• [Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

Av:
    aribr
    Tjena då slänger väl jag i en till byggtråd med en custombeställd ram från Peru (Marino). Beställde en hardtail i vintras (https://happyride.se/forum/read.php/1/3278348/page=1) som jag varit otroligt nöjd med. Men en FS är ju också skoj så jag kontaktade Marino för några månader sen och fick hjulen att rulla (haha).

Min plan är att HTn ska bli en enklare cykel som behöver minimalt med service (singlespeed) och FSn lite mer av en vardagscykel. Jag var utan cykel i nästan en månad medans gaffeln var borta för ett garantiärende i vår och nu har jag nästan tillräckligt med delar för 2 cyklar så att det inte händer igen. Jag förväntar mig dock att HT blir mest en vinter hoj (N+1 och allt det).

Iaf så kommer en stor del av komponenterna föras över från den gamla till den nya cykeln. Det jag införskaffat är: nytt styrkombo, kedjestyrare med bash, bakdämpare (potential för katastrof, det blev en Fox med Reaktiv) och lite annat smått o gott. Hittade också en kille i Spanien som sålde ett par nästan nya Hope E4 bromsar så det blir liknande bromskännsla på båda hojarna. Sen kanske jag kör så att man delar hjulparet mellan cyklarna eftersom jag inte hittat något billigt och bra 29er hjulpar med boost.

Här ser ni ramens "koncept" som byggdes på de nya Santa Cruz Syndicate färgerna.

paint_marino.jpg

Och slutprodukten från Marino:

FB_IMG_1532237981777.jpg

Jag tycker att det blev rätt bra! Murmur är så klart en inspiration också och hadde ekonomin tillåtet det hadde jag nog beställt en sådan. Menmen...en Marino är inte alls så dum. En geotabell slänger jag upp senare men den är rätt lång (495 reach, jag är 191).

Det blir ett svart och silver tema på komponenterna med några små inslag av rött som kontrast mot HTn som har ett svart/silver tema med inslag av blått. Flera bilder kommer!
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-07-31 22:24 av aribr.

• Re: [Byggtråd] Ännu en Peruan!

Av:
    aribr
    Första steget blev att fräscha till mina xt komponenter. Som vanligt så såg vevpartiet slitet ut efter bara några månaders användning och bakväxeln var också rätt ful. Men det är en enkel fix, polera bara bort det som ser fult ut!

Enklast är att använda Caustic soda (typ avloppslösare) i varmt vatten för att få bort anodiseringen på vevpartiet. Bara några minuter i lösningen gör att det går att borsta bort anodiseringen. Få inte detta på huden bara! Sedan gick jag över med en medelgrov "sanding pad" och fick ett tillräckligt bra resultat. Bakväxeln polerades med ett multiverktyg eftersom jag inte orkade ta den isär. Resultat:

20180607_193740.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-08-12 20:03 av aribr.

Av:
    aribr
    Sedan köptes det lite delar.

Ett superlätt (ok inte Cyklist-lätt men ändå 320g) styrkombo som var lite kortare och lite bredare en nuvarande kombo.

PSX_20180723_205252.jpg

En kedjestyrare plus bash.

20180723_204736.jpg

Och en bakdämpare på KS. Det finns lite risk för att den inte kommer funka efter som den är "Reaktiv" som, vad jag förstått, funkar bäst med Treks hojar. Jag har iaf köpt ett volume spacer kit också för att få det att funka med min ram som är linjär (linkage bilder kan fås vid intresse). En lite progresivare dämpartune är nog nödvändig.

PSX_20180723_205032.jpg

Jag ritade upp rätt minimalistiska dekaler för gaffel och dämpare som kom nu i veckan. De ser helt klart lovande ut tycker jag. Gaffeln kommer att få lite längre slag (från 130 till 140 eller 150) eftersom ramen kommer ha 134mm bak. "Party in the front business in the back" eller nått.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-23 22:32 av aribr.

