• [RR Storvreta - Strömsund] Cykla halvlångt (600 km)

Av:
    zur_mitte
    —-
    Uppdaterat 7/8-18 med RR på sida 2
    —-

Hej!

Vi ska i början av augusti åka från Uppsala till släktens sommarstuga i Strömsundstrakten och jag har fått för mig att cykla dit när resten av familjen tar bilen. Eftersom de andra tar bil behöver jag inte ha med mig någon nämnvärd packning (förutom det jag själv behöver under färden). Jag har inte tänkt mig att cykla extremt fort eller extremt långt per dag, utan jag räknar med att ta tre dagar på mig. Cyklingen är en liten del i mina förberedelser inför ett Ironman i början av oktober, men framförallt är det upplevelsen jag är ute efter. Jag har aldrig cyklat långt förut - ett 190-km-pass på en hybridcykel blev det för ett antal år sedan - men jag cyklar regelbundet sträckor mellan 40 och 90 km på både (komfort-)racer och triathloncykel.

Nu har jag ett antal teman/frågeställningar:

1. Borde jag cykla på racern eller triathloncykeln? Båda är likvärdiga på många sätt: Instegscyklar i aluminium med kolfibergaffel och caliperbromsar. Triathloncykeln är såklart mycket mer aerodynamisk och därför energibesparande men racern är mycket bekvämare. Jag tror att jag kan få på 28-mm-däck på racern medan tricykeln har 23 mm. Racern är 1500 gram lättare och det kommer några trevliga stigningar under den sista dagsetappen - samtidigt så är ungefär 50 mil ganska flacka och jag är övertygad om att det skulle gå bra mycket snabbare med triathloncykeln. Sittpositionen på tricykeln är ju också mer autentisk med avseende på Ironman ett par månader senare.

2. Ska jag satsa på att ta med utrustning för att tälta eller är det bättre med övernattning på hotell/vandrarhem? Eftersom turen går i glesbygd blir jag ganska låst om jag ska ha förbokade boenden längs med vägen. Samtidigt sparar jag mycket vikt och utrymme om jag inte behöver ha med sovsäck, liggunderlag och tarp/tält. Om jag bor på hotell så verkar det finnas bra boenden i Hudiksvall och Sollefteå, vilket skulle innebära dagsetapper om 25, 19 och 16 mil. Borde ju egentligen bli bra. Samtidigt kan jag ju investera hotellpengarna
    i utrustning om jag väljer att sova ute i det fria.

3. Vad för utrustning behöver jag utöver det jag skulle ha vid en normal runda i hemtrakterna? I min naiva tankevärld så räcker det med:
    -betalkort
    -powerbank
    -multiverktyg
    -däckavtagare
    -ett par extraslangar
    -ett extra däck
    -lagningskit vid punktering
    -liten pump
    -regn-/vindjacka
    -sleeves för armar och ben ifall det blir kallt
    -något ätbart
    -dricka
    -myggmedel
    -enklare lås för att kunna gå in på en mack och köpa mat
    -ett ombyte "civila" kläder
    -ett par tofflor/sandaler att gå i när jag inte cyklar

Om jag inte ska ta med utrustning för övernattning räknar jag med att få plats med allt i en lite större sadelväska. Har någon testat 11-litersvarianten av denna?: https://www.planetx.co.uk Är den verkligen någorlunda vattentät och hur mycket påverkar den cykeln? Finns det något bättre alternativ utan att gå upp för mycket i pris?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-07 23:06 av zur_mitte.

• Re: Cykla halvlångt (600 km)

Av:
    clnr
    Växel- och bromsvajer, kedjelås, kedjebrytare (om det inte finns på multiverktyget) och kanske ett växelöra skulle jag nog lägga till på listan om det är långt mellan tätorterna på resan. Laddare till telefon och Powerbank.

Ett forum, flera fora

Av:
    GoranS
    Smaken är olika. Mannen som har denna sida http://cycloclimbing.com och som kör 3-4 veckorsturer i (huvudsakligen) Alperna kör med en mindre ryggsäck.

