• Re: Elcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum

Av:
    ForesterGuy
    Tilott skrev:
    Tror jag ska tillverka en stor skylt till nästa ride *Varning e-Mtb* och hålla upp den när jag väljer grupp, så de som är rabiata kan välja en annan grupp, alla nöjda då? XD

det-maaste-foer-varje-e-mountainbikecyklister-och-aelskare-ebike.png

Av:
    staine
    Men det finns ju 7 dagar i veckan. Skapa en onsdagsrajd vetja :)

Av:
    ooms
    Tilott skrev:
    Tror jag ska tillverka en stor skylt till nästa ride *Varning e-Mtb* och hålla upp den när jag väljer grupp, så de som är rabiata kan välja en annan grupp, alla nöjda då? XD
    Inte de som är vänner av ordning och vill att allemansrätten ska respekteras.

Av:
    Tilott
    TBone skrev:
    Makten skrev:

Återigen har du inte förstått att en elcykel inte är en cykel. När jag cyklar med andra cyklister så tycker jag att det är roligt för att vi har det mesta gemensamt. Det medför att man medvetet och omedvetet lär av varandra, och allt det där andra jag redan nämnt förton gånger. Så blir det naturligtvis inte alls om någon har en hjälpmotor. Hur kan du inte förstå detta?

Men, nu ska jag inte upprepa detta fler gånger. Det går tydligen inte in. Notera att jag inte har något emot din åsikt, bara det faktum att du inte förstår att alla andra inte tycker som du. Du får gärna cykla med elcyklister och vara glad och jag hoppas att jag slipper cykla med elcyklister och vara glad. Deal?

Det är helt okej för min del att du känner dig kränkt över att någon har en elcykel. Det påverkar inte mig alls. Det som jag däremot finner fascinerande är att det kränker dig. Jag tycker mest att det är lite lustigt så det roar mig på något sätt. Du får naturligtvis tycka precis som du vill och jag förstår att långt ifrån alla tycker precis som jag. För, som jag tidigare sagt i tråden, det är faktiskt bara du själv som kan välja hur du reagerar på en situation.

Men att du känner att du inte ens vet hur du ska hantera dina känslor har nog mer med dig att göra än någon annan och dennes (el)cykel och jag tror att det kan vara där som svaret ligger, det var trots allt du som startade tråden med undarn om hur du ska hantera en situation där du känner att det är fel och därför blir förbannad. (Citat från trådstarten: "Det kändes jättefel", "Jag bytte grupp för att jag blev en aning förbannad", "Hur hanterar man det här?", "många verkligen hatar elcyklar".)

Mitt tips om hur du ska hantera din ilska är helt enkelt: Ride and smile, ride and smile! Jag tror, uppriktigt, att du skulle må bättre då.

Well said +1

Av:
    Meistro
    Intressantare hade snarare valt att haft en poll? Om mer än 50% av tisdagsrajdarna tycker det är irriterande att man följer med på elcykel, ja då kanske man ser till sigsjälv och inte tar med sin elcykel. Detta då ingen medvetet vill vara där man inte känner sig välkommen.

är det tvärtom, ja då kan ju elhatarna hålla tyst heltenkelt. Svårare behöver det inte vara.

+1 för att det kvittar
    -1 för de som tar illa vid sig i sällskap av el
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-08 23:54 av Meistro.

Av:
    Makten
    Naturligtvis kan jag inte låta bli att läsa vidare och därmed svara, trots att jag vet att det nog inte är nån idé, men...

TBone skrev:
    Det är helt okej för min del att du känner dig kränkt över att någon har en elcykel. Det påverkar inte mig alls. Det som jag däremot finner fascinerande är att det kränker dig.

Det är helt okej om du inte besitter ens ett barns läsförmåga. Det påverkar mig inte alls. Det jag däremot finner fascinerande är att du blir så kränkt av din egen oförmåga att du väljer att hitta på åsikter som aldrig yppats, som du sen kan låtsas vara emot.

skrev:
    Mitt tips om hur du ska hantera din ilska är helt enkelt: Ride and smile, ride and smile! Jag tror, uppriktigt, att du skulle må bättre då.

