• [OT] Beöver köpråd gällande ny "familjebuss"

Av:
    jensclaudius
    Vi kommer snart att växa ur vår xc90 med 7 sittplatser (inte till antalet platser med utrymmesmässigt) då vi snart blir 6 pers i familjen.
    Första tanken var en vw mutivan men efter att har sugit på det en stund och väckt realisten i mig själv och insett att de är sjukt dyra jämförelsevis med andra i samma storlek.

Har kikat (via nätet) på Renault trafic transport, fords variant av föregående, citroen spacetourer och en del andra liknande.
    Så hjälp mig, vad ska jag ha och varför? Eller kanske bör fråga, vad ska jag låta bli att köpa och varför? Tänker mig antingen helt ny bil eller någon som rullat max några tusen mil och något år gammal.

Med vänlig hälsning J

Edit: OT / mod
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 13:59 av jansson99.

• Re: Beöver köpråd gällande ny "familjebuss"

Av:
    Rattnalle
    Hur mycket värderar du komforten? Alla kommer kännas rätt tråkiga på det planet jämfört med XC90n men det är ändå väldigt stor skillnad mellan en Multivan med pilotstolar fram och en Trafic med soffa t ex.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jensclaudius
    Rattnalle skrev:
    Hur mycket värderar du komforten? Alla kommer kännas rätt tråkiga på det planet jämfört med XC90n men det är ändå väldigt stor skillnad mellan en Multivan med pilotstolar fram och en Trafic med soffa t ex.

Självklart vill man både ha kakan och äta den och allt blir som vanligt en massa kompromisser.
    Men jag är inte beredd att betala för vad en multivan kostar för att få den komforten.

Av:
    toysc
    Multivan lång med 4x4 och drag :)

Av:
    jensclaudius
    toysc skrev:
    Multivan lång med 4x4 och drag :)
    Du läste inte vad jag skrev i inlägget ovan ditt va?
    Multivanen är för dyr, 350tkr för en 2016 med 7000mil på mätaren medans en Renault trafic som dessutom är lite större kostar detsamma fast helt ny. Men tack för att du tog dig tid och rekommendera något.

Av:
    Rattnalle
    jensclaudius skrev:
    Rattnalle skrev:

Självklart vill man både ha kakan och äta den och allt blir som vanligt en massa kompromisser.
    Men jag är inte beredd att betala för vad en multivan kostar för att få den komforten.
    Jag gissar att även de billigare alternativen har lite olika varianter av säten som nog skiljer sig en del.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jensclaudius
    Rattnalle skrev:
    jensclaudius skrev:
    Rattnalle skrev:

Jag gissar att även de billigare alternativen har lite olika varianter av säten som nog skiljer sig en del.

Kan jag välja bättre säten till rimlig peng i något av de billigare alternativen så är det mycket möjligt att det görs.
    Men är som sagt mest ute efter att höra vad andra har för erfarenheter av olika familjebussar (förutom multivanen).
  • Re: [OT] Beöver köpråd gällande ny "familjebuss"

Av:
    1888
    En sådan stor bil! Då måste du köra riktit riktigt tunga stenar 🍻

Av:
    Arnesson
    Multivan Comfortline med bensinmotor (160hk) såldes på kampanj tidigare för strax över 300k ny. Jag hade hellre vald en sådan än en Renault med mer utrustning. Det mesta "måste ha" tyckte jag fanns med i den.

Av:
    DBS
    Kanske en lätt begagnad Ford Galaxy? Rymligare invändigt än XC90 och billigare än Multivan.
    Och skruva på en takbox om det behövs mer packutrymme.

Av:
    jensclaudius
    DBS skrev:
    Kanske en lätt begagnad Ford Galaxy? Rymligare invändigt än XC90 och billigare än Multivan.

För liten. Det ska in 2 vuxna, 2 större barn och 2 små (ett i babyskydd och ett i bakvänd barnstol) samt finnas plats för vagn och packning utan takbox. Så multivan/Renault trafic passenger eller likvärdigt är den storlek på familjebuss vi letar efter, det ska finnas minst 7 riktiga sittplatser med utrymme för en fullvuxen att sitta bekvämt samt utrymme för packning i bilen.

Av:
    jonpon
    Mercedes Benz V men den verkar vara i Multivan prisklass... :(

Cheers
    Jon

Av:
    kais01
    en 115cm bredv700 liter takbox gör stor skillnad redan på en xc90. som att äta kakan och ha den kvar.

med 6 pers i den bilen och ett gallerförsett bagageutrymme bredvid en enkelstol längst bak kommer man långt redan där. körde så när det begav sig, men i en annan bil. just gallret ökar användbarheten och säkerheten väsentligt. finns smålandstillverkade till ett stort antal bilmodeller.

