• Mtb Gotland

Av:
    Hemavan
    Hej,
    Kom precis till Gotland och kommer att vara här en vecka. Bor i Gnisvärd. Har aldrig cyklat här tidigare. Någon som har koll på var det finns bra trail-(helst) eller crosscountry-cykling i närheten?
  • Re: Mtb Gotland

Av:
    Pfaff
    B69FD93C-734C-4348-933F-496FF834215E.jpeg

Gotland Bike Park kring Slite har spår av olika svårighetsgrader.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Aron
    Utanför Slite finns nästan 20 mil uppmärkta MTB-spår. Kolla även om Tofta är öppet för allmänheten.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Hemavan
    Tack för tipsen!

Av:
    roskai
    Prata med Kent på Gotland sports academy så kan han nog visa dig spåren!

Av:
    roskai
    Finns även en grupp på Facebook.
    Screenshot_20180610-091157.png

Av:
    glitch
    Men finna det stökig stigcykling eller är det mesta som bilden visar / stenkross runt raukar?

Av:
    roskai
    glitch skrev:
    Men finna det stökig stigcykling eller är det mesta som bilden visar / stenkross runt raukar?
    Om du är där från vecka 2 i juli ska vi dra ut och göra kaoz med alla 86 höjdmeter. Det har visat sig att en pole 150 inte är en värdelös grej på Gotland.

Av:
    glitch
    roskai skrev:
    glitch skrev:
    Om du är där från vecka 2 i juli ska vi dra ut och göra kaoz med alla 86 höjdmeter. Det har visat sig att en pole 150 inte är en värdelös grej på Gotland.

Hade vart nåt! Men inget öbesök planerat var mest nyfiken vad som finns då gotland går att lura resten av familjen till också :)

Av:
    sdx
    roskai skrev:
    glitch skrev:
    Skall du til lojsta och leka.

Av:
    Hemavan
    Är Tofta bra för Mtb?

Av:
    Hemavan
    Tack, bra tips!

Av:
    staine
    På norr finns massa bra stigar, dock lite väl enkla kanske? Runt/norr om storugns bl.a., upp mot Bläse.

Av:
    roskai
    Hemavan skrev:
    Är Tofta bra för Mtb?
    När tofta skjutfält är öppet så ja, se försvarsmaktens hemsida för öppettider.
    Annars finns det lite trenduro kring högklint och ygne!

Av:
    roskai
    sdx skrev:
    roskai skrev:
    glitch skrev:
    Skall du til lojsta och leka.
    Vet faktiskt inte om det är nåt att cykla på där (alltså om högen erbjuder något). Men jag menade mer att det finns saker att cykla på om man vill cykla fort och hårt utför. Kustlinjen är helt klart bäst. Typ södra hällarna, lickershamn, hallshuk, hoburgen etc.

Av:
    v1rro
    Jag har cyklat ett par gånger i parken i Slite. Det finns en del stig men när man är van vid stigcykling i Gbg så känns det mesta rätt lätt. Tror det ska vara bättre uppmärkt nu och stigarna finns på Trailforks. Har också cyklat pilgrimsleden mellan Fröjel och Klinteberget, kan också rekommenderas. Sen har jag hört att spåren kring Kinnerstugan strax norr om Visby ska vara bra. Tänkte testa dessa i sommar.

Av:
    Jakobs
    Jag cyklade vid slite I våras, hittade inte mycket som var uppmärkt, samt dåligt röjt I skogen. Någon som varit där nyligen och vet om det är bättre? Det fanns lite omkring vid startområdet men inte några 20 mil.

Annars säger jag också runt vist, södra hällarna, ut till tofta sen via inlandet tillbaka till p18 och Visby, sen norr om Visby samt runt svajdestugan. Annars vid klinteberget som nämnts.

Mitt på Gotland vid etelhem finns ett motionsspår som ändå räknas som lite mer terräng, snabbt och brett.

Av:
    roskai
    Jakobs skrev:
    Jag cyklade vid slite I våras, hittade inte mycket som var uppmärkt, samt dåligt röjt I skogen. Någon som varit där nyligen och vet om det är bättre? Det fanns lite omkring vid startområdet men inte några 20 mil.

Annars säger jag också runt vist, södra hällarna, ut till tofta sen via inlandet tillbaka till p18 och Visby, sen norr om Visby samt runt svajdestugan. Annars vid klinteberget som nämnts.

Mitt på Gotland vid etelhem finns ett motionsspår som ändå räknas som lite mer terräng, snabbt och brett.
    Det är egentligen nu i år som slite faktiskt har något att erbjuda. Finns massor av trevliga stigar från visby ut mot lummelunda också!

Av:
    anderski
    Finns ju en hel del, körde Snäck-Burge härom sommaren, lite klurigt att hitta ett på ett ställe.

Missa inte bageriet/fiket vid själsjö
    Vid p18 finns en xc slinga typ 4km, finns på strava.
    Finns ju en del trådar här senaste åren oxå.

corsa campestre

Av:
    NickeB
    Lånar tråden.

Åker till Visby imorgon o blir kvar en vecka. Finns det någon Gotlänning som vill visa runt lite?
    Annars hamnar jag väl i samma spår som förra året :-)

Av:
    anderski
    Drar till Gotland i morgon. mtb'n är med såklart!
    Nån som testat Slite bikepark ?

corsa campestre

Av:
    Aron
    Jag var där för någon vecka sedan. De har en handfull kul utförslöpor. Kombinera dessa med pumptrack och flowbana för en teknisk halvdag. Sen finns det 20 mil uppmärkt "långloppsstig" som tar ett bra tag att beta av. Notera att området är "nyöppnat", alla stigar är röjda och uppmärkta men en del partier är inte inkörda ännu, så på sina håll finns det inga hjulspår att följa.

Från flowbanan. Det finns några bilder till på min insta.
    AG_2018.07.02_Canon EOS 5D Mark IV_00081.jpg

--> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 22:11 av Aron.

Av:
    anderski
    ok, värt att åka dit ?

corsa campestre

Av:
    Aron
    Det tycker jag. Om du gillar XC. Om du vill hucka till platt en hel dag så ska du åka till Åre eller Järvsö i stället.

Av:
    roskai
    anderski skrev:
    ok, värt att åka dit ?
    Häng med mig och en kille från Umeå och testa Tofta skjutfält, det är stökigt och jäkligt kul! Enda stället där min Pole kommer till rätta!

Av:
    anderski
    Tofta had vart nice, hemma igen tyvärr...
    Körde ni Enduro spåret ? Ska vara bra men inte uppmärkt då.
    Det blev Snäck-Lickershamn i Torsdags, och sen lite snurr på Södra hällarna.

corsa campestre

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in