• Canyon Lux

Av:
    LelleK
    Hej
    Någon som fått sin Canyon Lux 2019 levererad?
    Nyfiken på första intrycken.
  • Re: Canyon Lux

Av:
    baggy
    Var inte de första leveranserna i September?

Av:
    Dave1979
    Var man snabb på köpknappen så kunde man få i slutet av juli, vet dock inte om det gällde alla modeller.

Av:
    kais01
    ramarna verkar gå av då då, har det blivit bättre?

Av:
    Dave1979
    kais01 skrev:
    ramarna verkar gå av då då, har det blivit bättre?

Även på nya modellen?

Av:
    BuTTuS
    Jag sitter också och dreglar över en sån, men vet inte vilken modell jag anser mig ha råd med. Det blir i så fall min första fulldämpade...

Av:
    BuTTuS
    Sugen, sugen, sugen... Men så var det det här med storlek. Är 188, ben 93, överkropp 61 och armar 66. Canyons kalkylator säger Large. Men jämfört med min Dude i Large så har Luxen 2cm längre stam, samma reach men 4 lägre stack, det vet jag inte om min nacke pallar. Är det då bättre att gå på en XL som har + 2 i reach och bara -2 i stack och sedan skaffa kortare stam? Hur hade ni gjort?

Av:
    Sixten Fors
    XL

Av:
    BuTTuS
    Kan ut utvecla det tack? Tänker jag rätt att det är lättare att korrigera reach än stack?

Av:
    Sixten Fors
    BuTTuS skrev:
    Kan ut utvecla det tack? Tänker jag rätt att det är lättare att korrigera reach än stack?
    För att L har för kort hjulbas och reach om man är 188 cm lång, vilket är rätt svårt att korrigera bort. Avstånd till och höjd av styre går att ändra genom att byta stam. Med 93 cm ben är det 545 mm långa sadelröret inget problem. Du är snabbare på XL för att cykeln tål mer fart, du slipper okynnesbromsa för att hålla cykeln på rätt köl och den klättrar bättre då du kan ha sadeln 1 cm längre fram. Men du kanske inte har bråttom?
    https://happyride.se

Av:
    BuTTuS
    Sixten Fors skrev:
    BuTTuS skrev:
    För att L har för kort hjulbas och reach om man är 188 cm lång, vilket är rätt svårt att korrigera bort. Avstånd till och höjd av styre går att ändra genom att byta stam. Med 93 cm ben är det 545 mm långa sadelröret inget problem. Du är snabbare på XL för att cykeln tål mer fart, du slipper okynnesbromsa för att hålla cykeln på rätt köl och den klättrar bättre då du kan ha sadeln 1 cm längre fram. Men du kanske inte har bråttom?
    https://happyride.se
    Tack åter igen!

Av:
    niklaws
    Enligt ryckte så finns det bara en LUX i Sverige just nu. Den har Johan Olsson, kolla in hans instagram.

Av:
    arraksboll
    Väldigt sugen på att införskaffa en, synd bara att den är så himla slut, speciellt om man vill ha SLX-modellen i storlek S med XTR. Har nog aldrig ångrat att jag inte tryckte på köp-knappen så här mycket.

Av:
    BuTTuS
    Klick... 😊

Av:
    mklmtb
    Sällan jag blir glad när pengar dras från kontot, men idag blev jag det! Innebär att Lux:en är på gång :-)

Ska bli gött att uppgradera från min Grand Canyon AL, den måste leverera/hålla ihop tills lördag bara (CV), sedan så.

Av:
    BuTTuS
    Var det enligt planen eller kommer den tidigare/senare?

Av:
    mklmtb
    Planerad leverans verkar hålla, på ordersidan står det slutet av augusti och det har inte ändrats sedan beställning.

Av:
    ancientacid
    Har en Lux CF SLX 9.0 Race Team på ingång. Var beräknad leverans i slutet på dec när jag beställde, men nu kommer den skickas 31aug som det ser ut.

Just den modellen verkar slutsåld i alla storlekar så hade inte förväntat mig så snabb leverans. Återkommer om det håller.

Av:
    Dave1979
    Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Poppis cykel, många modeller har nu förväntad leverans mars eller april 2019.

