• Bredlästade spd-skor?

Av:
    Foss
    Jag cyklar inte så långt så ofta längre men igår fick jag till ett längre pass och jag får så fruktansvärt ont i fötterna. Sitter i idag också så slutsatsen är att jag behöver ett par bredare skor. Har Scott Idag med sån där Boa-knytning vilket är trevligt men då alldeles för smalt tydligen.

Vad finns det för märken som har breda dojjor? Gärna något mainstream-märke som jag kan prova i butik. Det är för mtb/gravel jag vill ha med spd.
  • Re: Bredlästade spd-skor?

Av:
    ooms
    Jag har breda fötter och Shimano (med normal läst) funkar bra för mig. Vissa modeller finns även att få med extra bred läst, jag har dock inte prövat dem.

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Jag har breda fötter och Shimano (med normal läst) funkar bra för mig. Vissa modeller finns även att få med extra bred läst, jag har dock inte prövat dem.
    Har du verkligen breda fötter då? Shimano I normal läst är ju smala utöver att vara allmänt små i storleken.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sixten Fors
    Här har du 15 olika skomodeller med bredare läst att välja mellan https://www.bike24.com

Av:
    xyz-saft
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:
    Har du verkligen breda fötter då? Shimano I normal läst är ju smala utöver att vara allmänt små i storleken.

+1

Jag testade ett par shimano med bred läst och fick inte ens i foten trots större storlek. Så får man i foten i normalbreda shimanoskor har man inte breda fötter...

n+1

Av:
    Sixten Fors
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:

+1

Jag testade ett par shimano med bred läst och fick inte ens i foten trots större storlek. Så får man i foten i normalbreda shimanoskor har man inte breda fötter...

Jag håller inte med om att Shimano är små i storlekarna. De har en annan storlekstabell (översättning mellan US och europeisk storlek) än t.ex. Northwave. Precis som det är skillnad mellan Adidas och Nike i detta avseende.

Jag handlar alltid skor enligt US tabellen. Det funkar ALLTID för mig. Jag har storlek US 12,5. Passar i alla skor. Jämför Northwave Euro 45,5 och Shimano Euro 48 nedan. Men samma storlek i US tabellen, den enda tabellen som är globalt och universalt lika (enligt min erfarenhet).
    Skor2.png
    Skor3.png

Av:
    Foss
    Sixten Fors skrev:
    Här har du 15 olika skomodeller med bredare läst att välja mellan https://www.bike24.com

Letade en sökfunktion i några webbutiker där man kunde kryssa i ”breda” utan framgång men menar du att du gjort det i sökningen som du länkar?

Av:
    Sixten Fors
    Foss skrev:
    Sixten Fors skrev:

Letade en sökfunktion i några webbutiker där man kunde kryssa i ”breda” utan framgång men menar du att du gjort det i sökningen som du länkar?
    sökn.png

Av:
    ooms
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:

+1

Ja, jämfört med de flesta andra fötter jag sett skulle jag klassa mina som breda. De flesta andra skor och liknande trivs jag bäst i de som anses breda, för t.ex. längdskidåkning passar Alpina perfekt medan det är helt omöjligt att ha ett par Salomon. Dock har jag även höga vrister, kunde t.ex. inte använda Northwave-skor eftersom spännet inte räckte till. På shimano funkar det, men kan bara spänna 2-3 snäpp på spännet.

Av:
    unsuspected
    Sixten Fors skrev:
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:

+1

Jag håller inte med om att Shimano är små i storlekarna. De har en annan storlekstabell (översättning mellan US och europeisk storlek) än t.ex. Northwave. Precis som det är skillnad mellan Adidas och Nike i detta avseende.

Jag handlar alltid skor enligt US tabellen. Det funkar ALLTID för mig. Jag har storlek US 12,5. Passar i alla skor. Jämför Northwave Euro 45,5 och Shimano Euro 48 nedan. Men samma storlek i US tabellen, den enda tabellen som är globalt och universalt lika (enligt min erfarenhet).
    Varför inte använda mondopoint/cm som ger exakt längd istället? Skiljer 13 mm mellan största och minsta US 12,5 vilket är ganska mycket. Tyvärr finns det ingen standard som mäter lästbredden, det hade jag uppskattat. Själv har jag ankfötter breda fram, smala bak vilket gör att det är ett helvete att hitta fotbeklädnader som passar.

