• Wahoo KICKR 2018/Core

Av:
    NLC
    Äntligen går vi mot mörkare tider och vad passar då bättre än en trainertråd? Såg att Wahoo släppt två nya modeller, KICKR 2018 och Core och jag funderar lite varför man skulle vilja köpa den dyrare 2018-modellen för ≈12000 SEK när man i princip får samma features med något enklare hårdvara med Core för drygt 3 kSEK mindre. Är det dumsnålt eller smart att välja den billigare?

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

• Re: Wahoo KICKR 2018/Core

Av:
    nypan
    Det är lite annan konstruktion av stödbenen på Core modellen och den verkar sakna handtaget som är ganska bra på Kickr om man behöver flytta runt trainern. Om Core för övrigt är likvärdig förutom lättare "flywheel" är det nog ett bra köp. Själv har jag däremot aldrig ångrat dom dyrare valen när jag valt mellan två olika prisklasser.
    Kör själv kickr 2016 och förutom att den låter lite mer än 2017 och 2018 är jag tvärnöjd med den.

/Nypan
    ------------------------------------------
    Randonneur Stockholm - för långcyklare i Stockholm med omnejd

Av:
    konscious
    https://youtu.be

Av:
    konscious
    Slog till på en Wahoo Kickr 2018
    framför Tacx Neo av det enkla skälet att Tacx inte klarar bakväxlar med lång arm och att den dessutom inte kan kalibreras.

Av:
    Vernersson
    konscious skrev:
    Slog till på en Wahoo Kickr 2018
    framför Tacx Neo av det enkla skälet att Tacx inte klarar bakväxlar med lång arm och att den dessutom inte kan kalibreras.

Gratulerar!!
    Tror inte att du kommer ångra dig =)

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Av:
    konscious
    Jag är hittills mycket nöjd med min Kickr Gen 4 och kan verkligen rekommendera den.

Det som jag är mest nöjd med är hur exakt den levererar effekten med Erg mode och att den i praktiken är helt tyst.
    Dessutom tar den knappt någon plats och man kan träna på sina cyklar.

Mer Fördelar är att det blir mer precision och struktur i träningen med ren effektstyrning oavsett kadens och kan relatera till RPE/puls.
    Stabilare effektmätning när man testar sig.
    Kommunicerar med andra standardiserade program och vedertagna tester på ett exakt och reproducerat sätt.

Jag har testat den mot andra effektmätare och den stämmer minst lika bra om inte bättre mot min tidigare Monark LT2.
    Som Jag tröttnade på med krånglande tillbehörsmjukvara med obefintlig support.

Det är den stora frågan om hur exakt är effektmätningen ?
    Studie där man prövade SRM mot Gen 2 mot visserligen.
    The Wahoo KICKR trainer measures power to a similar level of accuracy to the more reputable SRM power meter during an incremental exercise test.
    https://www.researchgate.net
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-06 08:18 av konscious.

Av:
    bllx
    konscious skrev:
    Det som jag är mest nöjd med är hur exakt den levererar effekten med Erg mode och att den i praktiken är helt tyst.

Har du mätt detta med en separat effektmätare? För kickr jämnar väl ut effekten (https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/204281764-What-Are-the-Different-Modes-On-My-Smart-Trainer-)?

Av:
    Arrogant Bastard
    Ville uppgradera trainern (från gen 1 Kickr) och köpte en Kickr 2017 på rea men den var trasig direkt ur kartong. Hann dock testa två pass under en massa oljud. Trainern åkte tillbaka och nu har jag en Tacx Neo.

Jag upplever Neon som mer responsiv och mer exakt- den stämmer bättre med effektpedalerna än Kickr:arna gjorde. Angående long cage så funkar Ultegra medium cage fint (har inte provat största klingan bak, men den funkade inte med Kickr gen 1 heller). Neon är helt tyst (något Kickr 2017 inte var).

Har mailat Wahoo support och inte fått svar än. Tacx svarade på alla min frågor inom 30min.
    Nöjd med Neon så långt alltså!

Av:
    konscious
    bllx skrev:
    konscious skrev:

Har du mätt detta med en separat effektmätare? För kickr jämnar väl ut effekten (https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/204281764-What-Are-the-Different-Modes-On-My-Smart-Trainer-)?