Av:
    A.Nilsson
    Här finns massor av läsning som kan vara relevant: https://ridefar.info

Av:
    kontrapunkt
    Ta den bekväma cykeln skulle jag säga.
    Vandrarhem med möjlighet att komma sent (att de lägger ut nyckel i låda med kod) kan vara flexibelt nog.

Av:
    staine
    Växelöra på landsväg, verkligen? Misstänker att det är onödig vikt bara.
    Extra däck är intressant dock. Cykla i glesbygd = ok. I Europa (tätbebyggt) = onödigt?
    Och var placerar man däcket?
    Vad tycker ni?

Kul projekt f.ö.! :)

Av:
    GoranS
    Givet att du i nödfall har möjlighet att ringa och bli upplockade skulle jag nöja mig med att se till att däcken är hyggligt fräscha när jag startar och sen ha med en liten bit däck som man kan lägga i om det skulle uppstå något måttligt skärsår som man inte kan cykla vidare med.

Av:
    HåkanC
    Spännande med en tre dagars cykeltur!
    Strunta i tält och satsa på vandrarhem/B&B el likn. En varm dusch och en skön säng kan vara värt en hel del efter en lång dags cykling.
    Har du två slangar med dig skulle jag strunta i lagningskitet (köp nya slangar i nästa stad)
    Ta även gärna med lite "hygienartiklar", tex tvål, tandborste, solskydd och (om du använder det) rumpkräm. Handduk o lakan brukar alltid ingå.
    Vad gäller lämplig väska finns alltid https://www.carradice.co.uk de har många olika sadelväskor i många olika strl.
    De har även en listig sadelväskhållare Carradice SQR

Gör att väskan sitter bra och gör det även enklare att plocka av och på väskan,
    kan vara intressant för tex pendling resten av året. https://happyride.se
    Beroende på hur mkt du tar med dig gissar jag att du borde klara dig med en väskvolym på 10-20 l
    Med den lägre skulle jag även kombinera med någon/några andra väskor, tex;
    -Ramväska http://www.biltema.se
    -Topprörsväska http://www.biltema.se
    Och kanske rent av en styrväska http://www.biltema.se

/Håkan

Av:
    emmer
    Cykla iväg en dag innan familjen åker så är chansen stor att de kan hämta dig om något händer (behöver inte åka med än femton mil, eller ta det på vägen) - oss hinner de lägga pilsner på kylning så du får en när du kommer fram :-)
    Känns ju som om ev. fördel av aerodynamik på tri-cykeln är nog rätt skit samma med tanke på mängden packning (klädombyten, föda och ev extraskor...) - kör confortable.
    Håller med Håkan - Bn'B - även om en lätt näthängmatta kan funka till nöds om vädret är bra.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    CW
    Lyssna inte på HåkanC. Ta med dig lagningskittet för säkerhetsskull. Det är ju inte som att det finns butiker med cykelslangar i varenda stad och då med rätt sorts slang.

Av:
    staine
    B&B +1
    Om de går att få tag på.

Av:
    Pfaff
    staine skrev:

)

Hopvikt med en rem under sadeln. Som man alltid gjort med tubdäck. (Och förutsatt kanttrådsdäcken är med kevlartråd)

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    GoranS
    Om du tänker dig att köra med väskor, kolla att de funkar med hur du cyklar innan du drar iväg. Jag vet inte om jag är något unikum, men jag har en tendens att dra i en del väskor när jag cyklar. T.ex. har jag lyckats skava upp insidan av ett par byxor då jag drog emot ett kardborreband som höll fast locket på en topprörsväska då jag stod upp och cyklade.

Av:
    staine
    Pfaff skrev:
    staine skrev:

)

Hopvikt med en rem under sadeln. Som man alltid gjort med tubdäck. (Och förutsatt kanttrådsdäcken är med kevlartråd)

Men där sitter ju resväskan. Fast ev får man även plats med (kanttråds- såklart;)) däcket där. Låter bättre med däck-bit att laga med.

Av:
    Pfaff
    staine skrev:
    Pfaff skrev:
    staine skrev:

)

Men där sitter ju resväskan. Fast ev får man även plats med (kanttråds- såklart;)) däcket där. Låter bättre med däck-bit att laga med.

Med en sadelrörsväska lär det funka. Men men. Annars får man kanske plats med däcket i väskan?