Av:
    EST
    Härligt!

Av:
    aribr
    Tackar. Blir nog något av denna också. En Svensktilverkad EST hadde är dock lite coolare faktiskt...:)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-23 22:40 av aribr.

Av:
    Paco
    Trevligt med SC tema på ramen;)

Av:
    Hasse#7
    Bli riktigt snyggt!

Av:
    fredrik168
    Den bakdämparen är väl metric också? 210mm lång ! Har du byggt ramen så den får plats?

Av:
    MartinSWE
    Spännande att se kommande bilder ! Snyggt jobbat!

Av:
    aribr
    fredrik168 skrev:
    Den bakdämparen är väl metric också? 210mm lång ! Har du byggt ramen så den får plats?

Japp ramen tar 210 dämpare. Dock är bilden från Marino med en annan storlek eftersom han inte har några 210 dämpare men han har visat mig den med en jigg.

Av:
    aribr
    MartinSWE skrev:
    Spännande att se kommande bilder ! Snyggt jobbat!

Tack tack. Ramen kommer förhoppningsvis skickas i veckan. Håller tummarna :).

Annars så kan jag också visa att jag tagit bort anodiseringen på bromshandtagen till FS cykeln. Jag ville ha de silver och Hope vill ha 300+ kr för ett handtag. Då blev det ett bad i avloppslösare istället. Så blev det...Som nya!

20180724_080645.jpg

Flera uppdateringar kommer nog inte förens ramen är här...Men det är aldrig att veta, funderar på lite rött bling. Hmmm.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-07-24 09:07 av aribr.

Av:
    Mårten
    Blir bra det där!

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    happymtb.fr
    Hur ser linkage kurvorna?

========================================================
    Köp mina prylar:
    # SAR enduro light fjäder 350, 375 och 550
    # Works Components angleset, 1.0 Degree EC44-ZS56

Av:
    aribr
    Så ser det ut. (Geo baserad på 140mm gaffel).

leverage_140fork.JPG

Alltså rätt linjär...påminner rätt mycket om Starling Murmur faktiskt:

murmur.jpg

Av:
    larsaw
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Japp ramen tar 210 dämpare. Dock är bilden från Marino med en annan storlek eftersom han inte har några 210 dämpare men han har visat mig den med en jigg.

Haha! Skönt att se att ”min” dämpar-jigg används :)
    Ser ut att bli en grym hoj! Visst är det 29”?

Själv har jag inte bestämt om jag ska bygga upp en ny Marino eller shoppa loss på en demo Cotic RocketMAX...
    Funderar o vänder för o emot i väntan på att försäkringspengarna ska dimpa ner (nästa vecka med lite tur).

Av:
    marr
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Själv har jag inte bestämt om jag ska bygga upp en ny Marino eller shoppa loss på en demo Cotic RocketMAX...
    Funderar o vänder för o emot i väntan på att försäkringspengarna ska dimpa ner (nästa vecka med lite tur).

Rocket max är sjukt fina!

Av:
    Paco
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Synd att du är längre än mig.....

Av:
    aribr
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Japp det är en 29er.

RocketMAX är väldigt nice, och jag spanade lite på den innan jag pratade med Marino. Finns bara ett "problem" som jag vet att Cotic kommer att adressera snart; den har lite "old-school" geo. Jag skulle nog sitta på en XL FlareMAX med 460mm i reach och ett monströst 505mm sadelrör. Min HT, som är inte extrem i geon har 475mm i reach (och 460mm sadelrör). FSn som kommer byggas har 490mm i reach och 460mm sadelrör.

Om du tittar på vanliga Rocket (som fick en geometriupdatering i år) så har en XL ett reach på 510 och ett sadelrör på 495 och jag gissar att RocketMAX kommer att få en liknande boost (pun intended).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-25 13:48 av aribr.

Av:
    marr
    aribr skrev:
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Japp det är en 29er.