Mitt tips till hur du ska hantera ditt läsförståelseproblem är enkelt: Läs igen, läs igen! Jag tror, uppriktigt, att du skulle förstå då.

---------------

Tilott skrev:

Verkar enklare att fråga om det är okej med elcykel i den grupp du tänker hänga med.

staine skrev:

Mycket bra förslag. Elcyklar på onsdagar!

Av:
    ForesterGuy
    Makten skrev:

staine skrev:

Mycket bra förslag. Elcyklar på onsdagar!

Chickenrace på fredag?

Av:
    Skogling
    Klavikel skrev:
    Jaja-.- Det är lite med glimten i ögat.
    Ska till STHLM (Älta) över midsommar en sväng.
    Så då kan ju alla missnöjda få frikort och kasta skit tillbaka på mig när jag är i Hellas =)

Tar du bilen till Hellas? 😘

Av:
    Fältprästen
    Luthman Photography skrev:
    Fältprästen skrev:
    Luthman Photography skrev:
    Jag åker helst inte lift, men inte för att träna, utan för att det inte finns liftar där jag vill åka.
    Jag får inte riktigt ihop det där.

Anledningen till att jag inte åker speciellt mycket lift är inte att jag vill anstränga mig för att gå uppför utanför att det inte finns liftar där det, enligt mig, finns bra åkning. Dessutom slipper jag gärna allt folk som tenderar att samlas kring liftsystem.
    Du skrev "Jag åker helst inte lift, för det inte finns liftar där jag vill åka." (bortsett från den delen i mitten)
    Det var det jag inte fick ihop och tyckte det var lite roligt skrivet.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det bor runt 900000 i Stockholm. Ni kanske räknar in tjänstefolk som inte är mantalsskrivna där?

Av:
    Hasse#7
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det bor runt 900000 i Stockholm. Ni kanske räknar in tjänstefolk som inte är mantalsskrivna där?

Vi är väldigt många 08:or som har ytterst lite med innerstaden att göra. Typ alla kranskommuner som förr hade eget riktnummer och numer måste betala både för att besöka och lämna den vördnadsfulla hufvudstaden. Känns ibland som ett blivande museum/reservat

Av:
    Rompa
    Skogling skrev:
    Klavikel skrev:
    Jaja-.- Det är lite med glimten i ögat.
    Ska till STHLM (Älta) över midsommar en sväng.
    Så då kan ju alla missnöjda få frikort och kasta skit tillbaka på mig när jag är i Hellas =)

Tar du bilen till Hellas? 😘

Hahahaahah 😂😂😂👌

Av:
    TBone
    Makten skrev:

TBone skrev:
    Det är helt okej för min del att du känner dig kränkt över att någon har en elcykel. Det påverkar inte mig alls. Det som jag däremot finner fascinerande är att det kränker dig.

Det är helt okej om du inte besitter ens ett barns läsförmåga. Det påverkar mig inte alls. Det jag däremot finner fascinerande är att du blir så kränkt av din egen oförmåga att du väljer att hitta på åsikter som aldrig yppats, som du sen kan låtsas vara emot.

skrev:

Mitt tips till hur du ska hantera ditt läsförståelseproblem är enkelt: Läs igen, läs igen! Jag tror, uppriktigt, att du skulle förstå då.

Det skulle kunna vara så att en förklaringsmodell är att jag inte ens har har ett barns läsförmåga. Eller så kan det vara så att vi helt enkelt är något annat på spåren.

Följ med på en spännande resa i läsförståelsens förtrollande värld!

Vi går tillbaka till trådstarten och tittar vad vi hittar där:

Makten skrev:
    Jag har inget direkt emot elcyklar, men igår var det nån tomte som låg precis bakom mig med elcykel. Det kändes jättefel att kämpa med maxpuls när man visste att det är nån bakom som knappt behöver anstränga sig ett skit. Jag bytte grupp för att jag blev en aning förbannad och såg dessutom väldigt besvärade blickar från en del andra i gruppen, men ingen sa något.

Hur hanterar man det här?

