• Re: [Byggtråd ]Budget-stig-cykel från trasig kolfiber och begagnat

Av:
    Antracith
    AX3L skrev:
    Skulle jag köpa hjul idag skulle jag nog bygga på EX511 med nåt kul nav, antagligen hope.

Jag är lite tveksam till att bygga egna hjul, känn som att det finns en stor risk att jag tabbar mig och förstör grejorna, alternativt inte lyckas speciellt bra och landar i att jag ändå måste lämna in hjulen någonstans.

Jag vill inte vara för snål på hjulen även om budgeten är tajt, drömmen hade varit att hitta begagnade hjul, med efterfrågan på begagnade 29" verkar vara långt större än tillgången.

Vad tror man om dessa?
    https://www.rosebikes.com
    350 nav ska vad jag förstått vara helt okej ändå, och fälgarna i mavics 8 serie ska väll vara bland de bättre? Känns ju sjukt billigt...

Annars är väll dessa treliga, något dyrare
    https://www.rosebikes.com

Av:
    Der Kaiser
    Ditt första förslag på hjul är pretty much exakt vad jag köpte till min am-cykel för ett par år sen. Jag är mycket nöjd.
    DT Swiss 350 är som sagt stabil kvalitet utan överdrivet pris, tänk xt = 30, xtr = 240.
    I fjol slog jag igenom och punkade 4 bakdäck på den fälgen, en enda av dem gav en buckla i fälgen, men efter lite upprätning av fälgkanten så funkar den perfekt igen, (förutom att jag måste ha en smalare tubelesstejp då det blivit kvar en försänkning i fälgbanan ut mot sidan som tog värsta smällen.)

Av:
    Antracith
    Der Kaiser skrev:
    Ditt första förslag på hjul är pretty much exakt vad jag köpte till min am-cykel för ett par år sen. Jag är mycket nöjd.
    DT Swiss 350 är som sagt stabil kvalitet utan överdrivet pris, tänk xt = 30, xtr = 240.
    I fjol slog jag igenom och punkade 4 bakdäck på den fälgen, en enda av dem gav en buckla i fälgen, men efter lite upprätning av fälgkanten så funkar den perfekt igen, (förutom att jag måste ha en smalare tubelesstejp då det blivit kvar en försänkning i fälgbanan ut mot sidan som tog värsta smällen.)

Samma fälgar med xt nav finns också men är rätt rejält mycket billigare. Kan jag jämställa xt med 350 alltså? Hur är de i ord om underhåll och livslängd?

Av:
    Valhalla_
    EdvinJ skrev:
    Kom ner till sportsson i barkarby så ska ni få se på ovilja, när man kliver in genom dörren ser man ett par ryggtavlor av butikspersonal som smyger iväg runt närmsta hörn och försvinner. Får man fast nån och frågar nått så får man oftast fråga igen då dom bara stirrar på en som om man vore dum i huvudet.

Precis vad jag också upplevt ibland. Fast inte var gång, ibland får man också riktigt bra service. Som när jag behövde en viss bromsadapter. De hade ingen sådan på lager, men sedan såg killen en sådan på en reklamerad hoj de höll på att slakta på delar. Han plockade loss den och så fick jag den gratis. Då köpte jag med mig mer prylar på vägen ut :-D

Av:
    glitch
    Räkna med ratchet uppgradering till minst 36t på hjul med 350 nav. Det är ändå typ 700 kr.
    Tycker 18t som är standard verkligen är löjligt, det är inga budgetnav trots allt.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Antracith
    glitch skrev:
    Räkna med ratchet uppgradering till minst 36t på hjul med 350 nav. Det är ändå typ 700 kr.
    Tycker 18t som är standard verkligen är löjligt, det är inga budgetnav trots allt.

Ah, tack för info!

Om jag ändå beslutar att bygga hjul, är det Hope Pro 4 nav som gäller?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-01-29 20:09 av Antracith.

Av:
    Der Kaiser
    Antracith skrev:
    Der Kaiser skrev:

Samma fälgar med xt nav finns också men är rätt rejält mycket billigare. Kan jag jämställa xt med 350 alltså? Hur är de i ord om underhåll och livslängd?