RocketMAX är väldigt nice, och jag spanade lite på den innan jag pratade med Marino. Finns bara ett "problem" som jag vet att Cotic kommer att adressera snart; den har lite "old-school" geo. Jag skulle nog sitta på en XL FlareMAX med 460mm i reach och ett monströst 505mm sadelrör. Min HT, som är inte extrem i geon har 475mm i reach (och 460mm sadelrör). FSn som kommer byggas har 490mm i reach och 460mm sadelrör.

Om du tittar på vanliga Rocket (som fick en geometriupdatering i år) så ser det så har en XL ett reach på 510 och ett sadelrör på 495 och jag gissar att RocketMAX kommer att få en liknande boost (pun intended).

De har reat den ganska länge så, ja. Snart kommer den nya.
    Jag kände mig ganska hemma på en L. Jag är 175cm lång.

Av:
    larsaw
    marr skrev:
    aribr skrev:
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Japp det är en 29er.

Om du tittar på vanliga Rocket (som fick en geometriupdatering i år) så ser det så har en XL ett reach på 510 och ett sadelrör på 495 och jag gissar att RocketMAX kommer att få en liknande boost (pun intended).

De har reat den ganska länge så, ja. Snart kommer den nya.
    Jag kände mig ganska hemma på en L. Jag är 175cm lång.

Utan att sno TS byggtråd för mycket så är det precis en XL RocketMAX som avses, klart frestande att kunna få hoja kanske redan mot slutet av nästa vecka (om ALLA bitar faller på plats, dvs försäkringspengar och UK-frakten rullar på), men har som sagt inte bestämt mig ännu (har inte ens fått utbetalningsbesked från Folksam heller...).

En beg lite oldschool RocketMAX (gaffelvinkeln tänkte jag iof pimpa med ett angleset direkt), med XT-kit och X-Fusion McQueen RoughCut-gaffel (motsvarande RS Charger), dvs risk för problematiska bromsar samt okänd support gällande dämperiet (har dock fått ok att EU-agenturer för X-Fusion kan sälja service-delar till mig direkt utan mellanhänder).
    Detta ställt mot att bygga upp en ny Marino som blir precis som jag vill ha geo'n men med något enklare kittad spec (har ett maxtak för 25-26Tkr), baserat på beg Pike, Manitou McLeod-dämpare, DT350-hjulset, samt Shimano SLX-drivlina.
    I-landsbekymmer Grand Deluxe!!!

Av:
    aribr
    Haha sant, vilka problem att ha.

Om du inte har en annan cykel så skulle jag nog luta mot att få en cykel om en vecka istället för att potentiellt få vänta 2 månader. Men customgeo är ju trevligt också...

En McQueen ska ju vara trevlig! Men man vet vad man får med en Pike...

XT > SLX, men demo är demo och nytt är nytt...

Uppenbarligen har jag ingen aning vad jag hadde gjort i dina skor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-25 14:26 av aribr.

Av:
    larsaw
    aribr skrev:
    Haha sant, vilka problem att ha.

Om du inte har en annan cykel så skulle jag nog luta mot att få en cykel om en vecka istället för att potentiellt få vänta 2 månader. Men customgeo är ju trevligt också...

En McQueen ska ju vara trevlig! Men man vet vad man får med en Pike...

XT > SLX, men demo är demo och nytt är nytt...

Uppenbarligen har jag ingen aning vad jag hadde gjort i dina skor.

Nä, inte jag heller, velar som ett småbarn framför glassdisken... :D
    BTW, du har PM...

Av:
    Mårten
    Bygger han något annat än rena singelpivoter med den där layouten? Eller kan man iaf få flytta runt lite saker?

---
    Krumbumballe

Av:
    larsaw
    Mårten skrev:
    Bygger han något annat än rena singelpivoter med den där layouten? Eller kan man iaf få flytta runt lite saker?

