• [Byggtråd ]Budget-stig-cykel från trasig kolfiber och begagnat

Av:
    Antracith
    Denna tråd kommer jag ägna åt ett litet projekt. Syftet med tråden är flerfaldigt; dels kan man ibland själv behöva tvinga sig själv att komma vidare genom att fortsätta uppdatera andra, kanske kan man ispirera någon annan och sen så kanske man kan få lite välbehövliga tips på vägen.

Bakstory: Förra sommaren blev min hardtail stulen i Örebro, då ekonomin är skral valde jag att använde de två tusenlappar jag fick på försäkringen till att fräsha upp min hybridcykel med en 1x10 konvertering, nya skivbromsar osv. Det blev sjukt bra, mycket tack vare hjälpen här på HR. Numera bor jag jämtland och längtar ut på fjället buren på två hjul.

Då ekonomin fortsatt är lite klen, och då jag finner någon slags nöje i en strävan efter att lyckas få till något som är bättre än det borde vara för pengarna, så är planen att den cykel jag nu ska bygga kommer att bestå av dels reparerade, dels begagnade men även några nya komponenter. Detta kommer inte att vara någon speed build direkt, målet är att cykeln ska vara klar till nästa vår/sommar.

Jag välkomnar varmt feedback på det jag gör! Jag vet inte riktigt vad jag sysslar med, men det är tanken att jag ska lära mig under byggets gång, dels med hjälp av google, dels med hjälp av er och självklart med hjälp av alla de misstag jag sannolikt kommer att begå under tiden.

Trevlig läsning!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-01-23 10:25 av Antracith.

• Re: Bygga en trailcykel...

Av:
    Antracith
    Bygget tar sin början nu när jag fått min ram. Ja, alltså, jag hittade en ram som jag köpte, den var dock inte riktigt hel, men cykeln som den kommer från verkar vara fin (läs: skitdyr). Jag har fått tag på den rätt billigt (tror jag). Nu återstår att se om jag kommer att kunna laga den...

IMG_20180702_215830.jpg

IMG_20180708_130055.jpg

Första projektet blir till att maskera kring skadan och börja slipa... återkommer med nya bilder när detta är klart!

Av:
    Hasse#7
    Man törs inte skriva något, är ju skiträdd att bryta nån regel.

Av:
    jofahjalm
    Äsch, regler smegler...

Det är svårt att köpa något utan värde billigt.

Av:
    Crossmax
    Den viktiga frågan är: har TS någon relevant utbildning?

---------------------------------------------------

Av:
    Sixten Fors
    Klistra smörpapper över hålet och spraya med rätt nyans av blåmetallic, finns säkert på Biltema. Hål som inte syns finns inte. Har jag hört.

Av:
    Crossmax
    jofahjalm skrev:
    Äsch, regler smegler...

Det är svårt att köpa något utan värde billigt.
    Det är inte vad du säger på parkeringen när du erbjuder sexuella tjänster.

---------------------------------------------------

Av:
    Antracith
    Lite maskering och slipning senare:
    IMG_20180708_145157.jpg

Skadan är helt klart värre än vad det såg ut innan slipningen, men vid perkussionstest runt det skadade området tycks kolfibern vara intakt
    IMG_20180715_160234.jpg

Kolfibern i ramen tycks vara av typen UD (uni-directional), min känsla är att det kan bli svårt för mig som relativt okunnig att lag med UD väv. Eventuellt är det plain eller twill väv längst in.

Efter några timmars googlande och youtubande har jag kommit fram till vad jag tror blir lämpligast att laga med; det bli 3k twill 160g/m2 väv samt epoxi från Carbix. Tanken är att jag ska lägga väven i ett antal varv kring ramen (varför jag också valt att slipa runt hela vägen). Har sett en del lagningar som gjorts på cyklar där man lagt endast en lapp över en skada i 2-4 lager och sedan nöjt sig. Detta känns lite som ett plåster och min lekmannamässiga hjärna tror inte på den metoden, det känns liksom klent.

Nu till att vänta på att materialet skall komma...

Av:
    Oooh
    ...nu började jag visst googla på "perkussionstest"? 😄

Ska bli kul att föja.