Av:
    Jensen
    Ankfötter deluxe. För mig har bont i wide och lake i eide funkat överlägset bäst. De senare i Kängruskin o har bara blivit skönare efter varje tur

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Sixten Fors
    unsuspected skrev:
    Varför inte använda mondopoint/cm som ger exakt längd istället? Skiljer 13 mm mellan största och minsta US 12,5 vilket är ganska mycket. Tyvärr finns det ingen standard som mäter lästbredden, det hade jag uppskattat. Själv har jag ankfötter breda fram, smala bak vilket gör att det är ett helvete att hitta fotbeklädnader som passar.

För att US tabellen alltid funkar för mig. Centimeter-tabellen är inte lika bra och jämförbar mellan olika märken. De kanske mäter på olika sätt? Eller så är längden inte det enskilt viktigaste måttet för om en sko passar bra eller ej? US 12,5 är alltid rätt storlek för mig. Sedan finns det förstås skor som passar mina fötter bättre, sämre eller inte alls (smala, breda, låga i tåboxen, allmänt osköna). Men rätt storlek är ändå alltid US 12,5.

Av:
    Sixten Fors
    Jag kontrollmäter alltid sulorna i mina skor. Längen på sulorns stämmer sällan med cm storleksmåttet. US stl är nästa alltid bättre för att jämföra storlek på skor mellan olika märken.

Jag har US 12,5 i Nike och Asics. Enligt cm-tabellen skulle Asics US 11,5 vara mer lik Nike US 12,5 än vad Asics US 12,5 är. Det stämmer inte.

Av:
    Rattnalle
    Skons längd håller jag med om funkar dåligt som mått. För mina breda fötter är det bara en fråga om hur mycket extra sko jag har framför tårna. Det är bredden ungefär där en normal sko är som bredast som är enskilt avgörande. Även på t ex slalompjäxor når inte mina tår fram, det är spännet över fotvalvet som håller foten precis som snörningen på alla andra skor gör.

Jag har också nästan gett upp storlekar helt mer än som utgångspunkt för vilken storlek jag ska börja prova.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 18:17 av Rattnalle.

Av:
    Sixten Fors
    Rattnalle skrev:
    Skons längd håller jag med om funkar dåligt som mått. För mina breda fötter är det bara en fråga om hur mycket extra sko jag har framför tårna. Det är bredden ungefär där en normal sko är som bredast som är enskilt avgörande. Även på t ex slalompjäxor når inte mina tår fram, det är spännet över fotvalvet som håller foten precis som snörningen på alla andra skor gör.

Jag har också nästan gett upp storlekar helt mer än som utgångspunkt för vilken storlek jag ska börja prova.
    Har du kollat US storleken och jämfört om det är samma mellan alla dina skor, oavsett märke, som passar bra?

Av:
    Rattnalle
    Sixten Fors skrev:
    Rattnalle skrev:

Har du kollat US storleken och jämfört om det är samma mellan alla dina skor, oavsett märke, som passar bra?
    Gemensam nämnare verkar vara 10,5 US eller 10 för terränglöparskorna. Angiven storlek EU 44,5-45. Så det känns rätt konsekvent. Alla skorna sitter dock inte lika bra även om de har samma angivna storlek, de går från för smala men ändå OK till jättesköna.

Undantaget är de skor jag äger som sitter bäst, brittiska lågskor i storlek 9 brittiska sädeskorn (puckosystem). Det ska motsvara 9,5 US enligt tillverkarens tabell.

Av:
    Maakus
    Själv har jag 45 1/3 i adidas och 42 i DinSko... 😵

Av:
    Bragolgrothion
    Jag har Giro Terraduro HV. De är lite för smala för mina breda och höga fötter men det funkar. Mycket bra grepp i sulan också!

