• Vätskeryggsäck ?

Av:
    Cylle
    Vad rek ni för vätskeryggsäck för max 500 kr kikar på denna https://xxl.se

el biltemas http://www.biltema.se
    el denna https://www.letro.se
    dom verkar prisvärda och bra el rek ni nån annan i den prisklassen
  • Re: Vätskeryggsäck ?

Av:
    Raggamuffin
    Den från xxl hade jag gått på. Sen tycker jag det är kass och föredrar flaskor men det är en annan sak.

// Muffin

Av:
    ForesterGuy
    Jag föredrar flaskor, men har börjat fundera alltmer på något slags vätskeblåsa. I såna fall ska den iallafall vara större än 1,5 liter om man nu ändå ska ha den på cykel.

Av:
    slice me nice
    Efter att inte varit nöjd alls med en billig köpte jag mig en camelbak. Sjukt mycket bättre. Och får ofta att hitta för runt 500 om man hittar någon rea.

Av:
    Börne
    Lite över budget men bra!
    https://www.bikester.se

Sen har jag en sådan här för lite längre dagsturer där man får med sig lite extra kläder & mat.

Av:
    BOBCAB
    Har en Biltema sedan 4 år, och den funkar utmärkt. Har bytt blåsan 1 gång. Får plats 1-1.5 liter + slang, pump o lite annat smått. Den är för liten till heldagsturer, då det ej ryms extra kläder o käk så har precis köpt en budget på xxl (300,-) som är nummret större. Har dock inte testat den ännu. Den verkar "tunnare" än Biltemas, men kommer nog duga då den inte kommer användas så mycket.

Av:
    D i U
    Den där Camelbak rouge köpte jag för 489,- för ett år sedan. Ha koll hos addnature, bikester å chainreaction som ibland har bra pris på dem.

Av:
    danwik
    Denna kör jag med, den är dyrare, men superkvalitet, med eget fack för vätskeblåsa
    med vikstängning och snabbkoppling för slangen.
    och utrymme för lite rep-grejor/kläder.

https://www.24mx.se

Av:
    marr
    https://www.outnorth.se

Lite dyrare.

Av:
    White_XC_Ultimate_Carbon
    Den från XXL köpte jag förra veckan på rea för 299kr. För det priset är den ett klipp.
    Provade den idag och man får med tillräckligt mycket för mina behov i alla fall.
    Sitter ok men kanske lite svettig anliggning mot ryggen jämfört med t ex Camelbak.

Av:
    Börne
    D i U skrev:
    Den där Camelbak rouge köpte jag för 489,- för ett år sedan. Ha koll hos addnature, bikester å chainreaction som ibland har bra pris på dem.
    Japp... gav nog inte mer än typ en 500 hundring eller nåt!

Av:
    Makten
    Om man står ut med utseendet så är det kanon med midjeväska med vätskeblåsa. Man får naturligtvis inte i lika mkt vatten som i en rygga, men 1-1,5 liter räcker långt om man kompletterar med en halvliters flaska på cykeln. Jag har helt slutat hoja med rygga eftersom midjeväska är såpass mycket skönare, och jag får ändå plats med allt jag behöver (om jag inte ska cyklar långtur, och då har jag en rygga till det).

Av:
    Raggamuffin
    Vår guide i Ligure hade midjeväska. Ser inte klokt ut, men det ihop med att han såg ut som cyklingens svar på Carlos Valderrama gjorde att det ändå passade ihop. Och är man så bra på att hojja som honom kommer man undan med det.

Det är säkert praktisk om man inte har för mycket midja.

// Muffin

Av:
    Makten
    Raggamuffin skrev:
    Vår guide i Ligure hade midjeväska. Ser inte klokt ut, men det ihop med att han såg ut som cyklingens svar på Carlos Valderrama gjorde att det ändå passade ihop. Och är man så bra på att hojja som honom kommer man undan med det.

Det är säkert praktisk om man inte har för mycket midja.

Man vänjer sig vid utseendet ganska snabbt:-) En extra bonus är att man kommer åt grejerna i väskan utan att ta av den. Bara vrida den framåt och öppna. Ett minus är att man måste dra åt remmen en skvätt när man druckit, eftersom väskan sitter lösare ju mindre det är i den.

