• [OT] - Ladda kamerabatterier i bil

Av:
    Aron
    Frågeformulering för icke-ingenjörer:
    Tänk er ett gäng små söta hundvalpar som diar på en gullig golden retrivertik. Eller vampyrer som blodbadsfestar på en vän jungfru. Hur mycket kan de slafsa i sig innan donatorn slutar vakna på morgonen?

Frågeformulering för ingenjör-ingenjörer:
    a) Jag har en gång i tiden haft en konverter som placerades i cigarettuttaget på bilen och under stort oväsen hostade ur sig 220 volt. Fungerar en sådan om tändningen är avstängd?

b) Det händer att jag behöver ladda kamerabatterier över natten medan jag själv sover i tält eller liknande. Går det att göra det i bilen utan att startmotorn är död på morgonen? Om samtliga batterier ska på laddning så handlar de om ca 24 Ah, förutsatt att de är helt tomma, vilket de antagligen inte är. Bilbatteriet är på 69 Ah. Eller var när det var nytt, bilen är 5 år gammal. Ännu bättre vore om jag kunde sortera lite bilder och ladda datorn också. Om vi antar att datorn efteråt är nere på 25% så behöver ytterligare ca 7 ah adderas. Det alltså ungefär hälften av den totala bilbatterikapaciteten som småbatterierna ska glufsa i sig. Startar bilen på morgonen efter denna pärs?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

• Re: [OT] - Ladda kamerabatterier i bil

Av:
    rouster
    1. 12V-uttag stängs normalt av med tändningen. Vissa uttag i typ bagagerum kan vara undantag.

2. Ah är ingen enhet som går att jämföra på det viset du gör. Man måste veta spänningen också och räkna ihop det till Wh samt lägga till förluster i laddarna. Spontant låter det ganska riskabelt.

Av:
    Makten
    Dina kamerabatterier har troligen spänningen 3,7 Volt, alltså i runda slängar en tredjedel av bilbatteriets 12 Volt. Alltså kan du multiplicera bilbatteriets kapacitet med tre för att jämföra kapaciteten i Amperetimmar. Detta förutsätter en något sånär förlustfri laddning, vilket inte lär vara fallet om du har en mojäng som ska switcha upp 12 Volt likspänning till 220 Volt växelspänning, som sen ska likriktas och sänkas till laddspänning igen.

Således; om du hittar en rimlig laddare som går direkt på 12 Volt så bör det inte vara några som helst problem.

Av:
    geologen
    24 Ah (jag förutsätter att du räknat om till 12 V) ur ett batteri som nominellt är på 69 Ah är gränsfall. För ett förbrukningsbatteri är det ok då och då, men om bilen garanterat ska starta nästa morgon är det åt det riskabla hållet.

Hur ofta uppstår det här behovet, och hur många nätter i rad?

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Stervelo
    Men nu får ni lugna ner er här, ett bilbatteri har 12*69 Wh, eller 828 watt i en timme.
    Ett kamerabatteri, kan väl vara 4*1.5 vilket är 6 watt i en timme. För ett batteri, har du 10, 60 watt, inte ens en tiondel av batteriets kapacitet.

Ladda du dina batterier, det är helt lugnt.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    toshiba
    Att gå via 220V växelström låter ineffektivt. Kan du inte ladda vi USB? Cigarettändaruttag till USB-stickor får man ju som freebee på mässor ock dylikt. För övrigt, min Audi stänger inte av uttaget när bilen är av.

Av:
    Aron
    Tack för svar. Batterierna är en blandad kompott mellan 4,4 V och 11,5 V. Jag sätter mig och räknar om behovet till W. Finns det någon tumregel för hur mycket krut batteriet behöver för att dra igång motorn? Antag att det är en sommardag.

--> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.

Av:
    kogoyo
    volt x ah = wh
    wh/v = ah

Om ditt kamerabatteri har 2500 mAh på 3,7 V så betyder det 9,25 Wh. Ditt bilbatteri hade som nytt en uppgiven effekt på 828 Wh.
    Ang datorn och dess batteripack så tror jag du tänker fel i beräkningen. En dators förbrukning ligger på ca 60-80 W på 220 V, vilket inte är särskilt högt. Det kanske är mer ekonomiskt att arbeta med datorn inkopplad i eluttaget. Sitter du i mörker så sänker du enkelt förbrukningen genom att sänka skärmens ljusstyrka.