När jag letat hjul verkar folk jämställa hope pro4 och dt swiss 350.
    Vad jag vet har Shimano inte maskinlager utan lösa kulor, välj själv.
    Mina nya hjul har 36poe, men de gamla har 18, jag är väl en sopa men har överlevt.

Av:
    Antracith
    Der Kaiser skrev:
    Mina nya hjul har 36poe, men de gamla har 18, jag är väl en sopa men har överlevt.

Tack för svar! Jag tar detta vidare till hjulbyggartråden OM jag väljer att bygga egna. Håller på och plöjer den tråden nu... alla 22 sidor...

Av:
    AX3L
    När jag säger bygga menar jag lämna in. Låta bygga. Kostar oftast runt 600 per hjul. Eventuellt ekra själv, då kommer man ännu lite billigare undan. I framtiden är det nåt jag ska lära mig, men att börja med en am fälg inser ju jag också är idioti.

Av:
    Antracith
    AX3L skrev:
    När jag säger bygga menar jag lämna in. Låta bygga. Kostar oftast runt 600 per hjul. Eventuellt ekra själv, då kommer man ännu lite billigare undan. I framtiden är det nåt jag ska lära mig, men att börja med en am fälg inser ju jag också är idioti.

Ja, men det lutar faktiskt åt det! Hittade nu 26bikes.com genom en annan tråd här. Verkar va riktigt prisvärt även inkl jobb. Tar 10 eur per hjul för ekring, och det kan det ju vara värt! Sneglar just nu åt dartmoor thunder fälgar som dessutom är rejällt nedsatta, men kanske lite för tunga.

Av:
    marr
    Antracith skrev:
    AX3L skrev:

Ja, men det lutar faktiskt åt det! Hittade nu 26bikes.com genom en annan tråd här. Verkar va riktigt prisvärt även inkl jobb. Tar 10 eur per hjul för ekring, och det kan det ju vara värt! Sneglar just nu åt dartmoor thunder fälgar som dessutom är rejällt nedsatta, men kanske lite för tunga.

På tal om 26bikes. Köpte två nav där häromdagen. Skickades inom ett par timmar. Mycket bra. :)

Av:
    glitch
    Der Kaiser skrev:
    Antracith skrev:
    Der Kaiser skrev:

Klart man kan cykla med 18 poe. Har gjort det själv massor. Men dt350 är ett premium (budget) nav och då borde man kunna vänta sig lite mer. Och har man kört med fler poe känns 18t rätt sunkigt.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Jimel
    Hope nav med praxis al 32 fälgar är jag sugen på, vet inte vad slutsumman blir dock.
    Jag brukar ekra själv sen tar min lbs 200:- för att spänna, rikta mm.

Av:
    Antracith
    Dropper och kabeldragning...

Allt blir inte gammalt begagnat; efter att ha försökt googla runt och spana på köp och sälj efter droppers, tycks det som att droppers ofta krånglar. De som verkar vettiga säljs ofta begagnade för 1500-2000:-. När jag då hittade en crankbrothers highline på crc för under 1500:- var jag tvungen att läsa på lite, verkade ändå som att i många tester är en av de bästa som går att hitta, så jag slog till på en med 160mm drop.

Nu är ju detta en dropper med intern dragning, något som verkade rimligt på ramen min; det finns ju ett hål på undersidan! :D
    Att få kabeln igenom är dock inte särskilt lätt, den behöver gå vägen enligt det röda sträcket; bak förbi vevhuset (mer än totalt 90 graders böj), upp och runda länkagefästet för att sedan ta sig upp ur sadelröret.
    IMG_20181218_185246.jpg
    För att lösa detta försökte jag böja till ändan av kabeln på olika vis, men icke! Kabeln tog alltid stopp vid länkagefästet nere i sadelröret, den gick att se... Till slut tog jag en gammal växelvire, knickade till den och tvinnande den lätt. Den blev riktigt styv! Jag körde sedan ner vajern och fångade upp kabeln, och så fick jag äntligen upp den! (för att strax inse att jag var tvungen att dra ut den igen och göra om allting när jag skulle lägga på skyddsfilm på downtuben där då kabeln stack ut...)
    IMG_20181218_185322.jpg

Sadeln fick nu bli en Fizik Tundra 2 som jag fick helt ny för en hundring på tradera. Färgkombon känns inte optimal för cykeln just nu, men det där med estetik får bli en framtidsfråga...
    IMG_20190126_181003.jpg