Av:
    Rattnalle
    kais01 skrev:
    en 115cm bredv700 liter takbox gör stor skillnad redan på en xc90. som att äta kakan och ha den kvar.

med 6 pers i den bilen och ett gallerförsett bagageutrymme bredvid en enkelstol längst bak kommer man långt redan där. körde så när det begav sig, men i en annan bil. just gallret ökar användbarheten och säkerheten väsentligt. finns smålandstillverkade till ett stort antal bilmodeller.
    Takbox på hög bil är åas rätt jobbigt.

Nån länk till gallren du tänker på? Det är ju något som saknas till alla bilar nu när även Volvo kastat in handduken och slutat bygga kombis med bra bagage.

Av:
    AX3L
    jonpon skrev:
    Mercedes Benz V men den verkar vara i Multivan prisklass... :(

Finns R-klass kvar?

Av:
    jensclaudius
    kais01 skrev:

För kortare turer skulle det fungerat (bortsett från att frun knappt skulle nå upp till takboxen) men för längre så sitter inte de större barnen bra längst bak. Sen så vore det även trevligt att äga en bil som hade en snittförbrukning under litern milen istället för 1,2 som xc90 drar (3,2l bensinare).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 14:47 av jensclaudius.

Av:
    kais01
    varför ska det största barnet sitta längst bak?

om du räknar vinsten på att få ned bränsleförbrukningen 3dl milen räcker den inte långt nör det gäller att skaffa ny bil.

rattnalle; bred takbox på hög bil är inte särskilt jobbigt, för dem går ut ända till takkanten. gör stor skillnad:)

Av:
    jensclaudius
    kais01 skrev:
    varför ska det största barnet sitta längst bak?

om du räknar vinsten på att få ned bränsleförbrukningen 3dl milen räcker den inte långt nör det gäller att skaffa ny bil.

rattnalle; bred takbox på hög bil är inte särskilt jobbigt, för dem går ut ända till takkanten. gör stor skillnad:)

Det största och näst största är nästan lika stora och de två minsta får absolut inte plats där med tanke på barnstolarna.
    Har absolut inte räknat med vinsten för bränsleminskning ska täcka ett nytt köp. Men hoppas även då att minska bränslekostnaden när vi åker lite längre.

Så tillbaka till grundfrågan, vad har ni för erfarenheter (positiva som negativa) av STORA familjebussar i storleksklass multivan/Renault trafic passenger?

Av:
    MatteXC
    Mercedes V är lätt värt pengarna, ska man snåla så är väl "renån" den minst dåliga

Av:
    Jaj74
    Hej har en multivan 4x4 Highline idag . Men skull jag byta blir det Ford tourneo custom. Har fått den som hyrbil i alperna några gånger funkar bra ..

Av:
    Kid1000
    Jag har en Trafic passenger 1.9 DCi L2H1 och den passar oss bra som är 8 i familjen.
    Sväljer väldigt mycket och komforten är helt OK, framför allt är den billig att äga bortsett från skatten som är på ca 7700 kr/år. Man kommer 1000 km på en tank vilket ger ett snitt på 0.75. man får lasta cirka 1000 kg i bilen vilket ger stora möjligheter för stora stenar.

Av:
    1888
    Kid1000 skrev:
    Jag har en Trafic passenger 1.9 DCi L2H1 och den passar oss bra som är 8 i familjen.
    Sväljer väldigt mycket och komforten är helt OK, framför allt är den billig att äga bortsett från skatten som är på ca 7700 kr/år. Man kommer 1000 km på en tank vilket ger ett snitt på 0.75. man får lasta cirka 1000 kg i bilen vilket ger stora möjligheter för stora stenar.

😁

Av:
    Ultralite
    Kolla pössl campster..upp till 7 sittplatser och 4 sovplatser.

Av:
    detvanligavartaget
    Det finns ju ett gäng SUVar som har 7 säten, men dom flesta är stora på utsidan och små på insidan.

Vi hade tidigare en Renault Grand Espace, den "gamla versionen" (gjordes fram till typ 2014 eller 2015). Den var grymt praktisk och bekväm att åka långt med. Alla stolar är "vuxenstolar" och är oberoende av varandra. Med andra ord kan man flytta om dom som man vill. Nackdelen med den vi hade var att den hade gått långt och därmed kostade en del i service. Sen drog den mycket bränsle (bensin-turbo).
    Den "nya" versionen är en hyfsat stor cross-over, men inte alls lika stor som den gamla.