Men, som de flesta påpekat så finns en del förluster i systemet och beräkningarna är ingen garanti.
    Testa hemma innan du beger dig. Om bilen startar på morgonen så kör omkring i ca 30 min direkt när du startar den så kan du vara säker på att du sen får igång den utan problem. Startar den inte så vet du (och vi när du senare återkopplar)

Av:
    Aron
    toshiba skrev:
    Att gå via 220V växelström låter ineffektivt. Kan du inte ladda vi USB? Cigarettändaruttag till USB-stickor får man ju som freebee på mässor ock dylikt. För övrigt, min Audi stänger inte av uttaget när bilen är av.

Alla utom en, den viktigaste, laddaren går att köra på USB. Finns säkert som ett svindyrt tillbehör. Men det batteriet är rätt drygt, så jag kan nog kringgå laddningen med ett extrabatteri.

Av:
    Hasse#7
    En listig vampyr tar med en extra brud som är fulltankad.

Ta med ett separat bilbatteri som du laddat hemma. Ta det du behöver utan att riskera att startströmmen går ned på morgonen. Ladda innan det blir tomt. Det är inte bra att tömma bilbatterier.

Av:
    toshiba
    Hasse#7 skrev:

Ta med ett separat bilbatteri som du laddat hemma. Ta det du behöver utan att riskera att startströmmen går ned på morgonen. Ladda innan det blir tomt. Det är inte bra att tömma bilbatterier.

Och ta med en dieselgenerator för att ladda det extra bilbatteriet, och en elbil du kan åka och handla mer diesel med...

Av:
    Hasse#7
    Först är den allmänna uppfattningen att det knappt går åt nånting och man klarar sig med batteriet i bilen. Sen blir det lite tveksamt. Varför? Jo för att man inte vill stå med död bil i skogen. Vad är då problemet med bilens batteri? Jo att det måste finnas flera hundra ampere precis när man startar, i övrigt är belastningen låg. Tar man bara ut litegrann ström och håller spänningen så räcker reservbatteriet bra länge utan risk. Men vad vet jag, Aron kanske har en smart for two, ett cirkustält och tre fotomodeller med sig så att det extra batteriet inte får plats.

Edit: töm det inte helt. Ladda när man är hemma igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 01:23 av Hasse#7.

Av:
    Örjan Lax
    Hasse#7 skrev:
    En listig vampyr tar med en extra brud som är fulltankad.

Ta med ett separat bilbatteri som du laddat hemma.
    En annan variant som inte tar sån plats och inte väger så mycket är att ta med sig ett (eller flera) extra kamerabatteri så man alltid har 1 - 3 st fulladdade utbytesbatterier till kameran att ta till.
    Så kan man ladda dem sen när bilen körs, och sova lugnt som en nöjd blodgivare i den myggfyllda natten.

Av:
    pbeijer
    Annars är det väl bara att köpa nån power bank som du laddar i bilen på dagen när du kör och sedan laddar batterierna med på natten.

Av:
    Konvalj
    En permanent lösning är att stoppa i ett förbrukningsbatteri som är kopplat till laddkretsen med ett skiljerelä. När tändningen är på är batterierna ihopkopplade (så bilen startar från båda) och när bilen är på laddas båda. När tändningen är av så är batterierna frånskilda.

Av:
    Lars.E
    Har du vägarna förbi Ö-vik kan du få ett 68 Ah startbatteri som är begagnat men verkar ha mycket liv kvar i sig än.

Av:
    Stervelo
    Jag har en båt med en 1.7 liter utombordare, 4-takt. Det är en bilmotor i botten. Den startar lätt med 12.0 volt i batteriet. Nu har jag förvisso ett agm batteri, som är avsett både som brukare och startbatteri.

Mät batterispänningen innan du börjar ladda, ligger du under säg 12.3, låt det vara, ligger du 12.5 eller högre, du är i himlen.
    Det här är med motorn avstängd så klart. Det fungerar för min båtmotor.

