• Bra tubeless 27,5 plus??

Av:
    Salle73
    Kör trek fuel 8 ex, 27,5 +
    Noby nic däcken känns lite tunga och klumpiga, funderar på tubeless men har ingen eftarenhet eller kunskap kring detta..

Kör mycket stig och gärna utför.

Någon som har några tips?
  • Re: Bra tubeless 27,5 plus??

Av:
    Makten
    Lättare däck än Nobby Nic låter som en dålig idé med din beskrivning av användningsområdet.
    Om cykeln kom bestyckad med plusdäck och tillhörande slangar kan man nog misstänka att det är riktigt tunga slangar. Är däcken inte större än 2,8" så kan du köra med vanliga slangar av den större sorten, låt säga såna som normalt specas upp till 2,4". Risken att få genomslagspunka ökar förstås, men det kan vara värt att prova eftersom det är billigt.

Slanglöst är inga konstigheter om man är dugligt lagd åt det praktiska hållet. Du behöver hitta en bra tejp som är något bredare än innerbredden på fälgen, gucka samt ventilrör avsedda för slanglöst. Det finns en liten risk att dina däck kommer läcka om du använt dem mycket innan konvertering, dock, eftersom däckssidorna slits och kan bli otäta. Förmodligen tätar det över tid, men kan vara störigt.

Ett annat alternativ är att köpa "plastslangar" som kommit på sistone. De väger väldigt lite, sägs vara hållbarare än butyl, men kostar också därefter (250-300:- styck ungefär). Finns säkert fler tillverkare, men Tubolito och Schwalbe EVO (om de ens finns att få tag i) är nog de mest kända.

Edit: Kikade lite på specarna och det står faktiskt att fälgband och ventiler för slanglöst ingår. Det kanske redan är slanglöst alltså?
    https://www.trekbikes.com

Edit 2: Det står också att däcken är Schwalbe Nobby Nic Performance 27,5x2,8", vilket är ett däck som inte ens finns på Schwalbes hemsida. Performance är tyvärr lite enklare än de man brukar vilja ha, och risken är att det är tyngre OEM-varianter de skickar med men som inte säljs separat. I så fall kan ett däckbyte vara rimligt. Svårt att veta utan att plocka loss dem och väga dock.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-06-13 20:00 av Makten.

Av:
    Plush
    Jag åker Nobby Nick Addix Speedgrip 27.5x3.0 och har dessa Tubeless. Det funkar alldeles utmärkt.
    Tycker absolut du ska prova.

Av:
    Salle73
    Skall kolla Addix speedgrip. Tänkte byta däck och till tubeless på en gång så däcktips och +\- egenskaper för tubeless mottages tacksamt.

En farhåga med tl är punka.. när vi cyklade enduro vid malaga i våras på elakt vassa stenar drog alla med tl punka..

Av:
    dnleriksson
    Nu brukar ju iofs slanglöst vara lösningen på punkaproblem tills man skär upp däcket för mycket...
    Jag gillar mina Rekon+ som stigdäck och speciellt när det är blött och halt. Ska det cyklas snabbare med lite kurvtagning tar jag hellre breda ickeplus DHF tex.

/Daniel

Av:
    Skogsgubben
    Slangarna i min 27.5+ cykel (Charge Cooker 1) vägde 400g styck! Blev en helt annan cykel efter slanglöskonvertering. Med lite tur har de stoppat i något sånt i dina däck också.

Av:
    MickeMud
    Jag sitter och kikar på samma sak, att prova 2,8 på min 27,5 enduro.
    Vill komma upp i diameter lite som plusdäck ger och maximera lättrullande och grepp. Det verkar som det finns vettiga däck med riktigt grovt mönster som ändå rullar förvånansvärt lätt. Tänker bl.a. på Maxis Highroller2 2,4 som jag kör bak nu. Riktigt bra rull på packade och hårdare underlag. anledningen lär ska vara det relativt täta mittenmönstret vilket verkar logiskt. Detta med tätare mittenmönster är viktigare bak där mesta trycket ligger , iallafall på lite modernare längre och flackare stigcyklar. Annat allternativ jag kikat på är WTB Trail Blazer TCS Light Fast Rolling 27.5 × 2.8" Nobby Nick är ju generellt bra allround men tror det finns modernare mer lättrullande med tätare mönster i mitten. Fram är jag inne på Minion DHF 2,8 som verkar va standard fram i 2,4" men inte provat själv ännu.
    Har kört mycket Continental i flera år men det vägrar jag köpa numer eftersom dom är så jobbiga att få täta som slanglöst p.g.a. deras formvax, rykte säger att dom ändrat det men hur ska man veta att man får ett färskt, nä det får andra prova ut först.
    Verkar generellt som man är hänvisad till webshoppar då ingen lbs i sth området vad jag kan se har något fetare 27,5 på lager.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in