Man kan göra en lång utläggning om hur den här texten skall tolkas men jag sammanfattar helt enkelt kärnpunkterna:

1 En person med elcykel cyklade bakom TS
    2 TS tycker att det känns fel för att den andre personen, betitlad med det nedsättande “tomte”, inte har det lika jobbigt som TS
    3 TS blir förbannad av detta
    4 TS blir så pass arg att han känner sig nödgad att avvika från gruppen
    5 TS undrar hur “det här” ska hanteras.

Rent objektivt så är vad som skedde alltså: Elcyklist cyklar tillsammans med TS. TS byter grupp.

Därutöver så förmedlar TS information om sitt känsloliv: Han blir arg på grund av han bedömer att elcyklisten inte anstränger sig och väljer därför att avlägsna sig från individen som han upplever som källan till ilskan. TS undrar dessutom hur situationer som dessa ska hanteras.

Nu kommer det svåra, här krävs det lite mer tankemöda än att bara läsa orden som skrivs. Vi måste leva oss in i situationen och försöka tolka vad det är som är det egentliga problemet.

Är problemet att elcyklisten gjorde något som en vältränad person inte hade gjort på en vanlig cykel? Fysiskt angrep TS, verbalt hånade denne eller liknande? Sannolikt inte, inget av texten tyder på att elcyklisten gjorde något annat än att cykla.

Så om vi leker med tanken att det hade varit en vältränad cyklist (eller att TS inte hade känt till att det var en elcykel) så hade denne sannolikt inte frammanat någon ilska hos TS.

Jag drar utifrån allt detta slutsaten att problemet som beskrivs är inte är ett verkligt problem utan endast ett problem med hur TS väljer att känna inför situationen. Ett problem som TS dessutom uttryckligen undrar om hur det ska hanteras.

Det jag föreslog som lösning på hur TS ska hantera denna egenkonstruerade problemsituation var att ändra sin inställning och välja att inte känna att det var fel och därför bli förbannad: “Mitt tips om hur du ska hantera din ilska är helt enkelt: Ride and smile, ride and smile! Jag tror, uppriktigt, att du skulle må bättre då.”

Så, visst kan det vara så att det är jag som “inte besitter ens ett barns läsförmåga” eller så kan det vara så att det faktiskt är så att problemet ligger hos TS och en lösning på problemet, som TS faktisk efterfrågar, ligger i den mentala inställningen hos TS.

Ride and smile, ride and smile!

----------
    Science. It works, bitches!

Av:
    Makten
    TBone skrev:
    Makten skrev:

TBone skrev:

skrev:

Det skulle kunna vara så att en förklaringsmodell är att jag inte ens har har ett barns läsförmåga. Eller så kan det vara så att vi helt enkelt är något annat på spåren.

Makten skrev:
    Jag har inget direkt emot elcyklar, men igår var det nån tomte som låg precis bakom mig med elcykel. Det kändes jättefel att kämpa med maxpuls när man visste att det är nån bakom som knappt behöver anstränga sig ett skit. Jag bytte grupp för att jag blev en aning förbannad och såg dessutom väldigt besvärade blickar från en del andra i gruppen, men ingen sa något.

Man kan göra en lång utläggning om hur den här texten skall tolkas men jag sammanfattar helt enkelt kärnpunkterna:

2 TS tycker att det känns fel för att den andre personen, betitlad med det nedsättande “tomte”, inte har det lika jobbigt som TS

Rent objektivt så är vad som skedde alltså: Elcyklist cyklar tillsammans med TS. TS byter grupp.

Därutöver så förmedlar TS information om sitt känsloliv: Han blir arg på grund av han bedömer att elcyklisten inte anstränger sig och väljer därför att avlägsna sig från individen som han upplever som källan till ilskan. TS undrar dessutom hur situationer som dessa ska hanteras.

Nu kommer det svåra, här krävs det lite mer tankemöda än att bara läsa orden som skrivs. Vi måste leva oss in i situationen och försöka tolka vad det är som är det egentliga problemet.

Är problemet att elcyklisten gjorde något som en vältränad person inte hade gjort på en vanlig cykel? Fysiskt angrep TS, verbalt hånade denne eller liknande? Sannolikt inte, inget av texten tyder på att elcyklisten gjorde något annat än att cykla.