Av:
    Hasse#7
    Oooh skrev:

Ska bli kul att föja.

Först utsätter man ramen för "battery" och sedan felsöker man med "perkussionstest". Anar vi en trummis?

Av:
    Sixten Fors
    Antracith skrev:
    Nu till att vänta på att materialet skall komma...
    Bra jobbat :)
    Jag byggde surfbrädor med epoxi, kolfiber- och kevlar/kolfiber-väv redan på 80-talet. De både höll och flöt. Har några rullar väv kvar på vinden. Blir till att leta fram grejorna om jag råkar krascha med cykeln.

Av:
    Antracith
    Hasse#7 skrev:
    Oooh skrev:

Ska bli kul att föja.

Först utsätter man ramen för "battery" och sedan felsöker man med "perkussionstest". Anar vi en trummis?

Hehe, inte trummis, men jobbar i sjukvården. Ibland kan man behöva utföra perkussionstest på en buk för att avföra om den eventuellt är vätskefylld eller gasfylld ;) Funkar även på somligas huvuden... :p

Ska erkänna att jag inte utfört "battery" särskilt väl, var inte överdrivet sugen på att knäcka ramen i onödan, tanken är ju att lagningen skall förhindra detta...

Nu är frågan om jag skall lämna det så som det ser ut på bilderna ovan och laminera direkt. I så fall så bevarar jag mer av ramens form (den har sina konturer, den är inte rund). Alternativet är som man ser ibland att helt skära ut det skadade området så att det helt enkelt blir ett stor hål i ramen. På så vis "får man plats" för mer ny kolfiber och potentiellt en starkare lagning. Detta skulle dock innebära att jag måste skapa något som håller upp den ny väven, exempelvis formskum som man fyller ramen med. Just nu låter jag åt att låta det trasiga vara kvar, det är ändå rätt ordentligt nedslipat...

Av:
    jfall649
    Jag skulle skära bort de skadade laminatet, gör ju ingen nytta där direkt. Lagar du i det får du mera styrka.

Rörande hålet, jag har inte lagat trasigt laminat på cyklar men båtar. Något som funkar bra är att ta en bit kartong som man sedan fäster snörre i. Man stoppar in kartongbiten genom hålet (biten är större en hålet). Väl där kan man sedan dra i snörena så formar sig kartongbiten efter insdan på röret.

Skär hål i väven och trä igenom snörrena så att de stycker ut igenom. Sen är det bara att dränka i epoxi och köra på första lagret låt det härda och skär sedan av snörrena precis nere vid ytan och laminerad vidare ovanpå.

Nackdelen med skum är att de väger mera tar mera tid och forma. Det är dessutom i princip omöjligt att hitta något som tål epoxi som inte kostar skjortan också. Jag har letat innan utan att hitta något nämligen :) Epoxi är ju lite elakt liksom, gillar att smälta sånt.

Lycka till och om jag förklarade dåligt kan vi ju ta mera i pm eller så

Av:
    Netzone
    jfall649 skrev:
    Jag skulle skära bort de skadade laminatet, gör ju ingen nytta där direkt. Lagar du i det får du mera styrka.

Rörande hålet, jag har inte lagat trasigt laminat på cyklar men båtar. Något som funkar bra är att ta en bit kartong som man sedan fäster snörre i. Man stoppar in kartongbiten genom hålet (biten är större en hålet). Väl där kan man sedan dra i snörena så formar sig kartongbiten efter insdan på röret.

Skär hål i väven och trä igenom snörrena så att de stycker ut igenom. Sen är det bara att dränka i epoxi och köra på första lagret låt det härda och skär sedan av snörrena precis nere vid ytan och laminerad vidare ovanpå.

Nackdelen med skum är att de väger mera tar mera tid och forma. Det är dessutom i princip omöjligt att hitta något som tål epoxi som inte kostar skjortan också. Jag har letat innan utan att hitta något nämligen :) Epoxi är ju lite elakt liksom, gillar att smälta sånt.

Lycka till och om jag förklarade dåligt kan vi ju ta mera i pm eller så
    Kan det vara en bra idé att fästa en bit väv på kartongbiten först, och sen epoxy igen på toppen? Känns som att det skulle fästa bättre. Men det kanske inte gör någon skillnad.

