• [Byggtråd] Enhörning 2.0

Av:
    larsaw
    Ja ha, eftersom jag så snöpligt blev bestulen på Den blygsamma enhörningen, dessutom på självaste födelsedagen :/ så blir det dax att börja en ny byggtråd.
    Konceptet blir detsamma men med lite snikigare komponenter för att minimera kapitalförlusten om även denna enhörning skulle flyga iväg till fjärran mark...

The Unicorn 2.0.jpg

Geo'n är mycket lik föregångaren men med en halv grad flackare sadelstolpe då den förra gav en lite lite för trång sittställning, i övrigt samma lika.
    Dock har jag en diskussion med Marino om vi inte ska försöka knö in en lite längre dämpare, inte för att få så mycket mer slag utan för att öka känsligheten något (samt att just dom längre dämparna verkar vara lättare att shoppa på reo'r eller begagnat...).

Unicorn 2.0 budget.JPG

Det jag sparat in på från föregående hoj är främst dämpare (från DVO Topaz till Manitou McLeod), fälgar (Spank Oozy Trail345 till Mavic EN427) dvs från svetsad 31mm IB till "sleved" 27mm IB, växleri från XT till SLX samt smått o gott där jag hittat billigt o bra.
    Det som är gulmarkerat i budgeten är beställt och på G hemåt, så allt jag har för stunden är dessa shims som aldrig kom till användning till första enhörningen...

Shims.jpg

Men nu så kommer jag ju börja med att serva beg.gäddan från UK, (en utvändigt småsliten Pike från 2016-2017) Så då blir det ju direkt läge att trimma shimstacken direkt :D

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-02 16:42 av larsaw.

• Re: [Byggtråd] Enhörning 2.0

Av:
    Rattnalle
    Tänkte säga nåt om att gå på den minsta storleken som DH dämpare görs i så får du valmöjligheter men insåg att "metric" verkar ha förstört den valmöjligheten helt, åtminstone hos RS själva.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    jofahjalm
    Fint! Vad får du för gaffelvinkel på den där?

Dämparen kan du spara pengar på genom att köpa av tysken: https://www.bike24.com Det lär vara bättre att ha med tysken att göra istället för Racingbike om något skulle gå sönder.

Av:
    larsaw
    jofahjalm skrev:
    Fint! Vad får du för gaffelvinkel på den där?

Dämparen kan du spara pengar på genom att köpa av tysken: https://www.bike24.com Det lär vara bättre att ha med tysken att göra istället för Racingbike om något skulle gå sönder.

Jo, fast än så länge har RBS varit riktigt hjälpsamma och det är billigare att skicka en dämpare i retur till Växsjö än till tysken...
    Men vi får se hur det blir med dämperi, lyckas Marino trolla med geo'n så finns det rätt många skapliga dämpare i 216x63 för nästan inga pengar alls (ex. DVO Topaz'er...)

// Larsa

Av:
    jofahjalm
    Vid retur betalar tysken portot. Jag har väntat bra länge på min gafflar från RBS, tysken lär vara snabbare.

Av:
    aribr
    Blir bra! Men varför inte köpa beg. dämpare? Finns en del här och på pinkbike. Går att spara en del där.

Edit: har ju redan diskuterats....läser kanske nästa gång haha
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-02 18:09 av aribr.

Av:
    larsaw
    aribr skrev:
    Blir bra! Men varför inte köpa beg. dämpare? Finns en del här och på pinkbike. Går att spara en del där.

Jo kanske, fast jag vill helst ha en DVO Topaz, och dom är ovanliga som beg i 200x50/57mm, kan Marino fixa med layout’n för att få in en 216x63 är blir det andra bullar...
    Sen verkar McLeod’n vara en helt fantastisk dämpare och hojen kommer ju sen till 90% gå på Sthlm-stig, övriga 10% i Flobban, JPB & Gesunda. Inga av dom ”bergen” kommer att överhetta en dämpare utan PiggyBack...

// Larsa

Av:
    aribr
    Mmm....hur hadde du ställt in din DVO annars? En del volume spacers?

Man kan annars köra större air can på Mcleod, så det finns utrymme för lite "lek".

Av:
    larsaw
    Körde tre vol.spacers på positiva sidan, 220psi och 200 i piggy’n, ville jag köra ”XC” höjde jag till 230psi och sänkte till 185 i piggy’n.
    Då väger jag in på 83kg i ”strumplästen”...

