• [OT] Arbetsmiljö/styrning, hur har din kompis det?

Av:
    Hasse#7
    Jag frågar givetvis åt en kompis.

Är det bara hos denne vän som arbetsplaneringen förändrats från att styras av eget ansvar och ett affärssystem till att kompletteras med dagliga möten och andra listor och handlingsplaner?

Min kompis upplever att mängden jobb som hinns med är mindre än förut och stressen har gått från sällan till alltid.

Nån som känner igen sig och vet hur länge det dröjer innan det effektiva uppenbarar sig?

Det är inte farbrorn med foliehatten i filmen som skrivit brevet.
  • Re: [OT] Arbetsmiljö/styrning, hur har din kompis det?

Av:
    ooms
    Är det inte det som är lean och agile? Dvs istf eget ansvar är det dagliga möten för "effektivisering och snabb feedback". Men i praktiken blir det mer tät kontroll (och overhead)...

Av:
    Hasse#7
    ooms skrev:
    Är det inte det som är lean och agile? Dvs istf eget ansvar är det dagliga möten för "effektivisering och snabb feedback". Men i praktiken blir det mer tät kontroll (och overhead)...

Min kompis är beredd att hålla med. Frågan är hur det kan vara så populärt om det inte hjälper? I fallet Mållgan har kommer affärssystemet som vi kan kalla SÅP att veta vad som skall göras, av vem, om det är påbörjat, klart, avslutat i tid. Om resurs plötsligt saknas är det lätt att se status och ta ett snabbt planeringsmöte mellan dem som kan bidra till lösning.

Av:
    Raggamuffin
    Först och främst är det ju modernt så då är det bra. Det är även väldigt bra för kursledarna :)

Lean och agile har sina funktioner inom vissa skrå, inte alls inom andra.

// Muffin

Av:
    jkarl
    Det bästa med dessa system är att alla med någon form av längre erfarenhet(läs lite äldre) väldigt sällan har så lätt att ta till sig hur systemen skall användas. Detta gör att de antingen blir helt passiva eller helt enkelt försvinner från arbetsplatsen av ett eller annat skäl(inte sällan utbrändhet) och deras kunskaper aldrig kommer någon annan till nytta.

Är man något yngre och orkar ge det en chans så drunknar man snabbt i det och inser att man pluggat femåriga utbildningar för att få sitta och fylla i formulär. Gör underverk för arbetsmoral.

Har jag hört...

Av:
    Stewe
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-14 13:36 av Stewe.

Av:
    Luthman Photography
    Möten brukar vara ett ypperligt tillfälle för att inte behöva jobba eller bestämma så mkt.

Av:
    42Hz
    Vet att det finns någon lysande Dilbertstrip någonstans som illustrerar det hela på tre rutor!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Kassler
    SAP, Lean, Activity based office m.m.

Kanon arbetssätt som effektiviserar och optimerar arbetsflöden!
    Om man använder det på ebb robotar vid ett monteringsband på en fabrik, inte på ett kontor eller i en arbetsmiljö med människor.

Dessa system brukar ju nyintroduceras med nya namn var tionde år=)

Av:
    wukkaN
    På förekomen anledning
    Why-hold-a-meeting_o_1691.jpg

Av:
    Rattnalle
    wukkaN skrev:
    På förekomen anledning
    En variant på den där sitter klistrad på ett par mötesrumsdörrar på jobbet :-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Hasse#7
    Skönt att min kompis inte är helt ensam i funderingarna. :)

Av:
    NickPick
    Luthman Photography skrev:
    Möten brukar vara ett ypperligt tillfälle för att inte behöva jobba eller bestämma så mkt.

Där kom det.

Av:
    gtbiexil
    Min kompis har haft förmånen att ta del av liknande organisatoriska storsatsningar. Processdynamiken i kombination den allvetande databasen har nu blivit så kraftfull att hen kan ta ledigt nästan när som helst utan att det blir mer än en krusning i det nyinförda kaoset. Den möjligheten behövs för att mentalt hantera det.

Av:
    fedde
    Hasse#7 skrev:
    Mållgan har kommer affärssystemet som vi kan kalla SÅP att veta vad som skall göras, av.....
    ....oplaneringsmöte mellan dem som kan bidra till lösning.

SÅP eller SÄPO eller SAP? Det är inte lätt med förkortningar.

