• Re: Elcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum

Av:
    Lingon
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Skogling skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Kniven skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Octagon skrev:
    Allvarligt talat så skulle jag oroa mig mer för framtida access till stigar än kränkningar och stulna KOM. Om någon kastar skräp och spelar stereo vid en klätterklippa säger man ju till, risken är annars att markägaren tar in en biolog som karterar rödlistade arter och vips är det stopp för alla klättrare, även skötsamma. Skicka hem elcyklisterna om ni vill kunna cykla favoritstigarna i framtiden.

Problemet är tyvärr att många omotoriserade cyklister missköter sej...

Ja vi har problem så det räcker. Det är onödigt att blanda in en annan intressegrupp, som dessutom är kriminell, innan vi löst vår egen misskötsamhet.

Så elcyklister är en helt separat grupp, utan någon som helst överlappning? Måste vara ett storstadsfenomen...

Storstadsmänniskokortet... Man blir lite trött.

Jag skall nog börja kalla alla som inte bor i Eken för lantsar.

Det är inget problem med markslitage där jag kör, problemet är snarare att om man kör åt h-e så kommer ingen att hitta en förrän möjligen framåt älgjakten eller bärplockningssäsongen... ;-)
    Du förstår visst inte?
    Om det pga konflikter mellan (el)cyklister och andra grupper av olika skäl (t.ex. markslitage i storstadsnära områden, olovlig körning med motordrivna cyklar, osv) leder till lagstiftning, så kommer den att gälla i hela landet, oavsett lokalt markslitage eller inte.
    I norra norrland, eller var nu SkogsPojken bor, gäller inga lagar! ;)

Av:
    Tilott
    Du är så välkommen så :)

Av:
    JesperA
    Hur blir det sen om det blir en 100% solid lag (testad i domstol) att el-cyklar EJ får köras i skogen/terräng, blir det då även förbjudet även om markägaren skulle ge tillåtelse? Eller är det redan förbjudet idag med markägarens tillåtelse? Alla ni säger olika så blir rätt luddigt.

Av:
    ForesterGuy
    Luthman Photography skrev:

Käbbel mellan cyklister och ickecyklister är väl ändå främst ett storstadsproblem?

När jag cyklat i mer bebyggda trakter, dock långt ifrån närmaste storstad, så har det aldrig varit problem vid möte med andra cyklister, hundägare, ryttare, vandrare...
    Jag saktar in eller stannar, och blir oftast framvinkad av den mötande parten. Fast jag har sett en del cyklister som dragit på i full fart trots möte med fotgängare, så jag kan förstå problemet, och det är tragiskt att det i nuläget är just cyklisterna som är problemet. Det står väl inte på förrän fotgängarna börjar jävlas, och då drabbas ju även elcyklisterna...

Jag hittade förresten en hundägare med bruten fot för några år sedan, hon hade redan ringt efter hjälp från vännerna i brukshundsklubben som hade träning i trakterna, men nu kunde jag gå ut till vägen och guida dem in. En fördel att vara fler när man ska bära en skadad också. Hennes hund var dock lite misstänksam...
    Min första tanke var att hon var figurant i övningen. ;-)

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Skogling skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Kniven skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Octagon skrev:
    Allvarligt talat så skulle jag oroa mig mer för framtida access till stigar än kränkningar och stulna KOM. Om någon kastar skräp och spelar stereo vid en klätterklippa säger man ju till, risken är annars att markägaren tar in en biolog som karterar rödlistade arter och vips är det stopp för alla klättrare, även skötsamma. Skicka hem elcyklisterna om ni vill kunna cykla favoritstigarna i framtiden.

Ja vi har problem så det räcker. Det är onödigt att blanda in en annan intressegrupp, som dessutom är kriminell, innan vi löst vår egen misskötsamhet.

Så elcyklister är en helt separat grupp, utan någon som helst överlappning? Måste vara ett storstadsfenomen...