Så om vi leker med tanken att det hade varit en vältränad cyklist (eller att TS inte hade känt till att det var en elcykel) så hade denne sannolikt inte frammanat någon ilska hos TS.

Jag drar utifrån allt detta slutsaten att problemet som beskrivs är inte är ett verkligt problem utan endast ett problem med hur TS väljer att känna inför situationen. Ett problem som TS dessutom uttryckligen undrar om hur det ska hanteras.

Det jag föreslog som lösning på hur TS ska hantera denna egenkonstruerade problemsituation var att ändra sin inställning och välja att inte känna att det var fel och därför bli förbannad: “Mitt tips om hur du ska hantera din ilska är helt enkelt: Ride and smile, ride and smile! Jag tror, uppriktigt, att du skulle må bättre då.”

Så, visst kan det vara så att det är jag som “inte besitter ens ett barns läsförmåga” eller så kan det vara så att det faktiskt är så att problemet ligger hos TS och en lösning på problemet, som TS faktisk efterfrågar, ligger i den mentala inställningen hos TS.

När du lägger ut texten lite mer så framgår det ännu tydligare att dina slutsatser är helt felaktiga. Lycka till med dina framtida analyser, för du behöver slipa lite på den saken.

Av:
    ooms
    Jag tycker det är lite märkligt att det oftast är i Maktens trådar folk, inkl jag själv tydligen, får "problem" med läskunnigheten. Är inte det lite underligt?

Av:
    Helkama raisu
    För er som känner ni har tid och energi över:

https://unicef.se

Av:
    Mycketvillhamer
    Makten skrev:
    TBone skrev:
    Makten skrev:

TBone skrev:

skrev:

Makten skrev:

När du lägger ut texten lite mer så framgår det ännu tydligare att dina slutsatser är helt felaktiga. Lycka till med dina framtida analyser, för du behöver slipa lite på den saken.

Ärligt talat, du verkar inte kunna komma med någon bättre analys av dina känslor själv. Jag tolkar det som att du inte kan sätta fingret på varför du känner som du känner men att det är fusk och du är kränkt. Ganska mycket samma mekanismer som leder till cyklisthat från bilister, de följer inte reglerna och det är fusk...

Av:
    Makten
    Mycketvillhamer skrev:
    Ärligt talat, du verkar inte kunna komma med någon bättre analys av dina känslor själv. Jag tolkar det som att du inte kan sätta fingret på varför du känner som du känner men att det är fusk och du är kränkt. Ganska mycket samma mekanismer som leder till cyklisthat från bilister, de följer inte reglerna och det är fusk...

Om vi bortser från att du hittat på "fusk" och "kränkt" så är det mycket samma mekanismer som lett till att mänskligheten har bildat samhällen med kulturer, normer och lagar. I ett normlöst samhälle kan jag ta din cykel om jag anser att jag behöver den bättre. Det är fullt logiskt och det finns inget annat än dina känslor som gör att det är "fel". Normer fyller alltså en funktion trots att de inte är logiska.

Edit: Ponera att du går på restaurang för att äta god mat. Bredvid dig slår sig ett sällskap ned. De skränar, rapar, fiser och beter sig allmänt illa. Utan att bryta mot någon lag eller göra något som faktiskt påverkar dig fysiskt, så kommer det att störa dig. Och det är BARA känslor i denna din upplevelse. Det betyder inte att du är "kränkt". Och det betyder inte att det är okej bara för att din upplevelse bara är en känsla.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 12:14 av Makten.

Av:
    Freddie L
    Rätt osköna typer i den här tråden. Jag tycker inte att TS förtjänar den typen av inlägg som dykt upp det senaste. Måste vara något gammalt groll?

Skulle inte bara TBone, Mycketvillhamer mfl sluta skriva (i den här tråden) och hitta nåt bättre att göra med de här timmarna av sitt liv. Det här är bara tragiskt.

/Fredrik

Av:
    Skogling
    Jag tror din historik på forat ligger dig lite i fatet Makten.

Jag tycker många ha rätt i sak och man ser hur olika vi människor är. Det går inte att ändra på.