Det är bara upp till din fantasi och era språkförbistringar att avgöra... ;)
    Han har ju byggt en SC V10 DH-släde, så allt är möjligt...

Av:
    aribr
    Mårten skrev:

Mest SP men det borde vara relativt lätt att fixa ett länkage som Production Privee Shan N5 till exempel.

Om du är ute efter en stålhoj med en progresivare dämparkurva så har du ju lite andra alternativ också: Cotic, Shan N5 eller Swarf Contour.

Av:
    larsaw
    Det jag vet Marino har (åtminstone haft) svårt med är byggen där det behövs alu/custom CNC-detaljer (yoke’s o dyligt), men han har själv föreslagit något liknande Shan No5 för mig förra året. Dock skulle det bygget bli kostsamt eftersom han blev tvungen att specialbeställa länkaget ifrån Taiwan (eller vart det nu var).

Av:
    aribr
    Nu håller jag på att fixa gaffeln för FSn (måste hitta nått bra namn, kanske Peruvian Syndicate).

Demonterad och rensad enligt RS service manualen:

20180729_183730.jpg

Sen har jag beställt lite saker:

1) Nytt Debonair 140mm skaft.
    2) Chickadeehill CoMo motion control uppgradering.
    3) TF tuned seal kit.
    4) RS 0w-30 olja
    5) Motorex Racing gaffelolia (5w)

Ser fram emot lite gaffelservice de kommande kvällarna.

En inspektion har visat att allt ser bra ut, men mina seals var rätt dåliga...som inte är så märkligt givet hur dåligt jag skött gaffeln...Kommer förbättra mig!

Av:
    aribr
    Ja detta är första gången jag gör en riktig gaffelservice...brukar lämna inn gaffeln för sånt, men jag vill lära mig! Har blivit lite besatt av hur gafflar och dämpare funkar...så det är bara roligt att ta isär allt.

RS har också fantastiskt bra videos på Youtube om hur man gör allt (rekommenderar).

Av:
    fredrik168
    Paco skrev:
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Är larsa metric också då???😂

Av:
    Paco
    fredrik168 skrev:
    Paco skrev:
    larsaw skrev:
    aribr skrev:
    fredrik168 skrev:

Är larsa metric också då???😂

Nu ska vi inte fortsätta att lorta ner Aris fina tråd mer men nej, vår gode Larsa är inte Metric😉

OnT: Peruvian Syndicate får en fet 👍🏻 av mig!

Av:
    glitch
    bra surr med marino nu? tog 2 veckor att få svar senast och sen jag ok ade geon efter han blandat ihop min med någon annans har de varit tvärtyst. snart 2 veckor sen igen :(

Av:
    aribr
    Hmmm märkligt. Ska se vad Marino säger, skickat ett meddelande i går.

Av:
    larsaw
    glitch skrev:
    bra surr med marino nu? tog 2 veckor att få svar senast och sen jag ok ade geon efter han blandat ihop min med någon annans har de varit tvärtyst. snart 2 veckor sen igen :(

Haha, kan bero på att han chattrar m mig 😊
    Skämt o sido, tror han håller på att planerar för nästa omgång ramar.
    Han har tydligen väntat hem en hel del CNC-grejer för att färdigställa pågående batch...

Av:
    aribr
    Kul...nu har jag inte hört något från Marino sen han skulle fixa embalaget till min ram, men jag gissar att det är på G. Skickade en påminnelse för några dagar men inte hört nått.

Det spelar hursomhelst ingen roll, alla delar till gaffeln är inte här än...

Nya tätringarna för gaffeln fixade...med ett ganska otippat cykelverktyg, ett deodorantlock:

deo.jpg

Nu väntar jag på luftskaftet och lite 0w-30 RS olia och då kan jag fixa resten.

Annars har jag också fått ny BB (inget fancy, XT), grepp och kablar för växeln. Ska kännas som nytt, även fast mycket är använt.