Av:
    Sixten Fors
    Finns även som e-bike -- Electrolux

Av:
    BuTTuS
    (måste man verkligen skriva något för att bevaka en tråd?)

Av:
    jij
    BuTTuS skrev:
    (måste man verkligen skriva något för att bevaka en tråd?)

Nej man kan klicka på BEVAKA istället för SVARA.

Av:
    konscious
    Galet hopp mellan L och XL, hade nog också hoppat på en XL om jag vore närmare 190.
    Edit:Såg att XL hade 20mm Spacer under stammen.

Skärmavbild 2018-08-10 kl. 16.07.33.png

Skärmavbild 2018-08-10 kl. 16.09.49.png
    Skärmavbild 2018-08-10 kl. 16.16.41.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 16:23 av konscious.

Av:
    mklmtb
    Woohoo, körde en runda med en Lux precis runt Lindvallen, en sväng mot Gubbmyren och runt några stigar 😁

Kändes härlig och snabb den korta stund jag lånade den och kommer förhoppningsvis kännas helt hundra efter att ha ställt in den för att passa mig (inkl. kortare styrstam). Grip shift kräver dock några timmar för att kännas rätt.

Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.

Är inte lite sugen på att köra Cykelvasan med en Lux imorgon istället för min tunga Grand Canyon!
    319F7608-3410-496A-8650-E3CBAC7EB87F.jpeg

Av:
    cykloton
    mklmtb skrev:
    Woohoo, körde en runda med en Lux precis runt Lindvallen, en sväng mot Gubbmyren och runt några stigar 😁

Kändes härlig och snabb den korta stund jag lånade den och kommer förhoppningsvis kännas helt hundra efter att ha ställt in den för att passa mig (inkl. kortare styrstam). Grip shift kräver dock några timmar för att kännas rätt.

Är inte lite sugen på att köra Cykelvasan med en Lux imorgon istället för min tunga Grand Canyon!

Snygg!!

Av:
    Dr_Rydell
    Någon som vet vad Lux har för BB height?

Av:
    Sixten Fors
    Dr_Rydell skrev:
    En kvalificerad gissning är hjulradie minus BB-drop, som enligt geotabellen ovan är 38 resp 34 mm, beroende på gaffelns slaglängd.

Av:
    Örjan Lax
    Haha!

(läkare - suck...)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 20:45 av Örjan Lax.

Av:
    Sixten Fors
    mklmtb skrev:
    S 155-165 cm
    M 165-175 cm
    L 175-185 cm
    XL 185-195 cm
    >195 cm, välj en annan cykel.

Av:
    mklmtb
    Hmm, från deras mätsystem slog det över från 182->183cm från rekommendation på medium till large.

På sidan för Lux på geometritabellen längst ner står det även 183-192 på längd för Large.

Av:
    Sixten Fors
    mklmtb skrev:
    Hmm, från deras mätsystem slog det över från 182->183cm från rekommendation på medium till large.
    På sidan för Lux på geometritabellen längst ner står det även 183-192 på längd för Large.
    Bara för att Canyons storlekstabell är fel innebär det inte att den blir mera rätt.

Av:
    Sixten Fors
    165 cm cyklist på Small. https://happyride.se

Som enligt storlekstabellen är för 165-175 cm cyklist. Cykeln ser inte direkt stor ut trots att Canyon anser att cyklisten är precis på gränsen till för kort. Av bilden att döma ser det ut som att droppern går att sänka ytterligare 5 cm till ner i sadelröret.
    CanyonLux19_03.jpg

Av:
    Jensen
    Ändå sjukt att värsta redan är slutsåld. Att den är väldigt bra prissatt ja, men då
    Borde de ju tillverkat fler.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Dr_Rydell
    Sixten Fors skrev:
    Dr_Rydell skrev:
    En kvalificerad gissning är hjulradie minus BB-drop, som enligt geotabellen ovan är 38 resp 34 mm, beroende på gaffelns slaglängd.
    Har du den infon i tabellen för att räkna ut menar du?