Vad betyder SAP förresten?
    1. Skicka Alla Pengar
    2. Shutup And Pay
    3. Scheisse, Angst und Panik

Det första rätta svaret vinner en vecka på valfri tysk kurort.

/Fedde

"jag tänker, alltså cyklar jag"

Av:
    Raggamuffin
    fedde skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Mållgan har kommer affärssystemet som vi kan kalla SÅP att veta vad som skall göras, av.....
    ....oplaneringsmöte mellan dem som kan bidra till lösning.

SÅP eller SÄPO eller SAP? Det är inte lätt med förkortningar.

Vad betyder SAP förresten?
    1. Skicka Alla Pengar
    2. Shutup And Pay
    3. Scheisse, Angst und Panik

Det första rätta svaret vinner en vecka på valfri tysk kurort.

/Fedde

Här kallas det för Hitlers hämnd.

// Muffin

Av:
    Pfaff
    Jodå.
    Och min erfarenhet är att det blir värre ju större organisationen växer sig. Och riskkapitalet tar över det långsiktiga ägandet.

Tur man bara bundit sig för ett år till. Och på halvtid.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    thomaslundstrom
    Intressanta synpunkter! I mina ögon/min domän (mjukvaruutveckling) är lean och/eller agile lösningen på jobbiga mötesorienterade arbetssätt. Istället för att hålla det jobbiga flertimmars måndagsmötet för synkronisering så klarar man av det på 5*15 minuter var morgon under veckan. Den totala mötestiden är kortare, möjligheten för två eller flera kollegor att fånga missuppfattningar är större iom att man synkar dagligen, och alla som jobbar ”på golvet” (alltså inte projektledarna eller cheferna) är gladare pga att man kan sitea oh göra det man vill (bygga mjukvarusystem) istället för att sitta och halvsova på ett möte.

YMMV, helt klart.

Av:
    ooms
    thomaslundstrom skrev:
    Intressanta synpunkter! I mina ögon/min domän (mjukvaruutveckling) är lean och/eller agile lösningen på jobbiga mötesorienterade arbetssätt. Istället för att hålla det jobbiga flertimmars måndagsmötet för synkronisering så klarar man av det på 5*15 minuter var morgon under veckan. Den totala mötestiden är kortare, möjligheten för två eller flera kollegor att fånga missuppfattningar är större iom att man synkar dagligen, och alla som jobbar ”på golvet” (alltså inte projektledarna eller cheferna) är gladare pga att man kan sitea oh göra det man vill (bygga mjukvarusystem) istället för att sitta och halvsova på ett möte.

YMMV, helt klart.
    Det är ju just där det ska användas! Problemet idag är ju att det för några år sedan blev på modet och skulle appliceras på alla möjliga verksamheter, t.o.m. sådant där de flesta arbetsuppgifter är fristående och individuella, och inte alls i behov av någon daglig eller ens veckolig synkronisering... Och då blir det ju bara fel, förutom för cheferna som tycker de har bättre kontroll och dessutom kan säga "här jobbar vi modernt"...

Av:
    gtbiexil
    ooms skrev:
    thomaslundstrom skrev:

YMMV, helt klart.
    Det är ju just där det ska användas! Problemet idag är ju att det för några år sedan blev på modet och skulle appliceras på alla möjliga verksamheter, t.o.m. sådant där de flesta arbetsuppgifter är fristående och individuella, och inte alls i behov av någon daglig eller ens veckolig synkronisering... Och då blir det ju bara fel, förutom för cheferna som tycker de har bättre kontroll och dessutom kan säga "här jobbar vi modernt"...
    +1

Av:
    Hasse#7
    I Mållgans fall handlar det om att supporta en kundgrupp i en annan klädzon, det är alltså ombyte två gånger för att gå på mötet. Mötet i sig behandlar nästan uteslutande de i zonen man kom till och ingen annan utom en till jobbar som Mållgan. Det som kan hända är att Mållgan får merarbete i "fel" zon men ingen egen hjälp. Mötet är mitt på eftermiddagen så allt Mållgans jobb blir svårt att utföra eftersom det som påbörjas måste göras klart för bruk då kunderna behöver det igen omgående. Mållgan lever i frustration, vill bli en Grinch i arbetszonen, göra ett bra jobb och aldrig komma ut därifrån på arbetstid, eller byta jobb. Vinsten med organisationen är högst oklar för Mållgan som alltid haft nöjda kunder och en tydlig prioriteringsordning tillsammans med kollegan. Om övriga varit nöjda hade Mållgan sett att det var frågan om majoritetsönskan men det verkar inte som någon är nöjd.