Av:
    Nammee91
    Jag köpte i fredags den från xxl som OP länkade ovan. Inte testat blåsan men ryggan i sig sitter superskönt på ryggen när jag cyklar!

Av:
    Naikon
    Har en Osprey Viper 9 http://www.chainreactioncycles.com och är supernöjd!! Rekommenderas

Av:
    Shaggy
    Är det någon som testat Thule Vital 6 l ryggsäck?

Av:
    JesperA
    Shaggy skrev:
    Är det någon som testat Thule Vital 6 l ryggsäck?
    Ja, jag kör med en sån, fungerar bra, lite väl svettigt om ryggen dock då den knappt har någon luftning alls.

Vad vill du veta?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Av:
    Shaggy
    Om det är ett bra alternativ till exempel uswe airborne 9.
    Gillar att det finns fack på sidorna för exempelvis gel och dylikt

Av:
    Leffe
    Naikon skrev:
    Har en Osprey Viper 9 http://www.chainreactioncycles.com och är supernöjd!! Rekommenderas

Samma här. Man känner knappt av en Osprey på ryggen!

Av:
    ambientzz
    Jag har en https://www.freestylextreme.com och är nöjd. Lite överdrivet med ryggskydd kanske....men sitter bra och rymmer det jag behöver.

Av:
    svurr
    Leffe skrev:
    Naikon skrev:

Har också en Viper liggandes någnstans, skulle verkligen INTE rekommendera...

Alldeles för tunn ryggpanel helt utan styvhet som gjorde att den med packning i la all vikt på ett ställe på ryggen, vill minnas att den blev lite bättre om man körde en Camelbak blåsa istället för Ospreys men fortfarande undermålig och jag fick ont i ryggen av att cykla med den.

Kör numera en deuter attack som jag inte vet om jag generellt skulle rekommendera iom att den är skittung men den sitter mycket bättre på mig i alla fall.

Av:
    Källis
    Mycket nöjd med min CamelBak Skyline LR 10.

IMG_CamelBak Skyline LR 10.jpg

//Källis

Av:
    jonte987
    Nöjd med camelbak. Köpte just en K.U.D.U med ryggskydd. Tung men sitter bra.

Av:
    Leffe
    svurr skrev:
    Leffe skrev:
    Naikon skrev:

Alldeles för tunn ryggpanel helt utan styvhet som gjorde att den med packning i la all vikt på ett ställe på ryggen, vill minnas att den blev lite bättre om man körde en Camelbak blåsa istället för Ospreys men fortfarande undermålig och jag fick ont i ryggen av att cykla med den.

Kör numera en deuter attack som jag inte vet om jag generellt skulle rekommendera iom att den är skittung men den sitter mycket bättre på mig i alla fall.

Aldrig märkt av något sådant. Men det kanske beror på att min blåsa har en plastplatta mot ryggen.

Av:
    svurr
    Leffe skrev:
    svurr skrev:
    Leffe skrev:
    Naikon skrev:

Aldrig märkt av något sådant. Men det kanske beror på att min blåsa har en plastplatta mot ryggen.

Osprey blåsan har det ja vilket gör passformen för själva väskan mycket sämre, som att cykla med en planka på ryggen.

Men uppenbarligen verkar det ju funka för många, riktigt hur begriper jag dock inte.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-25 11:20 av svurr.

Av:
    JPL
    Min HAWG från 2007 gör sitt jobb fortfarande. Snabbturer för motion och frisk luft åker en flaska med, men längre turer med mer packning (kaffe, bulle och verktyg) eller om jag turer ensam i lite svårare terräng.

Även utan ryggplatta så skyddar en ryggsäck med blåsa och lite annan packning en hel del.

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    Rattnalle
    JPL skrev:
    Min HAWG från 2007 gör sitt jobb fortfarande. Snabbturer för motion och frisk luft åker en flaska med, men längre turer med mer packning (kaffe, bulle och verktyg) eller om jag turer ensam i lite svårare terräng.

Även utan ryggplatta så skyddar en ryggsäck med blåsa och lite annan packning en hel del.
    En hel del är nog att ta i men klart mer än ingenting.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Rattnalle
    svurr skrev:
    Leffe skrev:
    Naikon skrev:

Nästan halva vikten i deuter attack sitter i ryggskyddet. Men ja den är skapligt tung.