Örjan Lax skrev:
    Haha!j

(läkare - suck...)
    Örjan. Kan inte du berätta vad den är då och hur du räknade ut den enl tabellen ovan? Du verkar ju kunna detta som rinnande vatten med tanke på vilken anda du levererar sitt inlägg.

Med tanke på att Scotten är låg så torde det vara drygt 1,2 cm högre på lux och i paritet med ex Epic (uträknat via jämförelse av tabellerna).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 23:24 av Dr_Rydell.

Av:
    Hobbes
    Man får anta en hjulradie för att få fram BB height på Luxen. För att jämföra med Scott så räknar de men 370 mm, höjden påverkas av vilket däck man använder. Dock är 370 mm ett stort 29"-däck.

Med antagen hjulradie är BB heigth på Luxen 332 mm mot 319,5 mm på Sparken

Av:
    Sixten Fors
    Fälgradie 622/2=311 mm.
    Däckhöjd 50-60 mm beroende på vilket däck Du använder, alltså hjulradie 361 till 371 mm.
    Dra ifrån bb-drop (38 eller 34 mm) och du har bb-höjd (vevlagercentrum) vid 0% sag. Vid 100% sag ca 100 mm lägre.

Av:
    Dr_Rydell
    Bägge toppvarianterna kommer ju med nytt för 2019, både XTR9100 och XX1 DUB. Bägge har ju fin spec, men XRC-hjulen känns mer high end, ja som måttstocken för de andra att jämföra sig med. Reynoldshjulen verkar dock väldigt fina de med. Fox vs Rockshox har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om.

Lite funderingar:
    1. Direct mount är en standard som gör att ex. SRAM ovala klingor passar på XTR? Men hur blir det med deras 3 resp 6 mm offset? Finns inte en stor uppsjö att välja om när det gäller ovala klingor på 38.
    2. Någon med koll på wattmätare nu när det blir ny standard. Tänker att DUB blir svårt för stages då det väl så att säga "bytt" sida på allt. Bättre med XTR9100 eftersom det snart kommer en stages? Quarq med 104 bcd finns förstås men försvårar valmöjligheterna vad gäller klinga.
    3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen. Jag tänker på svart gaffel istället för den orangea om man skulle vilja ha team replika-färgen? Synd att inte Canyon gör som Orbea och låter en modifiera som man vill. Med tanke på att det är leverans i vår 2019 torde de ha tid för individuell modifikation.

Av:
    marr
    Skulle sram och shimano ha samma directmount? Låter helt osannolikt.

Av:
    Supersonic
    På fråga tre är svaret ett bestämt nej. Det du kan få möjlighet att anpassa är styrstamslängd, i övrigt anpassar Canyon ingenting alls. Det handlar inte om tidsaspekten utan att de inte vill öppna möjligheten då det krånglar till produktionen.

-----------------------------------------------------
    Trampa - trampa - överlev

Av:
    KJS
    Dr_Rydell skrev:
    Bägge toppvarianterna kommer ju med nytt för 2019, både XTR9100 och XX1 DUB. Bägge har ju fin spec, men XRC-hjulen känns mer high end, ja som måttstocken för de andra att jämföra sig med. Reynoldshjulen verkar dock väldigt fina de med. Fox vs Rockshox har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om.

Lite funderingar:
    1. Direct mount är en standard som gör att ex. SRAM ovala klingor passar på XTR? Men hur blir det med deras 3 resp 6 mm offset? Finns inte en stor uppsjö att välja om när det gäller ovala klingor på 38.
    2. Någon med koll på wattmätare nu när det blir ny standard. Tänker att DUB blir svårt för stages då det väl så att säga "bytt" sida på allt. Bättre med XTR9100 eftersom det snart kommer en stages? Quarq med 104 bcd finns förstås men försvårar valmöjligheterna vad gäller klinga.
    3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen. Jag tänker på svart gaffel istället för den orangea om man skulle vilja ha team replika-färgen? Synd att inte Canyon gör som Orbea och låter en modifiera som man vill. Med tanke på att det är leverans i vår 2019 torde de ha tid för individuell modifikation.