Av:
    Jolelp
    Haha alltid kul med lite igenkänning såhär på morgonen, upplever det mesta som TS "kompis" gör. Min "vän" jobbar med underhåll av flygmotorer och när LEAN dundrade in på företaget så var det ändå en del saker som absolut gjorde dagen lättare, t.ex när dom tog tag i 5S och organiserade upp alla tusentals verktyg dom har.
    Men egentligen allt som införts efter det har varit negativt, att på morgonen planera vad alla ska göra under dagen funkar helt enkelt inte i min väns jobb, där flexibilitet och att anpassning är allt. Att ha ett fast schema på hur lång tid en motor "ska" ta stämmer oftast inte med utfallet.
    Jag upplever att LEAN är mer gjort för ett flöde där samma produkt körs hela tiden och samma process varje gång men även där kan det vara så att alla verktyg som konceptet har inte funkar.
    Problemet tänker jag är att företagsledningar köper helhetskonceptet och sen är det bara för mellancheferna att trycka in så mycket det bara går för att folket över dom ska vara nöjda...men vad vet jag, man är ju ändå bara en enkel Metallare ;)

Av:
    desmo
    Det var en gång en myra. Han gick till jobbet tidigt varje morgon för att arbeta. Myran var flitig och gillade sitt jobb. Företagsägaren lejonet blev överraskad när han såg att myran var effektiv utan arbetsledning. Han tänkte, om myran är så effektiv nu, tänk då hur effektiv han skulle vara med en arbetsledning.

Lejonet anställde därför kackerlackan som hade ledarskapsutbildning och var känd för sina grundliga rapporter. Kackerlackans första uppdrag var att skapa ett arbetsschema. Hon behövde även en sekreterare för att föra anteckningar. Kackerlackan anställde spindeln för att hålla ordning på det växande arkivet och för att svara i telefonen.

Lejonet var exalterad av de rapporter som kackerlackan lämnade in och bad henne göra diagram över produktionen och analysera utvecklingen. Dessa dokument kunde lejonet visa sin chef.

Kackerlackan var tvungen att köpa en stor dator och anställda flugan för att ansvara för it-avdelningen.

Myran som tidigare var en glad och produktiv arbetstagare ogillade sitt nya jobb. Han var numera tvungen att gå på olika kurser och beskriva sitt arbete i rapporter och registrera avvikelser, med mera.

Lejonet tyckte att det var hög tid att anställa en chef till avdelningen där myran jobbade. Det jobbet fick biet, var första insats var att köpa en fin matta och en ergonomisk stol till kontoret. Biet anställde en assistent och köpte en dator för att kunna framställa en plan för att optimera arbetet och budgeten.

Enheten där myran jobbade var inte längre en trevlig arbetsplats, det rådde dålig stämning. Lejonet föreslog att biet skulle kartlägga arbetsmiljön. Det framkom att myrans enhet hade högre kostnader och minskad produktivitet.

Då tog lejonet kontakt med ugglan, en konsult vars uppgift var att undersöka och föreslå ändringar.

Efter tre månaders jobb kom ugglans rapport: det är för många anställda.

Vem lejonet avskedade först? Myran, då rapporten visade att han led av ”brist på motivation och hade en negativ inställning”.

Av:
    MatteXC
    På min kompis företag genomförs alla dessa förändrings/förbättringsinitiativ halvhjärtat och blir aldrig något mer än en stor störning innan arbetet återgår till sitt kulturella 70-tals status quo.

Det och återkommande omorganisationer med ca 2 års intervall. Min kompis försöker hitta en ny arbetsgivare nu.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-06-15 07:30 av MatteXC.

Av:
    Hasse#7
    Mållgan är förvirrad över att det här känns som en modern version av Kejsarens nya kläder. Problemet är bara att det är ett barn som skall öppna ögonen på folket, Mållgan är inget barn. Alla påpekanden kommer ses som ovilja till förändring. Det konstigaste är att i den form det tillämpas känns det som ett självskadebeteende på företagsnivå. Att Mållgan drabbas är liksom bara en följd. De stora underligheterna ligger högre upp och följden blir att ganska många längtar efter sunt förnuft och mer självklara anledningar att göra ett bra jobb. Någon annan stans blir det ju då. Mållgan vill ha nöjda kunder som producerar och kanske säger tack om de blev glada. Mållgan vill aldrig ha ett guldkorn på mötestavlan, särskilt som Mållgans kunder har noll inflytande över tavlan.