Nu när jag fått till styrlagret med hjälp av lite extra distanser från min älskade lbs så har jag äntligen kunnat montera gaffeln. Styrstam hade jag en liggandes, inte den vakraste, och förmodligen den tyngsta (ca 280 gram!) men den får duga just nu. Är sugen på någon liknande en Funduro stam så småningom.
    IMG_20190126_172022.jpg

Styret fick också det bli ett som jag hade; ett gammalt Bontrager med superhäftiga spräckliga mönster! XD (Hur smart är det att under designprocessen av ett syre, placera mönstret längst ut på styret? För där ska ju ingenting annat sitta?!)
    IMG_20190126_172435.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 08:37 av Antracith.

Av:
    unsuspected
    Varför inte en Brand-X dropper istället?

Av:
    Antracith
    unsuspected skrev:

Kostar lika mycket, men i de tester jag läst och uppfattning jag fått, är brand-x en grym budget-stolpe medan highline är bland de absolut bästa. Dessutom 3 års garanti på highline. Så när jag kunde få highline till samma pris som ascend kändes valet enkelt =)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 11:23 av Antracith.

Av:
    DarthVidar
    Antracith skrev:
    unsuspected skrev:

Kostar lika mycket, men i de tester jag läst och uppfattning jag fått, är brand-x rätt b i jämförelse. Dessutom 3 års garanti på highline.

Nu vet jag inte om CBs stolpe lär sig att automatiskt sänka sig själv till precis rätt längd innan (men i precis rätt tillfälle) du vet om det själv eller så. Men till att hissa sadeln upp och ned duger brand-x stolpen utmärkt. Men det är väl skit samma nu iofs, huvudsaken är att du är nöjd med den du har!

Av:
    Antracith
    DarthVidar skrev:

Nu vet jag inte om CBs stolpe lär sig att automatiskt sänka sig själv till precis rätt längd innan (men i precis rätt tillfälle) du vet om det själv eller så. Men till att hissa sadeln upp och ned duger brand-x stolpen utmärkt. Men det är väl skit samma nu iofs, huvudsaken är att du är nöjd med den du har!

Innan du han svara så han jag att redigera och nyansera mitt inlägg lite, är inte ute efter någon diskussion kring droppers, det finns det gott om i andra trådar. =) Jag hänvisar nu till mitt redigerade inlägg ;).

Som sagt, hoppas att jag blir nöjd så småningom. En av grejorna med CB stolpen är det smidiga med att man kan vinkla om triggern helt steglöst i alla riktningar = trevlig ergonomi för tummen.

Av:
    DarthVidar
    Antracith skrev:
    DarthVidar skrev:

Innan du han svara så han jag att redigera och nyansera mitt inlägg lite, är inte ute efter någon diskussion kring droppers, det finns det gott om i andra trådar. =) Jag hänvisar nu till mitt redigerade inlägg ;).

Som sagt, hoppas att jag blir nöjd så småningom. En av grejorna med CB stolpen är det smidiga med att man kan vinkla om triggern helt steglöst i alla riktningar = trevlig ergonomi för tummen.

Haha, nä det får vi väl hoppas att det inte blir ytterligare en tråd om hisspinnar, det finns ju som sagt redan en sådan! Jag vill helst läsa om ditt projekt och se cykelbilder samt komma med "smarta" inlägg så att jag känner mig vis och allvetande ;-)

Av:
    Antracith
    DarthVidar skrev:
    Haha, nä det får vi väl hoppas att det inte blir ytterligare en tråd om hisspinnar, det finns ju som sagt redan en sådan! Jag vill helst läsa om ditt projekt och se cykelbilder samt komma med "smarta" inlägg så att jag känner mig vis och allvetande ;-)

Helt rätt :)

Jag insåg när jag läste mitt inlägg (innan redigering) att "shit vad jag försöker försvara mitt köp av stolpe!" Mindes rätt snart att jag ju stod o valde mellan CB och Brand-x och att det till slut landade på den det gjorde.

Hur som helst, ska snart gå till posten och hämta en (förhoppningsvis) bättre begagnad växel med reglage. Bilder kommer senare.