Precis så på cyklarna och det nästintill synkront runt sweetspot i jämfört med effektpedalerna, man vill ju att dom ska likvärdiga i att mäta effekten.

Skärmavbild 2018-09-07 kl. 08.57.23.png

Det gamla systemet med trådtöjningsgivare borta sedan länge i trainern.

Trainern skapar effekt genom att mäta elektromagnetiska bromsens effekt på svänghjulet som i praktiken är den effekt som krävs för att driva runt svänghjulet + friktionen.
    Sannolikheten är stor att en modern trainer idag levererar mer exakta siffror än den bästa effektmätaren med trådtöjningsgivare,
    Spinndown-proceduren är att mäta friktionsmotståndet när bromsen inte är på.

Utjämningen märks i att accelerera massan vilket trainern kalkylerar ut på ett mycket trevligt sätt så övergångarna i motståndet är mycket mjukare än tex på monarken där detta aldrig kalkylerades.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-07 09:33 av konscious.

Av:
    Hogren
    Håller själv på och kollar på ny trainer hade en tacx flux innan funkade jätte bra tills jag satte på ceramic spred o er size trissor och dom tog i benen på trainern så kunde bara använda lilla klingan och 3 växlar bak
    Men nu är den såld och jag står med sjukbesluts ångest
    Wahoo kickr 17 för 10tkr
    Wahoo kickr 18 12tkr
    Tacx neo för 11tkr
    Wahoo core 9tkr
    Spontat känns det som. Neo har varit samma sedan 2 år tillbaka medans wahoo kickr fortsätter utveckla och uppdatera
    Eller har jag fel?
    Behöver hjälp med att bestämma vem som ska få mina pengar 😂
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-09-14 21:41 av Hogren.

Av:
    Martin Eves
    Jag har haft Kickr 2018 i 6 veckor funkat riktigt bra förutom att remmens drivaxeln till svänghjulet lossnade delvis och gav ett missljud.
    Var bara att dra åt bulten, annars överraskad att den går så tyst.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 23:38 av Martin Eves.

Skärmavbild 2018-09-15 kl. 11.25.28.png

Av:
    Hogren
    Martin Eves skrev:
    Jag har haft Kickr 2018 i 6 veckor funkat riktigt bra förutom att remmens drivaxeln till svänghjulet lossnade delvis och gav ett missljud.
    Var bara att dra åt bulten, annars överraskad att den går så tyst.

Gött har beställt en nu ser verkligen framemot när den kommer

Av:
    NLC
    DCR In depth review (av Kickr Core)
    https://www.dcrainmaker.com

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-16 21:30 av NLC.

Av:
    Sunny
    Om man vill köra 12-delat, är det bara att byta body då eller funkar det bara med upp till 11?

Av:
    emilh
    Sunny skrev:
    Om man vill köra 12-delat, är det bara att byta body då eller funkar det bara med upp till 11?

Om det är Campagnolo du tänker på så är det samma body för 12-delat.

Av:
    Sunny
    emilh skrev:
    Sunny skrev:

Om det är Campagnolo du tänker på så är det samma body för 12-delat.
    Menade Sram XD, tänkte köra med MTB'n

Av:
    trailmig
    konscious skrev:
    ... att den dessutom inte kan kalibreras.

Det där är jättekonstigt. Varför skulle du behöva kalibrera om något som kalibrerats i fabrik och som dessutom inte har några rörliga delar eller drivremmar? Jag har en Neo och är supernöjd med min och otroligt glad att jag inte behöver kalibrera om den. Som man behövde med Tacx Flux som jag bytte från. Drivremmar är old school.

Av:
    Arrogant Bastard
    trailmig skrev:
    konscious skrev:

Det där är jättekonstigt. Varför skulle du behöva kalibrera om något som kalibrerats i fabrik och som dessutom inte har några rörliga delar eller drivremmar? Jag har en Neo och är supernöjd med min och otroligt glad att jag inte behöver kalibrera om den. Som man behövde med Tacx Flux som jag bytte från. Drivremmar är old school.

Medhåll. Tacx Neo är verkligen långt före resten i hur den är byggd. Permanentmagnet, axel/lager och en motorbroms. That’s it. Inget behöver kalibreras och få rörliga delar som kan gå sönder.