Med tanke på att Marinos SP’s likt många andra med samma länkage har en relativt linjär kurva, så behövs en luftdämpare som ger en naturlig progressivitet. Att kitta en McLeod med KingCan vore att gå helt åt fel håll. Snarare tvärs om, har läst att folk med apelsincyklar (ungefär samma dämparkurva) fyllt sina McLeod’s med en tesked fett!
    (För att öka progressiviteten)

EDIT: rätt ska va rätt, en tesked fett skulle det stå inte matsked...

// Larsa
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-02 20:22 av larsaw.

Av:
    glitch
    Topaz är väl som vanligast i 200x50? Tycker man ser dem mest på Sc o intensehojar.

Av:
    marr
    larsaw skrev:
    Körde tre vol.spacers på positiva sidan, 220psi och 200 i piggy’n, ville jag köra ”XC” höjde jag till 230psi och sänkte till 185 i piggy’n.

Med tanke på att Marinos SP’s likt många andra med samma länkage har en relativt linjär kurva, så behövs en luftdämpare som ger en naturlig progressivitet. Att kitta en McLeod med KingCan vore att gå helt åt fel håll. Snarare tvärs om, har läst att folk med apelsincyklar (ungefär samma dämparkurva) fyllt sina McLeod’s med en tesked fett!

Jag är iallafall väldigt nöjd med topazen på min örange. Iallafall till viss del av cyklingen. Nerförsstök a bikepark så föredrar jag fjädern dock. Den är bättre på att hålla bakhjulet i marken. Men det kan bero på min brist av teknik och fart med.

Av:
    larsaw
    glitch skrev:
    Topaz är väl som vanligast i 200x50? Tycker man ser dem mest på Sc o intensehojar.

Jo, men dom säljs aldrig av som beg, och jag vet varför...
    Dumt att göra sig av med en vinnare!

// Larsa

Av:
    happymtb.fr
    Jag har en Fox X2 och en Fast Holy Grail båda i 200x51 liggande. Hojta till om dom inte är för linjära för din ram.

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    aribr
    larsaw skrev:

Intressant. Vorsprung rekommenderar Corset (kanske inte så konstigt att de rekommenderar egen produkt) till single pivot cyklar med relativt linjära kurvor...

https://vorsprungsuspension.com

Det man vill åt är väl att man kan köra mindre tryck och få mera "ramp up" i slutet då med hjälp av volume spacers...anyway, kör på Mcleod! Det är intressant att veta hur den funkar jämfört med "premium" dämpare som DVO.

Av:
    Rattnalle
    aribr skrev:
    larsaw skrev:

Intressant. Vorsprung rekommenderar Corset (kanske inte så konstigt att de rekommenderar egen produkt) till single pivot cyklar med relativt linjära kurvor...

Det man vill åt är väl att man kan köra mindre tryck och få mera "ramp up" i slutet då med hjälp av volume spacers...anyway, kör på Mcleod! Det är intressant att veta hur den funkar jämfört med "premium" dämpare som DVO.
    De vill väl sälja. Men att först göra fjädern mer linjär sen sätta i fler spacers känns lite som att springa över ån efter vatten.

Av:
    EST
    Jag sålde min monarch plus allt dämpare efter att ha kört med mclenod, gillar dem skarpt å den kommer att bo på min nästa cyklel med?

Av:
    larsaw
    Rattnalle skrev:
    aribr skrev:

De vill väl sälja. Men att först göra fjädern mer linjär sen sätta i fler spacers känns lite som att springa över ån efter vatten.

Min tolkning av Vorsprung’s Corset är (precis som med LuftKappen) att öka negativa luftkammaren för att göra luftdämparen villigare att röra sig i början på slaglängden, IOM detta så kan trycket generellt höjas och därmed öka stödet mitt i slaget = mer linjär om man inte proppar in vol.spacers. McLeod’s KingCan ger mest större positiv kammare = bara mer linjär kurva att använda om länkaget i sig är (för) progressivt.

Och jo det är lite så jag tänker, vore passande att jämföra ”snik”-McLeod mot premium DVO Topaz.

EST skrev:
    Jag sålde min monarch plus allt dämpare efter att ha kört med mclenod, gillar dem skarpt å den kommer att bo på min nästa cyklel med?

