• Renovering av shimano m525 alt nytt bakhjul

Av:
    Gråsprey
    Hej, mitt baknavet på min canyon al 5.9 2014 har börjat att trilskas med diverse metalliska ljud. Jag har aldrig servat ett baknav tidigare men förmodar att det är lika bra att byta hela bodyn när man håller på. Summan för bodyn och verktyg skulle bli ungefär 400.

Ett annat alternativ torde var att byta ut hela bakhjulet, dock känns det inte så lönt att lägga ut för mycket på cykeln då den troligen kommer att ersättas nästa sommar. Ett billigt alternativ torde var att köpa följande däck http://www.chainreactioncycles.com . Dock är jag väldigt konfunderad över om detta kommer att passa med 9 delat då sidan ej säger något men om man ser på samma hjul på andra sidor ska det passa med 9 delat. Om detta hjul fungerar skulle denna lösning bli marginellt dyrare än en renovation samt att jag inte blir utan cyckel fram tills att jag har renoverat den nuvarande.

Har jag gjort några tankefel samt hur hade ni gjort?
  • Re: Renovering av shimano m525 alt nytt bakhjul

Av:
    Örjan Lax
    Gråsprey skrev:
    Hej, mitt baknavet på min canyon al 5.9 2014 har börjat att trilskas med diverse metalliska ljud. Jag har aldrig servat ett baknav tidigare men förmodar att det är lika bra att byta hela bodyn när man håller på. Summan för bodyn och verktyg skulle bli ungefär 400.

Ett annat alternativ torde var att byta ut hela bakhjulet, dock känns det inte så lönt att lägga ut för mycket på cykeln då den troligen kommer att ersättas nästa sommar. Ett billigt alternativ torde var att köpa följande däck http://www.chainreactioncycles.com . Dock är jag väldigt konfunderad över om detta kommer att passa med 9 delat då sidan ej säger något men om man ser på samma hjul på andra sidor ska det passa med 9 delat. Om detta hjul fungerar skulle denna lösning bli marginellt dyrare än en renovation samt att jag inte blir utan cyckel fram tills att jag har renoverat den nuvarande.

Har jag gjort några tankefel samt hur hade ni gjort?
    Jag hade köpt hjulet från CRC för det priset 588 sek!
    Även om cykeln ska ersättas senare så lär du ju få mer betalt för en cykel i fungerande bra skick, än en som är halvkass.

Av:
    Gråsprey
    Tack för snabbt svar. Om du gissar tror du att hjulet skulle passa eller ej, har ställt en fråga på chainreactioncycles men ej fått svar än.

Av:
    Sixten Fors
    Annars kostar ett nytt komplett baknav <300 kr. Att plocka delar från.
    https://www.bike24.com

Går säkert att hitta ännu billigare. Det är i princip samma innehåll i alla Shimanonav modell enklare.

Som svar på frågan om din 9-delade kassett passar på Mavichjulet så är svaret ja. Din kassett passar på alla hjul med HG-body, oavsett om hjulet är nytt eller 25 år gammalt.

Det är inte helt tydligt vad det är för axelstandard Mavichjulets nav passar till. Det står 9x135 mm i texten, och på bilden är det inte QR 5x135 mm end-caps. 9x135 mm finns det inget som heter, däremot 10x135 mm thru-bolt för öppna drop-outs. Vilket passar din cykel. Om det är 5x135 mm QR axel pasar din gamla axel, eller den nya som eventuellt ingår med hjulet. Om det är 10x135 behöver du en ny bakaxel, det framgår inte om det ingår, TB axlar ingår sällan och aldrig med hjul.

En ny 10x135 mm TB axel kostar >300 kr https://www.bike24.com

Av:
    Plush
    Alltså Sixten... Vad dillar du om??

10x135 är ett vanligt Baknav till mtb...

DSC_0370.JPG

DSC_0371.JPG

Av:
    Sixten Fors
    Plush skrev:
    Alltså Sixten... Vad dillar du om??
    10x135 är ett vanligt Baknav till mtb...
    Antingen så kan du inte läsa eller så kan du inte tänka, eller både och. Läs mitt inlägg igen, och igen. Så kanske du till slut förstår vem av oss som dillar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 14:52 av Sixten Fors.

Av:
    Örjan Lax
    Persilja är godare.

