• Vad drar minst bränsle? Cykel på taket eller på krok?

Av:
    Aron
    Finns det någon som sett något någorlunda seriöst test på detta? Jag har tillgång till både takställ (aero) och krokställ (stående) och funderar på hur jag transporterar två cyklar med minst bränsleförbrukning. Bilen är en kombi om det spelar roll för aerodynamiken.
    (Alla andra för- och nackdelar med de två typerna kan vi lämna därhän just nu)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-07-29 23:54 av Aron.

• Re: Vad drar minst bränsle? Cykel på taket eller på krok?

Av:
    Rompa
    Baktill. Utprovat av mig under 5 långloppssäsonger.

Av:
    H.
    Intuitionen säger bak men jag har inga belägg för det.

Min tankegång är att bakom bilen skapas oavsett ett turbulent undertryck, cyklarna gör det bara något sämre. Medan på taket lägger man till massa extra luftmotstånd på en del av bilen som annars är ganska aerodynamisk.

Av:
    Börne
    H. skrev:
    Intuitionen säger bak men jag har inga belägg för det.

Min tankegång är att bakom bilen skapas oavsett ett turbulent undertryck, cyklarna gör det bara något sämre. Medan på taket lägger man till massa extra luftmotstånd på en del av bilen som annars är ganska aerodynamisk.
    Tror du tänker helt rätt!!

Av:
    Swoop
    Sätt dem bak, säger jag på känn och en hel del studier i fordonsaerodynamik. Här tror jag dock soderblom skulle kunna ge oss lite mer insikt?

Av:
    fyrbåk
    Min bil drar betydligt mer soppa om de sitter på taket jämfört med på kroken. Dessutom ökar förbrukningen dramatiskt med höjd hastighet. I 90 är det ingen större skillnad men i 140 så märks den ökade törsten rejält. När de sitter på kroken är skillnaden marginell. Men..... om cyklarna sitter på taket så är det bara att plocka ner dem och köra medan om de sitter på kroken så är det skit i hela drivlinan och varenda lager om man har kört annat än asfalt i solsken (inget problem den här sommaren med regn dock.)

Av:
    CosmicGirl
    Håller med! Att köra med cyklar på taket ger högre bränsleförbrukning än på kroken. Jobbar inom fordonsindustrin =)

http://www.sciencedirect.com

http://www.sciencedirect.com

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
    She's cosmic!.. tururururu turururu tururu tururu-u
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ''It's amazing that the amount of news that happens in the world every day always just exactly fits the newspaper'' ~Jerry Seinfeld

Av:
    Lejon
    Erfarenhet säger även mig att dragkroken är överlägset ur bränsleförbrukningssynpunkt, men jag har inte sett nåt test tyvärr.

Av:
    Hasse#7
    Det här en geologenfråga :) Det kommer sluta med en diskussion om maximal frontarea följt av huruvida turbulens påverkar senare kommande detaljer på fordonet. Frontarea är avgörande säger jag och det räcker med två silhuettbilder framifrån för att veta varför.

Av:
    H.
    fyrbåk skrev:
    Min bil drar betydligt mer soppa om de sitter på taket jämfört med på kroken. Dessutom ökar förbrukningen dramatiskt med höjd hastighet. I 90 är det ingen större skillnad men i 140 så märks den ökade törsten rejält. När de sitter på kroken är skillnaden marginell. Men..... om cyklarna sitter på taket så är det bara att plocka ner dem och köra medan om de sitter på kroken så är det skit i hela drivlinan och varenda lager om man har kört annat än asfalt i solsken (inget problem den här sommaren med regn dock.)

Sitter de på taket blir de istället blästrade av insekter...

Av:
    ooms
    Takmontage ger ju högre luftmotstånd och i teorin högre förbrukning. I praktiken är min erfarenhet att hur mycket beror på motortyp och dess karaktär. På min gamla Volvo S60 (bensin) ökade förbrukningen avsevärt, medan på min nuvarande BMW 320d kombi (diesel) ökar den marginellt, knappt mätbart. Gäller svenska hastigheter, racercyklar, och gaffelmonterade takställ.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Hmm diesel?

Av:
    NickPick
    Taket, såklart.
    Fanns ju en fin artikel från ifjol om typ en Honda Civic som drog 47% mer (eller något) med en eller två cyklar på taket. Då drar ju en sådan bil lite som standard, så det blev typ från 0,5 liter milen till 0,74 liter milen.
    https://www.google.se Bara ett takräcke höjer förbrukningen märkbart. Ännu sämre med cykel på då såklart.

