• Cykla Sthlm - Uppsala? Märstastråket?

Av:
    PH.
    God afton!

Till helgen planerar jag på att ta tåget till Sthlm och hämta en cykel som kommit och jag tänkte prova att cykla hem, men har lite funderingar:

1. Vilken är den bästa (kortaste på cykelväg) vägen från Söder till typ Solna kyrkväg/Solnavägen? Torsgatan kanske?
    2. Är det bra skyltat rent generellt? Och speciellt sträckan Stockholm - Märsta?
    3. Är det någon som kört Märstastråket? Hur är den idag?
    Har läst att Märstastråket både är färdig och inte färdig. Jag skulle föredra att cykla på cykelvägar så mkt som möjligt, men har inga problem att cykla en del sträckor på landsväg (framförallt blir det sånt sträckan Märsta - Knivsta - Uppsala.

Uppskattar alla tips!
  • Re: Cykla Sthlm - Uppsala? Märstastråket?

Av:
    RicoShredderKowalski
    Tror du får planera om för SJ/SL kommer hitta på någon (bort)förklaring till varför tåget inte går

Av:
    Flanker
    Kan endast svara för sträckan Knivsta-Upplands Väsby som jag cykelpendlar 1-2 ggr/vecka under sommarhalvåret. Mellan Uppsala-Märsta är det ju landsväg som gäller. 255:an är mest "rakt på" mellan Uppsala och Märsta men kan vara ganska mycket trafik. Att cykla via Odensala/Knivsta är i mitt tycke trevligare. Sen beror det förstås på var i Uppsala du ska också.

Mellan Märsta och Upplands Väsby är det numera helt ok GC-väg hela sträckan. För det mesta ganska lite trafik. En bit i Väsby är det separerad gång- och cykelbana. Söder om Väsby vet jag ej, men jag vet ju att det är rätt många som cykelpendlar där längs med Stockholmsvägen.

Skyltning finns på sina håll men som ofta längs med cykelvägar rätt sparsam och oregelbunden.

Av:
    HåkanC
    PH. skrev:
    Jag skulle föredra att cykla på cykelvägar så mkt som möjligt, men har inga problem att cykla en del sträckor på landsväg (framförallt blir det sånt sträckan Märsta - Knivsta - Uppsala.
    Då tycker jag att du bör ta cykeln på pendeln till Märsta (cykeln åker gratis) och cykla landsväg till Uppsala därifrån.

/Håkan

Av:
    Oggler
    Från stoickholm är det bara att mata på längs med mälaren upp till stäket. Från stäket drar du norrut via ängsgården upp till rosersberg. Sedan går det fina stigar över steninge och vidare upp till sigtuna. Från sigtuna kör du upplandsleden en bit. Sedan över torsborg och pilsbo. Haknäs och sedan upp till alsike kloster. Sedan sista rycket över krusenbergs herrgård och morga. Sedan åsen in till uppsala.

Om du inte hojar landsvägshoj förstås?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in