och säger, eller för hur de ser ut, vad de heter och vad de har för hudfärg, till exempel?
    Som vi tidigare sett i tråden så kan man även döma folk efter vad man hittat på att de tycker, så det finns fler varianter. Orkar man inte ta in en åsikt, eller om man inte klarar av att argumentera mot en åsikt, så tar tyvärr ofta mer primitiva sidor över. Värt att betänka.

Påminner om när en vän till mig blev påhoppad i högstadiet för att han var skallig. Påhopparen undrade om han var nazist.
    Det var han inte, utan han hade cancer och hade tappat allt hår på grund av cellgifter. Nu är han död.

Edit: Påhopparen blev turligt nog väldigt, väldigt ångerfull när han förstod hur extremt korkat han betett sig.

Äsch. Jag visste att det fanns risk att det där skulle göra dig upprörd. Det var inte meningen. Jag minns inte vilka åsikter du annars står för, men i den här tråden har jag delat din uppfattning och tycker att du verkar som en trevlig kille.

Du glömde citera det här förresten:
    Skogsgubben skrev:
    ( brukar naturligtvis inte döma folk efter deras namn i vanliga fall, men på ett forum har man ju möjlighet att själv bestämma vilken framtoning man vill ha. ....)
    Som tur är verkar många andra ha tagit ditt namn på mindre allvar. Nu när jag "känner" dig som Martin, kommer det bli lättare för mig också.

Vänliga hälsningar
    Fredrik

Av:
    erik h
    Det kanske vore på tiden att begränsa skogscyklingens omfattning. De på senare tid uppkomna sociala strukturerna, omfattningen och beteendena känns inte lovande.

Skulle föredra att cykling höll sig kvar i den udda outsiderform det handlade om tidigt 90-tal, av många skäl.

Kanske börja med ett rejält förbud och beivrande polis på elmoped som patrullerar runt sicklaskiftet och sjöstaden?

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    Makten
    Skogsgubben skrev:
    Äsch. Jag visste att det fanns risk att det där skulle göra dig upprörd.

Alltså, jag är och var inte ett dugg upprörd:-) Det är verkligen märkligt hur saker skrivna i text kan tolkas så olika.

Edit: Jag har alltså inte sett något negativt med dina inlägg heller vad jag kan minnas. Lika bra att göra det klart med tanke på omständigheterna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 00:25 av Makten.

Av:
    Skogsgubben
    Makten skrev:
    Skogsgubben skrev:
    Äsch. Jag visste att det fanns risk att det där skulle göra dig upprörd.

Alltså, jag är och var inte ett dugg upprörd:-) Det är verkligen märkligt hur saker skrivna i text kan tolkas så olika.
    Du har rätt. Jag trodde att du skulle bli upprörd och läste därför ditt svar med de glasögonen på.
    Nu när jag läser igen så finns det ju faktiskt inget som säger det. Där ser man. :-)

Av:
    me.I.am
    Jag är inte tävlingsmänska, men...

Rolig tråd

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    RicoShredderKowalski
    plumse skrev:
    RicoShredderKowalski skrev:
    xdr skrev:
    åberg skrev:
    #1725 skrev:
    åberg skrev:
    Det var synd om Makten att hen inte fick vara diktator över ämnesvalen i tråden. Var hyr man gråterskor nuförtiden? :)

Edit to add: Användarnamnet tillför en dimension till humorn. :)

Handlar mer om hur många gånger någon sagt vad M tänker, känner, tycker än att ämnet gled in på lagligt rätt eller fel.

Du postar ytterligare ett inlägg med syfte att polarisera och trycka till mer än att ha någon vettig input i någon av sakfrågorna.
    Eventuell ytterligare polarisering och tilltryckning var inte ett syfte utan en bieffekt. En bieffekt som jag egentligen är gammal nog både att kunna förutse och värdera dess inverkan på den här trådens potential till kunskapsutbyte och ökad förståelse mellan lägren. Jag skrev så för att det ur någon synvinkel är roligt, det var syftet. Kanske inte ur din synvinkel, men ur någon annans. Vad det gäller TS, som var föremål för skämtet, verkar vederbörande vara i affekt så det vore orimligt att anta något gillande därifrån för stunden.

Till TS: Hoppas det inte sabbar för mycket av din dag.

Om den här tråden ska lyfta igen behövs överlag mer självdistans hos flera skribenter på olika sidor av pajkriget. Jag vet inte om det finns i tablettform eller hur man får tag på det så med det kan jag bara önska lycka till.

