• Måsteutrustning ny mtb

Av:
    crowaxx
    Är på gång att köpa min första mtb, en heldämpad. Vilka tillbehör/utrustning behöver jag nu direkt. Har ett par bra skor och hjälm.

Min lista såhär långt:
    Bra lås
    Handskar

Någon som kan bistå med förslag på annan utrustning jag bara måste ha direkt? Tar gärna emot förslag på bra handskar och lås som finns på wiggle.se.
  • Re: Måsteutrustning ny mtb

Av:
    Spacekitty
    Pump, däckjärn och några slangar. Kanske en flaska och flaskhållare.

Av:
    PKJoacim
    Ett multiverktyg. Beroende på var och hur du ska köra så kan en liten sportrygga vara bra att ha. Med en vattenblåsa. Vidare så kan ett första förband och några buntband vara bra att ha med. Glasögon så att man inte får grenar och insekter i ögonen.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    kais01
    18 plus på glasögon

Av:
    toga
    Bra skor. Antingen med SPD eller korrekta skor för plattispedaler. Inte mjuka joggingskor.

Av:
    Sixten Fors
    Pedaler.

Tre pumpar:
    Hemma https://www.bike24.com
    I fält https://www.bike24.com
    Gaffel/dämpare https://www.bike24.com

Multiverktyg https://www.bike24.com
    Däckjärn https://www.bike24.com
    TL ventiler https://www.bike24.com
    TL sås https://www.bike24.com
    Tryckmätare https://www.bike24.com

Av:
    Spacekitty
    Sixten Fors skrev:
    TL ventiler https://www.bike24.com

Ja, men inte Schwalbes, dom är inte gängade ända upp och det går till exempel inte att använda "booster" som gängas på, inte ens Schwalbes egen passar på dom ventilstolparna.

Av:
    Sixten Fors
    Av de ventiler jag testat är Schwalbe bäst.

Av:
    Spacekitty
    Dom är sämst av dom jag provat, faktiskt i det närmsta oanvändbara. Jag slängde mina igår.

Av:
    crowaxx
    Tack för alla tips! Uppskattas! Ingen som nämnt handskar eller förslag på märke. Är det för att jag skrev det själv eller att det inte är ett måste? :)

Av:
    Sixten Fors
    Spacekitty skrev:
    Dom är sämst av dom jag provat, faktiskt i det närmsta oanvändbara. Jag slängde mina igår.
    Jag förstår vad du menar med gängan och är faktiskt benägen att hålla med om att det inte är optimalt.

Jag får leta efter en ny favorit. Det är inte DT Swiss i alla fall då jag upplever att den tätar sämre (något som Schwalbe är bra på).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 11:33 av Sixten Fors.

Av:
    xtote
    crowaxx skrev:
    Tack för alla tips! Uppskattas! Ingen som nämnt handskar eller förslag på märke. Är det för att jag skrev det själv eller att det inte är ett måste? :)

Handskar tycker jag absoult du ska ha.

Här är mitt förslag: https://www.clasohlson.com

[Nånting djupt]

Av:
    Troende
    crowaxx skrev:

Beror väl på hur du ska cykla. De flesta märken har produktlinjer inom segmenten pendling, xc, trail, enduro, dh. Jag gillar handskar med en del skydd för knogar och helst yttre sådana då träd och stenar är stenhårda och flyttas inte så lätt. Fox/Troy Lee är väl störst, Endura lite billigare. Åk och testa, det blir billigare och bättre att betala 50-100 kr mer i butik när du inte har någon koll från början.

Men framförallt: vad ska du med ett lås till? Lämnar du den ute hemma, eller utanför jobbet/kaféet/polisstationen (inkl. de flesta cykelrum och lägenhetsförråd) så försvinner den inom en snar framtid tyvärr.

Av:
    Bengt-re
    crowaxx skrev:

Jo. Handskar bör man ha. Bättre grepp i svett och minskar mängden hud som lämnas kvar på marken efter vurpor.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    crowaxx
    Tack för handsktipsen! Låset har jag tänkt att ha för att låsa fast cykeln i cykelrummet. Bor på fjärde våningen utan hiss så det är enda sättet jag kan förvara cykeln. Dock är det bara jag och två andra som använder cykelrummet och det är ingen insyn så känns rätt tryggt.

Av:
    eucalyptus
    Är i samma sits som TS :)

Cykel fixat, frambelysning, hållare för vattenflaska, lite verktyg o så har jag fixat.