Av:
    geologen
    Jag instämmer i trådkonsensus när det gäller frågan om tak eller bak. Men kan man, anser jag att man ska transportera cyklarna inne i bilen. Cyklarna skyddas från smuts, avgaser, närgånga bilar vid parkering eller bilköer, och klåfingriga typer om man parkerar och behöver lämna bilen en stund. Jag vet att det inte alltid går, men jag tycker att man ska sträva efter att lösa det så om det alls finns en möjlighet.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Fulkinesen
    I 140km/h på motorväg så drog min BMW 320D 100% mer bränsle med cyklarna på taket. På kroken kanske 5-10%

Av:
    ooms
    NickPick skrev:
    Taket, såklart.
    Fanns ju en fin artikel från ifjol om typ en Honda Civic som drog 47% mer (eller något) med en eller två cyklar på taket. Då drar ju en sådan bil lite som standard, så det blev typ från 0,5 liter milen till 0,74 liter milen.
    https://www.google.se Bara ett takräcke höjer förbrukningen märkbart. Ännu sämre med cykel på då såklart.
    Intressant att läsa erfarenheterna på de utländska forumen. Precis som jag är inne på är det inte bara luftmotståndet som påverkar, även biltyp, cykeltyp, motortyp, motorstorlek, och körstil verkar påverka avsevärt. Förbrukningsökningen varierar allt fr enstaka procent upp till 40%. Vissa hade även avsevärd förbrukningsökning vid bakmontage, framförallt sedaner (vilket låter rimligt).

Av:
    emmer
    ooms skrev:
    Vissa hade även avsevärd förbrukningsökning vid bakmontage, framförallt sedaner (vilket låter rimligt).
    Varför är det rimligt när du alltjämt förfäktar att takmontage skulle innebära en ”avsevärd förbrukningsökning”?

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    geologen
    Cyklar på taket ger samma effektbehovsökning oavsett vilken bil de sitter på. Låt säga (bara för att ha nåt att räkna på) 10 hk i 90 km/h.

En snål, liten bil kanske behöver 15 hk för att hålla 90 utan cyklar på taket. En fet bjässe till SUV kanske behöver 45 hk för samma fart. De 10 hk extra som cyklarna "drar" kommer naturligtvis att öka förbrukningen olika mycket i förhållande till grundförbrukningen.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    gumraröracing
    Brukar stoppa in den i husvagnen då går det jätte lätt,,

Av:
    Rattnalle
    geologen skrev:
    Cyklar på taket ger samma effektbehovsökning oavsett vilken bil de sitter på. Låt säga (bara för att ha nåt att räkna på) 10 hk i 90 km/h.

En snål, liten bil kanske behöver 15 hk för att hålla 90 utan cyklar på taket. En fet bjässe till SUV kanske behöver 45 hk för samma fart. De 10 hk extra som cyklarna "drar" kommer naturligtvis att öka förbrukningen olika mycket i förhållande till grundförbrukningen.
    Olika drivlinor kommer dock att ge olika stor ökad förbrukning i praktiken även om det ökade effektbehovet är snarlikt.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    ooms
    emmer skrev:
    ooms skrev:
    Vissa hade även avsevärd förbrukningsökning vid bakmontage, framförallt sedaner (vilket låter rimligt).
    ...när du alltjämt förfäktar att takmontage skulle innebära en ”avsevärd förbrukningsökning”?
    Nä, jag förfäktar inte det, men på MIN bil och på det sätt JAG kör ger takmontage inte nån avsevärd förbrukningsökning. Så det jag försöker säga är att det är fler parametrar än luftmotstånd som tillsammans avgör vad förbrukningen blir.

Av:
    hm
    Ja med cykeln på hytttaket till min Scanialångtradare var det knappt mätbart...

Av:
    Kneecap
    hm skrev:

Tjena!

Har man en R-serie med sovhytt borde det bara göra skillnad till första bron eller tunneln.

Av:
    Kneecap
    fyrbåk skrev:

Tjena!