Växelöra från någon brittisk nätbutik borde vara på intåg vilken dag som helst.

Precis fått ett trevligt begagnat bakhjul helt enligt min önskan: Dt 350 nav och xm481 fälg i lysande skick (och navet hade 36 poe!!!)
    Nu återstår framhjulet. Jag har mitt Spline M1700 som hade smalare fälg än speccat av crc, men det upptäckte jag för sent. Där är det ju också ett 350 nav och ekrarna tror jag är comp så det kanske blir till att köpa en lös xm481 fälg och byta. Då tvingas jag ju trots allt lära mig att bygga hjul.

Vad skulle ni välja för däck till en hoj tänkt för stigar på fjället samt sporadiska skogsstigar med massa rötter? Jag tänker 2,4 däck till mina 30mm fälgar, låter det vettigt?

Av:
    Mini_me
    Jag körde 2,4bak och 2,35 fram på XM481 fälg och var väldigt nöjd.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    weldion
    Antracith skrev:
    DarthVidar skrev:

Helt rätt :)

Jag insåg när jag läste mitt inlägg (innan redigering) att "shit vad jag försöker försvara mitt köp av stolpe!" Mindes rätt snart att jag ju stod o valde mellan CB och Brand-x och att det till slut landade på den det gjorde.

Hur som helst, ska snart gå till posten och hämta en (förhoppningsvis) bättre begagnad växel med reglage. Bilder kommer senare.

Växelöra från någon brittisk nätbutik borde vara på intåg vilken dag som helst.

Precis fått ett trevligt begagnat bakhjul helt enligt min önskan: Dt 350 nav och xm481 fälg i lysande skick (och navet hade 36 poe!!!)
    Nu återstår framhjulet. Jag har mitt Spline M1700 som hade smalare fälg än speccat av crc, men det upptäckte jag för sent. Där är det ju också ett 350 nav och ekrarna tror jag är comp så det kanske blir till att köpa en lös xm481 fälg och byta. Då tvingas jag ju trots allt lära mig att bygga hjul.

Vad skulle ni välja för däck till en hoj tänkt för stigar på fjället samt sporadiska skogsstigar med massa rötter? Jag tänker 2,4 däck till mina 30mm fälgar, låter det vettigt?
    Det låter lämpligt med 2.4. Började själv med 2.6 på mina 30-fälgar, men valde att gå ner till 2.35 och blev väldigt nöjd med den bredden.

Av:
    Antracith
    weldion skrev:
    Det låter lämpligt med 2.4. Började själv med 2.6 på mina 30-fälgar, men valde att gå ner till 2.35 och blev väldigt nöjd med den bredden.
    Mini_me skrev:

Grymt! Tack!
    Får se vad det blir för några, tänker ändå att det är värt att köpa tubeless ready även om det kanske blir en slang i till en början.
    Typ Hans Dampf eller Minion verkar vara vettiga däck, rätta mig gärna om jag har fel...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-11 17:10 av Antracith.

Av:
    weldion
    Antracith skrev:
    weldion skrev:
    Mini_me skrev:

Grymt! Tack!
    Får se vad det blir för några, tänker ändå att det är värt att köpa tubeless ready även om det kanske blir en slang i till en början.
    Typ Hans Dampf eller Minion verkar vara vettiga däck, rätta mig gärna om jag har fel...
    Kör Magic Mary fram och Hans Dampf bak. Båda, som sagt, i 2.35 bredd. Tycker mycket om kantgreppet i båda däcken och hur HD håller i när man bromsar.

Av:
    mikipedia_
    Kul projekt! Jag lägger en röst på det jag själv använder i san happy anda😁

Cont Baron
    Michelin Wildrocr2
    Spez Butcher

Alla har trevligt kantgrepp. Baron är lite köttigare än Butcher men båda skulle jag säga är allround och Wildrocr är om du har stenigt/vassa klippkanter osv.

Bak så funkar ju vilket semislick som helst lrkanske ett spez purgatory lr conti mountainking?

Kom och köp
    https://happyride.se Ragley m74
    https://happyride.se Dartmoor Hornet

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    Antracith
    Tack för alla tips! Ska se vad det landar på!

