• Skivbromsar

Av:
    Jokadam
    Hej! Tvättade och rengjorde precis min MTB. Resultatet blev en snygg och ren cykel, dessvärre tar bromsarna extremt dåligt. Jag använde bensin för att tvätta skivorna och bromsklossarna. Jag plockade bort klossarna och tvättade dem nogrant.

Nu tar bromsarna riktigt dåligt, om någon vet hur jag ska lösa detta snälla skriv!
    OBS! Mvh en nybörjare ....
  • Re: Skivbromsar

Av:
    marr
    Hurdan bensin?

Av:
    Stumpy
    Nya skivor och klossar löser ditt problem.
    Brääkleen, aceton eller dylikt kan fixa i alla fall skivorna.

Av:
    Rattnalle
    Stumpy skrev:
    Skivor har jag hittills aldrig behövt byta för att det kommit skit på. De är ju inte sugande. Beläggen brukar gå att bränna av på spisen men ibland behöver de bytas innan det blir bra.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Jokadam
    95

Av:
    Sixten Fors
    Jokadam skrev:
    95
    Här är lösningen på ditt problem
    1) Häll på mer 95
    2) Tänd på
    3) Köp en ny cykel

Av:
    Jokadam
    Ok, så man. Ska alltså inte tvätta bromsarna med bensin... Kan du beskriva hur man ska bränna klossarna mer detaljerat, vill inte sluta med ett nerbrunet hus

Av:
    Jokadam
    Hahaha

Av:
    Henrik_E
    1) köp nya belägg.
    2) rengör skivorna med isopropanol
    3) kör in de nya beläggen ordentligt

Av:
    marr
    Inte 95 iallafall.

Möjligen kemisk ren bensin. Men ja föredrar nog bromsrengöring om jag ska ha något. Billigt på biltema.

Av:
    Örjan Lax
    Rulla nerför Finnerödjabacken (eller liknande backe) och bromsa i 10-sekundersintervaller under hela vägen ner, så är dom torra och fina sen.

Av:
    Jokadam
    Hjälper de att använda cykeln och bromsa mycket?

Av:
    Rattnalle
    Jokadam skrev:
    Ja, om du bara lyckas köra dem rejält varma så borde det ge med sig.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sixten Fors
    Rattnalle skrev:
    Stumpy skrev:
    Skivor har jag hittills aldrig behövt byta för att det kommit skit på. De är ju inte sugande.
    +1
    Skivor i stål går liksom inte att förstöra ens om man "tvättar" dem med smör, bensin, diesel, motorolja, hjullagerfett etc.
    Det gäller bara att avfetta dem med t-röd, aceton, kemiskt ren bensin, spolarvätska, bromsrengöring https://www.biltema.se , YES diskmedel ed.

Eller så kör man skivorna i diskmaskinen. Min diskmaskin har plats för många skivor i underkorgen, olika fack för Ø140-160 mm skivor resp. Ø180-203 mm skivor. Skit i spolglansen bara.

Av:
    Örjan Lax
    Rattnalle skrev:
    Jokadam skrev:
    +1
    Eftersom det handlar om bensin plus smuts (?) så bör det funka. Hade det däremot varit lite hydraulolja, lagerfett eller liknande hade det varit värre, men kanske även det möjligt att "bromsa bort", förutsatt en tillräckligt lååång och brant nerförsbacke alltså.

Av:
    Rattnalle
    Örjan Lax skrev:
    Rattnalle skrev:
    Jokadam skrev:
    +1
    Eftersom det handlar om bensin plus smuts (?) så bör det funka. Hade det däremot varit lite hydraulolja, lagerfett eller liknande hade det varit värre, men kanske även det möjligt att "bromsa bort", förutsatt en tillräckligt lååång och brant nerförsbacke alltså.
    Det gäller ju att det inte är så illa att det inte tar alls bara. Då blir det inte så varmt :-P

Av:
    Örjan Lax
    Rattnalle skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Rattnalle skrev:
    Jokadam skrev:
    +1
    Det gäller ju att det inte är så illa att det inte tar alls bara. Då blir det inte så varmt :-P
    Hehe... :)

Av:
    Börne
    TS... detta är bra att ha hemma för att rengöra bromsar... https://www.kjell.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in