• MTB eller LVG på Öland?

Av:
    nadderf
    Vad rekomenderas? Ska semestra en vecka där nu från lördag, 10-20min från Köpingsvik/Borgholm.

Men vilken cykel är bäst lämplig? Stig eller Landsvägshojen?
  • Re: MTB eller LVG på Öland?

Av:
    DRQ96
    Lvg. Är jättetrevligt att rulla runt östra sidan av Öland. Västra sidan har för mycket bilar bäst nu

Av:
    Jimel
    Har kört mtb två semestrar där och det är riktigt trevligt, kolla gruppen cyklister i borgholm eller vad den heter på facebook

Av:
    Oggler
    Om vi snackar om norra öland så skulle jag säga MTB. I alla fall om man gillar grusvägsrally. Jag hojade från böda ner till Färjestaden i förrgår. MTB. Mkt fin stäckning längs med havet på västra sidan. Sedan nödgades jag mala på 90-väg ett par mil också. Det var mindre roligt.

Av:
    cykloton
    Var där i förra veckan och cyklade i stort sätt varje dag, tänkte ta med båda först men tog med mtb:n bara till sist. I ekerum finns riktigt fina stigar, markerade slingor som är mycket fina. Om man fortsätter söderut från ekerum så finns det en del stigar i rälla också, sedan är det väldigt fint vid karlevistenen (färjestaden) också om man cyklar på den stigen söderut. Så jag skulle säga båda, men mtb är roligast där. Mellan äleklinta och löttorp finns också fina grusvägar/asfaltsvägar med inslag av stigar. Där är en fröjd att cykla eftersom man kan bada lite varstans. Lycka till!

Av:
    nadderf
    Tack för tipsen, blir nog sparken då :)

Av:
    gerrardsdobbar
    Och norr om Löttorp finns också bra skog som följer vägen upp mot Böda. LVG är perfekt om man vill spendera en vecka med tröskelträning, men det blir lätt lite tradigt att köra LVG solo på Öland.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    steen
    Som boende på Öland rekommenderar jag mtb under juli månad. Sjukt mycket trafik, ffa med breda husbilar, husvagnar och speglar... blir trångt ute på kanten. Undviker själv att köra lvg denna månad pga detta, har livet kärt! Finns bra mtb-möjligheter både norr och söder om Borgholm. Kustvägen längs Kalmarsund fr Äleklinta och norrut är en upplevelse. Härlig grusvägssmisk med hejdundrande vyer. Söderut så finns mtb-slingorna på Ekerum Resort. Går att ta sig längre söderut på småvägar och stigar.
    Kör du med Garmin så har jag plottar om du vill ha i så fall.

/steen
    Bilderna är i tur och ordning; Raukarna i Byerum, norra kustvägen Jordhamn och norra kustvägen med Blå Jungfrun i fjärran
    PICT0627.JPG
    Foto0124.jpg
    Foto0118.jpg

Av:
    nadderf
    Tack för bilder, blir att hoja runt där på grusvägarna. kan gärna ta lite garmindata

Av:
    Meistro
    Hur är det att mountainbika i söder på naturreservaten det "stora allvaret" ?

Ovan bilder såg väl "platta" ut för skojj mtb? :P

Av:
    steen
    Det är tillåtet att cykla på stig eller väg i de flesta reservat, men ibland kan man få kommentarer från folk man möter. Gå in på länsstyrelsens hemsida, där finns reservaten listade med vilka regler som gäller.
    Letar du backar så är Öland fel ställe... Finns lite kuperad terräng i Ekerum/Rälla Tall.

https://www.lansstyrelsen.se

/steen

Av:
    Meistro
    Det är jag mycket medveten om. Klart man inte kör helt offroad :) men längs upptrampade mindre stigar ect. verkar ju fint i det stora allvaret men jag har aldrig varit där.

Finns det mer naturskönt än det stora allvaret på öland? (om man nu vill natur.-mountainbikea)?

