• [RR-lvg] Mellan fjäll Härjedalen, Dalarna och kanske Norge

Av:
    patten
    Dag 1
    Startade dagen med att köra upp till Vemdalsskalet. Packade väskorna och gjorde cykeln redo, bilen fick stanna kvar.
    DSC_1447.JPG

En varm och solig dag tillbringades längs Ljusnan, fantastiskt vackert på många ställen. Glömde av att ta fina bilder vid vattnet. På en av de få partier där molnen skymde solen stod en ensam ren, verkade som om att skuggan var gemytlig.
    DSC_1455.JPG

DSC_1460.JPG
    Passerade givetvis skidanläggningar. På första bilden i inlägget är skalet i bakgrunden, sedan passerades Funäsfjället och jag gick i mål vid Ramundberget.
    DSC_1468.JPG

DSC_1481.JPG

Njöt även av härlig fjällmiljö. Några vita fläckar finns fortfarande kvar på de gröna bergen.
    DSC_1475.JPG

DSC_1479.JPG

Överlag en rätt behaglig dag, 12 inte allt för jobbiga mil. Följde väg 84 tills det var dags att svänga av mot Ramundberget. Lite trafik och bilister som visar hänsyn gör att det blir så mycket roligare.

Nu är det återhämtning inför morgondagens lopp. Forbondeloppe på 15 mil, in i Norge och sedan målgång i Ramundberget. Justerat sadeln under dagen så att jag fick känning i knät, justerat tillbaka och hoppas att det rullar på bra imorgon. Hämtade ut nummerlappen samtidigt som OS-guldmedaljören Olsson, kände genast pepp, får se hur många sekunder jag hinner se av hans rygg imorgon.

• Re: [RR-lvg] Mellan fjäll Härjedalen, Dalarna och kanske Norge

Av:
    GoranS
    Det är rätta takter - inte ligga och såsa i ryggen på skidåkarpensionärerna. ;-)

Av:
    patten
    GoranS skrev:
    Det är rätta takter - inte ligga och såsa i ryggen på skidåkarpensionärerna. ;-)

Haha eller hur? Han har ju gått ned sig fullständigt sedan han la skidorna på hyllan :p

Av:
    Gubbcyklist
    --
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 07:39 av Gubbcyklist.

Av:
    patten
    Dag 2
    Forbondeloppet stod på schemat. Tyvärr inga bilder idag, mer än i starten.
    DSC_1486.JPG

Banan 149 km
    20180711_210545.jpg
    20180711_210610.png

Började dagen med att glömma solbrillorna, toppen en dag som denna. Räddades av en loppis, fick dem till och med, dagens goda gärning.

Starten gick bra, rullade på i bra tempo första 85, sedan började benen bli lite sega med lätta krampkänningar. Fantastiskt väder och underbar miljö. Det var både backar nedför och uppför, lite som det ska vara.

Sista 64 var inte lika gemytlig som de första. Fram till Funäsdalen kändes det ändå okej, stannade på alla fyra depåer för att fylla på lite vatten och energi, sammanlagt 12 min stopptid.

Från Funäsdalen var det inte alls roligt. Först uppför vid funäsdalsbacken. Trotsväldigt sega ben kändes det som en liten seger över att lämna sällskapet bakom mig. Känslan av seger var dock extremt kortvarig. Efter krönet möttes jag av motvind...här var det nära att cykeln skickades i diket. Ungefär 25 kvar med motvind som inte gav någonting gratis. En känsla av att det här skulle bli en evighetslop och att jag kommer tillbringa resten av mitt liv i motvind. Bra pannbensövning, fantastiskt oinspirerad där och då.
    Krampen var nära nu, att trycka på eller att ställa mig upp var helt uteslutet, var bara att inse att sadeln var min bästa vän och nötandet var enda sättet att komma framåt. Sista milen var det kilometermarkeringar, skulle förmodligen ingjuta positiv energi till trötta cyklister...inte för mig då.
    Gick i mål med en tid runt 5 h 14 min, 1h 24 min efter de som var först...en bit bort med andra ord :p även om jag hade hoppat gårdagens 12-milare.

Imorgon styr jag mot Idre, lär bli en lugn tur!