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    emmer
    Pfaff skrev:
    staine skrev:
    Pfaff skrev:
    staine skrev:
    )
    Med en sadelrörsväska lär det funka. Men men. Annars får man kanske plats med däcket i väskan?
    Ett däck kan man väl tejpa fast vart som helst om det kniper. Men hur ofta kör man sönder det?
    lu.jpg

—————

Av:
    staine
    Frågan är kanske var man placerar ciggen? :D

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Bättre med en tjuga i däcket vid revor.

Av:
    Grimpeur
    Låter som ett mycket trevligt äventyr.
    Bekväm cykel och hotell låter som mycket kloka val. Rådet att provcykla är ett mycket gott råd. Även att kolla att alla skruvar är åtdragna alt att du har med multiverktyget och kan dra åt dem. Att ta med hygienartiklar är även ett bra råd (våtservetter är tex guld om man blir skitig i fält eller behöver skita i fält). Jag skulle även ta med mig ett par lampor. Typ pannlampa eller annan som man kan mecka med i mörker + baklampa så att man syns (om mörkret kommer). Vävtejp är inte dumt ifall man behöver laga cykel, eller väska.

Jag har däck med mig om jag om jag kör natt/långt eller vid dåligt väder. Har det då främst för svårhittade punkor (typ stålradial). Håll nere volym och vikt på civila kläder. Jag brukar ha kortbyxor + skjorta + kallingar i snabbtorkat material samt ett extra par cykelsockar.

Av:
    Frankenstein's Bike
    Randonörer verkar tycka att en större styrväska är bra, själv har jag ingen erfarenhet av det. Bra att ha karta/gps/telefon, godis/bars, och lite annan packning man vill komma åt snabbt?

Av:
    zur_mitte
    Oj vad mycket matnyttigt att ta hänsyn till. Underbart!

GoranS skrev:
    Smaken är olika. Mannen som har denna sida http://cycloclimbing.com och som kör 3-4 veckorsturer i (huvudsakligen) Alperna kör med en mindre ryggsäck.

Jag är av någon anledning allergisk mot ryggsäck när jag cyklar. Inte ens vid 15 km jobbpendling känns det ok. Antagligen har jag bara inte hittat rätt modell... men jag tror att jag på denna tur kommer försöka mig på att ha cykelmonterade väskor.

clnr skrev:
    Växel- och bromsvajer, kedjelås, kedjebrytare (om det inte finns på multiverktyget) och kanske ett växelöra skulle jag nog lägga till på listan om det är långt mellan tätorterna på resan. Laddare till telefon och Powerbank.

Vajrar var ett bra tips som jag inte tänkt på. Dessutom ska jag också se till att lära mig att byta dem innan resan :-)

A.Nilsson skrev:
    Här finns massor av läsning som kan vara relevant: https://ridefar.info

Bra länk!

Efter alla råd är jag nu helt inne på att ta den bekvämare cykeln och att sova bekvämt i en riktig säng :-)

Extra däck kommer att åka med. Ett vikbart kanttrådsdäck tar nästan ingen plats fasttejpat på ramen och är en billig försäkring.

De första 30 milen av resan går i ganska tätbebyggt område med 5-10 mil mellan någorlunda stora tätorter där man troligen kan få tag på vissa reservdelar (slang med prestaventil, kanske även däck), men efter Sundsvall så är Sollefteå den enda orten med mer än 500 invånare som jag kommer att passera. Och deras cykelaffär är stängd på helger. Så jag tror att lagningskitet får följa med som extra hängslen till livremmen.

Vi tar över stugan på en söndag och jag planerar att cykla hemifrån på fredag morgon. Resten av familjen åker på söndagsmorgonen, så om något går helt käpprätt åt skogen så kan de plocka upp mig på vägen inom en dag eller två. Men jag vill ju verkligen komma fram för egen maskin så det är ju verkligen en last resort.

Större delen av turen kommer jag att ha mobiltäckning men det finns avsnitt under den sista dagen där mottagningen är lika med noll. Där får jag väl i värsta fall stoppa en bil eller knacka på i något hus och fråga om hjälp om det är något. Min erfarenhet är att folk är väldigt hjälpsamma i glesbygden, kanske för att de är vana att hjälpa varandra och inte tänka att någon annan löser det.