Jag har eldragande saker igång med motorn avstängd, Jag låter den inte dra under 12.0 volt.

Nu kanske du inte har batterispänning på dina instrument, men köp en billig voltmeter på classe, det är enda sättet du vet hur batteriet mår.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    weldion
    Det finns annars relän som bryter anslutningen när spänningen sjunker under en viss gräns. Då går det att ha det inkopplat hela tiden utan någon nämnvärd risk att det inte skall gå att starta bilen på morgonen.
    Kör så på min kylväska när den är med i bilen.

Av:
    me.I.am
    Är ju en del kunnigt folk i tråden, ni får rätta mig om jag har fel. Som jag förstått det så är det inte så hälsosamt för ett bilbatteri att inte vara fulladdat. Om det t.ex. står länge halvladdat så tar det skada.

Är bilen lättstartad? Brukar du behöva tugga lite med startmotorn så ökar kravet på hur mycket kräm som måste finnas kvar. Om bilen är lättstartad så hade jag oroat mig mest om batteriet kan ta skada långsiktigt. Jag har precis bytt batteri, det gamla var "slut", en cell helt död, men aldrig några problem att starta. Hade det varit på vintern och motorn varit svårstartad hade det varit problem.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Hasse#7
    me.I.am skrev:
    Är ju en del kunnigt folk i tråden, ni får rätta mig om jag har fel. Som jag förstått det så är det inte så hälsosamt för ett bilbatteri att inte vara fulladdat. Om det t.ex. står länge halvladdat så tar det skada.

Är bilen lättstartad? Brukar du behöva tugga lite med startmotorn så ökar kravet på hur mycket kräm som måste finnas kvar. Om bilen är lättstartad så hade jag oroat mig mest om batteriet kan ta skada långsiktigt. Jag har precis bytt batteri, det gamla var "slut", en cell helt död, men aldrig några problem att starta. Hade det varit på vintern och motorn varit svårstartad hade det varit problem.

Jag är inte jättekunnig men ett blybatterier för startström är byggt för stora strömuttag precis vid start och sedan återladdas. Ett fritidsbatteri är mer byggt för kontinuerligt måttligt uttag och återladdning. Inga blybatterier mår bra av att tömmas helt. Halvfullt har jag inte hört är ett problem men det är bra om de motioneras regelbundet och inte bara står.

Av:
    me.I.am
    Hasse#7 skrev:
    me.I.am skrev:

Jag är inte jättekunnig men ett blybatterier för startström är byggt för stora strömuttag precis vid start och sedan återladdas. Ett fritidsbatteri är mer byggt för kontinuerligt måttligt uttag och återladdning. Inga blybatterier mår bra av att tömmas helt. Halvfullt har jag inte hört är ett problem men det är bra om de motioneras regelbundet och inte bara står.

Jag tror att nyckelordet här är "återladdas". Om man t.ex. kör mycket småturer så batteriet inte hinner återladdas helt innan nästa stopp och det dessutom står kallt så tar det skada, alltså mindre kapacitet även om man laddar det fullt i ett senare skede.

Av:
    jonpon
    Köp en batterivakt, finns både här och där så ska det vara lugnt...
    https://www.biltema.se
    https://campingnetshop.se

Cheers
    Jon

Av:
    Hasse#7
    I Arons fall är det inte ett problem han kan dels välja ett fritidsbatteri och troligen inte hinna tömma det förrän han är hemma igen. Som jag ser det är det onödiga momentet att riskera att inte få igång bilen. Det är ju många om och men som inte är besvarade här men bil/fritidsbatteriet i en bärbar låda med konvertern till går ju att ta med sig i någon annans bil eller båt också.

Av:
    jomper
    Gör det inte krångligt för dig, köp en rejäl powerbank som har utgång för 12v och laptopladdare. Den här verkar najs: https://www.kajak.nu

Hålla på att joxa med ett bilbatteri känns forntida om du nu inte tänker dig en permanent installation i bilen.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Hasse#7
    jomper skrev:
    Gör det inte krångligt för dig, köp en rejäl powerbank som har utgång för 12v och laptopladdare. Den här verkar najs: https://www.kajak.nu

Hålla på att joxa med ett bilbatteri känns forntida om du nu inte tänker dig en permanent installation i bilen.