Av:
    konscious
    trailmig skrev:
    konscious skrev:

Självklart att man ska kunna kalibrera ett verktyg som mäter effekt.
    Tycker det är märkligt att man inte kan göra det, alla effektmätare jag känner till så finns den funktionen.
    Har den inga rörliga delar??
    Visar dom rätt effekt från fabrik menar du, hur vet du det?
    https://www.bikeradar.com
    "but I was frustrated to see that while the power readings were very consistent, they were also about 4–8w watts below the calibrated power meters I used for testing. I did 10 one- to two-hour rides on the Neo"

Vad bra att du är otroligt glad över att den mäter fel.

Av:
    Spacekitty
    konscious skrev:
    Självklart att man ska kunna kalibrera ett verktyg som mäter effekt..

Är det så självklart. P2M Effektmätare kan inte heller kalibreras, man kan sätta offset från GPSen, men det ju mer en kontroll för att se att den fortfarande är kry. Och hur ofta hör man någon som har problem med dom pga inte går att kalibrera?

cykla!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 11:27 av Spacekitty.

Av:
    Jensen
    Spacekitty skrev:
    konscious skrev:

Är det så självklart. P2M Effektmätare kan inte heller kalibreras, man kan sätta offset från GPSen, men det ju mer en kontroll för att se att den fortfarande är kry. Och hur ofta hör man någon som har problem med dom pga inte går att kalibrera?

P2m, kalibrerar inte de automatiskt? Har för mig att de gjorde det förut

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Spacekitty
    Jensen skrev:
    Spacekitty skrev:
    konscious skrev:

Den "nollar" sig automatiskt var gång man slutar trampa 2-3 sekunder. Men du kan inte hänga på vikter och kalibrera och ha dig.

cykla!

Av:
    Jensen
    Spacekitty skrev:
    Jensen skrev:
    Spacekitty skrev:
    konscious skrev:

Den "nollar" sig automatiskt var gång man slutar trampa 2-3 sekunder. Men du kan inte hänga på vikter och kalibrera och ha dig.

Så var det ja

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    trailmig
    konscious skrev:
    trailmig skrev:
    konscious skrev:

Tycker det är märkligt att man inte kan göra det, alla effektmätare jag känner till så finns den funktionen.
    "but I was frustrated to see that while the power readings were very consistent, they were also about 4–8w watts below the calibrated power meters I used for testing. I did 10 one- to two-hour rides on the Neo"

Jag litar mycket mer på Tacx-ingenjörer och deras kalibrering än något annat. Du kanske inte gör det men det får vara upp till dig då. 4-8W skillnad är dessutom fruktansvärt marginellt skulle jag vilja påstå. Om vi inte talar om FTP på 20W.

Av:
    NLC
    Jensen skrev:
    Spacekitty skrev:
    Jensen skrev:
    Spacekitty skrev:
    konscious skrev:

Så var det ja

Ska man diskutera kalibrering av så bör man hålla isär offset och slope. Den förra kan de flesta effektmätare kompensera antingen genom att användaren manuellt initierar en "kalibrering" eller automatiskt vid givna tillfällen och är avsedd för att mätaren ska veta vilken signalnivå från givarna som motsvarar obelastat system liksom badrumsvågen ska visa 0 när man inte står på den . För den senare behöver man använda kända (och kalibrerade) vikter för att jämföra så att ett viss tryck på pedalen ger förväntad uppmätt kraft av sensorerna och detta bör helst göras med flera olika vikter för att även kontrollera linjäriteten för sensorerna.

Förmodligen bättre beskrivet på https://www.dcrainmaker.com

Av:
    Arrogant Bastard
    konscious skrev:
    trailmig skrev:
    konscious skrev:

Jag ”tror” inte att Neon mäter effekten alls. Man bromsar med en känd effekt via motorbromsen. Vet man förlusten i lager och elektronik så har man full koll på effekten som krävs för att driva runt ”svänghjulet”.
    Tror faktiskt inte att Kickr heller har någon effektmätare (gen1 hade det)- där räknar man fram hur mycket bromsen bromsar, men då deras system är sämre än Tacxs så måste man kalibrera varje gång temperatur m.m ändras.
    Effektmätare måste kalibreras då det är trådröjningsgivare som används och de driver som f*n med temperaturen.

Lite reservation för killgissningar här..
    Ha det!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in