Det är inget problem med markslitage där jag kör, problemet är snarare att om man kör åt h-e så kommer ingen att hitta en förrän möjligen framåt älgjakten eller bärplockningssäsongen... ;-)
    Du förstår visst inte?
    Om det pga konflikter mellan (el)cyklister och andra grupper av olika skäl (t.ex. markslitage i storstadsnära områden, olovlig körning med motordrivna cyklar, osv) leder till lagstiftning, så kommer den att gälla i hela landet, oavsett lokalt markslitage eller inte.

Då är det 08-ornas fel. ;->

Av:
    ForesterGuy
    Lingon skrev:
    ooms skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Skogling skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Kniven skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Octagon skrev:

Du förstår visst inte?
    I norra norrland, eller var nu SkogsPojken bor, gäller inga lagar! ;)

Väglöst land är laglöst land, eller hur var det?

Av:
    Tilott
    Atlas skrev:
    Vad säger Aron?

Jag har cyklat med Aron, han försökte (och var nära) på att skaka loss mig. Han hade ingen inverkan eller negativt att säga, han var mer positivt intresserad i mina ögon när vi pratade i 5-10 min innan de bakom kom ifatt.

Av:
    freddesvanstrom
    Intressant med så många inlägg om motocross-jämförelser och fysisk ansträngning el/vanlig cykel.

Ingen som sett en mx-förare efter tävling? Anstränger de sig inte fysiskt?

Av:
    Makten
    freddesvanstrom skrev:
    Intressant med så många inlägg om motocross-jämförelser och fysisk ansträngning el/vanlig cykel.

Ingen som sett en mx-förare efter tävling? Anstränger de sig inte fysiskt?

Det har ungefär noll relevans för tråden. Här talar vi om det märkliga i att cykla med elassistans tillsammans med folk som kör utan elassistans, alltså i samma tempo på samma underlag. Naturligtvis blir det mindre ansträngande om man får hjälp av en elmotor under dessa förutsättningar. Frågor på det?

Att sen väldigt många som vanligt halkat in på vad som är lagligt och olagligt kan jag tyvärr inte styra. Det var inte trådens tänkta diskussionsämne.

Av:
    Tilott
    @Makten, beror på vilka man cyklar med och vad tempot är.

Av:
    Makten
    Tilott skrev:
    @Makten, beror på vilka man cyklar med och vad tempot är.

Varför skulle det göra det? Om du cyklat med samma grupp som du gjorde i tisdags, fast utan elassistans, hade det varit lika jobbigt?
    Om ja; varför har du en elassisterad cykel? Det gör ju tydligen ingen skillnad i så fall.

Av:
    Tilott
    @Makten, den i tisdags höll inte samma tempo som under andra rides. Tidigare har det varit högre tempo, då behövde jag puscha mig till 100% för att hänga med. Som du nämnt tidigare, du har inte testat. Det är inte så att jag har en gas på styret, vad jag ger så ger motorn en procentsats av det. Detta betyder att jag kan hålla ett tempo jag inte hade kunnat göra tidigare.

Den senast i tisdag vad lika trevlig för det, har inte bara med tempot att göra, naturupplevelsen, gemenskapen och ha kul är det viktigaste för mig!

Av:
    Klavikel
    Makten gillar inte att andra har lika kul om dom inte svettas exakt lika mkt...

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    ForesterGuy
    Klavikel skrev:

Så...ingen antiperspirant på Tisdagsrajden?

Av:
    ceel
    Jag var sugen på att börja hänga med på tisdagsrajden innan den här tråden.

Men jag vill ju cykla MED andra, inte MOT andra...

Av:
    Mini_me
    ceel skrev:
    Jag var sugen på att börja hänga med på tisdagsrajden innan den här tråden.

Men jag vill ju cykla MED andra, inte MOT andra...

ÄÄ med den inställning kan man ju inte gå ut :) Kom och ha kul!

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Klavikel
    Viktigast är ju att alla är konforma och har samma saker så man kan stå och jämföra prylar på parkeringen...

Kommer en elhoj blir alla jätteförvirrade och känner sig bortkomna och lite hotade.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Tilott
    @ceel, lovar att det är trevligt mottagande :)

Av:
    Makten
    Tilott skrev:
    Detta betyder att jag kan hålla ett tempo jag inte hade kunnat göra tidigare.