Medicintips: Modus Hoperandi 355ml 6.8%

Det där är väldigt OT du får ta det där i något farmaceutforum

Borde vi inte ha en kategori för det?
    Och flytta misär-tråden dit också.

Fast nu är det ju så att farmaceuter inte är läkare så misärtråden bör enligt mig inte vara i farmaceut-kategorin om en sådan skulle uppstå.

Av:
    åberg
    Om jag skulle köpa medlemskap i en SCF-ansluten förening, köpa licens och delta i en tävling och upptäckte en elcykel i loppet (i en klass som inte explicit tillåter elcykel, dvs vilken tävlingsklass som helst) skulle jag uppsöka sekretariat eller kommissarie och göra protest i enlighet med reglementet. Licensen är ju typ ett kontrakt på att man ska följa reglementet. Är det nån som inte följer det ska vederbörande betala schweizerfranc.

Om jag skulle upptäcka en elcykel under träning eller nöjescykling skulle jag förmodligen börja med att observera. Titta på körstil, bedöma förarens förmåga att hantera svårigheter, hjulspinn, bromsningar, styrka och uthållighet samt hur elcykeln uppför sig, om regleringen verkar följsam och hur fjädringen jobbar. Skulle testa om jag kunde hänga på i kortbackar. Jag skulle förmodligen bli fantastiskt, vidrigt slut i benen och ha lungorna hängande utanför. Sen skulle jag förmodligen fråga om prestanda (tror motsvarande i musikvärlden kallas "plektrumraggare" :) Först därefter skulle jag försöka komma in på om föraren var medveten om den diskussion som finns rörande att lagstiftningen ännu inte är anpassad efter den här sortens nya teknik och vad vederbörande hade för ställning i frågan.

...fast förmodligen skulle jag vara frånkörd sen länge så det hade nog inte blivit så mycket mer än observera-punkten och kanske inte så mycket av den heller. :)

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2042-06-21 13:37 med överlägsen signifikans.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 10:35 av åberg.

Av:
    wobblie
    Fast nu är det ju så att farmaceuter inte är läkare så misärtråden bör enligt mig inte vara i farmaceut-kategorin om en sådan skulle uppstå.

Men alla preparat man behöver för att döva ångesten efter att ha läst tråden då?

Av:
    TOST
    On topic:

Personligen, när det kommer till såväl fysiska som intellektuella utmaningar, tävlar jag alltid, nästan omedvetet.
    Jag tävlar mot mig själv och alla andra, så mycket att jag ibland måste övertala mig själv att man faktiskt kan ta det lugnt till jobbet någon gång. Strava kommer att bli min död..

Nu har jag ytterst lite erfarenhet av seriös skogscykling, men kan i mitt fall dra lite paralleller till just jobbpendling. Jag håller nästan alltid så högt tempo jag klarar av, och blir ändå ibland omcyklad. Om man är en vinnarskalle som jag så hittar man gärna anledningar till varför man "förlorade", så om någon har elmotor är snarare bra för mitt ego. Det är som skönt med skyll i stil med "han hade ju elmotor" eller "hon hade ju ingen packning" eller "det där såg ju ut som en 6kg kolräser med 25mm däck". Det skulle vara mycket jobbigare för mitt ego om någon passerade med en gnisslande gammal damtralla och opumpade däck.

Min poäng är: Det ger en otrolig ego-boost att lyckas cykla om en elmoped (eller en vanlig moped för den delen), men att bli passerad av en fäller ingen skugga på ens egen prestation.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 11:05 av TOST.

Av:
    me.I.am
    TOST skrev:
    On topic:

Personligen, när det kommer till såväl fysiska som intellektuella utmaningar, tävlar jag alltid, nästan omedvetet.
    Jag tävlar mot mig själv och alla andra, så mycket att jag ibland måste övertala mig själv att man faktiskt kan ta det lugnt till jobbet någon gång. Strava kommer att bli min död..

Nu har jag ytterst lite erfarenhet av seriös skogscykling, men kan i mitt fall dra lite paralleller till just jobbpendling. Jag håller nästan alltid så högt tempo jag klarar av, och blir ändå ibland omcyklad. Om man är en vinnarskalle som jag så hittar man gärna anledningar till varför man "förlorade", så om någon har elmotor är snarare bra för mitt ego. Det är som skönt med skyll i stil med "han hade ju elmotor" eller "hon hade ju ingen packning" eller "det där såg ju ut som en 6kg kolräser med 25mm däck". Det skulle vara mycket jobbigare för mitt ego om någon passerade med en gnisslande gammal damtralla och opumpade däck.