Av:
    H.
    Kan man inte göra kartongtricket med något oorganiskt, typ en bit plast från en glasslåda eller motsvarande?

Av:
    Netzone
    H. skrev:
    Kan man inte göra kartongtricket med något oorganiskt, typ en bit plast från en glasslåda eller motsvarande?
    Det borde ju vara det bästa ja. Man vill ju få något på insidan iallafall.

Av:
    Antracith
    jfall649 skrev:

Spännande, tack för tipset! Detta blir till att klura lite på. Min tanke var att det trasiga skulle kunna återfå lite styrka när man fäster ny väv i det, men det kanske inte riktigt blir så.

Det trasiga är som sagt ganska ordentligt avgränsat och avlångt. Om jag tar bort det trasiga med fasad kant (så som jag förstått att man bör) så skulle det kanske gå att laminera direkt över hålet utan mothåll på insidan. Detta skulle såklart medför viss risk för deformering vid kompression, men jag tänker att även kartong/plastbit skulle ge efter när man drar åt.

(Med "dra åt"/"kompression" menar jag steget i lamineringen där man försiktigt dra åt kolfiberväven under själva lamineringen, men också när man hårt lindar peel-ply/avrivningsväv kring laminatet för att pressa ut överflödig epoxy samt få en tajt bindning i laminatet).
    Jag har inte tillgång till något vakuum-system så min plan är att utföra lamineringen i stort sett efter Primentas fina videoguide: https://www.youtube.com

Av:
    jfall649
    Antracith skrev:
    jfall649 skrev:

Spännande, tack för tipset! Detta blir till att klura lite på. Min tanke var att det trasiga skulle kunna återfå lite styrka när man fäster ny väv i det, men det kanske inte riktigt blir så.

Det trasiga är som sagt ganska ordentligt avgränsat och avlångt. Om jag tar bort det trasiga med fasad kant (så som jag förstått att man bör) så skulle det kanske gå att laminera direkt över hålet utan mothåll på insidan. Detta skulle såklart medför viss risk för deformering vid kompression, men jag tänker att även kartong/plastbit skulle ge efter när man drar åt.

(Med "dra åt"/"kompression" menar jag steget i lamineringen där man försiktigt dra åt kolfiberväven under själva lamineringen, men också när man hårt lindar peel-ply/avrivningsväv kring laminatet för att pressa ut överflödig epoxy samt få en tajt bindning i laminatet).
    Jag har inte tillgång till något vakuum-system så min plan är att utföra lamineringen i stort sett efter Primentas fina videoguide: https://www.youtube.com

Det är ju fibrerna som ger materialet sin styrka så är de av så har man inte så mycket användning av dem.

Som jag sa så kan man laminera med ett lager väv ovapå kartongen och smäller på med epoxi. Sen har man lite lagom överlapp på de hela laminatet. Man låter sedan detta härda och när det gjort det kan man skära av snöret. Då har du ett lager kolfiber som håller formen och kan lägga på flera lager laminat och linda utan att det för den delen blir platt där lagningen är. Du vill ju gärna ha kvar det runda, både för att det ser bättre ut och för bättre hålfasthet.

Värt att tänka på med kartongen är att du vill utnyttja att den är styv åt ena hållet och att den går att böja åt andra hållet. Då vill du orientera den så att den böjer sig längs röret.

Av:
    Antracith
    Har fått hem lite härligt lagningsmaterial!

Försökte att få in både kartong och plast och att få dessa att forma sig efter ramen, men på grund av vinkeln var det väldigt svårt. Istället för att lägga på en bit där, så valde jag att köra på ett par varv hårt lindad väv. Det ser ut att bli en mindre deformering, men tänker att detta får jag slipa till i efterhand och sedan laminera ett par varv till över det, så borde det finnas förutsättningar för att ramen ska återfå en bra form men god styrka.

