• Pendlarhoj - att tänka på och vad ska jag köpa!?

Av:
    ptrk
    Har flyttat från innerstan och tänkte börja cykelpendla året runt. Bra cykelväg och just nu är det bara ca 11 km till jobbet med bra parkering- och duschmöjligheter.

Några självklara grejer är ju: lampor (får läsa på vad HåkanC skriver), stänkskärmar (gärna med kompislapp).

Mina spontana tankar är en CX, hydraliska diskbromsar och 1x11 eller så. Vill kunna dra båda barnen i vagn bakom och då är växlar bra. Diskbromsarna känns tryggare i längden.

Tänker mig att jag kan lägga max 10k på en hoj. Har sneglat lite på den här från planetx: https://www.planetx.co.uk

Frågan är nu - finns det något annat jag borde köpa? Eller något annat jag borde tänka på?
  • Re: Pendlarhoj - att tänka på och vad ska jag köpa!?

Av:
    Bengt-re
    2x9 är ju annars bra på pendlare. Billiga slitdelar och ändå nog med växlar för god kadenskomfort.

Mekaniska skivbromsar hade jag valt för pendling. Pålitligare och enklare underhåll. Billigare att hålla liv i. Skivbromsar är vettigt för att slippa slita ut fälgarna vid regnpendling.

Bra plåtskärmar rekomenderas - plast går, med de har en tendens att gå av beroende på utmattning över tid.

Cykel med extern vajerdragning.

Cykel med GPX lager.

Läs gärna i pendlingcykeltåden.

https://happyride.se

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    Bele
    CX/gravel låter klokt. Jag kör 2*11 och tycker att det funkar utmärkt. Beror ju lite på hur din sträcka ser ut, men för pendling i allmänhet skulle jag avråda från 1*11. Jag tycker stegen mellan växlarna blir för stora. Har du dessutom tänkt att ta någon landsvägsrunda blir det än mer uppenbart. Det finns andra som har en annan åsikt.

+1 på det mesta Bengt-re skriver. Dock inte mekaniska skivbromsar. Mina hydrauliska rullar och rullar, mina mekaniska krävde ständig justering. Köper du Shimano riskerar att de börja läcka i oken. Livslängden på mina 4 har var skiftat kraftigt. SKS longboards-skärmar tycker jag funkar mycket bra och de har hållit flera år.

Av:
    Örjan Lax
    Bele skrev:
    Dock inte mekaniska skivbromsar. Mina hydrauliska rullar och rullar, mina mekaniska krävde ständig justering.

+1

Av:
    ptrk
    Hmm - känns som om jag ändå är rimligt nära i min tanke om behovet, några korrigeringar bara...

Hur är det med köptips då? Vad är mest hoj för pengarna som klarar specen?

Av:
    Bengt-re
    ptrk skrev:
    Hmm - känns som om jag ändå är rimligt nära i min tanke om behovet, några korrigeringar bara...

Hur är det med köptips då? Vad är mest hoj för pengarna som klarar specen?

Leta runt. Det finns ibland prisvärda guldkorn och då kan det vara lika bra att passa på även om någon detalj inte är exakt som en tänkt sig. Det fungerar ju oftast hyggligt ändå.

Min passus över plastskärmar beror till del på vintercykling och ego+kompislapp vilka ökar stressen på skärmarna. De har brukat ge sig efter ett drygt år - primärt bakskärm.

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Makten
    Jag har ingen egen erfarenhet av det (än), men jag skulle om möjligt välja bort utanpåliggande växlar och kedja. Trots heltäckande skärmar och egolapp modell ner-till-marken så måste jag smörja kedjan minst varannan dag i blötväder, och drivlinan blir fruktansvärt grisig på nolltid.
    Nästa vardagshoj för min del kommer ha remdrift och navväxlar, tror jag. Haken är väl att det blir lite dyrare och utbudet är extremt mycket mindre.