Min poäng är: Det ger en otrolig ego-boost att lyckas cykla om en elmoped (eller en vanlig moped för den delen), men att bli passerad av en fäller ingen skugga på ens egen prestation.

Mycket lättare att hantera sånt där om man är öppen mot sig själv att man är tävlingsmänska, och då kan man också jobba med dom negativa sidorna av det hela.

Av:
    plumse
    plumse skrev:
    xdr skrev:
    åberg skrev:
    #1725 skrev:
    åberg skrev:
    Det var synd om Makten att hen inte fick vara diktator över ämnesvalen i tråden. Var hyr man gråterskor nuförtiden? :)

Edit to add: Användarnamnet tillför en dimension till humorn. :)

Handlar mer om hur många gånger någon sagt vad M tänker, känner, tycker än att ämnet gled in på lagligt rätt eller fel.

Du postar ytterligare ett inlägg med syfte att polarisera och trycka till mer än att ha någon vettig input i någon av sakfrågorna.
    Eventuell ytterligare polarisering och tilltryckning var inte ett syfte utan en bieffekt. En bieffekt som jag egentligen är gammal nog både att kunna förutse och värdera dess inverkan på den här trådens potential till kunskapsutbyte och ökad förståelse mellan lägren. Jag skrev så för att det ur någon synvinkel är roligt, det var syftet. Kanske inte ur din synvinkel, men ur någon annans. Vad det gäller TS, som var föremål för skämtet, verkar vederbörande vara i affekt så det vore orimligt att anta något gillande därifrån för stunden.

Till TS: Hoppas det inte sabbar för mycket av din dag.

Om den här tråden ska lyfta igen behövs överlag mer självdistans hos flera skribenter på olika sidor av pajkriget. Jag vet inte om det finns i tablettform eller hur man får tag på det så med det kan jag bara önska lycka till.

Medicintips: Modus Hoperandi 355ml 6.8%

Det där är väldigt OT du får ta det där i något farmaceutforum

Borde vi inte ha en kategori för det?
    Och flytta misär-tråden dit också.

Sant!
    I så fall kanske en kategori "Kropp och fysik" och en kategori för annat där t.ex eMTB-frågor hamnar.

Av:
    Luktapåblommorna
    14 sidor sent men bättre än inget.
    serveimage.jpg

Av:
    hm
    ForesterGuy skrev:
    Skogsgubben skrev:

Hm.

Vad ? Är jag efterbliven och analfabet eller...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 12:55 av hm.

Av:
    PKJoacim
    För att återgå till det ursprungliga inlägget så tycker jag att det är lika intressant varje gång som jag reagerar på ett sätt som jag inte trodde att jag skulle göra i en viss situation. Man får liksom en chans att filosofera lite kring sina egna värderingar och fördomar och att man inte alltid tycker som man vill tycka när det kommer till kritan.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    xdr
    PKJoacim skrev:
    För att återgå till det ursprungliga inlägget så tycker jag att det är lika intressant varje gång som jag reagerar på ett sätt som jag inte trodde att jag skulle göra i en viss situation. Man får liksom en chans att filosofera lite kring sina egna värderingar och fördomar och att man inte alltid tycker som man vill tycka när det kommer till kritan.

Precis. Det är rätt intressant. Då behöver man också gå tillbaka och fundera på varför man vill tycka som man inte gör, det kan göra att man behöver ompröva mer än bara just den aktuella åsikten.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    me.I.am
    xdr skrev:
    PKJoacim skrev:

Precis. Det är rätt intressant. Då behöver man också gå tillbaka och fundera på varför man vill tycka som man inte gör, det kan göra att man behöver ompröva mer än bara just den aktuella åsikten.

Är det inte enklare att bara förtränga?

Av:
    me.I.am
    xdr skrev:
    PKJoacim skrev:

Men seriöst. Jag försöker, men i vissa situationer kan det kännas lite småjobbigt :)

Det är lite på samma tema som att det finns många som är envisa, men betydligt färre som anser sig vara envisa. Och av detta fåtal så anser nog dom flesta själva att det är en positiv egenskap (och förtränger vissa dåliga sidor av egenskapen).
    Jo, jag applicerar detta tänk på mig själv emellanåt, dock kanske inte alltid med framgång...

