• [Kalender] Mälaren Runt

Av:
    Velocio

• Re: [Kalender] Mälaren Runt

Av:
    Hasse#7
    Anmäld!! En kompis också. Vår plan är att cykla lite onödigt länge en slags motpol till SubsiochsåpåVR. Häng med det är mysigt. Oftast regnar det en skvätt också. Dyrt? Nejdå, det är härligt med motorcykelkortege, utmärkta grupper och ledare samt avspända deltagare.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-02 19:20 av Hasse#7.

Av:
    staine
    Hade ju vart najs. Men kommer till Sth dagen efter. Have fun!

Av:
    Hasse#7
    Nästa gång staine. Nån som har gps-fil för banan? Behöver öva med min Garmin. Sist ville inte powerpacken vara igång ett tag och Garmin envisades med att vilja åka tillbaka till starten. Här kan man ju öva på en ganska känd bana.

Av:
    HåkanC
    Hasse#7 skrev:
    Nån som har gps-fil för banan?
    2014 var det ngn som kallar sig bigmollo som la utt: Målaren runt Bärsärk, den kanske kan fungera?

Hasse#7 skrev:
    Garmin envisades med att vilja åka tillbaka till starten.
    Har du stängt av "automatisk omräkning"?
    <meny> / Aktivitetsprofiler / <namn> / Navigation / Rutter / Räkna om / Av (alt Uppmanad)

Redigerat
    De här mer detaljerade navigationsinställningarna rekommenderar https://ridewithgps.com för att följa förinstallerade rutter på Edge 1000
    Setting Up Your Edge 1000

1 - Click the Settings Icon at the bottom of the home screen
    2 - Select Activity Profiles then select your preferred profile (Train in my case)
    3 - Select Navigation, then select Routing
    4 - Set Routing Mode to Road Cycling
    5 - Set Calculation Method to Minimize Distance (though Minimize Time shouldn’t be too different)
    6 - Ensure Lock On Road is set to Off
    7 - Select Avoidance Setup and make sure all options are disabled. 
         Since we are loading pre-planned routes onto the Edge, we don’t want it recalculating the route on us 
         if it thinks there may be a toll, highway etc.
    8 - Set Recalculation to Prompted or Disabled. 
         If you lose GPS signal, or go slightly off course for a block or two, with recalculation enabled the Garmin 
         has a tendency to shortcut you to the end of your ride with whatever it feels is the quickest way. 
         This is almost always not what you want! By setting it to prompted, you can choose to recalculate or not
    .
    Från: https://ridewithgps.com

/Håkan

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-02 20:31 av HåkanC.

Av:
    Booten
    Funderar på att anmäla mig, kan man parkera bilen vid starten? Bor söder om stan och vill helst inte gå upp mitt natten för att cykla till starten.

Av:
    Hasse#7
    HåkanC skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Nån som har gps-fil för banan?
    2014 var det ngn som kallar sig bigmollo som la utt: Målaren runt Bärsärk, den kanske kan fungera?

Hasse#7 skrev:
    Garmin envisades med att vilja åka tillbaka till starten.
    Har du stängt av "automatisk omräkning"?
    <meny> / Aktivitetsprofiler / <namn> / Navigation / Rutter / Räkna om / Av (alt Uppmanad)

/Håkan

Någon som kallar sig bigmollo.... Det låter mest som en fälla.

Jag kollar upp inställningarna. Tack på förhand.

Av:
    Hasse#7
    Booten skrev:
    Funderar på att anmäla mig, kan man parkera bilen vid starten? Bor söder om stan och vill helst inte gå upp mitt natten för att cykla till starten.

Det har alltid gått bra att stå vid hotellet tills man kommer tillbaka.

Av:
    HåkanC
    Hasse#7 skrev:
    Någon som kallar sig bigmollo.... Det låter mest som en fälla.
    Jag tänkte mest på skillnaden mellan "Å" och "Ä"....

Hasse#7 skrev:
    Jag kollar upp inställningarna. Tack på förhand.
    Jag har uppdaterat med fler och mer detaljerade inställningar från Ride With GPS: https://happyride.se

/Håkan

Av:
    Booten
    Ok, ska ta en runda i helgen och känna hur kroppen reagerar efter semestern och bestämma mig på måndag.. finns det risk att det blir fullt?

