• Utrustning vid långlopp

Av:
    littlebitrusty
    Hej!

Ska snart ge mig ut på långlopp har lite funderingar då jag precis har skaffat mig tubeless. Vad skulle ni säga att men behöver ha med sig? Punkteringsvätska, kolsyrepatron etc?

Tack!
  • Re: Utrustning vid långlopp

Av:
    Fulkinesen
    1. Extraslang
    2. Däckavtagare
    3. Munstycke för CO2 + två patroner
    4. Minipump (ifall allt annat fallerar)

Flaska med vätska finns ingen mening med. Om den vätskan som redan är i däcket inte tar hålet så kommer ingen extravätska göra det. Då slänger du istället in din extraslang. Det jag tar med om jag kör lopp i Alperna med lite värre terräng är ett punkalagningskit av den här typen:
    https://www.bikester.se
    Inte för lopp i Långloppscupen dock. Det är overkill
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-06 14:47 av Fulkinesen.

Av:
    Henrik_E
    Ta även med vana att använda kolsyrepatron. Sett folk som vaskat sina p.g.a. tafflighet.

Av:
    littlebitrusty
    Varför använden man kolsyrapatron istället för pump?

Av:
    littlebitrusty
    Någon speciell som rekommenderas?

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:
    Varför använden man kolsyrapatron istället för pump?

Du pumpar upp på två sekunder med en patron.

// Muffin

Av:
    littlebitrusty
    okej, tack!

Av:
    Raggamuffin
    littlebitrusty skrev:
    Någon speciell som rekommenderas?

En som inte behöver gängas på tycker jag men det är nog mer tyckte och smak. Patroner finns i 16 och 25, 25:or tycker jag är bäst för mtb. Sist handlade jag på xxl.

// Muffin

Av:
    Fulkinesen
    Raggamuffin skrev:
    En som inte behöver gängas på tycker jag men det är nog mer tyckte och smak. Patroner finns i 16 och 25, 25:or tycker jag är bäst för mtb. Sist handlade jag på xxl.

16g gängad för mig... av någon orsak... Jag började så och har fortsatt :)

Av:
    kais01
    jag är lite skalman av mig, och kan lägger till lyx i form av miniverktyg, kedjelås, kedjebrytare, en andraslang och kanske till och med ett däck. är det dammigt som det kan vara på grusvägsrallyn som cv, kan en miniflaska kedjeolja komma till användning. sjukt jobbigt med gnisslande kedja.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Glöm inte käket.

Av:
    Raggamuffin
    Fulkinesen skrev:
    Raggamuffin skrev:

16g gängad för mig... av någon orsak... Jag började så och har fortsatt :)

Får förtydliga att jag menar inte sån man gängar på ventilen. Men väl att patronerna är gängade i verktyget.
    Nu flugviktar ju du och åker förmodligen lägre tryck men med 16 fixar jag knappt ett 29".

// Muffin

Av:
    Raggamuffin
    kais01 skrev:
    jag är lite skalman av mig, och kan lägger till lyx i form av miniverktyg, kedjelås, kedjebrytare, en andraslang och kanske till och med ett däck. är det dammigt som det kan vara på grusvägsrallyn som cv, kan en miniflaska kedjeolja komma till användning. sjukt jobbigt med gnisslande kedja.

Det är ju väldigt beroende på ambitionsnivå. Stanna och tappa klungan för att olja en kedja i fyra sekunder spelar roll för vissa men inte alls för andra.
    Mitt första långlopp som tog 6,5 timme bjöd på andra utmaningar än mitt senaste som gick på tre timmar. I början hade jag vätskeryggsäck med grejer och nu bara en vattenflaska och en liten sminkväska för grejerna i ryggfickan.

// Muffin

Av:
    kais01
    jo de där grejerna är lyx om man siktar på toppen, och då mest i vägen. händer något där de behövs är topplacering inte längre aktuell.

men för oss andra är glädjen att komma i mål så mycket viktigare. då kan några skalmanprylar vara avgörande:)

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Är det ät&sovklockan du menar?

Av:
    kais01
    det kanske kan vara bra, så man får i sig bränsle med jämna intervall. hur gör du själv, lycka?