Av:
    Earlslick
    Makten skrev:
    Klavikel skrev:
    Jo men visst, trevlig kille...

Du kan ju svara på frågan istället. Du förstör tråden och jag har utan framgång försökt få dig att argumentera, eller sluta. Men du skiter fullständigt i vad andra tycker och till slut måste man fråga sig vad som är fel. Något står ju uppenbarligen inte rätt till.

Du är anmäld till moderatorerna så får vi se om det händer något.

Fast det är ju inte enda gången du kommer med oresonliga påhopp i denna tråd, tänker mest på det inlägget du skrev till mig som du sen redigerade så fint.

Av:
    Makten
    Earlslick skrev:
    Fast det är ju inte enda gången du kommer med oresonliga påhopp i denna tråd, tänker mest på det inlägget du skrev till mig som du sen redigerade så fint.

Jag föresår att du svarar på det inlägget istället så att man har en chans att veta vad du menar. Bevara gärna det fulla citatet så att man ser vad det var jag svarade på.

Av:
    RicoShredderKowalski
    Men ärligt talat gubbar varför bry sig om någon är snabbare uppför eller på platten när det är hur snabbt och snyggt man kör nerför som betyder något.

Av:
    Meistro
    Men ärligt talat gubbar varför bry sig om någon är snabbare uppför eller på platten när det är hur snabbt och snyggt man kör nerför som betyder något.

Så rätt. Låt ebikes och vanliga bikes samsas precis som merparten vill.

Av:
    mikaeljc
    https://www.youtube.com

Av:
    Earlslick
    Makten skrev:
    ooms skrev:
    Oj, en av elmtbs största försvarare har blivit kränkt av just en elmtb, det här är ju fantastiskt komiskt 😂😂😂

Jag är inte kränkt och jag är näppeligen en av de största försvararna av el-MTB. Men om man vill måla halmgubbar så kan man ju sänka sig till den dagisnivån.

Som sagt har jag inget emot elcyklar. Däremot har jag något emot att cykla med folk som använder elcyklar. Förstår du skillnaden?
    Lite som att man går en golfrunda och nån i sällskapet har med sig en slagapparat som träffar hole in one varje gång. Skulle du uppskatta det sällskapet? Gissningsvis inte.
    Samma sak när man är ute och åker tvåtaktare med gubbmoppegänget, det är alltid någon som trimmat den lite, det är ju OLAGLIGT och förstör hela min dag. Borde ta det till polisen. Jag kan inte njuta av min egna moppe när jag vet att det är någon som bryter mer mot lagen än vad jag gör.

Av:
    itisasitis
    Episkt. 2:49 in, när ordningspolisen som ser allt i svart och vitt och inte ser att det någonsin kommer gå att kompromissa utan bråk, berättar vad problemet är: "They don't see our point, they only see their own point, and it's sort of tunnel vision of a sort".

mikaeljc skrev:
    https://www.youtube.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-15 12:00 av itisasitis.

Av:
    Fredrik S
    ForesterGuy skrev:
    plumse skrev:

Jag har helt säkert tappat tålamodet nån gång i den här tråden och i andra trådar också, men det var ju inte min brist på tålamod jag ville förneka med min kommentar utan istället lyfta fram att TS är en av få som lyckats behålla sin värdighet i tråden.

Oh really?

Jag tycker nog att han behöll sin värdighet betydligt längre än vad de flesta skulle klara av att göra, med tanke på den mobbning han har fått utstå i den här tråden.

Det finns helt klart ett antal personer som visat upp riktigt vidriga sidor av sig själva.

Av:
    Mycketvillhamer
    Det är ju ändå fredag, så jag måste fråga. Kan man få en lista på vilka som klassas som efterblivna och/eller analfabeter p g a bidrag i den här tråden? Tänker att det kunde ju vara bra att veta. Eller är det så att ALLA som har skrivit i den här tråden faller under någon av kategorierna? Blir man mer efterbliven/analfabet desto mer man skriver i den här tråden?

Av:
    me.I.am
    Mycketvillhamer skrev:
    Blir man mer efterbliven/analfabet desto mer man skriver i den här tråden?

Ja, definitivt!

Av:
    åberg
    Eftersom jag är skaplig på stavning så borde mitt epitet bli "efterbliven" men finge jag välja själv skulle det hellre vara "retarderad". Får man välja?

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2042-06-21 13:37 med överlägsen signifikans.