Tack HåkanC för en massa konkreta packtips - det uppskattas!

Miss Lycka 2.0 skrev:
    Bättre med en tjuga i däcket vid revor.

Menar du allvar att det fungerar? Jag förstår att det inte är optimalt, men som nödlösning… Jag älskar småhacks som känns okonventionella!

Grimpeur skrev:
    Att ta med hygienartiklar är även ett bra råd (våtservetter är tex guld om man blir skitig i fält eller behöver skita i fält). Jag skulle även ta med mig ett par lampor. Typ pannlampa eller annan som man kan mecka med i mörker + baklampa så att man syns (om mörkret kommer). Vävtejp är inte dumt ifall man behöver laga cykel, eller väska.

Håll nere volym och vikt på civila kläder. Jag brukar ha kortbyxor + skjorta + kallingar i snabbtorkat material samt ett extra par cykelsockar.

Jag hade tänkt strunta i lampor pga de många ljustimmarna på sommaren, men du har nog en poäng. Vävtejp och våtservetter låter jäkligt vettigt! Mängden civila kläder motsvarar precis mina intentioner. Kanske - beroende på väderprognoserna - så får en tunn långärmad tröja följa med också.

Många tips om styrväska. Får nog ta och tänka lite på en sån trots att det innebär att cykeldatorn kommer att behöva flyttas :-)

Av:
    staine
    Styrväska, är det verkligen nödvändigt. Tar plats, blir vingligare. Jag är inte sugen.

Av:
    zur_mitte
    staine skrev:
    Styrväska, är det verkligen nödvändigt. Tar plats, blir vingligare. Jag är inte sugen.

Tror du att en ramväska är bättre om sadelväskan inte räcker?

Av:
    kontrapunkt
    +1 på lagningskit. Du kan när du är trött missa att det som hade sönder slangen sitter kvar, få något fel på reservslangen, eller av någon anledning få fem punkteringar på samma tur (inga namn nämnda). Inte troligt, men en billig försäkring. Och en bit sidovägg från gammalt däck fungerar bra vid större revor om du inte vill ha reservdäck med dig.

Av:
    GoranS
    I klädhänseende kan vid lite kyligare väderlek en långrämad ylleundertröja vara ett alternativ. Kan användas under tröja civilt och till nöds även funka som förstärkning vid cykling.

Av:
    zur_mitte
    Hur rädd ska man vara för grusvägar om man kör med Conti GP4k? Jag kör just nu på Schwalbe Durano DD och de tål typ vad som helst, men de har gått två säsonger och kommer bytas ut innan det är dags att rulla norröver. Efter vad jag hört så är Conti trevligare men samtidigt så gillar jag känslan av att lita på däcken oavsett underlag.

Av:
    GoranS
    De kommer inte att explodera om du kommer in på grusväg. Hur slitstyrkan är på grusväg i förhållanden till andra däck vet jag inte. Sen beror det ju dels på hur man kör och hur grusvägen ser ut. Är det sprängsten eller är det slätt tillpackat grus påverkar ju rätt mycket.

Av:
    Peth
    Körde fem sex km på sprängsten i helgen med mina GP4KS2, det funkade väl bra.
    BE704128-3EF9-4DBA-87FE-15803ADE3CD4.jpeg

Å andra sidan körde jag sju meter på liknande underlag förra sommaren och fick däcksidan uppskuren.

Av:
    zur_mitte
    Det låter betryggande. Om jag ska undvika 35 km 2+1-väg mellan Jättendal och Njurundabommen (E4 dessutom, så mycket trafik) så är alternativet fina asfalterade småvägar samt en grussträcka på 7-8 km. Enligt Google street view ser beläggningen fin ut, men det kan ju ha lagts sprängsten sedan bilderna togs för nästan sju år sedan.

Av:
    GoranS
    Jag skulle i valet mellan de två alternativen alla gånger ta det med grusväg. Är det bara 7-8 km kan du ta det riktigt lugnt utan att det tar så våldsamt mycket tid ändå. Och risken att det är nyskrapat (=lösgrus vilket kan vara otrevligt) eller spränggrus är minimal. Troligare är att det är helt OK att cykla på med racerdäck.