Och igår fick jag hem....
    IMG_20190213_092555.jpg
    Goodie goodie!
    Eller ja... tills jag inser att jag har fått tag på SLX bromsar variant 675 med I-spec b och min nya (begagnade) fina xtr växel kom utan klämma och har I-spec II fäste...

Följande alternativ existerar:
    - Byta ut bromsarna till några med I-spec II
    - Köpa adaptrar från ex. problemssolvers för ca 300:- (lär inte hända!)
    - Fila på något slags hemmabygge (verkar dock svårt, hittar inte mycket med hjälp av google...)

Av:
    larsaw
    Pest eller kolera med andra ord...
    Du kan byta ut XTR-"cover unit" till I-spec II: https://www.bike24.com men det blir ju samma pris som problemsolvers. Samma kostnad åker du på om du väljer att byta höger bromshandtag:
    https://www.bike-components.de

Jag skulle gått på ett XT-handtag för att få tillgång till "freestoke adjust" (dom ytters få gånger jag brytt mig om denna justering, så är det just på bakbromsen...)

// Larsa

Av:
    DarthVidar
    Är det inte billigare att köpa en klämma än nya bromsar? Vad är det för bakväxel? 10/11/12 delad? Är det 10 delat hade jag köpt ett zee-reglage, ryckt på axlarna och gått vidare i mitt liv ;-)

Vad gäller däck så gillar jag damphasse för lite aggressivare psykling, Magic Mary har jag hört mycket gott om och vore det inte för att jag vill kunna svettocykla med min 29a så hade jag nog haft något av dessa fram. Bak gillar jag Rock Razor alternativt Racing Ralph, men det beror ju lite på vilka omständigheterna är.

Av:
    Antracith
    Ok, så innan jag köper något annat så måste jag såklart ändå prova att lösa detta på annat sätt.

Mina bromsar har ju uppenbarligen ett fäste för I-spec B - det övre hålet, medan det nedre hålet är det i vilket insexskruven från andra sidan kommer som håller bromsen på styret. Detta gängade hål är fritt flera cm in även när insexskruven är fullt åtdragen - därför ska jag prova och se hur det blir att fästa växeln med skruv in i detta hål. Anledningen till att det inte är någon idé att prova de övre hålet är för att det kräver en tvärställd genomgående axel av något speciellt slag.
    1. - 1.jpg

Titta skruv funkar!
    1. - 2.jpg

Men bara en skruv gör det inte tajt direkt...
    1. - 3.jpg

Så vi filar till lite distanser
    1. - 5.jpg

Och ja nu så sitter det bra i alla fall.
    1. - 6.jpg

"Ja ja, du har fått dit växeln, men det är inte så lätt, det ska ju vara ergonomiskt också"
    Ja men tänk, jag tror faktiskt det blev rätt bra. Nu har jag ju bara torr-växlat lite så vi får se hur det funkar i verkligheten, men jag är nöjd med resultatet av nån timmes arbete som skulle kunna göra I-spec obsolete.

Av:
    larsaw
    Kul med konstruktivt hemma-mek!
    Men anläggningsytan ser väldigt liten ut, risken är att det kommer släppa efter x antal växlingar, iof inte besvärligare än att man drar åt på nytt...

// Larsa

Av:
    Antracith
    larsaw skrev:
    Kul med konstruktivt hemma-mek!
    Men anläggningsytan ser väldigt liten ut, risken är att det kommer släppa efter x antal växlingar, iof inte besvärligare än att man drar åt på nytt...

Mjo, det kan du ha rätt i. Tanken är att det ska funka initialt tills jag får vett nog att hitta en annan lösning.

Nu till kvällens (helgens) projekt: Rätta till mitt felköp!
    IMG_20190223_175356.jpg
    IMG_20190223_175537.jpg

Köpte alltså ett framhjul från CRC som, när det kom, inte visade sig vara det jag beställt, och det jag beställt var egentigen inte det jag ville ha. Jag beställde 25mm innerbredd, jag fick 22,5, och nu har jag insett att det är 30mm som gäller.
    Fick tag på ett riktigt fint begagnat bakhjul med 240 nav och xm481 fälg, så nu har jag fått hem en ny xm481 fälg som det blir till att slänga på framhjulet (som då är ett DT spline two M1700). Har jag blivit korrekt informerad så ska det vara exakt samma ERD så jag tror mig kunna köra på samma ekrar. Nipplar och brickor följde vackert med nya fälgen så det behöver jag inte bekymra mig om.