Av:
    1888
    Synd med trafiken i Juli, ett par av dom absolut mest komihågia turerna jag gjort på lvg var just på Öland. Superfint väder så dom flesta låg nog o solade och mestadels cyklade jag på östra sidan. Året efter med betydligt sämre väder var det desto fler bilar i omlopp. Inte samma goa känsla.

Av:
    nadderf
    Hur är trafiken kvällstid? Kanske ska man ta landsvägshojen ändå, och köra efter ungarna lagt sig.

Av:
    gerrardsdobbar
    nadderf skrev:
    Hur är trafiken kvällstid? Kanske ska man ta landsvägshojen ändå, och köra efter ungarna lagt sig.

Jag har aldrig upplevt trafiken som ett problem norr om Löttorp, exempelvis (Löttorp/Byrum/Byxelkrok och vägen förbi fyren).

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    nadderf
    gerrardsdobbar skrev:
    nadderf skrev:

Jag har aldrig upplevt trafiken som ett problem norr om Löttorp, exempelvis (Löttorp/Byrum/Byxelkrok och vägen förbi fyren).

Norr om Löttorp är det ju knappt något kvar av öland =)

Av:
    steen
    Meistro skrev:

Finns det mer naturskönt än det stora allvaret på öland? (om man nu vill natur.-mountainbikea)?

Jodå! Mittlandskogen, ett av Europas största sammanhängande lövskogsområden, Gärna då leden mellan Gråborg och Ismantorp borg. Ekerum/Rälla Tall där man kör uppe på klinten med utsikt över Kalmarsund. Byerums- och Bödaskogarna, absolut. Kanske ett strandrace i sanden längs Bödabukten. Alvaret är rätt fränt trots avsaknaden av höjdmeter, gärna tvärs över från Karlevi, över Dröstorps mosse (torr nu) ut till Skarpa Alby. Ska man ut på Alvaret så ska man bunkra upp med extra slangar och punkalagning. Markkrypande hagtorn med stora taggar, bäst att hålla sig i hjulspåren.
    Finns plott för Garmin om intresse finns

/steen

Av:
    glitch
    Återupplivar denna - kommer vara en vecka på öland i slutet juli/ början augusti.
    Kommer bo nära Borgholm.
    Alternativen är endurance racer med 30 mm G one speed däck eller heldämp 130/110.
    Kommer cykla solo.
    Vilken hade ni tagit för att få til 3x 3h timmarsturer?

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Som sagt, vägarna är inte roliga under högsäsong. MTB är att föredra.

Av:
    glitch
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Som sagt, vägarna är inte roliga under högsäsong. MTB är att föredra.

Ne men med 30 mm går det fint att sprätta grusväg / packad jordstig. Så om allt är mestadels slätt så funkar ju krokstyret lika bra / bättre.

Av:
    cosmos
    Tjo!

Det finns gott om fin stig i Köpings Tall och i Rällaskogen. Med 30mm så kan du köra lite landsväg och grus.

Leta rätt på Borgholm CK på fb så kan vi koppla ihop där. :-)

/cje

Av:
    Kneecap
    glitch skrev:
    Ne men med 30 mm går det fint att sprätta grusväg / packad jordstig. Så om allt är mestadels slätt så funkar ju krokstyret lika bra / bättre.

Tjena!

Det är mycket trafik på alla vägar. Men visst det finns riktigt fina grusvägar på ön.

Av:
    .A.
    Om man ger sig ut efter kl 18:00 så sitter de flesta hemma med öl eller lådvin. Vägarna är förvånansvärt glest trafikerade då. Ljuset räcker till 20:30-21.

Av:
    Andersgd
    Halloj!
    Hur är trafiken i september? Jag funderar på LVG med frun alt. om vi ska hyra MTB.

Av:
    cosmos
    Andersgd skrev:
    Halloj!
    Hur är trafiken i september? Jag funderar på LVG med frun alt. om vi ska hyra MTB.

Mkt lugnare, lvg är inga problem då. På sommaren är det som mest biltrafik på helger när folk flyttar på sig.

Av:
    lundatok
    Syrran har stuga på sydöstra Öland, brukar ta med cykeln och det är inte farligt med bilar i den änden.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