Av:
    JPL
    Rattnalle skrev:
    JPL skrev:

Jag har en god vän som sannolikt tack vare rygga med diverse packning inte sitter i rullstol idag (Enligt läkarnas bedömning då han pga andra skador i samband med den kraschen rastade på sjukhus ngn vecka). Vilka exempel baserar du ditt resonemang på?

Jag har själv slagit runt i steniga partier med ryggen före två gånger under åren och landat med ryggan mellan kotor och hårda stenar. Återigen, återberätta gärna den gången du märkte att det inte skyddar så mycket, så får vi väl konstatera att jag är bättre att packa vattenrygga på helt enkelt.... ;-)

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    Rattnalle
    JPL skrev:
    Rattnalle skrev:
    JPL skrev:

Jag har en god vän som sannolikt tack vare rygga med diverse packning inte sitter i rullstol idag (Enligt läkarnas bedömning då han pga andra skador i samband med den kraschen rastade på sjukhus ngn vecka). Vilka exempel baserar du ditt resonemang på?

Jag har själv slagit runt i steniga partier med ryggen före två gånger under åren och landat med ryggan mellan kotor och hårda stenar. Återigen, återberätta gärna den gången du märkte att det inte skyddar så mycket, så får vi väl konstatera att jag är bättre att packa vattenrygga på helt enkelt.... ;-)
    Såvida du inte har fyllt blåsan helt flyttar vattnet bara på sig. Men självklart innebär en ryggsäck med lite prylar i att det dämpar när man faller jämfört med att vara utan rygga. Klämmer man på ett ryggskydd känner man dock rätt lätt att man förbättrar den effekten markant. Men det kanske är från tillräckligt bra till ännu bättre. Vad vet jag.

Av:
    NickPick
    Jag löste om någon som blev rullstolsburen pga dämparpump i ryggsäcken. Otäckt sånt.

Av:
    Leffe
    NickPick skrev:
    Jag löste om någon som blev rullstolsburen pga dämparpump i ryggsäcken. Otäckt sånt.

På min hemort blev en mc-polis förlamad för att han ramlade med en termos i ryggan. (Sägs det...)

Av:
    Stervelo
    Raggamuffin skrev:
    Den från xxl hade jag gått på. Sen tycker jag det är kass och föredrar flaskor men det är en annan sak.
    För mtb? De flesta "trail" och endororamar tar bara en flaska.
    Det fixar inte jag 3 h turer på i sommarvärmen.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Stervelo
    JPL skrev:
    Rattnalle skrev:
    JPL skrev:

+100

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Stervelo
    En rygga med vattenblåsa mot ryggen, tror jag skyddar riktigt bra, så länge det är vatten i blåsan.
    Min rygga har 3 litersblåsa, under en hel tur är det bara i absoluta slutet av den det inte finns vatten i den.
    Landat på ryggen otaliga gånger, noll problem, för mig, i mina specfika fall. Det är inga garantier.
    En för kort ryggplatta i en rygga, är heller inga garantier.

Av:
    C-dale
    När Bike slagtestade olika ryggskydd testade de även en lätt rygga med vattenblåsa. Den skyddade i stort sett ingenting.
    Däremot så känns det mjukt o skönt när man går omkull lite fint.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-05-27 14:24 av C-dale.

Av:
    zinkpasta
    Mitt ryggskydd (Sweet Protection Bearsuit Soft Back Protector) skyddar betydligt längre ner utmed ryggslutet än vad min ryggsäck med ryggskydd (USWE Patriot 15L) gör. Också en parameter.

Av:
    Rattnalle
    zinkpasta skrev:
    Mitt ryggskydd (Sweet Protection Bearsuit Soft Back Protector) skyddar betydligt längre ner utmed ryggslutet än vad min ryggsäck med ryggskydd (USWE Patriot 15L) gör. Också en parameter.
    EVOCs gamla ryggskydd är ju också extremt korta. Mitt Deuter går ner till svanskotan typ. Det finns också särskilda ryggskydd som inte är jättelånga så det verkar inte direkt finnas någon konsensus där..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in