Har valt ut ett par platta pedaler att beställa.

Men vad ska man ha för skor? Någon skrev inga mjuka löparskor, vad ska man då ha?

Har även pump, reflexer och bakbelysning kvar på min lista. Vet dock vad jag vill ha här :)

Beställde stänkskärmar, men ångra mig :P onödig vikt och man får väl undvika cykla i regn

Av:
    EUNE
    Skor om du har plattispedaler: Five ten freerider, köpte jag nyligen. Väldig skillnad på bra skor kontra annan sko.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 12:44 av EUNE.

Av:
    erolwi
    Köp en hjälm, sen ut och kör. Köp sedan lite pö om pö. Minskar risken för en massa felköp. Jag cyklat exempelvis sällan mer än 5 km hemifrån, och har då aldrig slang och pump med mig, bättre att gå hem en gång per år än att släpa på en massa grejer varenda runda utan att använda dem. Kör jag längre eller i grupp tar jag med för att inte sinka andra. I princip alla mina MTB däck kränger jag lätt av utan däckjärn och har aldrig med det heller. Handskar är svårt, många har tjock stoppning för ”dämpning” vilket gör att jag tycker att det blir svårt att hålla i styret, speciellt svårt att bromsa utför. Kör merkarhandskar helt utan stoppning men med långa fingrar, skydd mot islag och vid vurpor. Vanliga jumpaskor, funktionströja, shorts etc funkar utmärkt att cykla i. Multiverktyg har jag precis köpt mitt första, cyklat aktivt i +10 år och aldrig haft något större behov, hålla bra koll på grejerna innan träning är a och o.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 17:01 av erolwi.

Av:
    etnica
    Hoppas du har råd att köpa ny om det är fler med nyckel till cykelram. Jag bodde på 3e våning tog med mig cykel upp. Pendlaren hade jag dock i cykelrum med viss ångest

Av:
    ForesterGuy
    crowaxx skrev:
    Tack för handsktipsen! Låset har jag tänkt att ha för att låsa fast cykeln i cykelrummet. Bor på fjärde våningen utan hiss så det är enda sättet jag kan förvara cykeln. Dock är det bara jag och två andra som använder cykelrummet och det är ingen insyn så känns rätt tryggt.

Jag låser in min cykel i ett vindsförråd, två trappor upp. Cykelförrådet är ett slaktrum...

För en fulldämpad lär du behöva ett lite längre bygellås, http://www.wiggle.se kör jag med själv. Komplettera med en låskätting, t.ex https://www.biltema.se så har du nåt som fördröjer tjuvarna ett par minuter...
    Granit-X-Plus-540-300.jpg
    1.jpeg

Av:
    Zorg
    crowaxx skrev:
    Låset har jag tänkt att ha för att låsa fast cykeln i cykelrummet. Bor på fjärde våningen utan hiss så det är enda sättet jag kan förvara cykeln. Dock är det bara jag och två andra som använder cykelrummet och det är ingen insyn så känns rätt tryggt.

Kolla i alla fall vad du har för villkor i hemförsäkringen, så det inte kommer som en överraskning om cykeln väl blir snodd. Min hemförsäkring täcker bara upp till 15000 för en cykel, så jag var tvungen att köpa en tilläggsförsäkring upp till vad den är värd. En del bolag kör med högre gräns men istället en horribelt hög självrisk, till exempel 25%.

Tänk på att även om du väljer det bästa och tyngsta låset så finns det inga lås som stoppar en kompetent tjuv med bra verktyg, och det gäller även dörren till cykelrummet. Det låset kan göra är att se till att stölden tar ett par minuter längre att genomföra, att stölden drar till sig uppmärksamhet, eller att få tjuven att gå vidare till nästa cykel.

Baserat på min youtubeforskning verkar det vara kätting + hänglås som gäller, eller möjligen bygellås. Jag är inte imponerad av vad jag sett av vikbara lås typ ABUS Bordo, och alla varianter av kabel och vajer är rena skämtet. Jag har 10mm kätting nu vilket är i tunnaste laget även om jag haft tur i mer än ett år nu. Jag funderar på att byta upp mig till 12mm kätting och ett ABUS 37RK/80 hänglås. Det är till en cykel som primärt fungerar som transportmedel och inte som träningsredskap, så det ingår att den måste parkeras utanför hemmet när jag når min destination.

