• Re: Vad drar minst bränsle? Cykel på taket eller på krok?

Av:
    Stervelo
    Makten skrev:
    Stervelo skrev:
    Jag som har värmeslag, klart en kub inte kan vara en cylinder, men när man ser bilder i profil från sida är de lika.

Misstänkte nåt sånt:-P Det kanske är så enkelt att cylindern har mindre front-area när höjden är samma? Nån skillnad i strömning runt kanterna blir det säkert också. Symmetriskt och fint i vindriktningen.

skrev:
    Allt det du skriver om ger effekt och är förbjudet inom TT. Triathlon är mer tillåtande, men det gäller nog bara hojjen, tror inte du får ha fenor och grejer på dig.

Vore intressant att se hur mycket skillnad det skulle ge för en motionär. Att man sen kommer se ut som en pajas är en annan femma:-))

Att den lutade kuben har lägre luftmotstånd än den stående tycker jag är intuitivt. Den "klyver" ju luften och har snällare vinkel vid största arean, samt är spetsig bakåt för mindre turbulens. Som en väldigt yxig vingprofil. Jag är snarast förvånad över att skillnaden inte är större, men det kan ju bero på att front-arean blir större.
    Front arean är inte med i det där värdet, bara aerodynamiska koefficienten.

Den lutade kuben har lite lägre koefficent, lite drygt 20%, men när du ställer kuben på kant, så blir dess höjd, 1.41 gånger större. Alltså förlorar du, det är MER luftmotstånd i den. Så, kör kuben stående med en sida rakt i färdriktningen. Lite ointuitivt.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    H.
    Stervelo skrev:
    Makten skrev:
    Stervelo skrev:
    Jag som har värmeslag, klart en kub inte kan vara en cylinder, men när man ser bilder i profil från sida är de lika.

Misstänkte nåt sånt:-P Det kanske är så enkelt att cylindern har mindre front-area när höjden är samma? Nån skillnad i strömning runt kanterna blir det säkert också. Symmetriskt och fint i vindriktningen.

skrev:
    Allt det du skriver om ger effekt och är förbjudet inom TT. Triathlon är mer tillåtande, men det gäller nog bara hojjen, tror inte du får ha fenor och grejer på dig.

Vore intressant att se hur mycket skillnad det skulle ge för en motionär. Att man sen kommer se ut som en pajas är en annan femma:-))

Att den lutade kuben har lägre luftmotstånd än den stående tycker jag är intuitivt. Den "klyver" ju luften och har snällare vinkel vid största arean, samt är spetsig bakåt för mindre turbulens. Som en väldigt yxig vingprofil. Jag är snarast förvånad över att skillnaden inte är större, men det kan ju bero på att front-arean blir större.
    Front arean är inte med i det där värdet, bara aerodynamiska koefficienten.

Den lutade kuben har lite lägre koefficent, lite drygt 20%, men när du ställer kuben på kant, så blir dess höjd, 1.41 gånger större. Alltså förlorar du, det är MER luftmotstånd i den. Så, kör kuben stående med en sida rakt i färdriktningen. Lite ointuitivt.

Jag antar att databladet är normaliserat mot samma frontarea på alla exempel?

Av:
    emmer
    Singular skrev:
    Om vi får skoja lite - undrar vad skillnaden är för bränsleförbrukningen med en kittad aerohoj (med djupt framhjul och disc bak) på takräcket jfr en klassisk linjehoj med rundrör och 32-ekrat...? :)
    Man skulle ju kunna gissa på effektbehovet för att cykla i den hastigheten delat med verkningsgraden på bilens framdrivningssystem gånger energiinnehållet i bränslet.
    Om det nu inte är en fyrhjulsdriven dieselBMW för då är det aldrig någon skillnad.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Henrik_E
    Frågan om det är met aero att frakta med framhjulet på eller inte. De är ju designade för hjul på, men får samtidigt större yta.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-01 15:59 av Henrik_E.

Av:
    ForesterGuy
    Senaste turen noterade jag att bilen med två cyklar på taket blev sidvindskänslig då det blåste hårt...

Av:
    kais01
    då kan man försiktigtvis gissa att du har hala cyklar. för hala objekt fungerar som segel och följer variation i sidovind, medan ett objekt med högre luftmotstånd går sin egen väg genom luften.

aerodynamiska bilar har generellt större känslighet för sidvind.