Läser man MTBR så är McLeod-ägarna lyriska över dess prestanda, och då är det inte bara folk som kommer från low-end FOX RP23’or och RS Monarch’er...
    Lite svajigt med läckande neg.luftkammare, men där ändrade ju Manitou förra året utformningen på ngn packning. Så förhoppningsvis håller den bättre nu.

// Larsa

Av:
    JojjeM
    Kul med bygge (även om anledningen är tråkig). Följs med intresse.

Jag gillar min McLeod skarpt (när den funkar). Dock ligger den på hyllan för att den tappar negativt tryck. Har lagt servicekit bredvid men det händer liksom inget ;)

/Johan, världens lataste cykelmek

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    happymtb.fr
    Rattnalle skrev:
    Kul att du kan skriva vad som helst när du har en så fin signatur! ?

Volymen på negativ kammaren påverkar mestadels första tredjedelen av slaget medan volymsspacer i det positiva påverkar mestadels slaget i sista tredjedelen.

Av:
    Rattnalle
    happymtb.fr skrev:
    Rattnalle skrev:

Volymen på negativ kammaren påverkar mestadels första tredjedelen av slaget medan volymsspacer i det positiva påverkar mestadels slaget i sista tredjedelen.
    Det är jättebra för då kommer ni som trålar nätet efter alla de här eftermarknadsprylarna och berättar hur det är utan att jag behöver göra egen research ;-)

Av:
    happymtb.fr
    Rattnalle skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Rattnalle skrev:

Det är jättebra för då kommer ni som trålar nätet efter alla de här eftermarknadsprylarna och berättar hur det är utan att jag behöver göra egen research ;-)
    Så du har inte gjort nån research...?
    Jag trålar och du trollar, alltså! ?

Av:
    Rattnalle
    happymtb.fr skrev:
    Rattnalle skrev:
    happymtb.fr skrev:
    Rattnalle skrev:

Så du har inte gjort nån research...?
    Jag trålar och du trollar, alltså! ?
    Ibland. Ibland har jag bara fel också :-)

Av:
    glitch
    Så Larsa köp nu Etiennes Fast coildämpare som kom ut på k&s precis.

Av:
    larsaw
    glitch skrev:

Hade varit mycket lockande om inte Marino's SP-länkaget vore så anti-progg...'
    Med en coil på den så blir det mjuk som silke tills sista hälfen av slaget, där skulle den falla rakt ner i botten iom att den t.o.m. är regressiv mot slutet...
    Har dock sett någon som kört en Marino med coil, gissar att dom har en stenhård HSC-shimsning i den...

// Larsa

Av:
    Jimel
    2an ser ju ut att bli riktigt trevlig den med. Synd att det behövdes bara.

Av:
    glitch
    larsaw skrev:
    glitch skrev:

Hade varit mycket lockande om inte Marino's SP-länkaget vore så anti-progg...'
    Med en coil på den så blir det mjuk som silke tills sista hälfen av slaget, där skulle den falla rakt ner i botten iom att den t.o.m. är regressiv mot slutet...
    Har dock sett någon som kört en Marino med coil, gissar att dom har en stenhård HSC-shimsning i den...

X2an då? Också ur Etiennes gömmor =p

Av:
    larsaw
    glitch skrev:

Ja det kanske vore ngt, dock inte ekonomi till mer än dämpare för 2500kr just nu, går strax på familjesemester så kan varken låna från semesterkassan eller jobba extra för att täcka upp för dyrare dämpare :/ skulle vara om jag gick ner till Deore-bromsar då...

// Larsa

Av:
    jofahjalm
    Nog för att jag gillar Marino, men villl du ha en bra cykel köper du ju en helt ny postordercykel för dom pengarna.

Av:
    NickPick
    jofahjalm skrev:
    Nog för att jag gillar Marino, men villl du ha en bra cykel köper du ju en helt ny postordercykel för dom pengarna.

Bra om man vill ha tid till cykling och inte delletning (konstigt ord?). Hoppas den här också inte blir stulen.