Av:
    MarcusS
    Peth skrev:
    Körde fem sex km på sprängsten i helgen med mina GP4KS2, det funkade väl bra.

Å andra sidan körde jag sju meter på liknande underlag förra sommaren och fick däcksidan uppskuren.

Norrlandspavé!

Av:
    Freddie L
    Som flera andra skriver; ett extra däck kan vara lite onödigt. Jag har använt sedel på liten reva och en bit av ett gammalt däck på en större reva. Det funkar men jag har haft lite svårt att inte oroa mig konstant tills däcket är bytt. Så kanske blir turen trevligare om du har ett reservdäck ändå.

/Fredrik

Av:
    staine
    zur_mitte skrev:
    staine skrev:

Jag hade tagit ramväska, kolla bara att den inte interfererar med benen.

Av:
    staine
    Som jag fattar det, till varje pris undvika 2+1 väg samt spränggrus.

Av:
    frause
    En reva i sidoväggen kan man laga mer eller mindre permanent med nål och tråd + laglapp. Tar minimalt med plats i packningen och kan vara bra till annat också.

--
    A16 - Varning för låtsastrafikanter

IMG_20180614_171314.jpg

Av:
    wideglide96
    Kul projekt!
    Har själv gjort en lite längre tur för sisådär 18-19 år sen. Cyklade Svall-Gbg blev 806 km från söndag till fredag. Hade aldrig cyklat förut men jag packade som jag hade gjort inför en fjälltur till fots. Tycker själv att tält är kanon, blir liksom friare av det och det blir en liten extra äventyrs känsla. Det jag inte tog med var rep kit till hojen vilket jag ångrade direkt när jag skulle börja cykla. Fick ut cykeln på tågstationen och ventilen till bakdäcket var knäckt, inget öppet på en söndag och jag hade ingen lust att vänta tills måndag så jag hojade med platt bakdäck till Hudik och fälgen klarade sig!!
    Hade en hybrid cykel, smala höga däck och grov ram, funkade alldeles kanon.
    Så hur du än väljer så kommer du få en kanontur.
    Lycka till!! :)

Av:
    staine
    Hehe, vem vare som cykla på fälgen sista kilometrarna på PBP för han inte orka laga, bara ta sig i mål? :p
    (Däcket måste väl ta mycket stryk dessutom)

Av:
    emmer
    Ultimate
    79A3104C-8081-49E1-8711-FF9B17BAB0FC.jpeg

—————

Av:
    zur_mitte
    emmer skrev:
    Ultimate
    En sådan skulle man ha :-)

frause skrev:
    En reva i sidoväggen kan man laga mer eller mindre permanent med nål och tråd + laglapp. Tar minimalt med plats i packningen och kan vara bra till annat också.
    Snygg lagning! Det är sådana skills man vill skaffa sig med tiden...

wideglide96 skrev:
    ...så jag hojade med platt bakdäck till Hudik och fälgen klarade sig!!

Så där ja, man kanske är överdrivet försiktig ibland! Låter som om din resa var riktigt trevlig :-)

staine skrev:
    zur_mitte skrev:
    staine skrev:

Jag hade tagit ramväska, kolla bara att den inte interfererar med benen.

Blir nog till att skaffa både och, och sen testa mig fram innan jag åker iväg vad jag föredrar. Drömmen är ju att denna resa blir så bra som jag tänkt mig, och då borde nästa steg bli att göra en lite längre tripp nedåt kontinenten framöver. Då är det dels bra att veta vad jag föredrar, men jag lär också vara tvungen att ta med mer packning - varför jag antar att jag då kommer behöva packa både fram, bak och i mitten. Kanske jag behöver en ny cykel som tål lite mer last och som är förberedd för både pakethållare och skärmar, men jag tilltalas av idén att packa ganska lätt och att använda de cyklar jag har.

Av:
    IngvarW
    Jag har kört Köpenhamn - Stockholm och Oslo - Stockholm med övernattning på några hotell. Frågar man snällt i receptionen får man i princip alltid tvätta cykelkläderna om de har någon liten maskin ståendes. Ett tips på det alltså.