Av:
    Hasse#7
    Booten skrev:
    Ok, ska ta en runda i helgen och känna hur kroppen reagerar efter semestern och bestämma mig på måndag.. finns det risk att det blir fullt?

Vet inte. Det finns enligt uppgift 150 platser. Tycker det varit lite mer snack än vanligt på fb och lite annat man märkt. Sen om det påverkar vet jag inte. Jag har cyklat alla år från 2012 utom 2013 av nån anledning, är förmodligen jävigt positiv. Har inte alltid cyklat långsamt heller. Vill man cykla jättefort så går det utmärkt.

Av:
    Hasse#7
    Bumpar lite för att det är värt det. Häng med och lista ut var du står. Är du en blivande Rudolph Lewis fellow, en bärsärk, stark motionär eller oändligt tålmodig audaxare. Prova vingarna och fall i värsta fall bakåt i ledet. Alla skall med hem och sviterna efteråt när det gått halvbra brukar stanna vid kramp eller babianröv. Har nog inte hört om någon som ångrat sig efteråt. Kör!

Av:
    Booten
    jag är jävligt sugen men lär inte cykla jättefort, för mycket pilsner i sommarvärmen ;) Såg att vissa partier går på grus. Funkar det med vanliga slicks?

Av:
    Hasse#7
    Booten skrev:
    jag är jävligt sugen men lär inte cykla jättefort, för mycket pilsner i sommarvärmen ;) Såg att vissa partier går på grus. Funkar det med vanliga slicks?

Vi rullsnittar ca 24km/h och ganska många stopp. Jag cyklar på Contii GP4000-2 25mm. Har aldrig fått punktering på gruset. Hursomhelst väntar man på varandra vid punktering, om inte alla så i alla fall tillräckligt många för att komma vidare. Sämst är att få punktering iut från Stockholm för då får man lösa det själv och försöka komma ikapp eller bryta. Men det är sällsynt och förhoppningsvis nära hem. Vill du köra fortare än audaxgruppen gör det, håller det inte så stanna innan du bonkar, vänta in audax och gör en helkväll med nattsudd. :)

Av:
    Hasse#7
    Man kan ju tro att audax går jättelångsamt men det rullar på ganska bra på platten och utför. Långsamt går det uppför, jag som egentligen cyklar lite fortare får hålla igen ordentligt, men det är inget problem så länge farten funkar för alla andra. Mest tid tar det vid stillestånd, åtgärder och att vi får se till att lösa det som gått snett för en del i form av haverier eller trötthet. Farten går ju också ned pga mörker, sträcka och diverse annat.

Av:
    Hasse#7
    Kom igen nu! Annars missar ni IC-Kiosken i Köping. Denna världsmetropol som klår världsarven med råge.

Av:
    SvenC
    Måste man stämpla på IC kiosken, går det inte lika bra med Donken eller liknande?
    Var är den "hemliga" kontrollen, förra året gick det så fort så vi missade den.
    Jag är lite sugen på att prova på Rudolph Lewis om vädret är tjänligt.

Av:
    Hasse#7
    SvenC skrev:
    Måste man stämpla på IC kiosken, går det inte lika bra med Donken eller liknande?

Gör det SvenC, du klarar det! Fast jag tror IC-kiosken är obligatorisk. Har sett den på filmerna från 1912. :)

Av:
    Petert
    SvenC skrev:

Försök det, Sven! Om jag inte vore bortrest den dagen skulle jag stå och applådera vid IC-kiosken.

/Peter

Av:
    humlegarden
    Hej,

Är sugen att testa loppet. Hur fungerar det rent praktiskt? Finns det grupper att åka med vid starten? Bara att haka på?

I övrigt, vad ska man tänka på utrustningsmässigt? Är nybörjare på hoj för denna säsong, med OK grundkondition.. grejer man det? Har bara totalt ca 60 mil i kroppen sedan inköpet i juni..

Av:
    Fjärdebrunn
    700kr för bulle, banan, korv, kaffe och tygmärke. Grymt ovärt. Är det VR-organisationen som rattar evenemanget möjligen?

Av:
    Hasse#7
    humlegarden skrev:
    Hej,

Är sugen att testa loppet. Hur fungerar det rent praktiskt? Finns det grupper att åka med vid starten? Bara att haka på?