Vad gäller skivbromsar så fattar jag inte heller varför mekaniska skulle vara att föredra. Hydrauliska är i stort sett helt underhållsfria och betydligt mer konsekventa över tid.

Kan vara värt att hålla koll på max däckstorlek också. Vintersulor som är större än 35 mm kan vara najs.

Av:
    Bengt-re
    Makten skrev:
    Jag har ingen egen erfarenhet av det (än), men jag skulle om möjligt välja bort utanpåliggande växlar och kedja. Trots heltäckande skärmar och egolapp modell ner-till-marken så måste jag smörja kedjan minst varannan dag i blötväder, och drivlinan blir fruktansvärt grisig på nolltid.
    Nästa vardagshoj för min del kommer ha remdrift och navväxlar, tror jag. Haken är väl att det blir lite dyrare och utbudet är extremt mycket mindre.

Vad gäller skivbromsar så fattar jag inte heller varför mekaniska skulle vara att föredra. Hydrauliska är i stort sett helt underhållsfria och betydligt mer konsekventa över tid.

Kan vara värt att hålla koll på max däckstorlek också. Vintersulor som är större än 35 mm kan vara najs.

Rent empirisk. Hydrauliska bromsar läcker, fräts sönder av salt, går sönder, fryser, behöver luftas - tusan vet vad. Mekaniska byter en belägg på två gånger per år och justetar två gånger däremellan. Byter vajer någon gång då och då vid storservice. Gör big data sökning på happy bara och se vad underhållsfria hydrauliska skivbromsar är...

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Pfaff
    Bengt-re skrev:
    Makten skrev:

Rent empirisk. Hydrauliska bromsar läcker, fräts sönder av salt, går sönder, fryser, behöver luftas - tusan vet vad. Mekaniska byter en belägg på två gånger per år och justetar två gånger däremellan. Byter vajer någon gång då och då vid storservice. Gör big data sökning på happy bara och se vad underhållsfria hydrauliska skivbromsar är...

Njaa.
    Jag har navväxel och rem på min pendelcykel. Alfine 8 kan inte rekommenderas pga allmänt känt överkuggning men gärna den billiga Nexus 7. Enl min erfarenhet närmast oförstörbar. Alfine 11 lär också fungera väl men en sån har jag aldrig testat. Rem kräver en lätt avspolning med vatten ett par gånger om året och bör spännas möjligen någon gång vartannat, typ.
    Har just "luftat" de hydrauliska skivbromsarna (Shimano nåt nummer på 300, alltså billiga) för första gång på 3 år. Det är en 5 minuters operation om man äger rätt luftningskit och en flaska LHM. Klossar bytt en gång fram; ca 40:-/paret.
    Pendlar ca 3 mil om dagen året runt i skånsk saltslask. Ja, alltså vintertid :-)
    Jag har haft mekaniska på en hädangången cykel; iofs inga problem där heller men den bör nog förvaras inomhus under den kalla årstiden för att torka ut mellan varven. Fast det gäller väl alla cyklar.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ptrk
    Jag har rätt dålig koll på vilka märken/komponenter som är ok/känns bra nog.

Denna känns ju rätt fin ändå, är den prisvärd tycker ni? http://www.wiggle.se

Har mycket av det jag letar efter. Eller blir det flytt smalt med 32 däck på vintern?

Av:
    calleking
    Big data?

Av:
    Örjan Lax
    Bengt-re skrev:

Misstänker att antalet nöjda "hydraul-ägare" är bra mycket större än de missnöjda åtminstone. Bara att de inte syns vid en big data sökning. Men tur att vajerbromsar inte är olagliga ännu! :)

Av:
    cine
    https://www.canyon.com

Mycket nöjd med min Roadlite. Fästen för skärmar, Tiagrakomponenter som fungerar över förväntan, bekväm, snabb, problemfri. Hydrauliska känns självklart. Jag har inte haft minsta bekymmer med mina medan min grannes BB5 kräver en hel del pyssel samtidigt som de är sämre med allt som rör själva bromsandet. Jag cyklar 15 km om dagen året om.

