• Mondraker Foxy R - växelöra

Av:
    scuda
    Skruvat på ny GX Eagle-kassett och bakväxel. Jag får inte ut växeln tillräckligt långt i ytterläge trots att jag skruvar H-skruven så långt det går. Ser då att växelörat ser skumt ut vilket jag inte märkt av några problem med innan jag skruvade av gamla växeln. Gissar att det inte ska vara en kurvatur där, växelöron är väl alltid spikraka på insidan? Eller är det nån som har en Foxy R som orkar titta efter om det ska se ut så där?

IMG_20180711_201412.jpg

Beställer ett nytt öra, vilket för övrigt får en att fundera över varför det inte finns standard för växelöron? Tröttsamt att det ska vara en sån j-a djungel varenda gång man ska köpa öron, och att frakten oftast kostar mer än vad den lilla metallbiten kostar.
  • Re: Mondraker Foxy R - växelöra

Av:
    marr
    Har ingen sån, men det där är krokigt.

Av:
    rayy
    Släng på en kedja. Kan mycket väl vara så att växelcagen tar i någon annan del i växeln innan stoppskruven, när den ligger så den gör på bilden.

--------
    //Love - #sespåstigarna

Av:
    marr
    Eller lås cagen i främre läget.

Av:
    scuda
    Ja den går förstås ut lite mer i framåtlåst läge, men det känns för långt till lilla kransen för att kunna justera i sidled med ögonmått. Ska testa med kedja, tack för tips!
    Örat ser mer och mer skumt ut ju mer jag tittar på det, kanske bäst att byta oavsett...

Av:
    jofahjalm
    Med tanke på hur knepigt det är att ställa in GX Eagle och hur dåligt detta har börjat tror jag du skulle behöva lite hjälp med det där.

Av:
    Jimel
    jofahjalm skrev:
    Med tanke på hur knepigt det är att ställa in GX Eagle och hur dåligt detta har börjat tror jag du skulle behöva lite hjälp med det där.

Jag är ingen van cykelmekaniker och gillar inte att pilla med växlar men har klarat av det, vad är det som ska vara på knepigt?

_________
    lovenborn.se / jimmielovikavante på Instagram.

Av:
    jofahjalm
    Det är känsligt och man ska ställa in växeln vid sag. Klart jobbigare än någon annan växel jag har monterat.

Av:
    etnica
    Vet inte om det är synvilla eller inte men jag tycker örat ser väldigt snett ut!
    Ser ju ut att vara invinklat och ligger bakom minsta kuggen.

Av:
    jofahjalm
    Det går inte heller att ställa in b-skruven utan kedja eller något som drar charm. Så hjälp och/eller RTFM.

Av:
    Jimel
    jofahjalm skrev:
    Det är känsligt och man ska ställa in växeln vid sag. Klart jobbigare än någon annan växel jag har monterat.

Jag gjorde som vanligt och det funkar bra, kanske kan bli ännu bättre alltså :)

_________
    lovenborn.se / jimmielovikavante på Instagram.

Av:
    scuda
    jofahjalm skrev:
    Det går inte heller att ställa in b-skruven utan kedja eller något som drar charm. Så hjälp och/eller RTFM.

Ja, det är just pga RTFM som jag hamnat här... eftersom ytterläget ska justeras innan kedjan åker på har jag ju redan kunnat konstatera problemet, istället för att behöva svära och felsöka när allt är på plats.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in