Vilket är poängen med hela tråden.

Jag betvivlar inte att du tycker att det är kul och trevligt, men det är mycket märkligt att du och såpass många andra inte förstår att övriga kan tycka att det är trist när någon i gruppen "köpt" sig snabbare istället för att cykla mer så att man blir starkare, får bättre teknik och bättre kondis. Det kommer alltid vara nån som får kämpa lite mer, och då hjälper man och uppmuntrar den personen. Tids nog ökar tempot av sig självt och ansträngningen har lönat sig.

Sen inser jag att du och en del andra kanske tycker att det är ett icke välkomnande tankesätt, och så må det vara. För jag förstår faktiskt inte varför man ska vara välkomnande inför dem som inte orkar göra det som alla andra gör och som i alla år har förväntats av en cyklist i skogen. Detta gäller naturligtvis inte om man är skadad eller handikappad.

Jag kan inte förklara det bättre än såhär. Vill du köra elcykel så kan jag inte hindra dig och jag kommer som sagt försöka låta bli att störa mig på saken om vi får sällskap, för du är säkert reko precis som de allra flesta. Men jag kommer nog aldrig hålla med om ditt resonemang eller förstå dig fullt ut.

Klavikel skrev:

https://sv.wikipedia.org

Av:
    ceel
    Tilott skrev:
    @ceel, lovar att det är trevligt mottagande :)

Men jag har ju en sån där tysk "visa-ditt-rambrott"-cykel. Är inte risken att folk knyter näven i fickan och startar en tråd om det? ;-)

Av:
    ceel
    Makten skrev:
    Tilott skrev:
    Detta betyder att jag kan hålla ett tempo jag inte hade kunnat göra tidigare.

Vilket är poängen med hela tråden.

Jag betvivlar inte att du tycker att det är kul och trevligt, men det är mycket märkligt att du och såpass många andra inte förstår att övriga kan tycka att det är trist när någon i gruppen "köpt" sig snabbare istället för att cykla mer så att man blir starkare, får bättre teknik och bättre kondis. Det kommer alltid vara nån som får kämpa lite mer, och då hjälper man och uppmuntrar den personen. Tids nog ökar tempot av sig självt och ansträngningen har lönat sig.

Sen inser jag att du och en del andra kanske tycker att det är ett icke välkomnande tankesätt, och så må det vara. För jag förstår faktiskt inte varför man ska vara välkomnande inför dem som inte orkar göra det som alla andra gör och som i alla år har förväntats av en cyklist i skogen. Detta gäller naturligtvis inte om man är skadad eller handikappad.

Jag kan inte förklara det bättre än såhär. Vill du köra elcykel så kan jag inte hindra dig och jag kommer som sagt försöka låta bli att störa mig på saken om vi får sällskap, för du är säkert reko precis som de allra flesta. Men jag kommer nog aldrig hålla med om ditt resonemang eller förstå dig fullt ut.

Klavikel skrev:

https://sv.wikipedia.org

Om jag hade varit el-cyklis, och känt att jag inte fått ut något av gruppen den cyklade med (ansträngning/umgänge/nöje etc) så hade jag valt en annan grupp nästa gång.

För man väljer väl grupp utefter hur fort man vill cykla? (från det lilla jag vet om tisdagsrajden)

Av:
    Tilott
    @Makten, jag jobbar mycket och har inte tid att ta mig ut till Hellas (dels pga. Jag inte har bil) och det är ett litet oväntat pluss med eMtb:n att jag faktiskt kan ta mig dit relativt fort och göra det jag älskar!

Att jag då ”köpt” mig att bli snabbare är personens egna ego som brister i mina tankar, ändå förstår jag vad du menar med det, som jag nämnde tidigare, jag vet att det är en kontrovers, men respektera att alla inte är likasinnade. Får dock uppfattningen att du respekterar och håller en bra ton +1

Av:
    Helkama raisu
    JesperA skrev:
    Hur blir det sen om det blir en 100% solid lag (testad i domstol) att el-cyklar EJ får köras i skogen/terräng, blir det då även förbjudet även om markägaren skulle ge tillåtelse? Eller är det redan förbjudet idag med markägarens tillåtelse? Alla ni säger olika så blir rätt luddigt.