Personligen tycker jag det är lite märkligt att dyka upp med en el-mtb på en Happyrajd. Och det tycker jag med mina preferenser.
    Hur långt kan man tänka sig att det är ok? Om jag kommer med en el-mtb som jag har trimmat duktigt så jag bränner ifrån alla på turen, men stannar var 300:e meter, är man delaktig i gemenskapen då? För mig försvinner gemensamheten i aktiviteten.
    Jag tycker inte det är ok. Och jag tror tyvärr inte min åsikt går att ändra på. Men jag är inte heller ute efter det sociala i någon större utsträckning. Det kan vara kul att vara ett gäng ibland. Men att träffas 47 st är inte min grej.

Men när jag cykar vill jag att de jag cyklar med skall cykla på samma premisser. Hoppas jag inte är en sämre människa för det.

Lika barn leka bäst.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 12:57 av Skogling.

Av:
    Skogling
    Freddie L skrev:
    Rätt osköna typer i den här tråden. Jag tycker inte att TS förtjänar den typen av inlägg som dykt upp det senaste. Måste vara något gammalt groll?

Skulle inte bara TBone, Mycketvillhamer mfl sluta skriva (i den här tråden) och hitta nåt bättre att göra med de här timmarna av sitt liv. Det här är bara tragiskt.

+100

Av:
    Mycketvillhamer
    Makten skrev:
    Mycketvillhamer skrev:

Om vi bortser från att du hittat på "fusk" och "kränkt" så är det mycket samma mekanismer som lett till att mänskligheten har bildat samhällen med kulturer, normer och lagar. I ett normlöst samhälle kan jag ta din cykel om jag anser att jag behöver den bättre. Det är fullt logiskt och det finns inget annat än dina känslor som gör att det är "fel". Normer fyller alltså en funktion trots att de inte är logiska.

Edit: Ponera att du går på restaurang för att äta god mat. Bredvid dig slår sig ett sällskap ned. De skränar, rapar, fiser och beter sig allmänt illa. Utan att bryta mot någon lag eller göra något som faktiskt påverkar dig fysiskt, så kommer det att störa dig. Och det är BARA känslor i denna din upplevelse. Det betyder inte att du är "kränkt". Och det betyder inte att det är okej bara för att din upplevelse bara är en känsla.

Ok, kränkt kanske var att ta i, men beskriv vad i situationen det var som gjorde att du skrev inlägget, som inte grundar sig i vaga känslor som ligger hos dig. Sammanfattningsvis:
    - Elcyklisten skötte sig exemplariskt (bortsett från att han kom på elcykel).
    - Du bryr dig inte om lagaspekten, ni är busar allihop i alla fall.
    - Ni tävlar inte.

Missförstå mig rätt. Jag kan också hysa dessa tvetydiga känslor när jag blir omcyklad av elcyklist på trimmad hoj som ser sjukt nöjd ut i motvinden på vägen hem. Men jag vet att det är känslor som ligger hos mig, som jag får hantera.

Freddie L: Jag försöker inte göra ner Makten, men ska man skita i att skriva på ett öppet forum bara för att man inte håller med eller tycker att argumentationen håller?

Jag ska väl kanske tillägga att jag själv, alla dagar i veckan, väljer en cykel utan motor, både på väg och i skog. Det jag vill ha sagt är att ibland kanske man bara ska acceptera att folk har olika syn på saker, och att det ändå går att komma överens om man accepterar varandras olikheter och respekterar varandra. Och till sist hade det nog varit enklare om du hade snackat med din nemesis i skogen.

Edit - Vill också lägga till att jag däremot bryr mig om den lagliga aspekten och jag är rädd att elcyklar på sikt kan ge inskränkningar i allemansrätten för oss vanliga cyklister. Av den anledningen är jag inte jätteförtjust i företelsen när det gäller skogsbruk tills lagrummet är utrett. För pendelbruk tycker jag gott de kunde få ha sina 250W fast slippa hastighetsspärren.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 12:52 av Mycketvillhamer.