Lite tillklippt väv:
    IMG_20180715_164828.jpg

Sen gick det lite fort, svårt att ta bilder med handskar småkladdiga med epoxy... Här är första lamineringen klar och peel-ply pålindad:
    IMG_20180715_174444.jpg

Nu är det härdning som gäller; rumstemperatur i drygt 12 timmar och sedan bakning i ca 50 grader. Och har man ingen ugn (som rymmer en cykelram) så kan man använda garagevinden där vi senaste dagarna legat kring 48 grader under dagen, bättre blir det inte! (Åtminstone en positiv aspekt av detta äckelvarma väder...)

Jag saknar tyvärr lite monteringsdetaljer till denna ram, mer exakt det som krävs för att fästa den bakre dämparen. Är det någon som vet hur/var man kan få tag på lite bult/skruv till en ram som denna? Har googlat runt och det är relativt lätt att hitta till äldre årsmodeller av cykeln, men 2016 och nyare verkar knepigt. Ska visst vara samma från 2014 (2013?) och fram till och med 2016...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-23 21:56 av Antracith.

Av:
    fredrik168
    Så du köpte en trasig ram som dessutom inte är komplett??
    Vilka delar saknar du? Fram eller bakinfästningen ??
    Bikejoke har bakre infästningen så kan du använda dämpare med normal infästning, antar att du saknar originaldämparen!

https://www.bikeyoke.de
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-23 22:27 av fredrik168.

Av:
    STIZZE
    Med enbart goda intentioner säger jag, lämna in den till någon med professionell erfarenhet av att laga ramar istället.

Lycka till med cykeln, kommer bli ett roligt projekt bada den håller när den testas. Och att du har magkänslan om att du vågar utmana och pressa den när du cyklar.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    En blogg från förr: http://stizze.blogspot.com

Av:
    DarthVidar
    Roligt med fix och trix-trådar!

Får jag fråga vad du gav för ramen?

Av:
    Antracith
    fredrik168 skrev:
    Så du köpte en trasig ram som dessutom inte är komplett??

Japp, fullkomligt idiotiskt, men vad är väll livet utan utmaningar?

fredrik168 skrev:
    Vilka delar saknar du? Fram eller bakinfästningen ??

Både fram och bak, men efter lite googlande inatt hittade jag åtminstone monteringsdetaljer till den främre infästningen. Hittade också packet med alla bultar, men verkar som att man får betala en rejäl slant, men där har jag ju inte så mycket val. Jag var ju fullt medveten om att det inte skulle bli gratis att få ordning på ramen när jag köpte den.

STIZZE skrev:
    Med enbart goda intentioner säger jag, lämna in den till någon med professionell erfarenhet av att laga ramar istället.

Lycka till med cykeln, kommer bli ett roligt projekt bada den håller när den testas. Och att du har magkänslan om att du vågar utmana och pressa den när du cyklar.

Håller helt med dig, detta är vansinne, borde lämnat in den om jag var frisk i huvudet. Grejen är att jag inte finner särskillt mycket njutning i att köpa nya prylar, att däremot laga, fixa och göra oanvändbart till användbart är sjukt kul. För mig är själv lagningen av ramen en av höjdpunkterna i detta bygge, jag lär mig massor om kolfiber och om cykelramar. Sen kommer det såklart ta tid innan jag vågar lita på lagningen jag gjort, samtidigt som jag är en oerfaren MTB cyklist, så det kanske går lite hand i hand.

DarthVidar skrev:
    Roligt med fix och trix-trådar!

Får jag fråga vad du gav för ramen?

Kanske berättar hur mycket jag gav för den så småningom, just nu är risken stor att jag blir utskrattad av alla "proffs" här på forumet, så jag håller inne med det ett tag. ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-24 18:22 av Antracith.

Av:
    etnica
    Hoppas du fick den gratis eller för några öl.

Gissar på att säljaren fått en ny på ram garanti.

Av:
    jfall649
    STIZZE skrev:

De bra med såna material är ju att man även som lekman kan fixa dem så att de går att använda och lita på dem. Det svåra är att få det att se bra ut :)

Av:
    Antracith
    Så, ja, projektet blev lite pausat i samband med flytt, nytt jobb och en massa annat.