Detta blir första gången jag "bygger" hjul, så det ska bli spännande. Bromsskivor är på väg och likaså några begagnade däck. Sen är det bara luftning av bromsarna och montering kvar så är vi riktigt nära sen! :D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-23 18:06 av Antracith.

Av:
    mikipedia_
    Ett enkelt sätt att transplantera fälgar är att tejpa ihop dom med eventuell offset åt rätt sida och ventilhålen lika sn bara lossa en eker itaget å flytta in den i nya fälgen.

Kom och köp

Mitt projekt

Av:
    Antracith
    mikipedia_ skrev:
    Ett enkelt sätt att transplantera fälgar är att tejpa ihop dom med eventuell offset åt rätt sida och ventilhålen lika sn bara lossa en eker itaget å flytta in den i nya fälgen.

Ah, smart! Det ska jag nog ta vid!

Men, ack, inte blev det något ikväll... denna förbenade ekernyckel är ju fullkomligt VÄRDELÖS! Och något annat har jag inte...

Blir till att vänta till måndag, minst...

Här har man taggat hela dagen inför att få ta en kall goding, sitta ner, och börja skruva ekrar och så detta! Ååå, frustrationen!!!
    Vad ska jag nu göra när frugan glor på "mello"?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-23 18:29 av Antracith.

Av:
    bearthefear
    Antracith skrev:
    mikipedia_ skrev:

Ah, smart! Det ska jag nog ta vid!

Men, ack, inte blev det något ikväll... denna förbenade ekernyckel är ju fullkomligt VÄRDELÖS! Och något annat har jag inte...

Blir till att vänta till måndag, minst...

Här har man taggat hela dagen inför att få ta en kall goding, sitta ner, och börja skruva ekrar och så detta! Ååå, frustrationen!!!
    Vad ska jag nu göra när frugan glor på "mello"?

Är det inte squorx med utvändig torx på som följde med fälgen? Kan skruvas med en E5 hylsa som kanske finns i din hylsnyckelsats.

Edit: Du ska ju såklart ha loss ekrarna också, tänkte inte på det ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-02-23 19:53 av bearthefear.

Av:
    Antracith
    Händer mycket annat, så det har inte gått värst fort med bygget.
    Hjulen blev jag klar med till slut, fick låna en ekertensiometer av en vänlig själ i stan och det blev riktigt bra! Bakhjulet som jag köpt begagnat hade ekrar som var grovt överspända så fick gå runt några varv på det också.

Slängde sedan på ett par begagnade däck och satsade på tubeless på en gång.
    1 - 2.jpg
    Till min stora glädje tätade däcken på första försöket.

Och detta trots att allt jag hade i pumpväg var denna lilla goding!
    1 - 3.jpg
    Min, ett par år gamla, biltemapump valde att ge upp genom att gummit i slangen var så torr att det gick av, av sig självt. Denna lilla mini-golvpump gör ett fantastiskt jobb! Rekommenderas varmt! Väger in på ca 200g och får gott och väl plats i den lilla ryggan, och duger tydligen i verkstaden också.
    Hade nog lite tur med däcken, de är rätt styva och lade sig fint mot fälgkanten innan ens någon luft var i.

Vidare till lite kabeldragning:
    1 - 5.jpg
    Valde att inte gå på standard-rutten var kablarna. Har hört en del om sträckkänslighet i samband med att de dras under BB, och detta blev inte så tokigt. Tycks inte vara i vägen någonstans och risken för att cykel går över i automatlåda är nog inte så stor.

Sen var jag bara tvungen att slänga på hjulen!
    1 - 9.jpg
    Bilden är ju rätt kass, men det är lite för sent att ta ut den i snön idag, så det fick bli en blick inifrån min mysiga lilla verkstad.
    Väldigt härlig känsla att se cykeln som en cykel efter några månaders pyssel! :D Lite småpyssel kvar i form av en bromsskiva, lite adaptrar till bromsarna och lite kabelkapning så är vi snart i mål!

Av:
    tmalm
    Blev ju grymmefint det där!

/T

Av:
    mikipedia_
    👍

Men blir det i te mycket skav på sidorna av ramen med din nya kabel/slang dragning?