Av:
    toysc
    Det klart jag läste,det va mitt köpråd så,jag tycker själv dom är sjukt dyra men ganska vettiga :)

Av:
    toysc
    Nu fick jag främmande och han fråga vad jag gör så ja sa att ja kolla forumet och berätta,och hanns förslag är OPEL Vivaro

Av:
    1888
    Inte Opel,...

Av:
    pedalmosaren
    Edit, tar tillbaks rådet, ligger ngt över efterfrågad prisnivå.
    Toyota Sienna
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-12 21:10 av pedalmosaren.

Av:
    MarcusS
    jensclaudius skrev:
    DBS skrev:

För liten. Det ska in 2 vuxna, 2 större barn och 2 små (ett i babyskydd och ett i bakvänd barnstol) samt finnas plats för vagn och packning utan takbox. Så multivan/Renault trafic passenger eller likvärdigt är den storlek på familjebuss vi letar efter, det ska finnas minst 7 riktiga sittplatser med utrymme för en fullvuxen att sitta bekvämt samt utrymme för packning i bilen.

Med ett säte nedfällt i en Galaxy så får man plats med ganska mycket packning. Vi har åkt sex stycken, varav två stora tonåringar på ner till Frankrike utan större klagomål. Ingen barnvagn, men cykeln fick plats inne i bilen.

Sätet längst bak är ganska så rymligt. Det brukar vara mest eftertraktat då man får sitta ifred där bak. På mittenraden får du utan problem plats med barnstolar.

Av:
    toysc
    Caravellen e lite billigare ;)

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Opel Vivaro och Renault Traffic är samma bilar. Skulle inte vilja säga att kvalitén är speciellt hög.

Caddy Maxi är mitt tips. Sjusitsig men rätt bra packutrymme även med alla stolar i och väldigt personbilslik i övrigt. Vilket man inte kan säga om Vivaro/Traffic.
    Lastutrymmet bakom tredje raden är 1 dm kortare/smalare/lägre än i Multivan. Det blir några liter men fortfarande bra storlek.
    I grundutförande är den 130' billigare än Multivan. Fullutrustad så är den 30' dyrare än en grundutrustad Multivan.
    En nackdel är dock att tredje raden inte har delbart ryggstöd.

Av:
    Boromir
    V-klass hade varit mitt förstaval. https://www.blocket.se

Annars finns ju billigare alt. som Citroën spacetourer, nästan ny för 350kkr. Med dieselmotor får den ju även köras på HVO100 för mindre klimatpåverkan.

//T

Av:
    Brando
    Om Multivan för dyr så istället Volkswagen Touran? :)

Av:
    Oskar
    Kan ni inte ha två bilar istället?

Av:
    jomper
    Brando skrev:
    Om Multivan för dyr så istället Volkswagen Touran? :)

Jag kör en Touran för tillfället och med sista sätesraden uppe så är det inte mycket till bagage. Säkert jämförbart med XC90 som TS vill byta från, så det är nog inget bra alternativ. Sen finns ju Sharan som alternativ däremellan också.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Fermolicious
    MarcusS skrev:
    jensclaudius skrev:
    DBS skrev:

Med ett säte nedfällt i en Galaxy så får man plats med ganska mycket packning. Vi har åkt sex stycken, varav två stora tonåringar på ner till Frankrike utan större klagomål. Ingen barnvagn, men cykeln fick plats inne i bilen.

Sätet längst bak är ganska så rymligt. Det brukar vara mest eftertraktat då man får sitta ifred där bak. På mittenraden får du utan problem plats med barnstolar.

Har också en galaxy. Vi är 6 st i familjen så det är alltid ett säte uppfällt i bagaget. Vi har dessutom fyra bilbarnstolar, två framåtvända och två bakåtvända. Vi får ganska enkelt plats med en dubbelvagn och övrig packning med ett säte nedfällt i bagaget. Utrymmet i sätet längst bak är över förväntan enligt mig, är 187cm lång och sitter riktigt bekvämt längst bak.

Men trots att galaxyn funkar bra så hade jag hellre haft en större bil, ibland får man packa om några gånger för att få plats med allt när man ska vara borta en längre tid (tack och lov för att man spelat en del tetris).