Av:
    Stervelo
    Henrik_E skrev:
    Frågan om det är met aero att frakta med framhjulet på eller inte. De är ju designade för hjul på, men får samtidigt större yta.
    Garanterat mer aero utan framhjul, nästan, kan ha fel ibland. :)

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    kais01
    det är nog inte garanterat så. har inte sett mätningar, men sadeln ger större motstånd om den tiltas. med hjul blir cykeln längre vilket är gynnsamt. framhjulet attackerar luften snällt, vilket gör att bakomliggande mera oerodynamiska ramdelar kan ligga på rulle. flaska i flaskställ sänker ytterligare luftmotståndet.

men det är inte alltid som man tror..

Av:
    Stervelo
    kais01 skrev:
    det är nog inte garanterat så. har inte sett mätningar, men sadeln ger större motstånd om den tiltas. med hjul blir cykeln längre vilket är gynnsamt. framhjulet attackerar luften snällt, vilket gör att bakomliggande mera oerodynamiska ramdelar kan ligga på rulle. flaska i flaskställ sänker ytterligare luftmotståndet.

men det är inte alltid som man tror..
    Inget hjul är snällt, det skapar mängder med turbulens runt fälgar, däck och ekrar. Men, hur det står sig mot nervinklad cykel, vem vet, men om vi monter bort framhjulet och höjjer fästet, så det är på navhöjd, då är vi hemma. :)

Av:
    kais01
    formen på däcket är i sammanhanget snäll eftersom fronten är rund det som ligger bakom ligger i lä, i luft som huvudsakligen följer med cykeln. det är t ex vanligt med undertill tvärt avfasade underrör, men det ställer inte till någon nämnvärd skada när man cyklar eftersom framhjulet ligger framför och plöjer vinden. det intressanta är hur bred den turbulenta zonen är, om föremålet som primärt träffar luften orsakar att den blir smalare kommer luftmotståndet att vara mindre.

en slamkrypare är staget på takräcket som håller upp cykeln:)

Av:
    Aron
    Tre sidor och hundra inlägg senare undrar jag fortfarande om det finns något vetenskapligt test kring detta tillgängligt någonstans?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    kais01
    haha, mycket snömos har det varit.

man kan tryggt påstå att takmontering kostar extra bränsle jämfört med där bak. men inte så mycket att det spelar någon roll? komfort och andra aspekter ser jag som viktigare.

men om du har en noggrann bränslemätare på din bil är det lätt att kolla irl. stäng av ac, så den felkällan försvinner. kolla vindriktning. en slamkrypare särskilt med diesel är att kvaliteten är ojämn, från september över vintern blandas det i paraffin med lägre energiinnehåll och högre förbrukning, kan röra sig uppåt en halv dl per mil. beroende på var du tankar vet man aldrig hur utblandat man har i tanken för tillfället. så tanka inte mellan mätningarna.

Av:
    johan44
    Nej, googla och lär.
    H. skrev:

Av:
    Mordiiax
    Aerocykel som transporteras baklänges på taket men utan framhjul då?

Av:
    H.
    johan44 skrev:
    Nej, googla och lär.
    H. skrev:

Man ska vara bra jävla anal för att inte förstå vad jag syftade på, och att det var korrekt.

https://en.m.wikipedia.org

Av:
    CosmicGirl
    Aron skrev:
    Tre sidor och hundra inlägg senare undrar jag fortfarande om det finns något vetenskapligt test kring detta tillgängligt någonstans?

Tja! 
    Har du kollat på länkarna i sidan 1, inlägg #6? 

Länk #2 (av det jag kunde hitta) tror jag kommer närmast svaret på din fråga. 
    Tyvärr har jag inte tillgång till Fulltext versionen. 

Länk #1 handlar om aerodynamik och olika föremål på taket; inte riktigt cykelspecifik men den är bra för att förstå inverkan av olika parametrar (t.ex. frontarea, hastighet, vinkel, bränsletyp).

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
    She's cosmic!.. tururururu turururu tururu tururu-u
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ''It's amazing that the amount of news that happens in the world every day always just exactly fits the newspaper'' ~Jerry Seinfeld

Av:
    kais01
    jaja; det är alltså en koefficient. den ska multipliceras med frontarean. cyklistvärdet på 1,0 ter sig högt i mina ögon.