Av:
    Mycketvillhamer
    me.I.am skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    Blir man mer efterbliven/analfabet desto mer man skriver i den här tråden?

Ja, definitivt!

Misstänkte det, kände lite att det var så när jag skrev inlägget...

Av:
    42Hz
    Varför blanda ihop efterblivna med analfabeter eller tvärt om?

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Skogling
    Jag säger som Danne sa til mig idag:

"-El-mtb är för lata människor".

Trevlig helg!

Av:
    Mycketvillhamer
    42Hz skrev:

Det ÄR en lite märklig kategorisering, eller hur?

Av:
    åberg
    42Hz skrev:
    Kanske för att TS ville bjuda in så många happy-användare som möjligt till tråden? :)

Av:
    Mr B
    Luthman Photography skrev:
    Jag har varit med på en tisdagsrunda då en kille hängde med på BMX, han fick hoppa av och springa ibland, men han höll tempot och var inte i vägen eller störde. Han var ett kul inslag och var mkt mindre jobbig än en gång en annan snubbe var med som hade hysteriskt dålig kondis. Rätt grejer, men fel flås.
    Men vänta nu här... Får inte jag följa med på rajd, bara för att jag inte har något flås? Jag har "rätt grejor", (Eh... ja...typ.) och vitsen med att cykla i sällskap, är ju för att skaffa sig flås. Motiverad av att cykla ensam, blir man ju inte...

johnny165 skrev:
    Tilott skrev:
    @johnny165, helt OT men frågade en polis en gång i tiden om det var olagligt att gå mot röd gubbe, tydligen var det inte det, men cykla mot röd gubbe var det (även om det är cykelväg)...

Nej jag vet :) Men man kan bli dömd för det, t.ex om man går mot röd gubbe, och en bil blir tvungen o väja för hen, och krockar..
    Du kan inte bli dömd för att ha gått mot röd gubbe. Du kommer i ditt scenario bli dömd för vårdslöshet i trafik. Lite intressant är också att man kan bli av med körkortet för att man gått...

ForesterGuy skrev:
    Du vet att det är omodernt med 26 tum?
    Det bryr jag mig faktiskt inte om. De få gånger jag cyklar i skogen, gör jag det för att det är kul. Att mina kläder inte är cykel-korrekta, hjälmen har fel färg, och att hjulstorleken får modepolisen att gå i spin... Det ser jag snarast som en bonus.

ooms skrev:
    Inte de som är vänner av ordning och vill att allemansrätten ska respekteras.
    När dessa sett till så att alla har lagkorrekt utstyrsel i fråga om reflexer och belysning, kan den diskussionen fortsätta. Innan dess känns det som om vi kan bordlägga det...

TBone skrev:
    Rent objektivt så är vad som skedde alltså: Elcyklist cyklar tillsammans med TS. TS byter grupp.
    Jag har kanske fel uppfattning här, men som jag förstått det är rajdarna ute och cyklar i grupper. Om man inte vill cykla med elcyklisten, verkar byta grupp, rätt lösning. När det är så pass många elcyklar att de kan göra egna grupper, kommer man få tre grupper i varje "hastighetsklass". De som vill cykla bara med andra el / icke el cyklar. Och de som skiter i vilket, och bara vill ha roligt med polarna på cykel.

Skogling skrev:
    Om jag kommer med en el-mtb som jag har trimmat duktigt så jag bränner ifrån alla på turen, men stannar var 300:e meter, är man delaktig i gemenskapen då?
    Själv tror jag förstås att du i det här läget hade valt en snabbare grupp, för att du tröttnar på att stå och vänta. Det blir inte roligare för att du är först. Eftersom det här inte är någon penisjämförelse, förstår jag inte riktigt varför det spelar någon roll hur hårt vederbörande behöver trampa.
    Får inte folk som käkat steroider var med och cykla i heller? Det är efter vad jag hört, betydligt vanligare med steroider på hobby nivå, än på elitnivå, i Sverige, och globalt är cyklingen ganska hårt drabbad av just steroider, så, det är kanske dags att kräva tisse-test på alla som kommer och cyklar? Var drar man gränsen, jag använder steroidsalva regelbundet mot psoriasis, och den skulle ge utslag på tester, även om jag inte tror att den ger något synbart utslag på midjemåttet...

Makten skrev:
    Det är trots allt cykling vi har gemensamt.
    Jag trodde att det vi hade gemensamt var att vi cyklade för att vi tyckte det var kul...
    Jag har en gammal häck utan motor, men jag skulle snarare se det som något positivt om någon med en elcykel erbjöd mig att hänga med ut och cykla, för ensam blir det inte mycket cyklat...