Av:
    Makten
    Bengt-re skrev:

Jag har fyra cyklar med hydrauliska skivbromsar och har inte upplevt något av det du beskriver. Jag har inte ens behövt lufta dem, det har räckt att fylla på olja i reservoaren uppe på styret typ varannat år.

Av:
    Bengt-re
    cine skrev:
    https://www.canyon.com

Mycket nöjd med min Roadlite. Fästen för skärmar, Tiagrakomponenter som fungerar över förväntan, bekväm, snabb, problemfri. Hydrauliska känns självklart. Jag har inte haft minsta bekymmer med mina medan min grannes BB5 kräver en hel del pyssel samtidigt som de är sämre med allt som rör själva bromsandet. Jag cyklar 15 km om dagen året om.

BB5 är odugliga! Jag har haft sånna på en cykel och de åkte raskt av. De är snudd på farligt dåliga. Har en det skräpet som referens för mekaniska skivbromsar förstår jag att en ogillar mekaniska.

Gör som sagt lite metadata sökning på problem med hydrauliska skivbromsar... Jag kan acceptera dem på mtb där de ger någon reel fördel, men struliga och allmänt omogna rent tekniskt är de allt. På bilar ligger MTBF på kanske 10000 mil för cyklar 300 mil i bästa fall....

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Bele
    Jag har haft två olika mekaniska bromsar på samma cykel. Det var för underhållskrävande och jag var inte heller nöjd med någon av dem i övrigt. Eftersom det inte var ekonomiskt försvarbart att uppgradera till hydrauliska STI köpte jag en ny cykel, trots att cykeln i övrigt är bra. Jag har kvar den gamla som reservcykel.

Till TS - köp hellre en CX/gravel, de är roligare och mer mångsidiga än hybrider. Kan dock vara svårt att få tag i med riktiga (ej semi) hydrauliska bromsar under 10 tkr. Om du mot förmodan skulle kunna tänka dig mekaniska så kan jag tänka mig att sälja min Focus Mares, men först lite senare.

Av:
    MartinRF
    Har själv en CX som pendel/vardagscykel sedan hösten 2009. Då bestod fortfarande en tredjedel av sträckan av grusväg så CX var ett riktigt lyft jämfört med den äldre cykeln. Jag såg till att det skulle vara lätt att sätta på skärmar och pakethållare. Då fanns inte skivbromsar eller alternativet Gravel (vad exakt är skillnaden till CX?). Jag har ingen erfarenhet av skivbromsar men i vinterslasket måste det bara vara bättre än fälgbroms.

En helt oteknisk synpunkt: En del kollegor hävdar att en cykel som 'bara' skall användas till pendling inte behöver vara påkostad eller 'fin'. Jag pendlar ca. 250 dagar om året. Det blir många fler timmar på cykel än med något annat transportslag bara av pendlandet. Varför skall jag ägna så mycket tid på en halvdan cykel?

/Martin

Av:
    ptrk
    Tack för alla synpunkter - vad är semihydrauliska bromsar?

Fortsätter leta efter cx, vilka märken är prisvärda? Är det värt att kolla typ XXLs hojar eller är tyska näthandlare/Wiggle bäst?

Av:
    Bele
    Semihydrauliska är bromsar där en del forfarande är vajerstyrd,

https://www.cykloteket.se

I och med att Tiagraserien har fått hydrauliska bromsar
    https://www.bikester.se
    så finns det ju faktiskt nya cyklar med hydrauliska bromsar för under 10 tkr

https://xxl.se

Testa dock gärna reglagen, vissa verkar inte så nöjda med utformningen på 505-reglagen. Jag har 685 och tycker att de funkar kanon.

Edit: Cykel med bockstyre och hydrauliska bromsar för under 10 tkr, MTB mm har ju funnits länge.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 01:05 av Bele.

