• Re: Enkelriktat. Cyklister som inte tackar, eller helt ignorerar en.

Av:
    Örjan Lax
    GoranS skrev:
    Glasklart! Man ska cykla åt vänster.
    Haha, tänkte precis detsamma :)

Av:
    NLC
    Makten skrev:
    NLC skrev:
    Det är nog en bra tidpunkt för dig att komma med några fotografiska exempel på dina inte alls otydliga situationer eftersom våra åsikter, samt språkbruk, divergerar

Oerhört otydligt. Eller inte.

Tja, det är ju ett cykelfält du har på bild. Inte en GC-bana med skiljeremsa mot gångdelen (D7)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Stumpy
    Kör på cykelbanan på södra sidan av Järlaleden i båda riktningarna, precis som att många kör i båda riktningarna på cykelbanan på norra sidan av vägen. Aldrig något problem. Tackar ibland barnvagnsfamiljer som går in på led för att underlätta passage.

Av:
    Vic
    Stumpy skrev:
    Kör på cykelbanan på södra sidan av Järlaleden i båda riktningarna,

Där är det ju tydligt skyltar dubbelriktat, så där kan man laxa med gott samvete :)

Screen Shot 2018-07-11 at 16.28.57.png

Av:
    Stumpy
    Se där. Ingen sådan skyltning från andra hållet dock som upplyser om att den är dubbelriktad, så man riskerar ju att möta någon surkart som kör chicken race mot en. :)

Av:
    Vic
    Stumpy skrev:
    så man riskerar ju att möta Makten som kör chicken race mot en. :)

FIFY ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 16:49 av Vic.

Av:
    GoranS
    Vadå - den är förstås enkelriktad från ena hållet och dubbelriktad från andra. Jag är helt säker på att detta är i linje med de grundläggande reglerna efter vilken cykelinfrastrukturen utformas.

Av:
    Makten
    NLC skrev:
    Tja, det är ju ett cykelfält du har på bild. Inte en GC-bana med skiljeremsa mot gångdelen (D7)

I praktiken är oftast enda skillnaden en kant mot vägbanan. Lika smalt, lika uppenbart icke designat för dubbelriktad trafik. Vilket markeringen på marken också visar.

Stumpy skrev:
    Se där. Ingen sådan skyltning från andra hållet dock som upplyser om att den är dubbelriktad, så man riskerar ju att möta någon surkart som kör chicken race mot en. :)

En GC-bana utan markeringar på marken är alltid dubbelriktad, vad jag vet. Sen kan det förstås vara svårt att veta att just det där är en GC-bana om man kommer från HBB-hållet. Nu är ju dock det ett helt annat problem. Förstår bara inte varför man försvarar dåligt beteende på de ställen som faktiskt är markerade på ett rimligt vis.

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Vadå - den är förstås enkelriktad från ena hållet och dubbelriktad från andra. Jag är helt säker på att detta är i linje med de grundläggande reglerna efter vilken cykelinfrastrukturen utformas.

Säger ju att det är en konspiration för att få cyklister att bråka internt och du gående! Syftet är såklart att dölja hur uselt det är genom att göra oss internt till ovänner.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

its-a-conspiracy.jpg

Av:
    .A.
    Makten skrev:
    NLC skrev:
    Det är nog en bra tidpunkt för dig att komma med några fotografiska exempel på dina inte alls otydliga situationer eftersom våra åsikter, samt språkbruk, divergerar

Skönt att du visar din egen okunskap genom att lägga upp en bild med ett cykelfält och inte en gc-bana. Kanske ligger det något i uttrycket "om alla andra är idioter, kanske det är du som är idioten". Det finns många ställen där många väljer "fel" sida därför att det vägvalsmässigt är rätt.

Ett exempel:
    Cyklist som ska ta sig från Hagsätra och vidare mot Huddinge C. Ingen vettig cyklist skulle korsa Hudingevägen vid Rågsvedsvägen (ett extra rödljus) för att sedan behöva korsa Huddingevägen en gång till vid Huddingegymnasiet, alt välja småvägar därefter. Enbart för att du tycker det är "rätt".

Jag förstår din invändning, men det rättfärdigar inte din långt ifrån ödmjuka inställning. Speciellt eftersom det inte är olagligt. Det finns värre saker att oroa sig över i trafiken.

