• Specialized stumpjumper fsr - Hur ta bort chain stay?

Av:
    bali_kalle
    Håller på att gå igenom och byta lager i min stumpjumper swing.
    Men jag får inte bort bulten (se bild) som håller fast chain stay nere vid bottom bracket. Vad gör jag för fel?
    Jag kan lossa på bulten på bilden, men bulten åker inte ut istället så spänns hela chain-stay-delen ut i sidled när den gängar ur sig på höger sida...
    Är det nån slags låsring som sitter runt bulten som måste bort?
    Eller har bara bultens skalle fastnat på vänstersidan? Hur får jag i så fall ur den? Tips?

Tack!
    DSC_3662.JPG
    DSC_3663.JPG
  • Re: Specialized stumpjumper fsr - Hur ta bort chain stay?

Av:
    rogerj
    Den ser ut att vara väldigt lik min Epic 2015. Det finns ritningar på Specializeds hemsida, här är en för Epic: https://media.specialized.com

På Epic är det bara att skruva ut den, på axeln vid samma sida som insexhuvudet sitter finns det en låsbricka och en konad bricka men de följer med när du skruvar ut den. Se om du kan hitta en ritning för din årsmodell av Stumpjumper...

Av:
    PinHead
    Skall göra samma på min Epic, hur gick det? Var det bara skruva ur den? Min sitter som berget och jag vet inte om jag ta i mer eller annat.

Av:
    pbeijer
    Troligen har lagret rostat fast på bulten. Hände på min enduro. Våld var lösningen för mig. Pressade ur axeln med en tving. Sen var jag tvungen att svarva bort lagret från axeln. Kan funka med kyla och värme också.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in