Vägarna är extremt skitiga just nu. Allt dam och annan smuts ligger kvar på vägbanan då det inte sköljts bort. Iofs borde dom blivit renare häromkring efter hällregnet i förrgår.
    Innan jag gick på semester för en vecka sedan så var det vedervärdigt under lastbilarna. Normalt sett kan jag använda samma arbetsbyxor tre dar på raken, nu var jag tvungen att byta varje dag då dom blev extremt skitiga direkt. (Nu hade jag iofs vart tvungen att byta varje dag ändå då man svettades så kopiöst.)

Märktes på min egen bil, gjorde fullrekond på den. När jag kört tre mil asfalt så var den riktigt dammig igen. Bara att skölja på en gång.

Av:
    Örjan Lax
    Kneecap skrev:
    hm skrev:

Tjena!

Har man en R-serie med sovhytt borde det bara göra skillnad till första bron eller tunneln.

Har man en R-serie med sovhytt kan man ha cykeln på väggen inne i hytten.

Av:
    Kneecap
    Örjan Lax skrev:
    Har man en R-serie med sovhytt kan man ha cykeln på väggen inne i hytten.

Tjena!

Nej för då kan man skita ner spegeln och skinnet man klätt väggen med. Även bordellgardinerna ligger i riskzonen. ;)
    Sen skulle jag inte vilja att hojen luktar bordell av alla poppys i hytten. :Det

Känns osmidigt att böka in en cykel genom dörren.
    Kör man trailerdragare så borde den kunna sitta rätt fint bakom hytten. Man bör nog kolla hur nära skåphörnen går först bara.

Hade in en bil där det satt en stor jävla låda under skåpet, frågade vad han hade i den. Han öppnade glatt och visade tempohojen som låg där.

Av:
    Örjan Lax
    Kneecap skrev:
    Hade in en bil där det satt en stor jävla låda under skåpet, frågade vad han hade i den. Han öppnade glatt och visade tempohojen som låg där.

Haha :D

Av:
    tomcaten
    Beror inte det helt på bil?
    319265_255806021141228_452329133_n-copy.jpg

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det fanns en i GBG som körde Ferrari till tävlingarna. Klubben körde cyklarna.

Av:
    Jensen
    ooms skrev:
    Takmontage ger ju högre luftmotstånd och i teorin högre förbrukning. I praktiken är min erfarenhet att hur mycket beror på motortyp och dess karaktär. På min gamla Volvo S60 (bensin) ökade förbrukningen avsevärt, medan på min nuvarande BMW 320d kombi (diesel) ökar den marginellt, knappt mätbart. Gäller svenska hastigheter, racercyklar, och gaffelmonterade takställ.

Bmw:n måste ju ha massa turbulens från början då 😜😜🤣

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    fyrbåk skrev:

Tjena!

Vägarna är extremt skitiga just nu. Allt dam och annan smuts ligger kvar på vägbanan då det inte sköljts bort. Iofs borde dom blivit renare häromkring efter hällregnet i förrgår.
    Innan jag gick på semester för en vecka sedan så var det vedervärdigt under lastbilarna. Normalt sett kan jag använda samma arbetsbyxor tre dar på raken, nu var jag tvungen att byta varje dag då dom blev extremt skitiga direkt. (Nu hade jag iofs vart tvungen att byta varje dag ändå då man svettades så kopiöst.)

Märktes på min egen bil, gjorde fullrekond på den. När jag kört tre mil asfalt så var den riktigt dammig igen. Bara att skölja på en gång.
    För att inte tala om hur dammiga alla grusvägar är, räcker ju att köra 500 m så är bakluckan helt igendammad. Kul att ha cykeln där... Men nu blev det lite OT.

Av:
    Hr F
    Min erfarenhet av ett Thule-ställ bak på en Outback är aningen minskad förbrukning. Antagligen bryter stället + cyklar den normala turbulensen bakom bilen.

Av:
    Aron
    Tack för input! Svaren var väl det jag gissat. Men någonstans hoppades jag väl att skillnaden skulle vara marginell. Rent handhavandemässigt tycker jag nämligen att takmontage är mycket smidigare än krok.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    tmalm
    Jensen skrev:
    ooms skrev:

Bmw:n måste ju ha massa turbulens från början då 😜😜🤣

#värstaspoilerkittet!!!

/T

Av:
    julgus
    Jag har en Aerocykel så jag märker nästan en minskning i drivmedel när jag har den på taket. :-) Säger som Percy Nilegård -"Det ska synas när man lyckats!" - dvs fincykeln ska exponeras på taket för pöbelns stora avundsjuka. Såklart.