Av:
    kais01
    en annan familjebuss i samma storlek är sharan. tror den är tillräckligt rymlig på bakplatsen. voyager finns väl kvar, men när jag hyrde en sådan för några år sedan i staterna kändes bilen primitiv, toppat med närmast oanvändbar automatlåda med alltför stort hopp mellan två högsta växlarna.

ägde evasion när det begav sig med 6 i familjen, och med avdelargaller bredvid den populära akterplatsen räckte lastkapaciteten bra. bred taklåda åkte på endast vid skidsemester eller när vi någon gång var 7 eller 8 i bilen.

nu har jag inte koll på lastkapaciteten på de bilar som nämnts, men den bör vara 6-700 kg för den här biltypen. vissa fabrikanter har haft oseriöst låg kapacitet.

Av:
    Helkama raisu
    Denna verkar vara det ända rimliga:

https://www.bing.com

Av:
    Octagon
    jensclaudius skrev:
    Multivanen är för dyr, 350tkr för en 2016 med 7000mil på mätaren....

Måste det vara en så ny bil då? Är det diesel Euro6 du måste ha? Polarens Multivan 2009 är väldigt bekväm att åka i, i alla fall med mina referensramar.

Av:
    kais01
    en sak att tänka på med multvan, traffic och liknande bilar är att förare och framsätespassagerare sitter högre upp än de på raderna bakom. dessa ser alltså inte framåt i någon bra utsträckning. otrevligt.

även åt sidorna kan det vara svårt med sikten vintertid. just detta har många även vanliga bilar svårt att klara, t ex saab som var kända som bra vinterbilar, men knappast för baksätespassagerarna.

en vettig vinterbil ska kunna hålla sidorutorna isfria även i baksätet och även med ett svettigt gäng på väg hem från skidbacken.

Av:
    h.g.j
    Ut och provkör och bilda dig en egen uppfattning... :)

Renault/Nissan/Fiat är samma bil i den storleksklassen, likadant med Peugeot/Citroën/Toyota.

Skulle jag välja i den storleken skulle det bli VW eller Mercedes. Kom ihåg att Multivan och V-klass även har bruksigare syskon, Transporter/Caravelle och Vito, samma chassi och drivlina men enklare inredning.

De små Transiterna vet jag inte hur de är som, men de fullvuxna är en katastrof vad det gäller förarmiljö.

Men sedan utgår jag från min yrkesbilshorisont. Men tänk på att ett högt begangnatpris kan betyda att du får mer tillbaka när du ska sälja den också

Av:
    geologen
    VW Transporter och Caravelle körde jag många gånger i sammanlagt flera hundra mil under min utbildning (standardhyrbil vid exkursioner, och de flesta kurskamrater saknade körkort). Otroligt bekväma att köra. Man sitter upprätt i bekväma stolar, har ratt och växelspakar på bekväma platser, och sen har man extremt bra sikt pga de stora rutorna och den höga positionen. Hade jag haft råd hade en sån varit mitt förstahandsval för en ny bil!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    stefank
    Vi var i samma sits som du för en 5 år sen, vi tittade på multivan men kom fram till att de var för dyra.
    Så det blev en 4wd caravelle, med 7 säten (så inte soffa fram utan två riktiga säten).
    I efterhand så är jag rätt glad att vi inte valde multivanen, har kört så mycket "skit" i den med sätena borttagna
    att jag inte velat lasta in sånt i den fina inredningen i multivanen.
    Nu funderar vi iofs på att sälja bort den pga dieselskatten är rätt saftig för den (iaf här i Finland, vet inte om det är lika i Sverige).

Kan instämma i att de är bekväma att köra trots sin storlek, även långt på motorväg och de är lätta att hantera i stadstrafik med pga
    av god sikt åt alla håll och stora backspeglar.
    Det sagt, lite betoning på "trots sin storlek", jag kör hellre våran vanliga kombi när den extra storleken inte behövs.

Av:
    kais01
    föregående spanskproducerade vito var veritabla rostburkar i likhet med sprinter, dessutom kryddat med allehanda tekniska problem.

hur är den nuvarande?

Av:
    jomper
    stefank skrev:
    Det sagt, lite betoning på "trots sin storlek", jag kör hellre våran vanliga kombi när den extra storleken inte behövs.

Fast så stora är de ju egentligen inte. Kikade på en Multivan/Caravelle när vi bytte ut vår A6 och konstaterade att det inte skiljer många centimeter på någon ledd. Däremot är volymen större och smartare utnyttjad. Hade varit perfekt med en sådan de gånger vi kör långt (då ka normalt sett mycket prylar med..) men tyvärr hade den inte gått in i vårt garage..

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