• 26 tums hjul på miyata racer?

Av:
    Snulfert
    Hej,
    Går i tankarna att använda min gamla one-ten miyata även i vinter. Jag har kollat lite med bredd på däck och känner att det nog blir för smalt när snön kommer då de inte alltid hinner ploga innan jag sticker till jobbet.
    Vad tror ni om detta? Hur många olika dimensioner finns det på styrrör? Är alltid tex mtb gaffeln rör grövre än på en racer från samma årgång?
    Vilka andra problem kan jag dyka på om jag byter till 26" fram + bak?
    Hoppas ni har lite tips o råd/erfarenhet av detta innan jag sätter igång med att börja leta grejer.
    Trevlig kväll,
    /Snulfert
  • Re: 26 tums hjul på miyata racer?

Av:
    clnr
    bromsarna kommer inte att passa. Bromsytan kommer att hamna lägre än idag. Finns adaptrar för det men vet inte var eller om de är tillräckliga. Brake reach är det du vill undersöka.

Ett forum, flera fora

Av:
    Snulfert
    Tack för svar. Angående broms blir det problemet bak för fram tänkte jag att det kanske går att använda en 26"gaffel från start då det kam göra att grövre däck får plats med.
    Får kolla runt lite efter annan bakbroms. Tack!

Av:
    egobias
    En lösning skulle kunna vara navbroms bak, dvs gammal hederlig fotbroms.

Av:
    Snulfert
    Hej,
    Med navbroms behövs nytt växelsystem gissar jag? Jag vill gärna ha växlar under vintern så man tar sig fram lite lättare.

Är det någon som kan vägleda lite kring styrrör och om de flesta har samma dimension eller om tex mtb och racer skiljer sig åt?

Av:
    kais01
    26a med typiska breda däck för vintern är helt rätt tänkt. men på en cykel med 622-fälgar är 584 en mera normal och smidig transplantation än 26ans 559.

räkna med att behöva byta bromsar.

och att drivlinan på en vintercykel slits hårt av salt och smuts.

själv hade jag köpt en separat 26a, mtb. slängs efter en för kaffepengar och är inte stöldbegärliga.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