Det är idag tillåtet att cykla elassisterad 250W cykel med markägarens tillstånd. Är det en elmoped (alltså inte klassad som cykel av transportstyrelsen) behöver marken klassas som motorbana för att du ska få köra där.

Av:
    Earlslick
    Tilott skrev:
    Nej jag förstår inte ditt resonemang, men du har onekligen helt andra åsikter än vad jag har. Jag upplever också att din åsikt är en minoritet och din skiljer sig från majoriteten då du tycker det är en motorcykel.

PS: detta är det sista jag skriver i tråden, har fått fram det jag vill säga + kommer fortsätta köra eMtb. Ha en fortsatt trevlig nationaldag alla :)
    Du ska vara glad att du har helt andra åsikter. Herr makten tar gärna på sig offerkoftan och tycker att allt som inte är som det brukar är läskigt. Att prova själv går inte eftersom han redan har uppfattningen om att olika typer inte ska blandas, det främmande, läskiga och okända får finnas men bara utanför maktens sfär.

Av:
    Makten
    ceel skrev:
    Om jag hade varit el-cyklis, och känt att jag inte fått ut något av gruppen den cyklade med (ansträngning/umgänge/nöje etc) så hade jag valt en annan grupp nästa gång.

För man väljer väl grupp utefter hur fort man vill cykla? (från det lilla jag vet om tisdagsrajden)

Ett litet problem med det där, är att ju snabbare grupp, desto mer hets och tävlingsanda blir det. Jag kan nästan garantera dig att de som hojar för allt vad tygen håller inte vill ha nån tomte med elmotor med i gruppen. Däremot är det nog ganska få på nybörjarstadiet som bryr sig om saken, och sen nån slags gråskala däremellan.

Earlslick skrev:
    Du ska vara glad att du har helt andra åsikter. Herr makten tar gärna på sig offerkoftan och tycker att allt som inte är som det brukar är läskigt. Att prova själv går inte eftersom han redan har uppfattningen om att olika typer inte ska blandas, det främmande, läskiga och okända får finnas men bara utanför maktens sfär.

Edit: Ni har rätt, jag ska inte sänka mig till samma nivå.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-07 21:33 av Makten.

Av:
    Helkama raisu
    Alltså... nu blev den här tråden direkt otrevlig. Kan vi dra ner på förolämpningar och personangrepp kanske?

Av:
    Tilott
    @Makten, sorry, tar tillbaka det där med att du visar respekt. Du hänvisar folk ovan till helt irrelevanta saker. Om det är någon som leker i sandlåda är det du i senaste inlägget. Skärp dig och håll en sund diskussion som du tänkte från början.

Av:
    ForesterGuy
    Det är läskigt med sån här kulturell appropriering, "rajd" är ju ett begrepp som tillhör mitt folk, och har inget med cyklar att göra.

Av:
    Örjan Lax
    Elallergi är allvarliga saker.

Av:
    johnny165
    Fan va många som hänger upp sig på om det är lagligt eller inte o cykla emtb i skogen, jävla låtsas poliser..Står ni vid övergångsställen och skriker på dom som går mot röd gubbe också? Kör ni alltid max 110kmh på motorvägen? förmodligen inte..Så bara lägg ner, ni vet mycket väl att "markslitaget" mtb kontra emtb är typ obefintligt, hur fort en cykel rullar i skogen kan omöjligt påverka märkbart mer, visst, man kanske kommer lite längre på sin cykeltur.

Av:
    Tilott
    @ForesterGuy. +1

Av:
    Tilott
    @johnny165, helt OT men frågade en polis en gång i tiden om det var olagligt att gå mot röd gubbe, tydligen var det inte det, men cykla mot röd gubbe var det (även om det är cykelväg)...