Tycker du att det är rätt när bilister försöker uppfostra cyklister som inte beter sig "rätt" i trafiken.

Av:
    staine
    Såså nu slutar vi bråka. Måste. Söka. Yttre. Fiende.
    ;p

Av:
    Bengt-re
    staine skrev:
    Såså nu slutar vi bråka. Måste. Söka. Yttre. Fiende.
    ;p

Leta efter prylar på ungefär 1500 kg tillverkade i plåt. Där har du en fiende att sluta upp kring!

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    WSMC
    staine skrev:
    Jag tycker däremot ofta man möter cyklister på dubbelriktad CB som VÄGRAR korsa den vita linan över till gångbanan för att underlätta möte. Nänä man MÅSTE vara på CB även om det inte finns en fotgängare på mils håll. Minsann!
    Sånt tunnelseende tycker jag är kass. O-pr0. Och lite provocerande

/knyter näven i fickan
    +1

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    WSMC
    WSMC skrev:
    Någon mer som varit med om följande:
    Du cyklar på en enkelriktad GC med rätt smal cykelbana. Cykelbanan är till vänster och gångbanan är till höger. Du ser på långt håll att det kommer en cyklist mot dig och cyklar mot enkelriktningen. För att underlätta passagen så brukar jag(förutsatt att det är tomt på gångbanan), glida över till höger och lämna cykelbanan fri för lättare möte.
    Då tycker jag att det minsta man kan begära, är att mötande cyklist nickar till som tack, eller varför inte ett "-Tackar".
    Är jag bara gammal, grinig och lättkränkt, eller är det någon mer som brukar råka ut för det har OERHÖRDA problem i vardagen...:)
    Fortsätt gärna att diskutera, men jag har i alla fall lärt mig att det är dubbelriktat på GC om inte skyltning visar annat.

Vilket i sin tur kommer att leda till att jag inte behöver tänka för mig själv: "-Men om du nu kör mot övriga cyklister där det är enkelriktat, kan du väl åtminstone tacka för att jag underlättar vår passage, eller göra det själv ditt j***la spån"
    Men som några har skrivit tidigare, kommer jag ändå inte förstå någon som kör mot den naturliga färdriktningen som de flesta andra tar.

Uppför. Gärna brant uppför...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 18:30 av WSMC.

Av:
    .A.
    .A. skrev:
    Makten skrev:
    NLC skrev:

Skönt att du visar din egen okunskap genom att lägga upp en bild med ett cykelfält och inte en gc-bana. Kanske ligger det något i uttrycket "om alla andra är idioter, kanske det är du som är idioten". Det finns många ställen där många väljer "fel" sida därför att det vägvalsmässigt är rätt.

Ett exempel:
    Cyklist som ska ta sig från Hagsätra och vidare mot Huddinge C. Ingen vettig cyklist skulle korsa Huddingevägen vid Rågsvedsvägen (ett extra rödljus) för att sedan behöva korsa Huddingevägen en gång till vid Huddingegymnasiet, alt välja småvägar därefter. Enbart för att du tycker det är "rätt".

Jag förstår din invändning, men det rättfärdigar inte din långt ifrån ödmjuka inställning. Speciellt eftersom det inte är olagligt. Det finns värre saker att oroa sig över i trafiken.

Tycker du att det är rätt när bilister försöker uppfostra cyklister som inte beter sig "rätt" i trafiken?

Av:
    Makten
    .A. skrev:

Ett exempel:
    Cyklist som ska ta sig från Hagsätra och vidare mot Huddinge C. Ingen vettig cyklist skulle korsa Hudingevägen vid Rågsvedsvägen (ett extra rödljus) för att sedan behöva korsa Huddingevägen en gång till vid Huddingegymnasiet, alt välja småvägar därefter. Enbart för att du tycker det är "rätt".

Tycker du att det är rätt när bilister försöker uppfostra cyklister som inte beter sig "rätt" i trafiken.

Jag har tydligen levt i villfarelsen att en GC-bana är en gemensam bana för fotgängare och cyklister, utan uppdelning dem sinsemellan. Må så vara, och i så fall har jag tolkat tråden helt fel eftersom det jag trott vara GC-bana alltid är dubbelriktade. Därför tolkade jag TS första inlägg som att han (?) egentligen menade cykelbana med intilliggande gångbana, där cykelbanan har riktningsmarkeringar bara åt ena hållet. Hade så varit fallet, så är ju den enda tekniska skillnaden mot ett cykelfält, att den förstnämnda banan är skild från vägbanan medelst upphöjning.

