• Reverb Stealth problem

Av:
    crippan
    Hej!

Har fått problem med min Reverb 2017, cykeln har inte gått jätte mycket. Problemet är att den tappar trycket när jag gängar ur pumpen. Kör jag upp den till 250psi som de ska vara så sjunker den till 70psi när jag gängar ur pumpen. Är det ventilen som är otät?

Har för mig att de var många 2016 eller 2017 som hade något tillverkningsfel men minns inte vilket symptom de var?

Mvh
    Jonas Z
  • Re: Reverb Stealth problem

Av:
    crippan
    Ping!

Av:
    jij
    Känns det som det är lågt tryck i den också eller är det bara manometern som visar det när du skruvar på pumpen igen? För gaffelpumpar brukar ju ha en slang som fylls med luft när man skruvar på den på ventilen och då töms nog reverben en hel del om den har liten volym jämfört med slangen på pumpen. Munstycket på pumpen ska stänga ventilen innan luften i slangen pyser ut så det är inte luft från reverben som pyser ut när man skruvar av pumpen.

Av:
    crippan
    Tack för svar! Ja den känns slapp i övre Läget samt att den hackar när man höjer den från sänkt.

Bara pumpat den en gång när jag gick hem cykeln så har ingen bra erfarenhet av hur pump och stolpe brukar vara. Men den brukar vara mycket hårdare i höjt läge än vad den är nu.

Av:
    jij
    Det enda jag kan komma på är att prova det här tricket: https://happyride.se

Av:
    crippan
    Testade detta och det gjorde det bättre. Svampigheten försvann men är säker att de är dåligt med tryck för den är långsam.

Såg när jag vände den uppe ner att de har läckt lite olja i botten så de är nog renovering som gäller.

Av:
    jij
    Den blir långsam om det kommer luft i remoten också. Om du luftar den så tänk på att ställa in den på så snabb retur som möjligt först (vredet vid remoten).

Av:
    crippan
    Fortsättning på detta...

Som bakgrundsinfo så är det en ny cykel köpt i början av året på Wiggle. Har inte cyklat särskilt mycket på den och svampigheten har funnits ganska länge. När jag testade tipset ovan så fungerade den men efter 1-2 turer så blev den ännu sämre.

Kontaktade Wiggle som sa att jag kunde lämna den till lokal verkstad så stod de för kostnaden efter uppvisande av kvitto. Faktiskt mycket bra bemötande och skönt att slippa skicka den till England.

Dock fick jag svar och bilder från verkstaden. Deras bedömning är att sadelstolpen är begagnad och att det inte är någon ide att göra en vanlig service pga:
    1. Finns spår efter verktyg från tidigare demontering.
    2. Sadelstolpen är felaktig monterad då det saknas en packning
    3. Finns en relativt djup reva på "innerbenet" så det är stor risk att den börjar läcka igen.

Det ska bli intressant och se vad Wiggle svarar.

Hur kan det sitta en begagnad stolpe på en ny cykel? Är det Wiggle, cykelleverantören eller Rock Shox som får in en begagnad stolpe i linjen?

Mvh
    Jonas Z

Av:
    Lingon
    jij skrev:
    Den blir långsam om det kommer luft i remoten också. Om du luftar den så tänk på att ställa in den på så snabb retur som möjligt först (vredet vid remoten).
    Vredet skall stå på max långsam retur när man luftar.

Av:
    jij
    Lingon skrev:
    jij skrev:
    Vredet skall stå på max långsam retur när man luftar.

Så blir det ja. Max utskruvad blir max långsam. Jag tänkte fel där.

Av:
    Lingon
    Kapar tråden lite.
    Får ingen ordning på min reverb. Den är trög med lite ojämn gång/skavande känsla i början av slaget, så det är väl dags för service.
    Finns det någon i stockholm som gör service själva och inte skickar vidare?

Av:
    etnica
    Tcm men de tar 1500:- exklusive material om det verkligen stämde.... Jag hoppade dock det erbjudandet och servade själv. Var inte speciellt svårt men man behöver ju lite verktyg hemma.

Av:
    Lingon
    etnica skrev:
    Tcm men de tar 1500:- exklusive material om det verkligen stämde.... Jag hoppade dock det erbjudandet och servade själv. Var inte speciellt svårt men man behöver ju lite verktyg hemma.
    Jag lämnaden faktiskt til tcm förra gången, men då gjorde dom inte servicen själva utan skickade den nånstans. Det tog 3 veckor...

Av:
    etnica
    Lingon skrev:
    etnica skrev:
    Jag lämnaden faktiskt til tcm förra gången, men då gjorde dom inte servicen själva utan skickade den nånstans. Det tog 3 veckor...

OK till mig sa de att de hade en duktig kille. Han behöver ju iofs inte jobba i deras butik men så tolkade jag svaret.

Av:
    Rattnalle
    1500 ex material låter dyrt. Senaste gångerna jag servat min lokalt i Gbg har jag för mig att jag betalat 900 inklusive delar för en helservice

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Lingon
    Rattnalle skrev:
    1500 ex material låter dyrt. Senaste gångerna jag servat min lokalt i Gbg har jag för mig att jag betalat 900 inklusive delar för en helservice
    Var det på Bikeplace?

Av:
    Rattnalle
    Lingon skrev:
    Rattnalle skrev:
    Var det på Bikeplace?
    Ja

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    rayy
    Rattnalle skrev:
    Lingon skrev:
    Rattnalle skrev:
    Var det på Bikeplace?
    Ja

edit: läste fel

--------
    //Love - #sespåstigarna
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-19 11:28 av rayy.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