Av:
    Bonzo
    MartinRF skrev:

En helt oteknisk synpunkt: En del kollegor hävdar att en cykel som 'bara' skall användas till pendling inte behöver vara påkostad eller 'fin'. Jag pendlar ca. 250 dagar om året. Det blir många fler timmar på cykel än med något annat transportslag bara av pendlandet. Varför skall jag ägna så mycket tid på en halvdan cykel?

/Martin

Människor är bra märkliga. Det verkar vara allmän praxis att om man köper något fint och påkostat så ska det inte användas "för man vill ju inte slita på det".

Lite OT, fast på samma tema: När jag var yngre backpackade jag ett varv runt jorden och hade då med mig en ny och fin systemkamera och fick då höra från folk jag träffade att de aldrig skulle ha med sig en så fin kamera när de var ute och reste, för "tänk om kameran går sönder". Idioter! Varför ska man använda skräp och ställa fincykeln/kameran/annat i garaget för att samla damm.

Av:
    grautr
    Köp XXLcykeln Bele länkar så hinner du cykla innan sommaren är slut! :-)

/grautr

Av:
    st0ffe
    Jag cykelpendlar 3-4 dagar/vecka, året runt, 18 km enkel väg.

Lampor kan jag rekommendera ett set från Lezyne, macro drive eller lite drive. Jag har köpt till ett fast fäste till styret för att slippa gummistroppen. Laddas enkelt med Micro USB/USB.
    Hydrauliska bromsar (ST-RS685/BR-R785) har nu rullat 800 mil utan minsta problem.
    Vintertid kör jag Schwalbe Marathon Winter fram, Schwalbe Winter bak. 700x35. Bak slits mer och är känsligast för punkteringar, byt i tid.
    Continental Grand Prix 4 Season kör jag vår/sommar/höst. 700x28. Mycket trevligt däck!
    Bontrager NCS skärmar har fungerat bra hittills. Jag har klistrat på reflextejp från Clas Ohlson på bakskärmen.
    Ringklocka är aldrig fel.

Några erfarenheter jag dragit:
    Drivpaketet är det största problemet med pendlingen (vintertid). Jag har både landsväg (salt) och cykelbana (sand) på väg till jobbet. Vad gäller kedjevård vet jag inte vilket smörjmedel som fungerar bäst. Det finns många åsikter men jag har för lite erfarenhet för att rekommendera något. Men, skiter du helt i att tvätta/smörja så får du byta kedja och kassett oftare. Även framdrev(en) över tid. Försök skydda vevpartiet/kedjan från vägspray i möjligaste mån så har du vunnit mycket.

Nästa problem är om cykelbanorna sandas med ett vasst och aggressivt grus. Vissa stenjävlar tuggar sig igenom däcket och punkterar slangen. Om så är fallet där du bor skulle jag rekommendera ett kraftigare däck för vinterbruk, med rejäla dubbar så resten av däcket lyfts från gruset.

En generell rekommendation är även att förvara cykeln kallt vintertid. Värme är mumma för saltet!!

Av:
    ptrk
    Nu är det ju 20% rabatt på xxl på cyklar - känns cykeln prisvärd nu kanske?

https://www.xxl.se

Av:
    Peth
    Är storleken rätt så är ju 8000kr ett bra pris.

Av:
    ptrk
    Blir till att besöka XXL imorgon bitti och känna och klämma lite på den...

Hur gör ni med väskor? Generellt är ju ryggsäck rätt varmt och klibbigt. Pakethållare/korg bak eller är det bättre med riktiga väskor på sidorna?

Av:
    Izkall
    Var i samma situation för ett år sedan. Valde att köpa en CX PRO från XXL och är nöjd med den. Men den mekaniska bakbromsen fryser direkt vid minusgrader trots smörjning. Det är nog värt att gå på hydrauliska om man ska cykla vinter. Tiagra-växlar är jättebra och jag använder cykeln som racer med. Tycker årets GX Lite/GX Pro ser fina ut. Pro är nog värd att gå på av redan nämnda anledningar.

Jag kör 35L-ryggsäck liggandes på pakethållare (XXL BITS) fäst med en gummistropp vilket funkar bra. För svettigt och obekvämt att ha den på ryggen.