Av:
    Paco
    Haha, tack för tipset!😂👍🏻

Av:
    MtbIte
    Pratade med Marino igår senast , han packar 2 cyklar inklusive min som ska till Sverige så antar att han vill skicka dom samtidigt .

Av:
    Mårten
    larsaw skrev:
    Det jag vet Marino har (åtminstone haft) svårt med är byggen där det behövs alu/custom CNC-detaljer (yoke’s o dyligt), men han har själv föreslagit något liknande Shan No5 för mig förra året. Dock skulle det bygget bli kostsamt eftersom han blev tvungen att specialbeställa länkaget ifrån Taiwan (eller vart det nu var).

Coolers, tack!

Ari: Ser fram emot att se den där live snart! :)

---
    Krumbumballe

Av:
    aribr
    Har nu pratat med Marino...som frågade om axelstorlek bak....hoppas det inte blivit fel, men som sagt så är det ingen större brådska just nu, har fortfarande kul på min HT :).

Awk fick också en service (varför inte när allt är söndermonterat):

20180730_182227.jpg

Vi får ta en premiärtur snart förhoppningsvis Mårten!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-31 22:22 av aribr.

Av:
    Jimel
    aribr skrev:
    Kul...nu har jag inte hört något från Marino sen han skulle fixa embalaget till min ram, men jag gissar att det är på G. Skickade en påminnelse för några dagar men inte hört nått.

Det spelar hursomhelst ingen roll, alla delar till gaffeln är inte här än...

Nya tätringarna för gaffeln fixade...med ett ganska otippat cykelverktyg, ett deodorantlock:

Nu väntar jag på luftskaftet och lite 0w-30 RS olia och då kan jag fixa resten.

Annars har jag också fått ny BB (inget fancy, XT), grepp och kablar för växeln. Ska kännas som nytt, även fast mycket är använt.

Haha grymt, vilket märke? Vågar ju inte frångå happy standarden på doft 😂

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    JojjeM
    Kul bygge och smart verktyg, men marknaden verkar inte ha satt sig riktigt. Jag var in på Ica och frågade efter lämplig deo för 34 mm innerben och fick bara oförstående blickar... :)

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

• Re: [Byggtråd] Ännu en Peruan! (AKA Peruvian Syndicate)

Av:
    aribr
    Haha. Ville ha nått skonsamt så det jag använde var en Aco parfumfri, man vill ju inte ha tätringar som luktar som lavendel!

Annars säger posten nu att resten av delarna ska komma imorgon...som betyder att de kommer förmodligen i början av nästa vecka.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-01 20:30 av aribr.

Av:
    aribr
    Positivt överraskad av postnord, fick delarna i går och fixade gaffeln.

Allt gick bra, men jag fyllde dampern två gånger, blev först fel med volymen.

Tror att Motorex 5w olja är inte lika viskös (ord?) som RS originalet...så dampern känns lite annorlunda (kan också vara nya MoCo enheten).

I framtiden känner jag mig iaf redo att göra de flesta gaffelservicearna. Kan också rekommendera "Rockshox Suspension Theory Guide" som är en översyn över hur allt faktiskt funkar...kul kvällsläsning.

PSX_20180804_153918.jpg

Marino har också bekräftat att ramen är på väg från Peru. Jag fyller år nästa helg men törs inte hoppas på att den är framme tills dess.

Av:
    marr
    Snygg gaffel :) kul att kunna själv.

Av:
    EST
    Härligt viskositet heter det hur trög oljan är😊

Av:
    aribr
    EST skrev:
    Härligt viskositet heter det hur trög oljan är😊

Exakt, den nya oljan är lite mindre trög, får se hur det känns och påverkar kompressionsinställninarna.

Annars ja tack, tror att det blir bra. Lite för många ändringar för att veta vilket av dom är bäst men allt tillsammans borde bli bra (nya tätringar, ny olja, nytt luftskaft och ny (ish) MoCo enhet).

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in