Hur kan det på något sätt vara "rätt" att cykla mot den tänkta trafikriktningen? Är det inte den frågan vi diskuterar egentligen?

Av:
    NLC
    Bra, då kanske du också kommer till insikt att ett cykelfält är ett körfält i körbanan och inte en cykelbana där den förra faktiskt fungerar precis som vanliga körfält förutom att det är reserverat för cyklister, tex kan man få förmånen att följa huvudled genom korsningar.

Ang frågeställningen om cykelbanor är enkel- eller dubbelriktade rekommenderas läsning t.ex på http://trafikistan.se Kontentan kvarstår; enkelt och tydligt är det sällan.

Av:
    .A.
    Makten skrev:
    .A. skrev:

Ett exempel:
    Cyklist som ska ta sig från Hagsätra och vidare mot Huddinge C. Ingen vettig cyklist skulle korsa Huddingevägen vid Rågsvedsvägen (ett extra rödljus) för att sedan behöva korsa Huddingevägen en gång till vid Huddingegymnasiet, alt välja småvägar därefter. Enbart för att du tycker det är "rätt".

Tycker du att det är rätt när bilister försöker uppfostra cyklister som inte beter sig "rätt" i trafiken?

Jag har tydligen levt i villfarelsen att en GC-bana är en gemensam bana för fotgängare och cyklister, utan uppdelning dem sinsemellan. Må så vara, och i så fall har jag tolkat tråden helt fel eftersom det jag trott vara GC-bana alltid är dubbelriktade. Därför tolkade jag TS första inlägg som att han (?) egentligen menade cykelbana med intilliggande gångbana, där cykelbanan har riktningsmarkeringar bara åt ena hållet. Hade så varit fallet, så är ju den enda tekniska skillnaden mot ett cykelfält, att den förstnämnda banan är skild från vägbanan medelst upphöjning.

Hur kan det på något sätt vara "rätt" att cykla mot den tänkta trafikriktningen? Är det inte den frågan vi diskuterar egentligen?

Bra att de rätt enkla reglerna börjar gå upp för dig. De målade cyklarna är alltså inte riktningsmarkeringar, även om du tycks tro det. Man behöver inte gilla reglerna och det går att argumentera för hur det borde vara, men att köra chicken race är fel, idiotiskt och skapar onödigt farliga situationer. Vem är du att tala om för andra vad som är rätt när du själv inte kan reglerna? Vad säger du om någon ställer sig mitt på stigen, en person som inte tycker det är rätt att cykla i skogen?

Av:
    NAnders
    Makten skrev:
    .A. skrev:

Ett exempel:

Jag kan trösta dig med att de flesta av Sveriges väghållare inte gör skillnad - eller inte VET skillnad - över huvud taget mellan gångbana, GC-bana, cykelbana, cykelfält, enkelriktat eller dubbelriktat. De flesta som arbetar professionellt med trafikplanering kan väldigt lite om trafikplanering och trafikregler.

Du behöver inte skämmas över din förvirring, du är en produkt av systemet.

Tillägg: Detta är en av anledningarna till att cykelbanetvånget tas bort från 1 augusti.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 22:34 av NAnders.

Av:
    NLC
    Men det är ju bara otydligt om man är komplett dum i huvudet. Har jag läst.

Av:
    Makten
    .A. skrev:
    [De målade cyklarna är alltså inte riktningsmarkeringar, även om du tycks tro det.

Nä, de är nog bara för skojs skull. Du som vet kanske kan förklara varför man bemödar sig med att göra dubbelriktade markeringar om alla cykelbanor ändå är dubbelriktade?

Av:
    eketjall
    staine skrev:
    Jag tycker däremot ofta man möter cyklister på dubbelriktad CB som VÄGRAR korsa den vita linan över till gångbanan för att underlätta möte. Nänä man MÅSTE vara på CB även om det inte finns en fotgängare på mils håll. Minsann!

/knyter näven i fickan
    Varför ska någon behöva bryta mot trafikreglerna, och riskera 500kr i böter, för att du inte orkar hålla till höger på cykelbanan?