I övrigt, vad ska man tänka på utrustningsmässigt? Är nybörjare på hoj för denna säsong, med OK grundkondition.. grejer man det? Har bara totalt ca 60 mil i kroppen sedan inköpet i juni..

Det är bara att haka på en grupp och köra sparsamt. Jag skulle säga att det är väsentligt att en del av de där 60 men är i ett lite längre lopp i alla fall 15-20 mil. Knepigt att cykla långt om man bara tränar kort. Utrustning för regn typ regnjacka och skoskydd, reflexmässigt och bra belysning är ett måste om man vet att man kommer in sist. Är du redo att vara på banan i 17 timmar om det går trögt men framåt?

Av:
    Hasse#7
    Fjärdebrunn skrev:
    700kr för bulle, banan, korv, kaffe och tygmärke. Grymt ovärt. Är det VR-organisationen som rattar evenemanget möjligen?

Taskig jämförelse tycker jag. Få deltagare och många timmar. Funktionärerna och ledarna gör ju ett jättebra jobb. Motorcyklisterna också. Nånting går väl tillbaka till klubben och klubbuppdrag utförs..jag ser det som en väg in i långcykling eller Mälararrangemang i allmänhet. Se det som en kurs för samarbete eller ett bättre sätt att bränna pengar än på krogen.

Av:
    GoranS
    Jämfört med motionslopp är det väl rätt normalt pris. Jämfört med ett brevet blir det typiskt rätt dyrt. Åtminstone har jag aldrig varit i närheten av 700 kronor för ett brevet.

Av:
    ooms
    GoranS skrev:
    Jämfört med motionslopp är det väl rätt normalt pris. Jämfört med ett brevet blir det typiskt rätt dyrt. Åtminstone har jag aldrig varit i närheten av 700 kronor för ett brevet.
    Men det körs ju som ett brevet i princip helt utan service (förutom start/mål), till skillnad fr andra motionslopp där bemannade kontroller med service ingår. Så utifrån det känns det dyrt, brevetservice till motionsloppspris.
    Men, men, fyller de upp de 150 platserna så är det ju inget att gnälla om.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-04 08:21 av ooms.

Av:
    kais01
    priset är kanske adekvat men i alla fall tillräckligt högt att väcka viss irritation. vr och cv är långt förbi den gränsen. bondfångeriklass.

Av:
    humlegarden
    Hasse#7 skrev:
    humlegarden skrev:
    Hej,

Det är bara att haka på en grupp och köra sparsamt. Jag skulle säga att det är väsentligt att en del av de där 60 men är i ett lite längre lopp i alla fall 15-20 mil. Knepigt att cykla långt om man bara tränar kort. Utrustning för regn typ regnjacka och skoskydd, reflexmässigt och bra belysning är ett måste om man vet att man kommer in sist. Är du redo att vara på banan i 17 timmar om det går trögt men framåt?

17 timmar På cykeln känns på förhand rätt tufft måste jag säga! Pga jobb har det inte hunnit bli några längre turer. Har två st 7 mils rundor som togs igenom utan större problem. Annars mestadels kortare. Tänkte oavsett cykla roslagshösten på ca 135 km. Kanske är en rimligare tävlingspremiär än MR på 333km..
    oavsett, tack för svar!

Av:
    Hasse#7
    humlegarden skrev:
    Hasse#7 skrev:
    humlegarden skrev:
    Hej,

17 timmar På cykeln känns på förhand rätt tufft måste jag säga! Pga jobb har det inte hunnit bli några längre turer. Har två st 7 mils rundor som togs igenom utan större problem. Annars mestadels kortare. Tänkte oavsett cykla roslagshösten på ca 135 km. Kanske är en rimligare tävlingspremiär än MR på 333km..
    oavsett, tack för svar!

Det är ju inte säkert att du behöver köra långsamt. Jag sa det mer för att när du väl är ute på banan är det långt hem. Rent generellt är det skönt att ha avverkatt i alla fall 15-20 mil innan en 325km tur. Nästa år om du inte ångrar dig och kör nu. 150km lugnt hinner du ju prova i veckan. ;)

Av:
    Granman
    Anmäld.