Annars är tyvärr bästa tipset att flytta till en lägenhet där det går att släpa in en cykel, så att du får ha den ifred på nätterna i alla fall. Mitt exempel med 10mm kätting och inga stölder på ett år har jag uppnått genom att alltid nattparkera inne i lägenheten.

Av:
    Jay Jay
    crowaxx skrev:
    När jag började cykla 2007 så hade jag cyklarna på väggen i lägenheten. Sedan kom det bebis in i bilden 2009. Då tvingade hustrun mig att flytta ned en cykel till källarförådet. Jag var sur och motsträvig men lydde till slut. Stod mellan min racer och MTB:n. Valde MTB:n. Tog väl 3månader innan den var borta. Sedan hade jag ingen MTB förens i år. 9år jag aldrig får tillbaka (men så är det när man har småbarn).

Tipset är att sätta upp den på väggen ngn stans. Finns en ganska lång tråd här på forumet med käcka lösningar ”cykel i lägenhet”.
    F323E2FD-4CB0-438E-A18E-682B1DF785B7.jpeg
    Så här ser det ut hos mig nu
    Under åren blev racern en hybrid... men kommer snart bli en racer igen.
    AD0CA8C7-EB8B-4AD2-A2A1-C429539181A3.jpeg

Av:
    kais01
    tråkigt men sant. ett tips är att lossa bakhjulet och förvara det skilt från resten av cykeln.

Av:
    Jay Jay
    För att svara på frågeställningen också:

Skor
    Glasögon
    Pedaler, platta & SPD
    Pedalnyckel
    Vätskeryggsäck
    Hjälm med mips
    Slang/slanglöstkit
    Glasögon
    Multiverktyg
    Handskar - köp hestra.. kul med svenskt
    Shorts
    Tröja
    Knä & armbågsskydd - smaksak
    Belysning - smaksak
    Gaffelpump
    Minipump
    Däckjärn i plast
    Ordentlig pump med manometer
    Flaskställ och flaska

Då är väsentligheterna täckta.

Av:
    Jimel
    En hjälm och sen ut och kör, du märker vad du behöver/vill ha.

Av:
    crowaxx
    Hehe en jäkla massa tips! Tack tack! Angående cykelförvaring förstår jag också att det är säkrast att förvara den i lägenheten. Men eftersom jag bor själv kan jag lika gärna ha den stående lutande mot väggen innanför dörren isf. Inte uppsatt på väggen. Skulle aldrig flytta för att att få lättare att transportera cykeln, älskar min lägenhet.

Nu tog cykeln i fråga slut i lager så nu blir det inte så bråttom att lägga iväg en beställning på utrustning men ska göra en lista på det jag behöver direkt och det jag ska införskaffa i framtiden.

Av:
    Sixten Fors
    Jay Jay skrev:
    När jag började cykla 2007 så hade jag cyklarna på väggen i lägenheten. Sedan kom det bebis in i bilden 2009. Då tvingade hustrun mig att flytta ned en cykel till källarförrådet. Jag var sur och motsträvig men lydde till slut. Stod mellan min racer och MTB:n. Valde MTB:n. Tog väl 3 månader innan den var borta.
    Var en man, flytta tillbaka cyklarna i lägenheten och flytta ner hustrun i källarförrådet! Spännande att se om det tar mer eller mindre än 3 månader innan hon är borta.

Av:
    Jay Jay
    Sixten Fors skrev:
    Jay Jay skrev:
    När jag började cykla 2007 så hade jag cyklarna på väggen i lägenheten. Sedan kom det bebis in i bilden 2009. Då tvingade hustrun mig att flytta ned en cykel till källarförrådet. Jag var sur och motsträvig men lydde till slut. Stod mellan min racer och MTB:n. Valde MTB:n. Tog väl 3 månader innan den var borta.
    Var en man, flytta tillbaka cyklarna i lägenheten och flytta ner hustrun i källarförrådet! Spännande att se om det tar mer eller mindre än 3 månader innan hon är borta.
    Det där var som sagt 9år sedan. Flyttade till hus sen... och ett radhus efter det. Som du ser på bilderna har vi i nuläget ett litet rum dedikerat till cyklarna. Men OM det hade kommit till punkten att det stod mellan fru och cyklar så hade det fortfarande varit så att hustrun dragit längsta strået.

Av:
    Jon
    Bakväxelöra och dextrosoltabletter med ut i skogen, så slipper man bli stående där.