Av:
    GoranS
    Med tanke på hur cykelinfrastrukturen är utformad känns det lite optimistiskt att sätta något större värde vid de målade markeringarna på asfalten vad det gäller lämplighet att cykla i olika riktningar på cykelbanor.

Sen tycker jag fortfarande att man bör använda sunt förnuft och t.ex. inte ta det vänstra cykelfältet här https://www.google.se även om jag inte ser något direkt förbud mot att göra så. Sen finns det förstås undantag, om man ska ett kvarter och kommer mitt i natten när det inte finns en cyklande själ inom synhåll så är det väl inte så mkt att bråka om. Om man däremot ska ett kvarter en solig vår- eller höstmorgon när det är tjockt med cyklister, ja, då bör man i mitt tycke bita i det sura äpplet och antingen hoppa av och leda cykeln på trottoaren eller ta sig över på andra sidan, cykla ett kvarter och sen ta sig över vägen igen. Att i den situationen motivera cyklande mot den överväldigande majoritetens val av körriktning med att det är smidigare för en själv är i min värld bara en blandning av egoism, nonchalans och dumhet.

Av:
    staine
    eketjall skrev:
    staine skrev:

/knyter näven i fickan
    Varför ska någon behöva bryta mot trafikreglerna, och riskera 500kr i böter, för att du inte orkar hålla till höger på cykelbanan?

Jag orkar hålla till höger. Men om cb är smalare än gb (sic!) och man t.ex är i färd med omkörning. Eller cyklar i FÖRTI som även händer mig ibland. Då kan det vara najs med lite säkerhetsavstånd vid möte.
    Och böter pga det, jag tillåter mig att tvivla på att det nånsin hänt. Nog för att vissa poliser är komplett dumma i huvudet (är det så man ska skriva?) men nånstans finns ju en gräns.

Av:
    eketjall
    staine skrev:
    eketjall skrev:
    staine skrev:

/knyter näven i fickan

Jag orkar hålla till höger. Men om cb är smalare än gb (sic!) och man t.ex är i färd med omkörning. Eller cyklar i FÖRTI som även händer mig ibland. Då kan det vara najs med lite säkerhetsavstånd vid möte.
    Och böter pga det, jag tillåter mig att tvivla på att det nånsin hänt. Nog för att vissa poliser är komplett dumma i huvudet (är det så man ska skriva?) men nånstans finns ju en gräns.
    Att ingen får böter för det är precis det argument som Eskilstuna kommun använder när dom inte har någon rimlig förklaring varför dom målade linjen (streckad för att det skulle kännas naturligt att bryta mot trafikreglerna) så att GB är bredare eller iaf aldrig smalare än CB på den tidigare gemensamma GC-vägen.

Av:
    NLC
    Apropå det här med enkelriktade GC-banor, målning och tydlighet

DSC_2363.jpg

Av:
    staine
    Jag mötte i dag en dam som INTE skulle över lite i GB. Minsann! Hon blev dessutom just då omcyklad av snabb räsercyklist, (rosa strumpor) så det som blev över till mig var lös jord och plantering bredvid CB. Jag höll mig dock krampaktigt fast i asfalten. Nån j*vla heder har man väl.

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    Kanske kan lösas medelst kvantmekanisk tunneleffekt? ;-)

Av:
    NLC
    GoranS skrev:
    NLC skrev:
    Kanske kan lösas medelst kvantmekanisk tunneleffekt? ;-)

Vad mindre kan man begära i landets näst äldsta universitetsstad.

Av:
    dagbro
    Makten skrev:
    .A. skrev:
    [De målade cyklarna är alltså inte riktningsmarkeringar, även om du tycks tro det.

Nä, de är nog bara för skojs skull. Du som vet kanske kan förklara varför man bemödar sig med att göra dubbelriktade markeringar om alla cykelbanor ändå är dubbelriktade?

Antagligen för att påminna att högertrafik gäller även på cykelbana (ja det händer att jag möter de som glömt det). Men det spelar mindre roll eftersom de är dubbelriktade i vilket fall - Oavsett hur mycket man gnäller på andra i tråden.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-16 00:19 av dagbro.

Av:
    wukkaN
    Hur är det på stigarna, ex Hellas, får man laxa med en elcykel?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