Makten skrev:
    Nä, men mitt intresse för att delta i tisdagsrajd skulle/kommer minska drastiskt ju fler elcyklar som är med.
    Verkar dumt. Borde inte motsatsen uppmuntras? Ju fler de är, desto fortare kan de få ihop en "egen" grupp.

H. skrev:
    Det oklara rättsläget är ändå en stor grogrund för skyttegravarna. Skulle rättsläget bli klart till elcyklisternas nackdel skulle det vara färdigdiskuterat. Blir utfallet till deras fördel vet vi iaf att det är tillåtet men en fråga om socialt samspel och uppförandekoder. Då behöver vi bara en Magdalena Ribbing som kan uttala sig om när, och hur, det är lämpligt att cykla tillsammans med andra om man har elcykel.
    Oavsett vilken regering som blir sittande, så kommer inte utslaget bli till elcykelns nackdel. Det är helt enkelt för stora miljövinster i att göra, när man slussar över folk på elcyklar, för att man ska begränsa dem, så att de inte får delta i alla aktiviteter vanliga cyklar får delta i.

ooms skrev:
    Då är det ju nåt som är feltänkt med aktiviteten från början, om man ser sig tvungen behöva frakta sig med bil för att cykla...
    Asså. Det är ju fan vad alla ska ställa upp hinder för mitt deltagande i en rajd... Jag bor fan i Helsingborg. Jag har 20+ mil till startpunkten. Det skulle ta mig hela veckan och cykla upp, och hem hade jag inte orkat, utan fått ta taxi.

Crossmax skrev:
    Och på en tisdagsrajd vågar jag hävda att den hälsomässiga vinsten, välmåendet och framför allt den sociala biten är högre på en cykel än en elcykel.
    Nu har jag inte sett några siffror, men tidigare i tråden nämndes det att det fanns underlag som pekar på att det ger mindre träning på benen, men mer på överkropp, och hjärta, med elcykel, under samma förutsättningar. Så varken den hälsomässiga, eller välmåendet borde påverkas negativt, och dessutom blir aktiviteten tillgänglig för fler lata soffliggare, om cykeln hjälper till, vilket definitivt ger hälso, och välmående vinster. När det kommer till det sociala, ser jag inte hur elcykel, eller vanlig cykel, påverkar, överhuvudtaget.

Fältprästen skrev:
    JonasH72 skrev:
    Förutom det faktum att det går snabbare, men det är av underordnad betydelse tror jag man kommer komma fram till.
    Det borde man inte göra, då hastigheten har betydelse för slitaget.
    Så länge det inte finns en renodlad elcykelgrupp, som är snabbast, tror jag inte det är speciellt relevant. Det borde vara samma slitage, oavsett elmotor eller inte, vid samma vikt & hastighet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-15 16:54 av Mr B.

Av:
    staine
    Man kanske borde starta tråde för blåögda och lättlurade också? Vad dom två nu har med varann att göra
    ;p

Av:
    Crossmax
    Mr B skrev:
    Crossmax skrev:
    Och på en tisdagsrajd vågar jag hävda att den hälsomässiga vinsten, välmåendet och framför allt den sociala biten är högre på en cykel än en elcykel.
    Nu har jag inte sett några siffror, men tidigare i tråden nämndes det att det fanns underlag som pekar på att det ger mindre träning på benen, men mer på överkropp, och hjärta, med elcykel, under samma förutsättningar. Så varken den hälsomässiga, eller välmåendet borde påverkas negativt, och dessutom blir aktiviteten tillgänglig för fler lata soffliggare, om cykeln hjälper till, vilket definitivt ger hälso, och välmående vinster. När det kommer till det sociala, ser jag inte hur elcykel, eller vanlig cykel, påverkar, överhuvudtaget.
    Hur en eMTB-förare som kör tillsammans med en MTB-cyklist kan få mer träning på hjärta har jag väldigt svårt att förstå.

Hela den här tråden är ett uttryck för hur påtaglig den sociala aspekten av att alla inom gruppen delar fordonstyp är, så det finns 17 sidor som pekar på att det visst påverkar.

---------------------------------------------------

Av:
    Läderlappen
    Konstigaste är att TS personliga åsikt kan väcka så ont blod, känns nästan lika kontroversiellt som att diskutera potatissorter på ett lchf forum....

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in