Av:
    happymtb.fr
    larsaw skrev:
    glitch skrev:

Ja det kanske vore ngt, dock inte ekonomi till mer än dämpare för 2500kr just nu, går strax på familjesemester så kan varken låna från semesterkassan eller jobba extra för att täcka upp för dyrare dämpare :/ skulle vara om jag gick ner till Deore-bromsar då...
    X2n är i princip redan såld, så oroa dig inte för den biten! ;-)

Av:
    larsaw
    Bump! Lite saker så som beg.Pike och hjulbyggar-grejer har trillat in.
    Dock inga fälgar ännu, dom kommer tillsammans med Brand-X stolpen senare i veckan. Så under tiden blir det gaffelservice inkl. shimstrim :)

Denna Pike-gaffel kommer från en snubbe i England som ersatt den mot en ny röd Lyrik, tydligen har den bara ”underbens-servats” sedan ny (2016), vilket tydligt syns på oljan...

389C99F5-BE2A-4271-99E5-3C356059FAF9.jpeg

Kommer inte gå igenom detaljerna för gaffelservicen då den beskrivs så bra i RS manual. Fokus blir själva trimmet av kompressionskretsen...

Ner med pistongen i ”custom” shaft-block, i med en 2mm insex’a för att hålla emot när bulten lossas...

D57EAA2B-D1FD-480C-880E-BA0BBB3E5C32.jpeg

Eftersom ”more is better” så byter jag den här gången dom två nedre 0.15mm brickorna mot 0.20 (i mina tidigare trim har jag bara bytt den nedersta...)

5CDA61C5-155B-4FCE-B8FF-E5E1CB33C597.jpeg

Sen ihop med allt igen och dra åt till 4Nm (3.7Nm enl manualen) med en i allra högsta grad okalibrerad momentnyckel :O

68E9512D-BFF8-46E9-B995-4C2307482D21.jpeg

Resten får vänta tills imorn när jag grävt fram ett vettigt monteringsfett för att slå ihop dämparen och efterföljande underbens-service.

// Larsa

Av:
    marr
    Tumme upp, men synd på att den lite met välvårdade gäddan försvann...

Av:
    larsaw
    marr skrev:
    Tumme upp, men synd på att den lite met välvårdade gäddan försvann...

Jo, den var ju perfa redan som det var, eller näst intill eftersom jag aldrig fick chans att trimma Charger’n...

// Larsa

Av:
    happymtb.fr
    Du vet att en 0,20 shims är 2,4 gånger styvare än en 0,15 av samma diameter.

Problemet med Piken är bl.a. att portarna på pistongen på kompressionssidan är alldeles för stora. Det gör att dämpningen sjunker drastiskt när hsc shimsen börjar öppna. Eftermarket pistongen har mindre kompressionsportar för att lösa det. Styvare förspänd shims gör att det blir svårare att öppna hsc kretsen vilket gör att det tar längre tid för oljetrycket att öka tillräckligt från en impakt för att öppna HSC kretsen vilket i sin tur gör att gaffeln rör sig inte tillräckligt snabbt vilket leder till okomfort och minskad chassistabilitet. Ungefär... men det kan vara att den befintliga stacken är såpass vek att en styvare variant upplevs ändå som en förbättring? Svårt att veta utan att mäta.

Utan att byta pistongen, man skulle kunna använda bredare clamp-shims, dom 0.3 som sitter högst upp på stacken, så att dom andra shimsen böjer sig längre ut och därmed släpper förbi något mindre olja när dom väl öppnar. Bredare clamp-shims styvar upp stacken så att du kan behöva justera antalet eller tjocklek på shimsen. Och jag skulle också ta bort ring-shimsen som ger förspänning i stacken.

Av:
    larsaw
    Ah’ tack! Precis sån input jag behöver :) Jo har haft en tanke om att skaffa fetare clamp-chims men fanns inte där jag beställde sims’n ifrån (ngn RC-sida...).
    Ett alternativ jag funderat på kanske skulle vara att byta plats på 0.20 och 0.15-shims’n?
    Alltså:
    Borde väl göra lite liknande som bredare clamp-shim?
    Ring-shims menar du bara 0.3-brickan eller även 0.15-brickan?

Din kunskap är guld värd :)

// Larsa

Av:
    EST
    Kan man inte löda igen å borra?

Av:
    larsaw
    EST skrev:

Jo kanske det, om man har tillgång att löda/fylla i aluminium...