Köp en Quarq eller Rotor Inpower. Ser inte Stages plats i effektmätarvärlden något mer. Det finns ju ett stort utbud av klingor till 104. Allt från 32T-40T ovalt har jag då i alla fall sett. Men för mer urval skulle jag gått på Rotor. De klarar av att mäta ovala klingor på ett bättre sätt ihop med att du får ett utbud från 28T->38T med olika OCP-inställningar vilket jag tycker är snudd på att krav för att köra ovalt.

Av:
    Dr_Rydell
    Var hittar du 38 ovalt till 104 BCD som stämmer med offset? Sram hänvisar till absolute black som gör max 36. Rotor hittar jag ej större än 36. Garbaruk verkar ändra kedjelinjen.

Köpa ett rotor eller Quarq när ett xx1 eller xtr ”fås på köpet” är svårmotiverat. Framför allt med tanke på hur jävla svårt det verkar vara att hitta ett klinga.

Av:
    KJS
    Dr_Rydell skrev:
    Var hittar du 38 ovalt till 104 BCD som stämmer med offset? Sram hänvisar till absolute black som gör max 36. Rotor hittar jag ej större än 36. Garbaruk verkar ändra kedjelinjen.

Köpa ett rotor eller Quarq när ett xx1 eller xtr ”fås på köpet” är svårmotiverat. Framför allt med tanke på hur jävla svårt det verkar vara att hitta ett klinga.

Kör Quarq GXP och BB30 på olika cyklar med 38T från KA engineering. Skulle nog även kunnat köra 40-42T om behov fanns.

När det kommer till Stages skulle jag nog hellre välja att vara utan effektmätning.

Kommer det XX1 kan ju även P2M vara ett alternativ att montera på befintligt vevparti.

Av:
    konscious
    Dr_Rydell skrev:

Lite funderingar:

2. Men 28,99mm axeln kommer inte skapa en ny standard, det är ju samma ram och BB i både XTR och XX1 modellen.
    Rent praktiskt så borde det med samma BB som tidigare vara möjligt att pressa in samma utmärkt fungerande GXP 41mm lagerskålar och använda "omoderna" 24mm axeln om man nu har en sån effektvev.
    Med N/W klinga går det utmärkt att kombinera med en vev som har icke boost också.
    Så det går utmärkt att använda Quarq med XTR M9100 komponenter.

Det är intressant att nu Canyon sätter XTR modellen som mest premium.
    Dessutom finns XTR11/12 kassetten i 3 konfigurationer som passar deras nya body som bara passar på DT och deras egna nav, kassetterna klart billigare vilket är viktigt att ta med i sammanhanget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-12 10:13 av konscious.

Av:
    Dr_Rydell
    konscious skrev:

2. Men 28,99mm axeln kommer inte skapa en ny standard, det är ju samma ram och BB i både XTR och XX1 modellen.
    Rent praktiskt så borde det med samma BB som tidigare vara möjligt att pressa in samma utmärkt fungerande GXP 41mm lagerskålar och använda "omoderna" 24mm axeln om man nu har en sån effektvev.
    Med N/W klinga går det utmärkt att kombinera med en vev som har icke boost också.
    Så det går utmärkt att använda Quarq med XTR M9100 komponenter.

Det är intressant att nu Canyon sätter XTR modellen som mest premium.
    Dessutom finns XTR11/12 kassetten i 3 konfigurationer som passar deras nya body som bara passar på DT och deras egna nav, kassetterna klart billigare vilket är viktigt att ta med i sammanhanget.
    Jag var otydlig. Jag menade ny standard på vänster sida, dvs det kommer inte gå att använda en stages vevarm på vänster sida som tidigare. Ska bli intressant att se hur de löser detta.
    För övrigt, SRAM har ju själva sagt att det inte handlar om någon ny standard så med rätt vevlager så är det "bakåtkompatibelt".

Av:
    Pajas
    Sixten Fors skrev:
    mklmtb skrev:
    S 155-165 cm
    M 165-175 cm
    L 175-185 cm
    XL 185-195 cm
    >195 cm, välj en annan cykel.

Så med mina 168,5 så är det M som gäller istället för S som canyon tycker? Står och velar mellan spark och lux och kanske scalpel...
    Jag antar att det tillverkas fler av dom billigare versionerna så man inte behöver bestämma sig pronto

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in