Av:
    Aron
    CosmicGirl skrev:
    Tja! 
    Har du kollat på länkarna i sidan 1...

Du är helt klart den som kommer närmast ett egentligt svar. Tack!

Jag har läst igenom abstract i dina länkar men känner ändå inte att min nyfikenhet är helt stillad.

De flesta resonemang i denna tråd har enbart utgått från exponerad frontyta på cyklarna, och till viss del takräcket. Om verkligheten är så enkel så är ju svaret självklart. Men...

Men en modern bil är ju tämligen vingformad med (ganska) platt undersida och väldigt flacka A -och C-stolpar. Det borde i mitt huvud innebära att mer av luftströmmen dras ned bakom bilen.
    Men eftersom cyklarna står på tvären baktill får de ju en större frontyta än på taket.
    Men en krokhållare för stående montering är ett större schabrak än takhållarna.
    Men om jag förstått det hela rätt så uppstår cirkulära luftrörelser bakom fordon som i sin tur påverkar, och stör, de huvudsakliga luftströmmarna som kommer via över- och undersidan.
    Osv.

Jag är naturligtvis införstådd med att olika bilar och motoralternativ och cyklar och räcken och allt annat spelar in. Men min ursprungliga fundering handlade bara om tak vs krok. Vad händer om man tar bil A och cykel B och flyttar cykeln från tak till röv. Hur mycket påverkar det bränsleförbrukningen (X), allt annat lika. Jag inser att det inte finns ett självklart svar på detta då X kommer att skilja sig beroende på om fordonet är en lyxsuv, en kombi, en SMART eller en Volvo Amazon, samt om cykeln är en tempohoj eller en lådcykel. Men någon, någonstans borde väl ändå ha gjort sig omaket att testa ett par olika cyklar på ett par olika bilar i en vindtunnel?

Jag gissar liksom de flesta andra att H0 är mer sannolikt, men min fråga handlade i andra hand om huruvida stor skillnaden var till H1, och i första hand om i fall någon hade gjort sig omaket att överhuvudtaget söka svaret.

--> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.

Av:
    Rattnalle
    Det närmaste jag kommit är att köra samma antal cyklar, tre enduros, ett gäng mil på krok respektive tak på samma bil. I övrigt helt ovetenskapligt men trots rätt stort uppstick, se bilder, på krokstället ovanför bakluckans tak på den gamla S80n var skillnaden i merförbrukning kanske en dryg tredjedel av ökningen jag fick med cyklarna på taket. Merförbrukningen nu med en kombi med samma drivlina är betydligt mindre även om den fortfarande är märkbar men så sticker cyklarna inte upp alls lika mycket heller.

Att köra en cykel på taket på den bilen gav också avsevärt mindre än en tredjedel av den ökade förbrukningen som tre gav.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

WP_20150705_10_46_40_Pro.jpg
    WP_20150627_16_28_37_Pro.jpg
    WP_20170622_18_37_14_Pro (2) (1).jpg

Av:
    kais01
    vilket ekipage:) trevliga cyklar! och extraskylten sitter där..

Av:
    Stervelo
    Rattnalle skrev:
    Det närmaste jag kommit är att köra samma antal cyklar, tre enduros, ett gäng mil på krok respektive tak på samma bil. I övrigt helt ovetenskapligt men trots rätt stort uppstick, se bilder, på krokstället ovanför bakluckans tak på den gamla S80n var skillnaden i merförbrukning kanske en dryg tredjedel av ökningen jag fick med cyklarna på taket. Merförbrukningen nu med en kombi med samma drivlina är betydligt mindre även om den fortfarande är märkbar men så sticker cyklarna inte upp alls lika mycket heller.

Att köra en cykel på taket på den bilen gav också avsevärt mindre än en tredjedel av den ökade förbrukningen som tre gav.
    Vackert, emiriskt försök kan ta död på den teoretiska debatten. :)

Nu kommer väl någon att börja yla om blindtest. ;)

Av:
    Rattnalle
    Stervelo skrev:
    Rattnalle skrev:

Vackert, emiriskt försök kan ta död på den teoretiska debatten. :)

Nu kommer väl någon att börja yla om blindtest. ;)
    Vi lär inte bli klokare förrän nån hyr en vindtunnel :-)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    kais01
    vi är redan kloka. detta är inte kärnfysik direkt.