Av:
    Makten
    Mycketvillhamer skrev:
    Ok, kränkt kanske var att ta i, men beskriv vad i situationen det var som gjorde att du skrev inlägget, som inte grundar sig i vaga känslor som ligger hos dig. Sammanfattningsvis:
    - Ni tävlar inte.

Missförstå mig rätt. Jag kan också hysa dessa tvetydiga känslor när jag blir omcyklad av elcyklist på trimmad hoj som ser sjukt nöjd ut i motvinden på vägen hem. Men jag vet att det är känslor som ligger hos mig, som jag får hantera.

Freddie L: Jag försöker inte göra ner Makten, men ska man skita i att skriva på ett öppet forum bara för att man inte håller med eller tycker att argumentationen håller?

Jag vet inte riktigt varför jag ska försöka förklara det. Hela tråden handlar ju om just det här och det lär inte hjälpa att jag upprepar samma sak för hundrade gången.
    Kan du inte istället försöka tänka dig in i situationen; att någon annan ser det på ett helt annat sätt? Jag gör det åt motsatt håll och har skrivit att jag ska försöka inte bry mig (men det är svårt att rå över känslor).

Jämför gärna med det fiktiva restaurangbesöket som jag beskrev i förra inlägget. Varför skulle man i ett sådant fall försöka hantera sina känslor istället för att bara gå därifrån? Och varför skulle man gå till samma restaurang igen om risken var stor att samma grobianer förstör måltiden för en igen, för att de inte förstår att andra inte tycker som de gör, och att de inte verkar ha något som helst intresse av att anpassa sig?

Edit: Jag bryr mig inte ett skvatt om elcyklister på cykelbanan. Allt handlar om sammanhang och förväntningar, samt onämnda uppförandekoder och underförstådda normer. Man kommer inte i träningsoverall till begravningen, trots att det inte gör nån som helst praktisk skillnad för övriga gäster. Det är en fråga om respekt.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 12:54 av Makten.

Av:
    Mycketvillhamer
    Makten skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    - Ni tävlar inte.

Jag vet inte riktigt varför jag ska försöka förklara det. Hela tråden handlar ju om just det här och det lär inte hjälpa att jag upprepar samma sak för hundrade gången.
    Kan du inte istället försöka tänka dig in i situationen; att någon annan ser det på ett helt annat sätt? Jag gör det åt motsatt håll och har skrivit att jag ska försöka inte bry mig (men det är svårt att rå över känslor).

Jämför gärna med det fiktiva restaurangbesöket som jag beskrev i förra inlägget. Varför skulle man i ett sådant fall försöka hantera sina känslor istället för att bara gå därifrån? Och varför skulle man gå till samma restaurang igen om risken var stor att samma grobianer förstör måltiden för en igen, för att de inte förstår att andra inte tycker som de gör, och att de inte verkar ha något som helst intresse av att anpassa sig?

Edit: Jag bryr mig inte ett skvatt om elcyklister på cykelbanan. Allt handlar om sammanhang och förväntningar, samt onämnda uppförandekoder och underförstådda normer.

Jo men skillnaden med restaurangexemplet är ju att där respekterar inte grobianerna dig, elcyklisten har ju inte gjort något mer för att störa dig än att finnas.

Problemet är nog att ditt originalinlägg är lite otydligt. Vad är det du är ute efter? Att veta om andra håller med dig? Att någon ska förbjuda elcyklar på happyrides? Det enda du skriver är att du vill ha en diskussion, och det har du ju fått :)

Ett annat problem är väl att det är lite oklart vad kutym är gällande elcykel, är det som att gå på begravning i träningsoverall (som alla vet är fel om inte arrangören uppmanat till det) eller är det mer som att komma i lycrakläder till en happyride där alla har baggy-kläder?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 13:09 av Mycketvillhamer.

Av:
    H.
    Förlåt att jag säger det.

Men tänk vilka kulturberikare dessa elcyklister är.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 13:22 av H..

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Tänk vilken morot det måste vara att köra ifrån den där elcykeln. Den bästa träningen får man av utmaningar.

Av:
    Makten
    Mycketvillhamer skrev:
    Jo men skillnaden med restaurangexemplet är ju att där respekterar inte grobianerna dig, elcyklisten har ju inte gjort något mer för att störa dig än att finnas.