Helt klart bästa lösningen om den räcker. Men det var inte så ursprungsfrågan ställdes. Det är ingen vampyr som går igång på den där.

Av:
    Aron
    Tack för all info! En batterivakt ser ut att vara det smidigaste alternativet för mig.

I nästa liv ska jag däremot ha en cool husbil med elverk.

Av:
    jonpon
    Aron skrev:
    Tack för all info! En batterivakt ser ut att vara det smidigaste alternativet för mig.

Eller är det läge att skaffa ett litet elverk, dom är inte speciellt stora dom minsta, med inbyggd 230V konverter... :) Då är det ju inget snack att du laddat ur batteriet...
    Men det är klart lite dyrare...

Cheers
    Jon

Av:
    me.I.am
    Aron skrev:

[häftigt åk]

Häftigt om batterivakten kommer körandes i en sån, då är det nog ingen risk att nån snor batteriet.

Av:
    rouster
    jonpon skrev:

Biltemas variant har väldigt låg brytspänning på 11,3v. Mycket tveksamt om en bil startar vid så lång spänning.
    En snabbgoogling gav dessa värden på ett vanigt bilbatteri:
    12.65 Vdc 100 %
    12.45 Vdc 75 %
    12.24 Vdc 50 %
    12.06 Vdc 25 %
    11.89 Vdc 0 %

Av:
    Rattnalle
    rouster skrev:
    jonpon skrev:

Biltemas variant har väldigt låg brytspänning på 11,3v. Mycket tveksamt om en bil startar vid så lång spänning.
    12.65 Vdc 100 %
    12.45 Vdc 75 %
    12.24 Vdc 50 %
    12.06 Vdc 25 %
    11.89 Vdc 0 %
    Bilbatteriet är nog snarast utslitet som bilbatteri vid den spänningen. De är gjorda för att leverera en rejäl skjuts vid start men aldrig laddas ur typ.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Sixten Fors
    Kanske denna för 350 kr https://www.inkclub.com
    Omvandlar från 12V DC till 15-20V DC max 4,66A (90W), samt en USB 5V max 2A.
    Jag skulle koppla direkt på bilbatteriet, via en egen säkring och strömbrytare.
    SDR-90WDU.jpg

Av:
    Aron
    rouster skrev:
    jonpon skrev:

12.65 Vdc 100 %
    12.45 Vdc 75 %
    12.24 Vdc 50 %
    12.06 Vdc 25 %
    11.89 Vdc 0 %

Damit! Det var inte så enkelt alltså.

Av:
    jonpon
    Rattnalle skrev:
    rouster skrev:
    jonpon skrev:

12.65 Vdc 100 %
    12.45 Vdc 75 %
    12.24 Vdc 50 %
    12.06 Vdc 25 %
    11.89 Vdc 0 %
    Bilbatteriet är nog snarast utslitet som bilbatteri vid den spänningen. De är gjorda för att leverera en rejäl skjuts vid start men aldrig laddas ur typ.

Ok, spanade inte så noga...
    Men då är sen andra kass den med, den bröt vis 11 6v

Cheers
    Jon

Av:
    Aron
    Passade på att ta en bild när jag ändå hade hela batteriparken framme. Tillkommer gör mobil och ev dator.

13586506-E173-4515-B718-CDD58E2500FC.jpeg

Av:
    rouster
    Drönarbatterier brukar ju vara rätt feta. Ser inte att du räknat ut Wh någonstans än men spontant är det där alldeles för mycket batterier att ladda för att vara säker på att bilen startar.