Av:
    WSMC
    Underbar natur att cykla i! Men motvind är riktigt obehagligt…:)
    Såg du Olsson något https://www.instagram.com ?

Bra kämpat!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    patten
    WSMC skrev:

Bra kämpat!

Såg han i starten. Det blev två startgrupp, en snabb och en mindre snabb :)
    Var till och med 10 min ännu längre ifrån, sjukt tempo på den banan. Förmodligen slapp de motvinden sista milen :D

Tackar!

Av:
    WSMC
    patten skrev:
    WSMC skrev:

Bra kämpat!

Var till och med 10 min ännu längre ifrån, sjukt tempo på den banan. Förmodligen slapp de motvinden sista milen :D

Tackar!
    Haha, så är det alltid. Vinden vänder och blir motvind precis när man själv kommer dit...:)

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    patten
    WSMC skrev:
    patten skrev:
    WSMC skrev:

Bra kämpat!

Tackar!
    Haha, så är det alltid. Vinden vänder och blir motvind precis när man själv kommer dit...:)

Haha övertygad om att så är fallet :)

Av:
    GoranS
    Är det inte lite fusk med utförsbacke (=starten högre än målet, om man nu ska tro banprofilen)? ;-)

Ser annars inte helt otrevligt ut när vädret är så fint. En fundering: hur funkade det logistiskt med start och mål på olika ställen? Hade arrangörerna någon transport mellan de två eller var det att ordna på egen hand (alt. cykla mellan)?

Av:
    patten
    GoranS skrev:
    Är det inte lite fusk med utförsbacke (=starten högre än målet, om man nu ska tro banprofilen)? ;-)

Ser annars inte helt otrevligt ut när vädret är så fint. En fundering: hur funkade det logistiskt med start och mål på olika ställen? Hade arrangörerna någon transport mellan de två eller var det att ordna på egen hand (alt. cykla mellan)?

Haha jo det är faktiskt lite fusk, utförslöpan på svenska sidan kändes helt klart bra :)

Logistiken var genomtänkt. Det fanns två möjligheter. Antingen transport på morgonen till starten eller efter målgång till starten. Åkte på morgonen, jag med buss och cykeln på ett släp. Det kostade lite extra med bussbiljett men helt klart värt det.

Av:
    patten
    Dag 3 Ramundberget - Idre 134.6 km
    Var lite orolig för regn och åska idag, väntade ut regnet innan start i morse. Sedan var det bara att packa hojen.
    DSC_1487.JPG

På väg upp mot Högvålen, Sveriges högst belägna by, 830 möh. Tog en paus på Tännäskröken med en riktigt bra lunch.
    DSC_1490.JPG

DSC_1499.JPG

Svårt att se på bilderna kanske...men asfalten på väg 311 mellan Tännäs och Sörvattnet var helt bedrövlig, ett enda stort tjälskott skulle man kunna säga. Kändes som ett parti på valfri stig i Delsjön.
    DSC_1500.JPG

DSC_1504.JPG

Efter Sörvattnet mot Idre var vägen helt ok. Samtidigt började ben och kropp vakna till liv, roligt att cykla igen. Tog en paus utmed en fjällå. Efter pausen rullade det på bra!
    DSC_1509.JPG

Sedan lite grusväg
    DSC_1512.JPG

En bild på Städjan. Här börjar det mullra en del. Färden ned mot Idre var skön, tydligen var jag över 75 km/h men är lite skeptisk.
    DSC_1518.JPG

Landade vid övernattningsstället. Lagom när jag checkat in öppnades himlen och åskan gick. Inte en droppe regn på mig under dagen, fantastiskt tur med raka långa vägar, uppåt och nedåt, doft av myr, skog, en platå med några hus, fjällsjö, fjällå och massor av renar. Får se om det blir någon cykling imorgon.

Av:
    fhloston
    Nice!

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    patten
    fhloston skrev:
    Nice!

Tackar!

Av:
    Jeppe_E
    Underbart! Tack för att du delar med dig.

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    patten
    Jeppe_E skrev:
    Underbart! Tack för att du delar med dig.