Av:
    Bengt-re
    Izkall skrev:
    Var i samma situation för ett år sedan. Valde att köpa en CX PRO från XXL och är nöjd med den. Men den mekaniska bakbromsen fryser direkt vid minusgrader trots smörjning. Det är nog värt att gå på hydrauliska om man ska cykla vinter. Tiagra-växlar är jättebra och jag använder cykeln som racer med. Tycker årets GX Lite/GX Pro ser fina ut. Pro är nog värd att gå på av redan nämnda anledningar.

Jag kör 35L-ryggsäck liggandes på pakethållare (XXL BITS) fäst med en gummistropp vilket funkar bra. För svettigt och obekvämt att ha den på ryggen.

Fniss...

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Bele
    Varför fniss?

Av:
    Bele
    Till TS - blev det en White? Jag tycker också att den, åtminstone på pappret, ser mycket prisvärd ut för 8 tkr.

Såg att du i en annan tråd frågade om skärmar för pendling. I den här tråden har jag rekommenderat SKS longboards. De är långa och avslutas med en "stänklapp", vilket fram skonar både skor och drivlina. De funkar med 35 mm dubbdäck, Schwalbe Marathon Winter. Bluemels är inte lika långa och allmänt en sämre skärm enl min uppfattning.

Av:
    ptrk
    Japp, köpte en White. Kändes bra i butik och som konstaterats mycket komponent för pengarna... Lite för lång styrstam för mig, vill ha lite mer upprätt och komfortabel ställning men annars finfin...

Jaha, det är longboards man borde gå på - lade precis beställning på chainreactioncycles men kanske går att ändra...

Av:
    Bele
    Kul. Återkoppla gärna när du har cyklat lite med den.

Av:
    ptrk
    Nu har höstsäsongen inletts och cyklingen påbörjats! Än så länge är jag nöjd!

Beställt skärmar och pakethållare, verkar ta sitt lilla tag från Tyskland.

Jag upplever att bromsarna biter som dom ska, och cykeln känns rapp och fartfylld. Är väl inte supersnabba däck på men känns ändå rätt kvickt.

Lite ovan med krullstyre i stan men det är nog bara att få in vanan.

Hur är det nu med Shimanos växlar, ska verkligen framväxelns förare gå i kedjan på minsta drevet bak med stora drevet i fram? Känns lite märkligt ..

Av:
    DanielS
    ptrk skrev:
    Hur är det nu med Shimanos växlar, ska verkligen framväxelns förare gå i kedjan på minsta drevet bak med stora drevet i fram? Känns lite märkligt ..

Näe så ska det ju inte vara, men det brukar finnas ett "trim-läge" på framväxeln, dvs ytterligare ett hack man kan flytta upp växeln när den redan är på stora klingan. Om du redan testat det så behöver växlarna justeras. Ibland är det inte bara själva vajerspänningen utan vinkeln på själva växelföraren som är fel. Gå tillbaka till butiken är väl det enklaste med en helt ny cykel.

Av:
    Babbar
    Överraskad att ingen sagt det ännu men testa single speed! Underhållsfritt, enkelt, billigt och kul.

Av:
    ptrk
    DanielS skrev:
    ptrk skrev:

Näe så ska det ju inte vara, men det brukar finnas ett "trim-läge" på framväxeln, dvs ytterligare ett hack man kan flytta upp växeln när den redan är på stora klingan. Om du redan testat det så behöver växlarna justeras. Ibland är det inte bara själva vajerspänningen utan vinkeln på själva växelföraren som är fel. Gå tillbaka till butiken är väl det enklaste med en helt ny cykel.

Tack! Blir en tur till XXL då...

Babbar skrev:
    skrev:
    Överraskad att ingen sagt det ännu men testa single speed! Underhållsfritt, enkelt, billigt och kul.

Jag måsten kunna dra dubbelvagn med både barn och mat i. Då är växlar nödvändigt... :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