Jag tycker helt klart att det är precis samma sak, även om grobianerna såklart är mycket värre. De "finns" ju också bara, förutsatt att de gillar att bete sig som de gör (vilket man får anta).

skrev:
    Problemet är nog att ditt originalinlägg är lite otydligt. Vad är det du är ute efter? Att veta om andra håller med dig? Att någon ska förbjuda elcyklar på happyrides? Det enda du skriver är att du vill ha en diskussion, och det har du ju fått :)

Ja, det var väl kanske inte den bäst formulerade trådstarten i världshistorien, men jag visste heller inte hur diskussionen skulle arta sig. Gissningsvis trodde jag att jag skulle få betydligt mer medhåll med tanke på hur många det är som hänger här och verkligen ogillar elcykling (vilket jag ironiskt nog inte gör).
    På så vis har tråden varit nyttig. Det är ju rätt meningslöst att diskutera något om alla är överens. Jag gillar inte förbud och tror att det är mycket bättre att ventilera saken. Kanske en och annan elcyklist förstår "problemet" och kanske en och annan elcykelhatare kan bli mindre avoga.

skrev:
    Ett annat problem är väl att det är lite oklart vad kutym är gällande elcykel, är det som att gå på begravning i träningsoverall (som alla vet är fel om inte arrangören uppmanat till det) eller är det mer som att komma i lycrakläder till en happyride där alla har baggy-kläder?

Precis, elcykel är ju något väldigt nytt. Just därför kan man anse att det kanske är till rådande normer inom cykling man bör försöka anpassa sig, inte tvärtom. Nu vet jag inte om du cyklar tisdagsrajd själv, och det kanske man bör ha gjort för att förstå sammanhanget. Som jag ser det är det väldigt öppet och avspänt där cykeltypen och kläderna inte spelar någon roll. Men en elmotor kan inte sortera under dessa egenskaper och är därför något helt annat. Något som uppenbarligen är väldigt svårt att förhålla sig till på ett sätt som alla är överens om.

Av:
    Lejon
    Makten: all heder åt dig som startade tråden på det sätt du gjorde och att du verkligen varit resonabel och lyssnande, det vill/törs inte så många, däribland jag själv.
    Om fler betedde sig så istället för att avsiktligt missförstå och kleta skit på ”motståndaren” så skulle diskussionsklimatet både på Happy och i övriga världen vara betydligt trevligare och ibland kanske folk skulle kunna ändra position.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 13:47 av Lejon.

Av:
    plumse
    Är det inte lite märkligt att de som inte delar Maktens syn/känslor/+ANNAT är de som är mest kreativa i att tillskriva någon annan åsikter och felciteringar?

För övrigt håller jag med Makten, Skogling, S och nån jag missat som lyckats föra ett balanserat och nyktert resonemang.
    Outtalade normer och enskildes upplevelse kan inte dikteras eller rättas.
    Men en handfull skribenter tycks tro de har tolkningsföreträde hur annan upplever en situation.

Av:
    Fältprästen
    Personligen vet jag inte hur jag skulle reagera om en elcykel ville vara med i leken.
    Jag skulle nog undra vad den gjorde där och hur man eventuellt tänkt när man släpade med en sådan. Och varför man valde att köra långsamt med den om man nu skaffat den för att det är roligare att köra fortare?
    Den passar inte riktigt in. Så på så sätt förstår jag Maktens funderingar.
    Men jag skulle nog cykla på som om den inte var där, för trots allt verkar cyklisten ha rättat in sig i ledet.
    Det skulle vara en helt annan sak om cyklisten drog på, hetsade och körde ojämnt.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    ForesterGuy
    Jag väntar fortfarande på att Makten ska komma ut och erkänna att han trollat...

Av:
    gumraröracing
    Jag måste få bekänna "cyklar el lastcykel till vardags med mina hundar och till affären / men trampar också en vanlig" mtb i skogen 😬 hoppas ni kan förlåta mig,,,

Av:
    perzzon
    Detta är verkligen den underligaste tråden på länge här!