Av:
    johnny165
    Tilott skrev:
    @johnny165, helt OT men frågade en polis en gång i tiden om det var olagligt att gå mot röd gubbe, tydligen var det inte det, men cykla mot röd gubbe var det (även om det är cykelväg)...

Nej jag vet :) Men man kan bli dömd för det, t.ex om man går mot röd gubbe, och en bil blir tvungen o väja för hen, och krockar..

Av:
    Hasse#7
    Jag kan komma och hålla ned tempot åt alla. Men jag är inte så pigg på de där penismätningarna. Är de obligatoriska?

Av:
    ForesterGuy
    Hasse#7 skrev:
    Jag kan komma och hålla ned tempot åt alla. Men jag är inte så pigg på de där penismätningarna. Är de obligatoriska?
    Det räcker kanske om du skriver ut din Stravalogg och visar upp?

Av:
    Makten
    Tilott skrev:
    @Makten, sorry, tar tillbaka det där med att du visar respekt. Du hänvisar folk ovan till helt irrelevanta saker. Om det är någon som leker i sandlåda är det du i senaste inlägget. Skärp dig och håll en sund diskussion som du tänkte från början.

Det vore trevligt om du visade vilket inlägg du avser. Är det mitt svar till Earlslick?
    I så fall kanske du borde läsa inlägget som jag svarade på, vilket är en svada bestående av endast förtal och halmgubbar, från någon som jag aldrig över huvud taget haft en diskussion med. Klart jag svarar med samma mynt då.

Edit: Men visst, jag borde kunna hålla mig från det. Har redigerat bort mitt svar. Tack för påpekandet!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-07 21:34 av Makten.

Av:
    Hasse#7
    ForesterGuy skrev:
    Hasse#7 skrev:

Jag har ingen stravalogg. Kommer jag få dra ner brallorna medan övriga visar stravaloggar?

Av:
    Paco
    Hasse#7 skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Hasse#7 skrev:

Jag har ingen stravalogg. Kommer jag få dra ner brallorna medan övriga visar stravaloggar?

Får man bonuspoäng om man drar ner brallorna och visar sina stravaloggar?

Av:
    Helkama raisu
    Ni som gillar att dra ner brallorna offentligt kanske kan bilda en egen grupp? please!!!

Av:
    ForesterGuy
    Hasse#7 skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Hasse#7 skrev:

Du vet att det är omodernt med 26 tum?

Av:
    Tilott
    @Makten, bara för att någon sänker sin egna nivå behöver man inte göra det själv, om man inte vill det såklart, inte lika snyggt dock.

Av:
    Lejon
    XXL slänger ved på brasan!
    0B8E3884-E947-411D-B443-67406AC58AA7.png

Av:
    Erik O
    johnny165 skrev:
    Fan va många som hänger upp sig på om det är lagligt eller inte o cykla emtb i skogen, jävla låtsas poliser..Står ni vid övergångsställen och skriker på dom som går mot röd gubbe också? Kör ni alltid max 110kmh på motorvägen? förmodligen inte..Så bara lägg ner, ni vet mycket väl att "markslitaget" mtb kontra emtb är typ obefintligt, hur fort en cykel rullar i skogen kan omöjligt påverka märkbart mer, visst, man kanske kommer lite längre på sin cykeltur.

Kan du inte gå nån fysikkurs och sen återkomma om du fortfarande tror att 700w extra på bakhjulet, högre hastighet och därmed kraftigare inbromsningar omöjligen kan påverka markslitaget?

Av:
    ForesterGuy
    Erik O skrev:
    johnny165 skrev:

Kan du inte gå nån fysikkurs och sen återkomma om du fortfarande tror att 700w extra på bakhjulet, högre hastighet och därmed kraftigare inbromsningar omöjligen kan påverka markslitaget?

700 watt?

Av:
    johnny165
    Erik O skrev:
    johnny165 skrev:

Haha, du är rolig du.. Nån fysikkurs? Funkar vilken som helst? Kommer förmodligen inte ändra åsikt ändå, för innan nån gör en ordentlig utvärdering av slitaget har alla bara en åsikt.. Doktorand i fysik eller inte

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in