Efter första lamineringen jämnade jag ut lagningen med sandpapper och gjorde ytterligare en laminering med ca 2,5 varv kolfiber kring ramen. Över det skadade områden har alltså totalt 6 varv lagts (jag började och slutade strax över detta område vid varje tillfälle). Efter andra lamineringen slipade jag ytan jämn. Jag är fullt medveten om att en del fiber "förstörs" i samband med slipningen, men jag känner mig hyfsat trygg med att lagningen är mer är god trots detta. :p

IMG_20180807_140457.jpg

Vidare dags för lite maskering och tillfällig klarlackning i väntan på att så småningom lacka om hela cykeln. Känns dock värt att första prova ramens hållbarhet innan massa tid och pengar läggs på omlackering så det får vänta till nästa sommar/höst.

IMG_20180807_140501.jpg

Ett ok till länkaget fick jag tag på här på happy och de saknade bultarna fick jag tag på tack vare Åre bikes som löste det hela på ett alldeles lysande sätt, stort tack till dig med den engelska brytningen! :D

Innan det hela plockades ihop igen kändes det värt att kolla över lagren...

IMG_20181117_184433.jpg

yikes...

Efter tandborstning med WD40 ser det lite bättre ut:

IMG_20181117_191947.jpg

IMG_20181117_202826.jpg

I med lite (mycket) kullagerfett och försiktigt på med alla seals. Shit pommes vad många lager det blir till slut! Landade väll på 12 stycken rengjorda och smorda lager. Om ramen håller och får vara kvar så är planen att byta samtliga lager efter kommande säsong, de är trots rengöring och smörjning märkbart slitna.

Nu är ramen ihopplockad:

IMG_20181128_211408.jpg

Vevlagret känns riktigt fint, löper helt jämnt, glappar inget. Men frågan är, ska jag trots allt byta det? Jag har just nu ett Shimano XT vevparti, men det passar ju inte i detta PF30 lager. Vad tycker ni, ska jag hitta ett lager som passar vevarna eller ska jag hitta vevar som passar lagret?

Gaffel är införskaffad, men här tabbade jag mig rejält. För det första, det jag köpte var en Öhlins RXF 36, helt ny, bortplockad från en annan cykel, detta var ca 2 veckor innan Öhlins gick ut med en recall. Detta hade inte varit något värre problem för mig, det är ju inte så svårt att åtgärda felet som orsakade recallen, OM det nu inte var så att jag missat att kolla längden på styrröret!!! Gaffeln kommer ifrån en Spech Turbo Levo XL och då tänker ju jag att den borde passa min XL ram, MEN av någon anledning är styrrörsdelen på Turbo Levo ramen MINDRE på XL varianten är både M och L varianterna av ramen, helt ofattbart men så är det, så just nu sitter jag på en gaffel som inte passar i min ram. Den sticker upp 2 cm ovan styrlagret, och det räcker väll liksom inte... att kränga gaffeln för en annan har visat sig inte vara så lätt. Att skarvsvetsa styrröret på en helt ny öhlinare känns sådär... funderar ändock på att söka efter någon kvalificierad aluminiumsvetsare här i stan (Östersund), ingen som känner någon? ;)

Av:
    m3lk3r
    Sånt här är alltid kul att följa!

Av:
    weldion
    Jag känner en alusvetsare i Östersund.

Av:
    fasanen
    Du verkar ju ha handlag för det här med att skarva! Be någon mekanisk verkstad att svarva en lagom styrrörsförlängare som du kan löda!

https://www.jula.se

Kanske till och med finns någon här med en svarv i källaren som är happy nog att sända dig en liten snutt av ett rör. =)

Av:
    LucasNilsson
    https://www.tritoncycles.co.uk

32mm stack. Hur långt styrrör har du ifall du kör utan täcklocket på övre delen av styrlagret?

Se till att klämma ihop allt ordentligt, kan få ngn mm extra där som kanske är tillräckligt för att få tillräckligt långt styrrör ?

Av:
    konken
    30 mm stack...
    https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    LucasNilsson
    konken skrev:
    30 mm stack...

Står iofs att den har 32mm stack den med

Av:
    Bonzo
    LucasNilsson skrev:
    konken skrev:
    30 mm stack...

Fast å andra sidan står det att stammen du tipsade om har 30mm stack, så det jämnar ut sig.

Skärmklipp.PNG
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-30 08:24 av Bonzo.