Av:
    bellasoda
    Det mest uppenbara är väl att alla som sitter och surfar på cykelforum hela dagen inte jobbar så flitigt. Då kan det vara bra att chefen med jämna mellanrum frågar hur arbetet fortskrider.

Av:
    Hasse#7
    bellasoda skrev:
    Det mest uppenbara är väl att alla som sitter och surfar på cykelforum hela dagen inte jobbar så flitigt. Då kan det vara bra att chefen med jämna mellanrum frågar hur arbetet fortskrider.

Det är ju en poäng. Sen kan det ju vara så att om man har ett eget ansvar så jobbar man tills man är klar med det som måste göras. Mållgan jobbar en extra timme gratis om en annan timme försvann på fel sätt. Generellt kan man säga att Mållgan tänder på morgonen och släcker på kvällen utan att jobba över. Därigenom finns det ett visst utrymme till annat. Mållgan gillar att vara på jobbet till en viss gräns som är längre bort än att bara stämpla in och ut. Mållgan har noll förseningar och noll klagomål samtidigt som extra arbetsuppgifter utförs.

Av:
    perzzon
    Kan någon förklara för en förvirrad vad affärsystemet på S har med det hela att göra?

För mig är det mer förknippat med dyra konsulter och klassisk "trög" organisation.

Av:
    Hasse#7
    perzzon skrev:
    Kan någon förklara för en förvirrad vad affärsystemet på S har med det hela att göra?

För mig är det mer förknippat med dyra konsulter och klassisk "trög" organisation.

Systemet på "S" har nått nivån där det gör det som skall göras och levererar det som behövs. Tog upp det för att förtydliga att det är två system som skall göra samma sak och att man inte startar från kaos. I övrigt ingen koppling.

Av:
    Fältprästen
    bellasoda skrev:
    Det kan ju också vara en konsekvens av det som skrivits hittills (myrans situation).

För övrigt känner jag igen mig. 5S, lean, morgonmöten och alla andra möten som man undrar varför man är på, ISO-standarder med alla dessa rutiner. Visst, rätt tillämpade har de kanske sitt berättigande.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Earlslick
    Morgon möten i all ära, på min förra arbetsplats hade vi det, problemet var när vi skulle gå genom dagens arbetsuppgifter hade en del redan varit på jobbet i över 2h. de var måttligt förtjusta i att gå genom sånt som redan var påbörjat eller redan avklarat.

Av:
    mmmrrrr
    Jag tror att när man går för långt i att nedvärdera personligt ansvar och yrkesstolthet, för att ersätta det med diverse system, så kan det slå över i personligt "oansvar".

Många gånger är system som för vissa ser väldigt kaotiska ut, i själva verket väldigt robusta.

Av:
    Peth
    Min ”kompis” arbetar med att styra arbetsuppgifter. Han tror benhårt på att de som arbetar under honom många gånger har bättre koll på vad som måste göras än vad han själv har. Han försöker också sprida inställningen att kritiskt granska sina uppgifter för att komma på sätt att arbeta smartare och effektivare.

Jag ... förlåt, min ”kompis” tänker att om folk ska ta stort ansvar för sina arbetsuppgifter, så är det bra om de också i stor utsträckning kan styra över arbetsmetoder, arbetstider och sin egen utveckling.

Av:
    MatteXC
    Min kompis säger:
    SCRUM funkar, men det kräver att man strukturerar om företag, ändrar folks självuppfattning, tvättar bort prestige, sparkar psykopater etc etc.

Har svårt att tro att ett företag kan gå från byråkratisk processmisär till SCRUM någonsin, det måste finnas med som en grundtanke

Av:
    Rattnalle
    Peth skrev:
    Min ”kompis” arbetar med att styra arbetsuppgifter. Han tror benhårt på att de som arbetar under honom många gånger har bättre koll på vad som måste göras än vad han själv har. Han försöker också sprida inställningen att kritiskt granska sina uppgifter för att komma på sätt att arbeta smartare och effektivare.