Av:
    ooms
    Aron skrev:
    Tack för input! Svaren var väl det jag gissat. Men någonstans hoppades jag väl att skillnaden skulle vara marginell. Rent handhavandemässigt tycker jag nämligen att takmontage är mycket smidigare än krok.
    Ett råd: Testa själv! Du vet nämligen inte hur stor/liten skillnaden är på din egen bil och med dina förutsättningar innan du testat.

Av:
    Klas A
    Stor Peugeot 5008 SUV med snåldiesel ökade från 0.53 med enbart takräcket till 0.63 med 2 cyklar på taket. Men handhavandet är allt annat än enkelt. Jag är 1.90 men det är helt omöjligt att få upp och ner cyklarna utan något att stå på vid sidan om bilen.

Av:
    Makten
    Klas A skrev:
    Jag är 1.90 men det är helt omöjligt att få upp och ner cyklarna utan något att stå på vid sidan om bilen.

Det låter ju utmärkt ur stöldsynpunkt! :-)

-----

Det är nog förresten inte så enkelt som att det bara är den ökade frontarean som gör att cyklar på taket ger högre bränsleförbrukning, utan att de också besudlar hela luftflödet och "släppet" bakom bilen. Förmodligen är det därför ett naket takräcke också kan ge förvånansvärt mkt högre förbrukning trots minimal area.

Av:
    Rattnalle
    Makten skrev:
    Klas A skrev:
    Jag är 1.90 men det är helt omöjligt att få upp och ner cyklarna utan något att stå på vid sidan om bilen.

Det låter ju utmärkt ur stöldsynpunkt! :-)

-----

Det är nog förresten inte så enkelt som att det bara är den ökade frontarean som gör att cyklar på taket ger högre bränsleförbrukning, utan att de också besudlar hela luftflödet och "släppet" bakom bilen. Förmodligen är det därför ett naket takräcke också kan ge förvånansvärt mkt högre förbrukning trots minimal area.
    Det skulle också kunna förklara väldigt skilda upplevelser beroende på cykeltyp och så. Och att det för mig var sån sjuk skillnad mellan en mtb på taket, märktes men inte mycket, och tre, som ett jäkla segel trots att varje cykel har rätt liten frontarea.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    me.I.am
    Rattnalle skrev:
    Olika drivlinor kommer dock att ge olika stor ökad förbrukning i praktiken även om det ökade effektbehovet är snarlikt.

Ultegra ökar inte förbrukningen så mycket?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Stervelo
    Ett fordons luftmotstånd består av två värden, som multipliceras. Ett värde är den aerodynamiska coefficienten, hur halt är fordonet, multiplicerat med front area.

Cykel på taket ökar båda.
    Cykel om den inte sticker utanför bilens frontyta , på krok, kan möjligen påverka coeficienten.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Makten
    Stervelo skrev:
    Ett fordons luftmotstånd består av två värden, som multipliceras. Ett värde är den aerodynamiska coefficienten, hur halt är fordonet, multiplicerat med front area.

Cykel om den inte sticker utanför bilens frontyta , på krok, kan möjligen påverka coeficienten.

Nu är jag ingen expert på flödesmekanik, men du glömmer nog formen på kroppen. En pappskiva med samma frontarea som en bil kommer att ha astronomiskt mycket högre luftmotstånd än bilen eftersom det blir turbulens bakom skivan och en sabla tryckökning framför.

Av:
    Raggamuffin
    Min Octavia gick igår Skåne - > Åre och den gick från vanliga 0,58 till 0,60 med två mtb på taket fästa i framgaffeln. Dieselpiss på 150hk och kombi.
    Bekvämligheten vinner över att bära fram krokstället var gång för mig eftersom förbrukningen är försumbar imho.

// Muffin

Av:
    geologen
    Makten skrev:
    Stervelo skrev:

Nu är jag ingen expert på flödesmekanik, men du glömmer nog formen på kroppen. En pappskiva med samma frontarea som en bil kommer att ha astronomiskt mycket högre luftmotstånd än bilen eftersom det blir turbulens bakom skivan och en sabla tryckökning framför.

Vad tror du "den aerodynamiska coefficienten [sic]" betyder...?

Av:
    Lainen
    Ett extraljus eller michelingubbe ovanför vindrutan på en Scania ökar förbrukningen med ca: en deciliter/mil fick jag höra på ecodrivekursen...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