Av:
    konken
    LucasNilsson skrev:
    konken skrev:
    30 mm stack...

Haha, jag läste inte, jag mätte på den jag hade hemma...

Om du beställer en custom stam kan du säkert flytta ner gängningen för skruvarna ytterligare, och stålet borde hålla som förlängning för styrröret en bit,
    http://clandestine.cc

Av:
    Antracith
    weldion skrev:
    Jag känner en alusvetsare i Östersund.

Intressant! Du får gärna tipsa mig om denne via PM.

fasanen skrev:
    Be någon mekanisk verkstad att svarva en lagom styrrörsförlängare som du kan löda!

Kan man lita på en sådan lödning? Känns små-risky i en utförsbrant med lite teknisk körning...

Av:
    jonte987
    Nån på K&S sålde en gaffel som var fixad av maskinverkstad.
    Om jag minns rätt så var den svetsad, sen en en epoxy limmad insert som även hade borrade, gängade och skruvade hål från utsidan.

Sen finns det även förlängare om man nu kan lita på dem.

Hur kort är den? Borde väl ändå gå att sälja.....

Av:
    Antracith
    jonte987 skrev:

16 cm, men helst vill ja kunna använda den...

Av:
    oskar12345678
    Dmr defy har 27mm stack och sen slipa lite på översta koppen på styrlagret så är du hemma.

Av:
    fasanen
    Antracith skrev:

fasanen skrev:
    Be någon mekanisk verkstad att svarva en lagom styrrörsförlängare som du kan löda!

Kan man lita på en sådan lödning? Känns små-risky i en utförsbrant med lite teknisk körning...

Rätt utfört, ja. Fel utfört, kanske. De mekansiska egenskaperna för Alutite verkar vara ~hälften mot de flesta aluminiumlegeringar.

Vågar du med den där ramen, så ska det nog gå bra!

Av:
    jonte987
    Klart, annars räcker det precis till en head tube på 110mm med zs och 38mm(?) stem.
    (Jag råkade köpa en med 158mm och det gick precis...med 3mm kvar till kant)

Kan vara bra att veta om det slutar med att du vill sälja.

Antracith skrev:
    jonte987 skrev:

16 cm, men helst vill ja kunna använda den...

Av:
    Antracith
    Sen inser jag att jag nog skrivit helt fel... jag skrev att styrröret stack upp 2cm ovan styrlagret, men jag har ännu inget styrlager, men utifrån hur det ser ut på följande https://www.cykellagret.se
    så verkar det gå att få tag på styrlager som inte sticker upp värst mycket.

Jag skulle dock behöver lite hjälp att hitta styrlager som passar.

Så här står det på orginal specsen: Hella flush 1-1/8" and 1-1/2" threadless, Campy style upper w/ 1-1/2" lower, cartridge bearings.

Det borde betyda att dessa borde passa
    tillsammans med

Eller hur?

Detta förstärker ju än mer att jag behöver ett längre styrrör, och påverkar hur mycket jag behöver förlänga röret med, om jag nu väljer att göra så...

Av:
    jonte987
    1 1/8 - 1.5'' är vilken gaffel som passar (normal tapered) du måste nog ha head tubes diameter uppe och nere också.
    Nu är jag ingen expert och vet inte vad Hella flush och Campy style betyder så du har kanske rätt......

Av:
    Antracith
    jonte987 skrev:
    1 1/8 - 1.5'' är vilken gaffel som passar (normal tapered) du måste nog ha head tubes diameter uppe och nere också.
    Nu är jag ingen expert och vet inte vad Hella flush och Campy style betyder så du har kanske rätt......

Ah sant!

Kikade på denna tråd https://happyride.se
    och tänkte att eftersom specsen är samma som på min så borde ovan nämnda lager passa, men det blir nog till att mäta lite först.

Av:
    Martinmat
    Ang alusvetsare så vet jag att det finns några här i stan, släng ut en fråga i Fb gruppen ”happyride Östersund”

Av:
    Antracith
    Martinmat skrev:
    Ang alusvetsare så vet jag att det finns några här i stan, släng ut en fråga i Fb gruppen ”happyride Östersund”

Tack för tipset! Ska göra så!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