// Larsa

Av:
    larsaw
    Sådär, nu har jag haft natten på mig att sortera allt nytt man kan lära via internetet ?
    Under givna förutsättningar så får det bestämt bli att vända på mitt modd...
    Är ju nämligen precis vad RS själva förespråkar för att få till en fastare ”tune” (sida 35-38): https://www.sram.com

31A639F4-54F3-46E6-848E-86D71C42CAAF.jpeg

Frågan är bara om jag ska köra på precis enl RS rek (för Boxxer), eller gå wild n’ crazy o köra på dubbla 0.2’or?
    Kommer ju köra med 2019 Debonair-shaft, dvs köra generellt högre tryck i luftsidan o därmed ha mer support ”redan där”. Å andra sidan skadar det ju inte att testa med två 0.2’or, skillnaden känns ganska enkelt när Charger’n monterats ihop...

EDIT: För eftervärlden, det finns en hel massa att läsa om trimning av shimstack’s ”out there”, men om ni vill/orkar bara förkovra er lite lagom så är denna MTBR-tråd ett hett tips: http://forums.mtbr.com samt RS ”how it works” guide som jag hittade här: https://rambobikes.com

EDIT 2: Notis nr.2 till eftervärlden, för den som vill testa Etienne’s förslag här ovan med bredare ”Clamp-shims”, så behövs alltså brickor som är något bredare (utvändigt) än original:

78EFC8EF-5F0C-40AF-8638-62BA518A1840.jpeg

D9A3CB4A-F7E8-448C-B532-B9837D7C468F.jpeg

ED5738F9-14C6-4991-8E4A-CA8CC761B85F.jpeg

// Larsa
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2018-08-09 16:53 av larsaw.

Av:
    happymtb.fr
    Byta plats på shimsen kommer inte göra nån skillnad förutom om du flyttar kombon 16mm + 18mm hoop (det jag kallar för ring-shimsen) flyttar du den uppåt så får du mindre förspänning i stacken och därmed öppnar sig HSC kretsen lättare.

Det är bara du som kan veta hur du vill ha det. Testa olika varianter och hitta den som passar dig bäst. Va självkritisk när du testar, man vill så gärna att det ska vara bättre att man tror ofta att nåt som känns annorlunda är bättre.

Av:
    happymtb.fr
    larsaw skrev:
    EST skrev:

Det är kanske enklare att svarva en ny?

Av:
    mikipedia_
    happymtb.fr skrev:
    larsaw skrev:
    EST skrev:

Det är kanske enklare att svarva en ny?

Precis min tanke oxå.

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    theBrand
    happymtb.fr skrev:
    Byta plats på shimsen kommer inte göra nån skillnad förutom om du flyttar kombon 16mm + 18mm hoop (det jag kallar för ring-shimsen) flyttar du den uppåt så får du mindre förspänning i stacken och därmed öppnar sig HSC kretsen lättare.

Det är bara du som kan veta hur du vill ha det. Testa olika varianter och hitta den som passar dig bäst. Va självkritisk när du testar, man vill så gärna att det ska vara bättre att man tror ofta att nåt som känns annorlunda är bättre.

+1

Notera också att stacken för "Firm" har ett tunnare shim innanför ringbrickan som ger förspänning, d.v.s den har mer förspänning.

I korthet:
    Tjockare shim med samma diameter ger att stacken ger högre mottryck mot oljan över hela skalan från stängd till fullt öppen. (Stacken får en "högre fjäderkonstant")

Högre förspänning ger att stacken kommer öppna senare (vid högre mottryck) men med i övrigt oförändrat beteende.

Av:
    larsaw
    happymtb.fr skrev:

Ja det kanske kan vara något att testa framöver, skulle behöva två Charger's så man kan skifta fram o tillbaka för att det ska vara meningsfullt att optimera.
    Nu har jag iaf slagit ihop dämparen och den känns iaf mera "potent" när jag skjuter in pistongen snabbt, hur det upplevs IRL får vi se om några veckor :) Resultatet med starkare shimstack är iaf markant på det vis att det verkligen händer grejer när kompressionsvredet vrids, kanske inte helt linjärt men från orginal när det inte hände något förrän mot dom sista två-tre klicken (av 12-13 klick), så börjar man nu känna ett högre motstånd redan efter 5-6 klick (vilket verkar logiskt).

// Larsa

Av:
    aribr
    Hmm intressant, shim stack tuning är ju en hel ny värld!

Av:
    happymtb.fr
    Behöva 2 Chargern?
    Det optimala är nog 2 identiska cyklar! ?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