👍

Av:
    me.I.am
    Trevlig RR.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    patten
    me.I.am skrev:
    Trevlig RR.

Tackar!

Av:
    Gubbcyklist
    Väg 311 mellan Tännäs och Sörvattnet, går inte Uppsala-Trondheim-Uppsala just den sträckan?

Av:
    42Hz
    Najs! Ser ut att vara lagom med trafik! =)

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    patten
    Gubbcyklist skrev:
    Väg 311 mellan Tännäs och Sörvattnet, går inte Uppsala-Trondheim-Uppsala just den sträckan?

Jag vet faktiskt inte, dock ingen jättelång sträcka men tyckte det var en oskön väg att rulla snabbare än 25 på, det gäller att ha blicken i asfalten och fokus på var en rullar. Svårt att hitta alternativa vägar kanske.

Edit - blev varnad om att hålla ögonen på vägen och undvika de större groparna. En cyklist som jobbade på Tännäskröken (bra lunchställe) som gav mig varningen.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-13 08:48 av patten.

Av:
    patten
    42Hz skrev:
    Najs! Ser ut att vara lagom med trafik! =)

Tackar!
    Trafikmässigt är det lugnt, trots semestertider, samt att alla håller bra avstånd. Är positivt överraskad av medtrafikanter, en stor tumme upp för dem.

Av:
    patten
    Dag 4 - rensafari 40 km

Tog en vilodag idag, tog en kort sväng då jag var rastlös efter ha gjort Idre på fm, i ärlighetens namn tog det inte hela fm...
    Tog vägen som går upp mot Grövelsjön, mycket fin cykling. Tycker vägarna var bra och miljön är underbar, samt att det finns en del renar efter vägen, vet inte hur många renar jag såg.
    Vände efter 20 då det såg oroande mörkt ut på sina håll.

DSC_1521.JPG
    DSC_1539.JPG
    DSC_1527.JPG

Passerade även en relativt övergiven flygplats.
    DSC_1543.JPG

En behaglig dag. Imorgon går sista etappen på den här resan, till vemdalsskalet. Har några olika vägvalet att fundera på till imorgon. Nu ner på Idre marknad och beställa en Langos

Av:
    patten
    Dag 5 Idre - Vemdalsskalet 147 km

Sista delen på resan startade i strålande sol, precis som alla andra dagar. Kollade vädret och beslöt mig för att köra 84 mellan Linsell och avfarten till Vemdalen (inget jag rekommenderar, men idag var en sådan dag).

Valde en mindre väg till Sörvattnet från Idre. Fantastiskt vacker, men det resulterade i en punktering på gruset. Tankarna ungefär fem minuter innan var att jag lyckats undvika punktering och sluppit använda regnjackan...rutinerat...

Lagar punka
    DSC_1545.JPG

Tar en paus i skuggan efter en av många raksträckor och stigningar.
    IMG_20180714_123742_847.jpg

Upp på höjderna kom jag
    DSC_1553.JPG

Med punka, grusvägskörning (mindre bra grusväg) och lunch i Lofsdalen var det dags att öka tempot på trampandet, mest för att undvika regnet och åskan. Trampa gjorde jag men undvek varken regn eller åska...det kom en timma tidigare än utlovat. Det där med att hålla tidtabell är tydligen inte viktigt i fjällvärlden...regnjacka på strax efter Linsell (skulle ju slippa det också) och väl i Vemdalen var jag "tvungen" att avvakta åskan uppe på skalet. Trist att inte kunna fortsätta då jag hade både fart och energi sedan Lofsdalen.
    Som synes är bättre väder på ingång.
    DSC_1559.JPG

Att komma upp på skalet kändes som en seger efter dagens cykling, med mer energi än vad jag hade vågat tro avslutade jag det hela med en bild så som jag startade det hela.
    DSC_1564.JPG

Väldigt nöjd med dagarna. Fin natur alla dagar, renar skådades alla dagar, benen kändes piggare för var dag (trodde tvärtom, cyklade nog för sakta), vissa vägar var bättre än andra...kan varmt rekommendera Forbondeloppet.

Av:
    gabbeon
    Snyggt! Tack för fin RR!

Av:
    Peth
    Tackar!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in