Av:
    crowaxx
    Ok, har sammanställt en lista på de tillbehör jag kommer köpa in (till att börja med).:

*Handskar
    *Multiverktyg
    *Stötdämparpump
    *Däckjärn
    *Vattenflska/Vattenflaskhållare
    *Tryckmätare
    *Liten ramväska
    *Pedaler
    *Första hjälpen kit
    *Schwalbe tubeless ventiler
    *Stans no tubes tejp
    *Stans no tubes däcktätningsvätska

Av:
    Henrik_E
    Har du pump med tryckmätare hemma behöver du ingen i väskan, tummen duger utmärkt. Däremot behöver du minipump eller CO2-patroner.

Av:
    crowaxx
    Du menar att jag kan ta bort tryckmätaren om jag har tryckmätare på min pump hemma?

Av:
    NLC
    Ingen som skrivit GPS/cykeldator än?? 😱

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    -Andy-
    Ringklocka? Typ modell jätteliten.

Av:
    crowaxx
    Ringklocka har jag lagt in. Skrev det dock inte i listan.

Av:
    Bengt-re
    NLC skrev:
    Ingen som skrivit GPS/cykeldator än?? 😱

Går köra strava i mobilen första veckan.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Henrik_E
    crowaxx skrev:
    Du menar att jag kan ta bort tryckmätaren om jag har tryckmätare på min pump hemma?
    Ja.

Av:
    toysc
    Vi går mot mörkare årstid nu då måste du ha lampor,gärna två vita framåt en på hjälmen och en på cykeln och en röd bakåt inga blinkande grunkor,hjulreflexer,sen blir det snart halt då kan det vara bra med dubbdäck

Av:
    D i U
    crowaxx skrev:
    Ok, har sammanställt en lista på de tillbehör jag kommer köpa in (till att börja med).:

*Handskar
    *Multiverktyg
    *Stötdämparpump
    *Däckjärn
    *Vattenflska/Vattenflaskhållare
    *Tryckmätare
    *Liten ramväska
    *Pedaler
    *Första hjälpen kit
    *Schwalbe tubeless ventiler
    *Stans no tubes tejp
    *Stans no tubes däcktätningsvätska

Byt ut ramväskan,flaskan å flaskstället mot en ryggsäck med vätskesystem istället. Tryckmätare?

Av:
    Sixten Fors
    Henrik_E skrev:
    crowaxx skrev:
    Ja.
    Och nej.
    Tryckmätare är billigt och svinbra att ha. Topeak D2. Använder min i princip dagligen.

Av:
    Mrahvin
    Många bra tips. Mycket är smaksaker också och då gäller det för dig att komma ut och testa innan du skaffar en hel arsenal med grejer.

Något som inte nämnts som jag själv alltid kör med är en minimal sadelväska. På så vis har man alltid det nödvändigaste med sig. Drygt att packa detta i ryggfickor eller väska varje gång man ska ut, men vissa skyr sadelväskor som pesten men bara de är små tycker jag det är en smidig lösning. Har en till varje cykel. Här har jag slang, multiverktyg, kedjelås och extra lagningslappar (snabbvarianten) ifall jag punkar mer än en gång. Med det kan jag fixa det mesta som kan hända. Efter att ha börjat med att bryta kedjan på första rundan 10 km hemifrån fick jag en två timmars promenad för att begrunda värdet av ett kedjelås (och ett multiverktyg med kedjebrytare).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-15 09:21 av Mrahvin.

Av:
    Henrik_E
    Sixten Fors skrev:
    Henrik_E skrev:
    crowaxx skrev:
    Ja.
    Och nej.
    Tryckmätare är billigt och svinbra att ha. Topeak D2. Använder min i princip dagligen.
    Bara om man är rainman. Annars duger tummen utmärkt tills man kommer hem.

Av:
    crowaxx
    Kan någon rekommendera en riktigt lätt, smidig och prisvärd ryggsäck med vätskesystem?

Av:
    D i U
    crowaxx skrev:
    Kan någon rekommendera en riktigt lätt, smidig och prisvärd ryggsäck med vätskesystem?

Camelbak och evor har lite olika alternativ. Själv kör jag med en norröna fjörå med en camelbak 1,5 liters vätskebehållare, förutom den har jag en minipump, extraslang, first aid kit och något enkelt multiverktyg samt energikaka.

Av:
    D i U
    Evoc ska de stå.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in