Jag ... förlåt, min ”kompis” tänker att om folk ska ta stort ansvar för sina arbetsuppgifter, så är det bra om de också i stor utsträckning kan styra över arbetsmetoder, arbetstider och sin egen utveckling.
    Herrejösses vad omodern din "kompis" är.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Peth
    Rattnalle skrev:
    Peth skrev:

Snarare lat som inte orkar ha en massa möten.

Av:
    Rattnalle
    Peth skrev:
    Rattnalle skrev:
    Peth skrev:

Men vänta nu. Jag som trodde man hade möten för att man var lat och inte orkade jobba..

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Hasse#7 skrev:
    bellasoda skrev:

Det är ju en poäng. Sen kan det ju vara så att om man har ett eget ansvar så jobbar man tills man är klar med det som måste göras. Mållgan jobbar en extra timme gratis om en annan timme försvann på fel sätt. Generellt kan man säga att Mållgan tänder på morgonen och släcker på kvällen utan att jobba över. Därigenom finns det ett visst utrymme till annat. Mållgan gillar att vara på jobbet till en viss gräns som är längre bort än att bara stämpla in och ut. Mållgan har noll förseningar och noll klagomål samtidigt som extra arbetsuppgifter utförs.
    Du har ett jobb och får betalt. Jobb ska vara jobbigt, det hör du väl för helvete på namnet. Så va fan gnäller du över?

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    bellasoda
    Hasse#7 skrev:
    bellasoda skrev:

Jag har en kompis som satt som konsult ett tag, då med mycket eget ansvar. Arbetet blev ju gjort i tid, men eftersom ingen visste hur lång tid det skulle ta blev det alltid tid över till annat. Särskilt med tanke på att vissa konsultuppdrag passade min kompis kompetens väldigt dåligt. Min kompis bytte jobb till slut.

Vissa har ju fördelen att gilla sitt jobb, då är det ju lättare att jobba på, för många andra är det nog bra med lite övervakning från chefens sida. Annars finns ju risken att det finns vissa som sitter på cykelforum stora delar av dagen.

Av:
    Hasse#7
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Hasse#7 skrev:
    bellasoda skrev:

Du har ett jobb och får betalt. Jobb ska vara jobbigt, det hör du väl för helvete på namnet. Så va fan gnäller du över?

Varken jag eller min kompis förstod vad du menade. Du får nog läsa igen. 7-22 är inget problem och kvitta timme för timme en annan dag. Inte heller att ange lunch 60 min och använda 40min. Vissa uppdrag innebär korta väntetider mellan processteg och då går det bra att surfa lite för man hinner inte börja något nytt och har inte tillgång till annat på plats.

Av:
    Peth
    Rattnalle skrev:
    Peth skrev:
    Rattnalle skrev:
    Peth skrev:

Men vänta nu. Jag som trodde man hade möten för att man var lat och inte orkade jobba..

Fast efter mötet så sitter ”kompisen” där med en massa nya uppgifter som måste lösas. Bättre då att inte ha nåt möte alls.

Av:
    Patrik414
    Min "kompis" pluggade ledarskap några år för en statlig myndighet, där lärde hen sig skriva ordrar så tydligt som möjligt för inga frågetecken skulle uppstå. Nu är det morgonmöten varje dag för reda saker och hen arbetar i hela dagarna sap(fast med annat namn) Hen gör ingenting hen lärde sig på skolan förutom gissa sig fram. Hen är en slags personalchef fast med gröna kläder och glitter istället för kavaj och vettig lön.

Av:
    Hasse#7
    Patrik414 skrev:
    Min "kompis" pluggade ledarskap några år för en statlig myndighet, där lärde hen sig skriva ordrar så tydligt som möjligt för inga frågetecken skulle uppstå. Nu är det morgonmöten varje dag för reda saker och hen arbetar i hela dagarna sap(fast med annat namn) Hen gör ingenting hen lärde sig på skolan förutom gissa sig fram. Hen är en slags personalchef fast med gröna kläder och glitter istället för kavaj och vettig lön.

Är det "Elf"? Det låter verkligen som det.

Av:
    Patrik414
    Hasse#7 skrev:
    Patrik414 skrev:

Är det "Elf"? Det låter verkligen som det.

Hehe. Min "kompis" har antagligen samma jobb.
    min kompis har iallafall fördelen att få cykla på arbetstid 3h i veckan. Men det finns fördelar med sap också. Eftersom alla har problem med det så kan man lätt hoppa över en uppgift och skylla på systemet när det inte är klart i tid. 😂

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