Av:
    Stervelo
    Måste bara posta det här, så mycket humor i bilden.

Cykel bakom bil eller på tak, lätt, det har vi löst.

Men, båt på tak med bil på släp, eller bil på tak med båt på släp?
    Vad tror ni fungerar bäst :)

Av:
    tmalm
    Du får posta i "visa när du bottnar"tråden oxå :-)

/T

Av:
    kais01
    ser aerodynamiskt ut..

Av:
    Aron
    Eftersom jag nu provat kan jag meddela att ekipaget drog 0,3 l/100km mindre på kroken.

Av:
    kais01
    det var ju närmast en homeopatisk skillnad.

kan likaledes meddela att med sammalika signerade aronbok i skuffen liksom samma temperaturer samt samma bränsle i tanken drog bilen på landsväg i veckan 80-100 kmh landsväg med cykel i skuffen 40 mil 0,49; med en cykel på taket på motorväg 18 mil 0,59; och med samma cykel på taket 70-100 kmh avslutande 15 mil 0,53.

tycks stämma ganska bra med det tråden kommit fram till. upp till 80-90 kmh gör det ingen stor skillnad, sedan kommer det med ränta.

Av:
    ooms
    Aron skrev:
    Eftersom jag nu provat kan jag meddela att ekipaget drog 0,3 l/100km mindre på kroken.
    I linje med vad jag och Raggamuffin rapporterat tidigare i tråden. Försumbart alltså, vi snackar 3 liter på 100 mil...

Av:
    CosmicGirl
    Aron skrev:
    CosmicGirl skrev:
    Tja! 
    Har du kollat på länkarna i sidan 1...

Du är helt klart den som kommer närmast ett egentligt svar. Tack!

Jag har läst igenom abstract i dina länkar men känner ändå inte att min nyfikenhet är helt stillad.

De flesta resonemang i denna tråd har enbart utgått från exponerad frontyta på cyklarna, och till viss del takräcket. Om verkligheten är så enkel så är ju svaret självklart. Men...

Men en modern bil är ju tämligen vingformad med (ganska) platt undersida och väldigt flacka A -och C-stolpar. Det borde i mitt huvud innebära att mer av luftströmmen dras ned bakom bilen.
    Men eftersom cyklarna står på tvären baktill får de ju en större frontyta än på taket.
    Men en krokhållare för stående montering är ett större schabrak än takhållarna.
    Men om jag förstått det hela rätt så uppstår cirkulära luftrörelser bakom fordon som i sin tur påverkar, och stör, de huvudsakliga luftströmmarna som kommer via över- och undersidan.
    Osv.

Jag är naturligtvis införstådd med att olika bilar och motoralternativ och cyklar och räcken och allt annat spelar in. Men min ursprungliga fundering handlade bara om tak vs krok. Vad händer om man tar bil A och cykel B och flyttar cykeln från tak till röv. Hur mycket påverkar det bränsleförbrukningen (X), allt annat lika. Jag inser att det inte finns ett självklart svar på detta då X kommer att skilja sig beroende på om fordonet är en lyxsuv, en kombi, en SMART eller en Volvo Amazon, samt om cykeln är en tempohoj eller en lådcykel. Men någon, någonstans borde väl ändå ha gjort sig omaket att testa ett par olika cyklar på ett par olika bilar i en vindtunnel?

Jag gissar liksom de flesta andra att H0 är mer sannolikt, men min fråga handlade i andra hand om huruvida stor skillnaden var till H1, och i första hand om i fall någon hade gjort sig omaket att överhuvudtaget söka svaret.

Jag hade hoppats på att kunna leverera ett lagom klokt svar.. som drog ut på tiden och då kom istället inget svar alls :/
    Har faktiskt letat och tror fortfarande att det inte finns en vetenskaplig artikel som kan besvara just den frågeställningen du beskriver eller något seriöst test med ett par olika cyklar på ett par olika bilar i en vindtunnel.

Aron skrev:

Men nu då du har testat, berätta gärna lite mer om experimentet om du orkar :) hastighet, bränsletyp, vägsträcka, osv.

Av:
    Aron
    @CosmicGirl: Tack för att du tagit dig en funderare kring detta. Jag hade en baktanke om det kanske fanns ett artikeluppslag någonstans. Men med tanke på de små skilnaderna så känns det inte riktigt så. På veckans 60 milstur skulle skillnaden bara blivit 2 liter.