Av:
    xzbatt
    Det jag har med på mina lopp är energi och vatten, om något händer med cykeln så blir det till att bryta och gå.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag kör inga långlopp. Det känns bra.

Av:
    SkogsMTB
    Till mig i ryggfickan, några gel, och en bar.
    Till cykeln i en sadelväska, slang, kolsyrepump, minipump, däcksjärn (i plast) kedjelås, kedjebrytare, buntband, miniverktyg. Då kan man fixa allt o ta sig i mål.

Av:
    kais01
    sadelväskor har vid skogsåkning en otrevlig vana att skaka sönder, sprida sitt innehåll längs stigen utan att man märker något. föredrar ramväska.

Av:
    Elkie
    kais01 skrev:
    sadelväskor har vid skogsåkning en otrevlig vana att skaka sönder, sprida sitt innehåll längs stigen utan att man märker något. föredrar ramväska.

Skojar du? Då har du testat fel sadelväskor.

Jag har kört med sadelväska i flera år, närmare bestämt SAMMA sadelväska i flera år. Den flyttades nyss vidare till cykel nr 3.
    Vattentät pryl, som sitter på i ur och skur, under transport, förvaring och cykling. Spolas av ihop med resten av cykeln, och är inte i närheten av att gå sönder.

Av:
    Elkie
    Elkie skrev:
    kais01 skrev:

Jag har kört med sadelväska i flera år, närmare bestämt SAMMA sadelväska i flera år. Den flyttades nyss vidare till cykel nr 3.
    Vattentät pryl, som sitter på i ur och skur, under transport, förvaring och cykling. Spolas av ihop med resten av cykeln, och är inte i närheten av att gå sönder.

Har en sån här:

Screenshot_20180809-072843.png

Av:
    ooms
    Elkie skrev:
    kais01 skrev:

+1. Har aldrig haft problem med sadelväskor, men så ser jag ju till att köpa kvalitet också.

Av:
    STIZZE
    Jag har kört ungefär 20 långlopp med ambition för bästa tid möjligt med befintlig kondition.

Jag har alltid med mig:
    slang, däckavtagare(1 eller 2 beronde på befintliga däck), pump, miniverktyg, vattenflaska med sportdryck och liquid gels blandat med och utan koffein.

Antingen har jag langning och byter vattenflaskan 1-2 gånger. Eller så stannar jag som hastigast i vätskedepån och fyller flaskan med sportdryck.

Antalet gels är beräknat på estimerad totaltid, samt i vilket intervall jag tar dom för att kroppen hela tiden ska ha något(men inte för mkt) i magen att omvandla till energi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    En blogg från förr: http://stizze.blogspot.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-09 09:49 av STIZZE.

Av:
    STIZZE
    Angående kedjebrytare, kedjelås och olja. Sannolikheten att ha ett haveri, om man kan sin sak och inspekterat sina prylar dagarna innan, är väldigt låg eftersom långloppen inte har någon direkt utmanande terräng. Därför tycker jag att det är onödigt att förbereda sig på.

Ett tips utöver långloppen är att istället alltid se över sin drivlina, oavsett om du cyklar i vardagen eller inför tävling, att tvätta och smörja din kedja samt inspektera varje länk att de mår bra och snarast möjligt byta något som tagit skada, justera växlar osv. Förutom att du ökar sannolikheten för haverifria rundor med gissningsvis flera hundra procent, förlänger du livslängden och plånbokens belastning.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    En blogg från förr: http://stizze.blogspot.com

Av:
    Fältprästen
    Något att vila i/på.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Stumpy
    Är det klarlagt om TS skall cykla Långloppscupen eller bara ut på långcykling (touring)?
    Det ställer väl lite olika krav på vad man har med sig.

Av:
    ejma
    kais01 skrev:
    Det har aldrig hänt mig, men däremot har grejerna i väskan skakat sönder. En reservslang fick hål efter att legat och skakat med däckkrängare och miniverktyg. Miniverktyget (SKS) har skakat sönder så att delarna låg spridda i väskan. Det kan vara bra att kontrollera grejerna med jämna mellanrum samt se till att de ligger bra och inte ligger och skaver.
    Har haft några ramväskor och de fungerade bra tills de föll isär. Får dock inte plats med ramväska på min FS.