Av:
    Plush
    Du påstår att 10x135 endast är för thru Bolt vilket inte stämmer. Axeln i ett M525 Baknav är Inte för Thru Bolt, den är för snabbkoppling, den benämns enligt Shimano själva enligt följande...
    Screenshot_20180712-151341.png

Av:
    Sixten Fors
    Plush skrev:
    Du påstår att 10x135 endast är för thru Bolt vilket inte stämmer. Axeln i ett M525 Baknav är Inte för Thru Bolt, den är för snabbkoppling, den benämns enligt Shimano själva enligt följande...
    Nej det påstår jag inte.
    Ramen tar 10x135 mm.
    Navaxlar finns inte i 9x135 mm.
    Det finns 5x135 mm QR axel och 10x135 mm TB axel, varvid naven har olika end-caps. Båda typerna passar i samma ram.

Vad CRC leverer är oklart, eftersom det inte framgår av vare sig text eller bild i länken ovan som jag inte är säker på att du har öppnat och studetat. Så frågan till CRC är: 5×135 mm QR eller 10x135 mm TB end-caps? Ingår axel, QR eller TB?

Av:
    LTS
    Det är vanligt att snabbkoppling kallas 9mm eftersom det är standard för framhjul, så om det står så lär det vara ett vanligt 135mm nav för snabbkoppling som egentligen är 10mm.

En snabbkoppling är inte en hjulaxel. Den bara spänner fast hjulet. Hjulaxeln sitter i navet.

Av:
    Sixten Fors
    LTS skrev:
    Det är vanligt att snabbkoppling kallas 9mm eftersom det är standard för framhjul, så om det står så lär det vara ett vanligt 135mm nav för snabbkoppling som egentligen är 10mm.
    En snabbkoppling är inte en hjulaxel. Den bara spänner fast hjulet. Hjulaxeln sitter i navet.
    Helt riktigt att det är 9x100 fram och 10x135 bak.
    Vad är en axel och vad är en snabbkoppling?
    Det finns 5, 9, 10, 12 och 15 mm axlar som antingen skruvas fast till låsning, eller skruvas fast en bit och låser med en "snabbkoppling".
    axel4.png
    Axel5.png

Av:
    emmer
    Förstår inte? Kan vi få en tabell och några hemgjorda formler.
    And while your at it gör det lite mer komplett istället för det där skumskrapet...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Sixten Fors
    Endast äldre och billiga nav har en (tung) ihålig 10 mm axel i stål. Även Shimano har frångått detta sedan länge på t.ex. XT-naven som har en grövre och ihålig aluminiumaxel. Men konstruktionen är ungefär samma oavsett om hålet i XT-navets är 5 eller 12 mm. Alltså, båda XT-naven har en genomgående axel som en del av navets konstruktion, i vilken man stoppar in en annan 5 eller 12 mm axel. Shimano använder inte end-caps oavsett om det är nav för 5x135 eller 12x142 axel. Båda XT-naven har än fläns som passar in i antingen 10 mm drop-out eller ett spår i bakramen på 12x142 cyklar.
    Slutsats: en 5 mm axel är 5 mm och en 12 mm axel är 12 mm. En 5 mm axel är inte 10 mm. Även om det låter "ballare", men sorry, den är fortfarande bara 5 mm.
    shimano nav.png
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-07-13 08:33 av Sixten Fors.

Av:
    LTS
    Om tjockleken på snabbkopplingens pinne är 5mm eller ännu mindre är irrelevant. Den skulle kunna vara vilken diameter som helst som får plats i hålet. Det är fortfarande inte hjulaxeln.

Om axeln inne i navet som ändå inte syns har blivit lite större på vissa nav, så blir det bara förvirrande att börja kalla den för något annat är 10mm när de utstickande väsentliga delarna för kunden fortfarande följer vanlig 10mm standard.

Sixten Fors skrev:
    Vad är en axel och vad är en snabbkoppling?

Om du inte förstår skillnaden mellan hjulaxel och snabbkoppling så kan jag förklara.
    En hjulaxel är axeln som hjulet snurrar på.
    En snabbkoppling används för att låsa fast hjulet istället för traditionella muttrar. Den sitter inuti axeln och är inte inblandad i hjulets rotation.

Av:
    Sixten Fors
    Förklara gärna för mig var hjulaxeln sitter på ett DT Swiss 240s nav utrustat med respektive end-cap nedan (som alla passar samma nav).
    Diameter på hjulaxeln? Samma eller olika beroende på end-cap?
    Vad det är för skillnad "pinnen" genom end-cap 5, 10, 12 mm ovan, varför ingen/någon/alla av dem kallas för en axel?

Axel5.png

Av:
    LTS
    Du kan ju kolla upp axelns diameter i dina sprängskisser. Den syns inte på bilden.

Av:
    Gråsprey
    Har nu fått svar och den gamla kopplingen skall visst fungera. Så nu blir det bara att köpa.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in