Men det är klart, många bäckar små, om alla körde sina cyklar på kroken jämt så skulle det ju bli lite mindre CO2 i slutänden.

Av:
    Rattnalle
    2 liter på 60 mil är så lite att det borde vara inom felmarginalen för typ allt annat också. dvs eventuell vind, antal omkörningar, stopp etc.

Av:
    emmer
    3% är nog egentligen inte mätbart under normala omständigheter...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Raggamuffin
    Raggamuffin skrev:
    Min Octavia gick igår Skåne - > Åre och den gick från vanliga 0,58 till 0,60 med två mtb på taket fästa i framgaffeln. Dieselpiss på 150hk och kombi.
    Bekvämligheten vinner över att bära fram krokstället var gång för mig eftersom förbrukningen är försumbar imho.

Och i går Gesunda -> Enköping -> Skåne återigen på 0,60. Två hojar på taket, inga värre överträdelser. Från Enköping hade jag ett snitt på 97km/h, var nog aldrig över 120 som det är bitvis men låg ändå där långa stunder. Runt 6 liter total extra förbrukning på två veckor roadtrip, försumbart när man lagt tre loppor bara på liftkort :)

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 10:46 av Raggamuffin.

Av:
    Stervelo
    Jag har faktiskt åkt volvo 940se från Åre till Stockholm med två cyklar på taket. Det här var på 90 talet, polarn körde hela vägen.
    Full gas hela vägen. Bilskrället drog 2.5 liter milen. Vi fick stanna å tanka ofta, jag tror cyklarna gjorde så att det gick att åka fullgas, bilen toppade nog inte mer än 140-150 med cyklarna på taket. Jag tror vi kom hem på 5h.

Pappas bil med företagskort för soppan, och en galen son som gillar att köra fort, polaren alltså.

Men båda hojjarna var helstela och en skön fröjd från åreskutans topp och ner, och således mycket mer aero än våra hojjar nu, inga feta gafflar och däck. :)

Kan för övrigt säga att han bjudit mig på te och skorpor, och när min tunga domnar bort, så inser han att lägga penslar tvättade med lacknafta i samma påse som skorpor var en dålig ide.

Av:
    42Hz
    Är en wind-deflektor bara ytterligare en pryl som ökar luftmotståndet?`

//HaRR! - Fat tires save lives! "Just Ride&Smile"
    - Temporary out of order -

Av:
    Raggamuffin
    Det beror nog helt på bilmodell.

// Muffin

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Och vad som sitter på taket i övrigt. Att Kurt kan flöda under t ex en takbox behöver nog inte alltid vara negativt.

Av:
    kais01
    den där vind-deflektorn är definitivt värre än barends på riserstyre.

Av:
    ooms
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Och vad som sitter på taket i övrigt. Att Kurt kan flöda under t ex en takbox behöver nog inte alltid vara negativt.
    Kurt Olsson?

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Kurt Olsson?
    Jag tvivlar på att Kurt Olsson flödar under något öht.

Jäkla märklig rättning av telefonen där får jag säga ;)

Av:
    Rattnalle
    Högst ovetenskapligt återigen men körde ToR Karlstad idag med två cyklar på kroken åt ena hållet och inget på bilen tillbaka. Samma bil, temperatur, väg, mängd annan trafik etc. Lugn körning i mestadels 80 respektive 100 på farthållaren. 0,70 och snittfart på 87 med cykelhållare. 0,64 och snittfart på 90 utan. Nollade färddator väl ute ur stadstrafiken i båda ändar. Körde inte en tredje vända med cyklarna på taket som kontroll dock.. någon annan dag eller kanske aldrig ;-)
    V70 bensinturbo från 2004 med 33000 mil på mätaren. Så även på kroken märks om än ganska måttligt.

Av:
    kais01
    vad var det för vindriktning:)?

Av:
    Rattnalle
    kais01 skrev:
    vad var det för vindriktning:)?
    Lite oklart. Byar sida/sida med en del av tiden på väg upp med cyklarna. Tyckte det såg rätt vindstilla ut på hemvägen utan cyklar. Så det kan så klart påverka. svårt att göra kontrollerade mätningar utan att köra samma bil samtidigt både med och utan cyklar :p

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