Av:
    geologen
    Jag frågade tidigare hur ofta du har behov av detta. Det fanns en tanke bakom. Om det är så att du ofta gör det, så kan en lösning vara att skaffa ett antal solpaneler som du monterar på biltaket, och kopplar dem till ett rejält förbrukningsbatteri via en solcellsregulator. 200 W solpaneler (drygt en kvadratmeter yta), regulator, kablar/kontakter och 100 Ah batteri kan du sätta ihop för ca 3500-4000 kr. Under sommarhalvåret kan du lugnt räkna med att 200 W solpaneler laddar 40-50 Ah/dag om de inte skuggas utan har solen och större delen av himlen synlig.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Fältprästen
    Eftersom jag håller på med modellflyg så laddar jag rätt feta batterier från bilbatteriet ibland och kör med en laddare kopplad direkt till bilbatteriet. Cigaretttändaruttaget tål inte hur mycket A som helst, speciellt inte om man vill snabbladda.
    Att hålla på att omvandla till 230 och sedan tillbaka, eller via powerbank känns bara konstigt.
    En helt ok laddare få du gissningsvis för 500 kr.

Om ditt bilbatteri är av lite tveksam status skulle jag vara försiktig att ladda så många batterier på en gång utan att starta bilen emellanåt (talar av egen erfarenhet). Ladda batterier bör man göra under uppsikt.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Hep
    Kan du inte bara parkera i en backe och testa att ladda allt. Då får du svaret och riskerar inte att bli stående?

Eller kan man inte längre rulla igång en modern bil? Eller var det automat som inte gick?

Av:
    ForesterGuy
    På bilcamping brukar jag ta med den här. Den har USB, 12-volt, startkablar, luftpump och LED-lampa. Köpt på Clas Ohlson outlet för 379 kr, vill jag minnas. Blybatteri, så den väger några kg.
    IMG_20180713_151501.jpg
    IMG_20180713_151514.jpg

Av:
    ForesterGuy
    Annars kan man ju ta med ett litet kraftverk...
    DSC03039.JPG

Av:
    Pfaff
    Vad har du för bil? De VW och Skoda jag har ägt och kört bryter inte spänningen till cigguttaget. Det gör däremot Seat....
    Vad är det för kamerabatterier som ska laddas? Om du inte använder professionella videokameror utan vanliga stillbildskameror är strömuttaget vid laddning en piss i Mississippi förutsatt ditt bilbatteri inte är 10 år gammalt och fungerar vid varje start. Jag hade iofs en arbetskamrat som lyckades prata slut på ett bilbatteri genom att sitta pratandes under en lång arbetsdag ute i fält, men det var tidigt åttiotal och mobilen var av släpbar NMT-modell. En växelriktare 230 V ut av vanlig konsumenttyp har stor egenförlust så det är att gå över ån efter vatten att använda en så’n.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Hasse#7
    Pfaff skrev:
    Vad har du för bil? De VW och Skoda jag har ägt och kört bryter inte spänningen till cigguttaget. Det gör däremot Seat....
    Vad är det för kamerabatterier som ska laddas? Om du inte använder professionella videokameror utan vanliga stillbildskameror är strömuttaget vid laddning en piss i Mississippi förutsatt ditt bilbatteri inte är 10 år gammalt och fungerar vid varje start. Jag hade iofs en arbetskamrat som lyckades prata slut på ett bilbatteri genom att sitta pratandes under en lång arbetsdag ute i fält, men det var tidigt åttiotal och mobilen var av släpbar NMT-modell. En växelriktare 230 V ut av vanlig konsumenttyp har stor egenförlust så det är att gå över ån efter vatten att använda en så’n.

Fick vederbörande inte sparken? Det var ju svindyrt att ringa på dem. Jag hade en som vägde som en full papperskasse med mejerivaror. Den skulle alltid med men man fick aldrig ringa. En del grejer är bättre nu.

Av:
    Pfaff
    Hasse#7 skrev:
    Pfaff skrev:

Fick vederbörande inte sparken? Det var ju svindyrt att ringa på dem. Jag hade en som vägde som en full papperskasse med mejerivaror. Den skulle alltid med men man fick aldrig ringa. En del grejer är bättre nu.

Allt debiterades kunden som var en av två biltillverkare i västra Sverige. Just den kostnaden var nog försumbar i sammanhanget. Fö var han delägare.
    Jag brukade hyra vid behov, fanns bla på den stora Shellmacken på Na Bantorget.
    Andra tider.... 😊

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in