Jag skulle tro att det äts hål ganska så fort mtp att kablarna rör sig varje gång fjädringen gör det🤔

Kom och köp

Mitt projekt

Av:
    DarthVidar
    Stiligt! Snart en hel cykel! Vad roligt!

Av:
    AX3L
    mikipedia_ skrev:
    👍

Men blir det i te mycket skav på sidorna av ramen med din nya kabel/slang dragning?

Jag skulle tro att det äts hål ganska så fort mtp att kablarna rör sig varje gång fjädringen gör det🤔

En motsvarighet till det där hittar du ju på många Santa Cruz cyklar utan problem. Det rör sig faktiskt ofta betydligt mindre där än man tror, lite beroende på länkagedesign. Men visst, skyddsfilm är väl på sin plats även där.

Av:
    Antracith
    mikipedia_ skrev:

Jo men precis, därför vidtog jag lite extra skyddsåtgärder. På sadelstaget är kablarna fästa med buntband som i sig är "strypta" med ett annat buntband mellan kabel och ram. På så vis ligger kabel någon mm ifrån ramen. Vid sadelröret är det först ett buntband som går kring sadelröret och sedan är kablarna fästa med var sitt annat buntband kring det andra buntbandet, så även här ligger kabel aldrig mot ramen utan bara mot buntband. Under buntbanden överallt har jag lagt tjock skyddsfilm. Vid downtuben sitter samma tjocka skyddsfilm mellan kabel och ram, men här förväntar jag mig inte lika mycket rörelse i kabel.

Bilderna är dåliga, men visar lite:
    IMG_20190314_083359.jpg
    IMG_20190314_083411.jpg

Av:
    DarthVidar
    Antracith skrev:
    mikipedia_ skrev:

Jo men precis, därför vidtog jag lite extra skyddsåtgärder. På sadelstaget är kablarna fästa med buntband som i sig är "strypta" med ett annat buntband mellan kabel och ram. På så vis ligger kabel någon mm ifrån ramen. Vid sadelröret är det först ett buntband som går kring sadelröret och sedan är kablarna fästa med var sitt annat buntband kring det andra buntbandet, så även här ligger kabel aldrig mot ramen utan bara mot buntband. Under buntbanden överallt har jag lagt tjock skyddsfilm. Vid downtuben sitter samma tjocka skyddsfilm mellan kabel och ram, men här förväntar jag mig inte lika mycket rörelse i kabel.

Bilderna är dåliga, men visar lite:

Snyggt fulmek! Det borde väl funka kan man tycka.

Av:
    mikipedia_
    Smart tänkt👍

Kom och köp

Mitt projekt

Av:
    Martinmat
    Det där var riktigt smart med buntband i buntband. Skyddsfilmen har du köpt den här i Östersund? Biltema har ju på rulle men finns ngt liknande på ngn butik här i stan å då menar jag inte svindyra lbs kit utan på rulle

Av:
    Antracith
    Martinmat skrev:
    Det där var riktigt smart med buntband i buntband. Skyddsfilmen har du köpt den här i Östersund? Biltema har ju på rulle men finns ngt liknande på ngn butik här i stan å då menar jag inte svindyra lbs kit utan på rulle

Jo, den är köpt här (hos Egons), men i ett kit för knappa 200:-. Märke: Zefal. Skulle nog satsa på något annat i framtiden, men kittet räcker till hela bygget och filmen verkar riktigt gedigen. Dock kommer kittet i en massa förskurna bitar, varav många ändå måste klippas/skäras till i efterhand, så nästa gång tror jag att jag satsar på en rulle.

Av:
    Antracith
    Dröjde tills idag med den ordentliga premiärturen!
    Sjukt nöjd med känslan! Måste bara lära mig inställning av dämparna så jag vet vad jag sysslar med... Och kanske lufta lite bromsar!

Just nu väntar jag bara på en ny lite fjantfjäder från crankbrothers för att få hisspinnen lite mer medgörlig...

Vid vikt med analog våg verkar vikten ligga på 14 kg eller strax därunder, väldigt ospecifikt, men jag är inte så imponerad direkt. Däcken är dock rätt tunga och styrstamen lika så.

IMG_20190416_200138.jpg
    IMG_20190416_200216.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