Även jag tycker 700 pix är i överkant, men vad gör man inte för ett tygmärke...

Ser dock ut att bli uppehåll och sen rejäl medvind på hembenet. Jinx, jinx!

Av:
    Bengt-re
    Granman skrev:
    Anmäld.

Ehh.. Var lite sugen också, men för snål för 700 pix. Ha en god tur tuffing! ??

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Hasse#7
    Alltså det här med kostnaden.....
    Betala genast. Se fram mot loppet. Genomför loppet. Var nöjd. Jag har aldrig funderat en sekund efteråt på kostnaden och då är jag ändå halvholländare vilket är en slags internationell smålänning. Jag tycker VR är för dyrt som sammantagen aktivitet med boende och resa. Men många andra anser det prisvärt.

Av:
    MrGunnar
    Fjärdebrunn skrev:
    +1 sist jag körde kostade det runt hälften har jag för mig.
    I övrigt väldigt trevligt lopp tycker jag.

-------------------------------------

Turn the goddam music up! My heart feels like an alligator!

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Betala genast. Se fram mot loppet. Genomför loppet. Var nöjd. Jag har aldrig funderat en sekund efteråt på kostnaden och då är jag ändå halvholländare vilket är en slags internationell smålänning. Jag tycker VR är för dyrt som sammantagen aktivitet med boende och resa. Men många andra anser det prisvärt.

VR är gratis via jobbet.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Granman
    Bengt-re skrev:
    Granman skrev:
    Anmäld.

Tackar. Men tuffing och tuffing...
    Gubben har blivit lite sommarlat serru. Behöver lite mil i benen nu. Och Mälaren runt är ju en fin runda.

Av:
    Granman
    Hasse#7 skrev:

Precis, man anmäler sig och pyntar och så är man klar med det. Sen blir det att se fram emot mc-kortege ut genom stan, och annat. Att tänka i termer av ”prisvärt” är väl inte heller nåt som gör sig speciellt väl i cykelsammanhang? Kan ju liksom lätt slå tillbaka på nån cykel(pryl) man just köpt...

Av:
    DT
    Apropå värde för pengarna så glöm inte att man också brukar få plocka smågodis ur en burk vid den där hemliga kontrollen i Köping. ;-)

Av:
    Bengt-re
    Granman skrev:
    Bengt-re skrev:
    Granman skrev:
    Anmäld.

Tackar. Men tuffing och tuffing...
    Gubben har blivit lite sommarlat serru. Behöver lite mil i benen nu. Och Mälaren runt är ju en fin runda.

Du är väl alltid seg även om heta sommaren tagit lite på vår allas hårdhet! ?

Av:
    Hasse#7
    Bengt-rer om jobbet sponsrar Vättern har du ju cash över att sponsra Mälaren. A smalll step for.....
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-05 00:01 av Hasse#7.

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-rer om jobbet sponsrar Vättern har du ju cash över att sponsra Mälaren. A smalll step for.....

De vet nog inte ens om att märarn runt finns. Den andra pölen är mer känd.

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:

Krossa spargrisen och kom över ångesten. Vore kul att ses. Antar att du inte är kvaståkare men vi kan ju ses innan.

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:

Krossa spargrisen och kom över ångesten. Vore kul att ses. Antar att du inte är kvaståkare men vi kan ju ses innan.

På Lördag? Tja - kan väl undersöka om det går att ordna. Både du och granman låter ju som bara det är värt besväret!? ❤?

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:

På Lördag? Tja - kan väl undersöka om det går att ordna. Både du och granman låter ju som bara det är värt besväret!? ❤?

Tack för din betalning. Vi ses!

Av:
    Hasse#7
    Inga fler som skall med och utvärdera om det är prisvärt/trevligt/jobbigt?
    Jag kan tycka att man bör ha cyklat runt sin egen sjö om man bor vid Mälaren. Bor man i Köping kan jag iofs förstå om det känns långt till starten.

Av:
    Bengt-re
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:

Lovar inget annat än att försöka utverka egentid för aktiviteten.

Av:
    Hasse#7
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hasse#7 skrev:

Lovar inget annat än att försöka utverka egentid för aktiviteten.

Då hoppas vi att du hittar det. Sök er egentid! Var lite mer som Bengt-re!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