Fö anser jag att alla eMTBs bör förstöras, typ. :)

Av:
    ooms
    ForesterGuy skrev:
    Jag väntar fortfarande på att Makten ska komma ut och erkänna att han trollat...
    Känner du dig ensam?

Av:
    Hasse#7
    Jag är mest nyfiken på hur det blir på riktigt tisdag. Småtjafs, eller som vanligt, eller awkward silence?

Av:
    Meistro
    Är det ok att åka downhill med ecykel bland vanliga dh (utan el) eller blir det skumt då ochså?

Alternativt om man cyklar med elen avstängd är det ok då?

Av:
    Makten
    Hasse#7 skrev:
    Jag är mest nyfiken på hur det blir på riktigt tisdag. Småtjafs, eller som vanligt, eller awkward silence?

Pja, ju fler som läst tråden, desto fler som slipper bli överraskade av sin egen reaktion. Det blir förmodligen trevligt precis som vanligt.

---------

Förresten, tack ni som försöker förstå och som här och där försvarar mig. Jag svarar inte på era inlägg eftersom det bara skulle bli meningslöst ryggdunkande, men jag läser och uppskattar.

Av:
    Hasse#7
    Meistro skrev:
    Är det ok att åka downhill med ecykel bland vanliga dh (utan el) eller blir det skumt då ochså?

Alternativt om man cyklar med elen avstängd är det ok då?

DH är normalt en avlyst bana utan allmänhet som tex vandrar. Är det 250W och inte en förbjudande regel för banägaren så är det nog ok. Verkar dock skitjobbigt i liften och gör det verkligen nytta utför?

Av:
    Klavikel
    Att en elmotor ger helt andra förutsättningar är ju självklart men det verkligt förundrande med denna debatten är ju ändå att vissa vill utesluta de som väljer att satsa på framtiden.

"Hej, vi är ett soft, slumpmässigt och oorganiserat gäng som älskar gemenskap och delar stigcykling som intresse. Men sorry, tyvärr så är du inte välkommen för du har ju motor på din cykel...
    Leta upp ett annat gäng, hejdå"

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    xdr
    Klavikel skrev:
    Att en elmotor ger helt andra förutsättningar är ju självklart men det verkligt förundrande med denna debatten är ju ändå att vissa vill utesluta de som väljer att satsa på framtiden.

"Hej, vi är ett soft, slumpmässigt och oorganiserat gäng som älskar gemenskap och delar stigcykling som intresse. Men sorry, tyvärr så är du inte välkommen för du har ju motor på din cykel...
    Leta upp ett annat gäng, hejdå"

Det intressanta är, var drar du gränsen? Vid lagliga 250W, om någon kommer på en Stealth bomber 4000W nått, funkar det för din del?

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Klavikel
    Jag tror inte jag skulle störa mig på någotdera.
    Så länge jag inte blir påkörd bakifrån eller nån bromsar på sig framför en när det blir roligt utför så är jag helt likgiltig.

Klavikel A.K.A Martin

Av:
    dr-m
    xdr skrev:
    Det intressanta är, var drar du gränsen? Vid lagliga 250W, om någon kommer på en Stealth bomber 4000W nått, funkar det för din del?
    Borde man inte märka av att man får vänta in hela gruppen var 30:e sekund? Blir det inte lite tröttsamt? Löser sig själv säger jag. Men jag skulle personligen inte ta med motordrivet till en rajd, särskilt inte efter den här diskutionen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-09 16:32 av dr-m.

Av:
    xdr
    Klavikel skrev:
    Jag tror inte jag skulle störa mig på någotdera.
    Så länge jag inte blir påkörd bakifrån eller nån bromsar på sig framför en när det blir roligt utför så är jag helt likgiltig.

En bensindriven motorcykel då? Det är ju också roligt utför.

----------------------------------------------------------------
    Mina intressen: Kittens and Bikes!

Av:
    Mini_me
    :)

Namnlös.png

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Klavikel
    Var drar du själv gränsen.
    Om jag klappar dig på axeln eller ger dig en riktig jävla örfil? Precis samma sak... Eller hur?
    Exakt!

Klavikel A.K.A Martin

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in