Av:
    Jimel
    Stumpy skrev:
    Är det klarlagt om TS skall cykla Långloppscupen eller bara ut på långcykling (touring)?

Långlopp kallar man väl inte långcykling?

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    kais01
    ooms skrev:
    Elkie skrev:
    kais01 skrev:

+1. Har aldrig haft problem med sadelväskor, men så ser jag ju till att köpa kvalitet också.

2 gånger närmare bestämt. ena gången var det fästet, andra gången ett blixtlås. jag är inte ensam. återkom när era gått sönder. skulle du förvara bilnycklarna i en sadelväska?? tänkte inte det...

vissa sticker ned en bit vilket innebär en onödig aerodynamisk broms. att se en aerolandsvägshoj med sån sadelväska visar på att man silar mygg och sväljer kameler.

ett alternativ är att ha grejor i en vattenflaska. minskar luftmotståndet i stället för att öka det. titta t ex på tempoåkare som ska 30 km, rimligtvis behövs ingen vätska. men en vattenflaska med några droppar i botten ser man till att få dit.

Av:
    Henrik_E
    Vem har sagt något om aerohojar?

Av:
    Stumpy
    Jimel skrev:
    Stumpy skrev:
    Långlopp kallar man väl inte långcykling?
    "ge mig ut på långlopp" låter lite mer som långcykling än Långloppscupen. Lite därför som jag frågade. Dock uteblev svaret.

Av:
    Raggamuffin
    kais01 skrev:
    ooms skrev:
    Elkie skrev:
    kais01 skrev:

2 gånger närmare bestämt. ena gången var det fästet, andra gången ett blixtlås. jag är inte ensam. återkom när era gått sönder. skulle du förvara bilnycklarna i en sadelväska?? tänkte inte det...

Jag har iof haft mina bilnycklar i sadelväskan de sista 20 långloppen, det går utmärkt om man köper en bra väska.

Har man problem med att minitool mm skakar hade jag gått ner i storlek, det är i mina ögon viktigt för all hållbarhet att sakerna inte rör sig.

// Muffin

Av:
    kais01
    ni kanske undviker motvind på era långlopp så att en nedstickande sadelväska inte ger ens några watt i bromseffekt.

lycka till med era bilnycklar.

verkligen.

Av:
    Henrik_E
    kais01 skrev:
    ni kanske undviker motvind på era långlopp så att en nedstickande sadelväska inte ger ens några watt i bromseffekt.

verkligen.
    Hur kan du bli så kränkt av detta?

Av:
    kais01
    är det någon som är kränkt?

Av:
    Fältprästen
    kais01 skrev:
    skulle du förvara bilnycklarna i en sadelväska?? tänkte inte det...
    Utan tvekan.
    Jag har kört i många år med sadelväska, både på MTB och lvg. Hus/bilnycklar har legat däri.
    Med MTBn kör jag sedan några år med ryggsäck istället (men inte för nycklarnas skull).

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    fredrikw
    Ramväska med kedjeolja på långlopp och sönderskakande sadelväskor. För alla nybörjare är det nog ganska tryggt att säga att detta nog endast är relevant för en eller kanske två personer. De tusentals övriga klarar sig med att olja in kedjan före start och hålla sadelväskan hel.

Av:
    ooms
    fredrikw skrev:
    Ramväska med kedjeolja på långlopp och sönderskakande sadelväskor. För alla nybörjare är det nog ganska tryggt att säga att detta nog endast är relevant för en eller kanske två personer. De tusentals övriga klarar sig med att olja in kedjan före start och hålla sadelväskan hel.
    +42
    Jag är ganska säker att det bara är en...

Av:
    Bengt-re
    kais01 skrev:

verkligen.

Tack för lyckönskningen! 😻

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    kais01
    ingen orsak;)

vi får väl kontakta sekretariatet om hur många bilnycklar som saknas efter loppet. vem vet, det kanske är ingen? så mycket bättre isf!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in