Av:
    bellasoda
    zur_mitte skrev:
    staine skrev:

Jag köpte en sån här sadelväska:

https://www.bike24.com

Funkar på de flesta cyklar och rymmer ganska mycket. Billig var den också och tar nog inte så mycket vind. Win-win!

Av:
    zur_mitte
    15 liter är riktigt bra!

Av:
    Yonna
    Kul plan :)

Angående sparar mycket vikt och utrymme om du inte tältar; jag har totalt 2kg tält, sovsäck och liggunderlag med mig, tror inte det är så mycket vikt :)
    Tältet är ett 720g tresäsongstält, sovsäck 820g går bra till cirka -20°C och liggunderlag 430g är tjock, mjuk och varmt.
    Racern har ofta en liten Tubus Fly pakethållare 340g och två Arkel ultralite bags (28L, 420g) men oftare har jag en sadel-, ram och handlebar/styrväska (alltså bikepacking väskor) för det är jag van på mina andra cyklar. Och det går mycket bra, allt vad jag behövs för flera månader(också i fjällen) finns i de tre väskorna. Stor frihet och hela världen väntar på dig :)

Racern har förresten starka Zonda hjul och Conti GP 4S 28mm däck och jag cyklar utan problem på grus och dåligt finsk och norsk asfalt. Och jag tar aldrig med ett extra däck. Men min vikt är bara 60kg, det är också viktig :)

Men tre dagar på asfalt och i sommaren .. det går ju mycket bra med vad som helst! Ha en fin tur !

Av:
    zur_mitte
    Yonna skrev:
    Angående sparar mycket vikt och utrymme om du inte tältar; jag har totalt 2kg tält, sovsäck och liggunderlag med mig, tror inte det är så mycket vikt :)
    Tältet är ett 720g tresäsongstält, sovsäck 820g går bra till cirka -20°C och liggunderlag 430g är tjock, mjuk och varmt.
    Racern har ofta en liten Tubus Fly pakethållare 340g och två Arkel ultralite bags (28L, 420g) men oftare har jag en sadel-, ram och handlebar/styrväska (alltså bikepacking väskor) för det är jag van på mina andra cyklar. Och det går mycket bra, allt vad jag behövs för flera månader(också i fjällen) finns i de tre väskorna. Stor frihet och hela världen väntar på dig :)

Jag följer din tråd slaviskt - helt klart en av de mest inspirerande på hela Happyride, så jag vet att du talar av erfarenhet och dyrköpt rutin. Du har en poäng angående tältutrustning, men ändå inte ;-) Du har samlat på dig bra utrustning under flera års tid - något som jag tyvärr inte har gjort än. Det blir lite väl dyrt att köpa nytt tält, ny sovsäck och nytt liggunderlag för en första resa. Om jag ska ta den utrustning jag just nu har så handlar det istället om 3,2 kg tält, 500 g liggunderlag (skrymmande men ganska lätt) och en jätteskrymmande sovsäck. Jag skulle nog om jag bestämde mig för att tälta köpa nytt tält (Jack Wolfskin Gossamer eller liknande, 1,5 kg, ca 1000 kr) och en kompakt lättviktssovsäck för sommartemperaturer (ca 350 kr). Det skulle inte vara optimalt, men en tillräckligt bra kompromiss för sommartältning. Din utrustning - och självklart erfarenhet - spelar i en helt annan division, men skulle vara en dröm på lite längre sikt :-)

Av:
    Yonna
    zur_mitte skrev:
    Du har en poäng angående tältutrustning, men ändå inte ;-) Du har samlat på dig bra utrustning under flera års tid - något som jag tyvärr inte har gjort än. Det blir lite väl dyrt att köpa nytt tält, ny sovsäck och nytt liggunderlag för en första resa.
    Jo det är sant, jag glömde detta, förlåt. Och du behöver också väskor och kanske en pakethållare, inte heller billigt.
    Men 2kg tält&liggunderlag plus en kompakt lättvikt sovsäck låter ju mycket bra, också priset!

Erfarenhet kommer vid varje kilometer du cyklar, så dina 600km är inte alls dåligt :) Hoppas du vill också posta några bilder av din första cykeltur, skulle vara kul!

Och tack för dina snälla ord, jag känner mig lite blyg, visste inte att du läste tråden :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