http://www.giro.com

Av:
    gunnar.westholm
    Meningslöst att diskutera fötter utan att gå in på hur breda man faktiskt har. Jag har 104mm på 275mm längd.
    Specialized F2O och Giro Terraduro HV var tyvärr för smala.
    5.10 Hellcat Pro passar bra i str43 (28cm)
    Enda förändring jag skulle önska var en version med 2x boasnörning pga det ibland blir något för lösta under längre turer och något svåra att knyta perfekt pga dom är förhållandevis styva..
    Har ej provar 5.10 Kestrell då dom skall vara smalare och har fått kritik för att den enkla boa snörningen på vissa fötter ger en ojämnt press på foten, vilket ej funkar på mina hög beniga vrister.
    Allt annat jag sett på har i stort sett haft för mycket "damsko" form med avsmalnande insidor av tåboxen. Bont är ett av b få undantag som verkar ha förstått hur "normala" (ej deformerade) fötter ser ut.
    Tyvärr har dom ännu ingen SPD sko med ordentlig gummisula på som funkar för att skjuta hojjen uppför ordentliga fjäll. Hoppas verkligen det kommer från Bont!!!
    Annars går jag i Lems och Treksta skor, och är på G att beställa ett par Joe Nimble...

Av:
    Sixten Fors
    Maakus skrev:
    Själv har jag 45 1/3 i adidas och 42 i DinSko... 😵
    Näe, min sko är 48. Din sko är tydligen 45 1/3...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 22:03 av Sixten Fors.

Av:
    xyz-saft
    Sixten Fors skrev:
    xyz-saft skrev:
    Rattnalle skrev:
    ooms skrev:

+1

Jag går också nästan alltid på US-tabellen när jag handlar skor. Problemet med shimano är att de bara blir längre i större storlek, de blir inte bredare. Jag kanske var otydlig, men problemet för mig var alltså att skorna var för smala för att fötterna skulle få plats. Längden hade säkert varit okej.

n+1

Av:
    Jensen
    gunnar.westholm skrev:
    Meningslöst att diskutera fötter utan att gå in på hur breda man faktiskt har. Jag har 104mm på 275mm längd.
    Specialized F2O och Giro Terraduro HV var tyvärr för smala.
    5.10 Hellcat Pro passar bra i str43 (28cm)
    Enda förändring jag skulle önska var en version med 2x boasnörning pga det ibland blir något för lösta under längre turer och något svåra att knyta perfekt pga dom är förhållandevis styva..
    Har ej provar 5.10 Kestrell då dom skall vara smalare och har fått kritik för att den enkla boa snörningen på vissa fötter ger en ojämnt press på foten, vilket ej funkar på mina hög beniga vrister.
    Allt annat jag sett på har i stort sett haft för mycket "damsko" form med avsmalnande insidor av tåboxen. Bont är ett av b få undantag som verkar ha förstått hur "normala" (ej deformerade) fötter ser ut.
    Tyvärr har dom ännu ingen SPD sko med ordentlig gummisula på som funkar för att skjuta hojjen uppför ordentliga fjäll. Hoppas verkligen det kommer från Bont!!!
    Annars går jag i Lems och Treksta skor, och är på G att beställa ett par Joe Nimble...

Kör bont på racer o kan hålla med om att de förstått det där med form. Tyvärr har mtb skorna varit eftersatta även om de ju släppt två nya mtb skor i vintras. Bland annat vaypor G.

Annars kan jag rekommendera lake i wide. Första skon på länge där jag kan ha min verkliga storlek på längden (inte behöva köpa lite större för att få plats på bredden).

260 mm fot och 110 mm breda :-) o ja jag har bont wide på racern som jag fått trycka ut :-)

Av:
    cookiemonster
    Diadora fungerar för mig köpte på XXL. 5.10 Freerider funkar också bra kanske finns med spd.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-11 23:41 av cookiemonster.

Av:
    N_sandstrom
    Sixten Fors skrev:

Jag ar 10-11 i US, och shimanos stl 47 är alldeles för smal på mig. Dock jättelånga!

Så ja, det är skillnad på fötter och fötter.

Av:
    izar
    cookiemonster skrev:
    Diadora fungerar för mig köpte på XXL. 5.10 Freerider funkar också bra kanske finns med spd.

+1 på Diadora.

Av:
    Foss
    Köpte ett par Didora X Vortex. Får se om fötterna gillar dom

Av:
    Foss
    Den undre är från dom nya skorna. Måste säga att jag känner mig skeptisk... eller ska man inte stirra sig blind på sulan?
    06104CD7-DF89-4ABC-936A-E0F408DE25E1.jpeg

Av:
    Jensen
    jag har haft diadora på vinterskor o mtb skor. O har de inte ändrat lästen senaste året vetefan om jag tycker de är så breda, inte för mina fötter i alla fall. Men är ju olika

Men du känner inte direkt om de ä för smala eller inte?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in