• Garmin Varia

Av:
    matte70
    Skall köpa en Garmin 820 idag förmodligen, alternativt en 520, men lutar åt en 820.
    Kör med Wahoo idag dock.

Det jag länge velat ha är Garmin Varia Radar då det känns farligt att cykla I trafiken som alla är medvetna om. Det hade känts tryggare att veta om det närmar sig en bil så att man är beredd.

Vad jag vet är både 520 och 820 kompatibla med Varia:n. Dock så fäster man ju displayen på styrstammen eller styret. Vill helst slippa ha flera mackapärer på styret. Undrar alltså om det räcker med att ha själva lampan där bak (inkl radarn), och kopplar ihop den med 520/820:n?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 18:34 av matte70.

• Re: Garmin Varia

Av:
    Bengt-re
    matte70 skrev:
    Skall köpa en Garmin 820 idag förmodligen, alternativt en 520, men lutar åt en 820.
    Kör med Wahoo idag dock.

Det jag länge velat ha är Garmin Varia Radar då det känns farligt att cykla I trafiken som alla är medvetna om. Det hade känts tryggare att veta om det närmar sig en bil så att man är beredd.

Vad jag vet är bade 520 och 820 kompatibla med Varia:n. Dock så faster man ju varnaren på styrstammen eller styret. Vill helst slippa ha flera mackapärer på styret. Undrar alltså om det räcker med att ha själva lampan där bak (inkl radarn), och kopplar ihop den med 520/820:n?

Ja visst. Du får varningen på gpsen.

Läs rays test. Han förklarar och visar videos på hur det fungerar.

Edit:

https://www.google.se

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 17:18 av Bengt-re.

Av:
    Dr_Rydell
    japp, du behöver inte den där separata displayen. Dessutom kostar det väl 1000 kr mindre att hoppa över den? Har min på 520 och fungerar hur bra som helst.

Av:
    matte70
    Fick en bra deal hos min LBS där jag fick med "displayen" också iom att jag köpte Bundle paketet för samma pris som bara själva radarn. Vet dock inte om jag behöver den. Kan kanske vara bra att ha utifall att... Smolket i bägaren var ju att radarenheten saknades i kartongen när jag kom hem och öppnade den. De hade tydligen den kvar i butiken. Får hämta den imorgon.🙄
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-10 18:36 av matte70.

Av:
    matte70
    Har nu testat den på en 3 mils sträcka. Är mer än nöjd. Fångade alla bilar, även när jag cyklade bredvid på cykelvägen, som kom bakom mig och varnade först med ett pip på 820:an, sedan med prickar som närmar sig sakta eller snabbt. I början kollade man bakåt ofta av ren vana bara för att kolla om några bilar var bakom en, men den gör iallafall att man känner sig tryggare. Fick även tvärnita rejält en gång så jag nästan ramlade av cykeln. Då började radarlampan låta som en polissiren och skickade iväg SMS via mobilen till mina tre nödkontakter. Tänkte jag inte alls på, men det är ju bra att veta att det fungerade förutom att kontakterna hörde av sig och undrade om jag var OK. Även länk till "olycksplatsen" bifogades i SMSet. Vet inte vad det är som triggar att man varit med i en olycka, dvs vilken sensor som känner av det. Som sagt, kan definitivt rekommendera den.
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2018-08-12 16:37 av matte70.

Av:
    Bengt-re
    Det var incident detection på gpsen som kickade in. Fick du ingen varning i displayen?

Av:
    matte70
    Jo, jag fick en varning, men tvärnitade för att jag råkade stöta på en kompis på vägen. Tittade inte så noga på vad det stod på skärmen. Iallafall så stod det att jag var OK i SMSet, så något lyckades jag trycka på.

Av:
    geologen
    Ett billigare alternativ är att använda öron och ögon.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    matte70
    Tja, det är ofta man inte hör bilar som kör om en, ibland alltför nära för att känna sig bekväm. 2000 kr känns som en billig livsförsäkring.

Av:
    Bengt-re
    geologen skrev:

Seså - farbror förespråkar ju dödzbromsar, effektmätare och elväxlar. Då kan du inte vara förändringsobenägen när det gäller ögonprotser!

😉

Av:
    Örjan Lax
    geologen skrev:
    Vad kostar det då?

Av:
    geologen
    matte70 skrev:
    Tja, det är ofta man inte hör bilar som kör om en, ibland alltför nära för att känna sig bekväm. 2000 kr känns som en billig livsförsäkring.

Jag hör då så gott som alltid. Och dessutom hur lång bort, hur snabbt och i vilken riktning. Men att vända på huvudet eliminerar eventuella hörselproblem.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    matte70
    Då hör du bättre än vad jag gör. 👍

Av:
    Bengt-re
    matte70 skrev:
    Då hör du bättre än vad jag gör. 👍

Du är snabbare så att du lider mer av fartvinden!

Av:
    marr
    geologen skrev:

Tycker det är dumt att klanka ner på säkerhetsprylar. Allt som får en mer uppmärksam och hjälper en är av godo.

Av:
    geologen
    marr skrev:
    geologen skrev:

Tycker det är dumt att klanka ner på säkerhetsprylar. Allt som får en mer uppmärksam och hjälper en är av godo.

Jag tror inte att det här höjer säkerheten. Det inbjuder snarare till samma typ av beteende som får motorbåtsförare att ränna rakt upp på grund i 25 knop för att de litar på en sjökort i en plotter och tror att det är 100 procent sanning...

Av:
    marr
    geologen skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Jag tror inte att det här höjer säkerheten. Det inbjuder snarare till samma typ av beteende som får motorbåtsförare att ränna rakt upp på grund i 25 knop för att de litar på en sjökort i en plotter och tror att det är 100 procent sanning...

Mnjaa, tror inte en manick som ska hjälpa till att varna för upphinnande fordon ska jämföras med en gps plotter på en motorbåt.

Av:
    NickPick
    Vilket knäppt resonemang. Kanske dags att slopa backspeglar på bilar också?

Av:
    geologen
    NickPick skrev:

Inne i en bil kan man inte höra trafiken omkring i nån större utsträckning, och man kan inte heller enkelt vrida på huvudet för att få en komplett överblick bakåt. Det är för mycket skrot i vägen.

Av:
    marr
    geologen skrev:
    NickPick skrev:

Inne i en bil kan man inte höra trafiken omkring i nån större utsträckning, och man kan inte heller enkelt vrida på huvudet för att få en komplett överblick bakåt. Det är för mycket skrot i vägen.

Sjukt jobbigt att cykla och snegla bakåt hela tiden. Speciellt när det är blåsigt och man inte hör trafiken likabra.

Men jag är bara en vanlig människa, utan varesig syn eller hörselnedsättning. Ninja-Geo har inte sådana problem som vi vanliga har :D

Av:
    jonja
    marr skrev:
    geologen skrev:

Tycker det är dumt att klanka ner på säkerhetsprylar.
    +1, förutom Hövding möjligen då.

Av:
    Jimel
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Är den inte bättre än inget?

Av:
    Bengt-re
    Jimel skrev:
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Säkert, men ändå - det är en usel produkt med så många problem och dessutom tillhandahållen av folk som får Joachim Posener att framstå som en finansministerkandidat.

Av:
    marr
    Bengt-re skrev:
    Jimel skrev:
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Säkert, men ändå - det är en usel produkt med så många problem och dessutom tillhandahållen av folk som får Joachim Posener att framstå som en finansministerkandidat.

Räddar den ett liv, så är det tillräckligt.

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    Jimel skrev:
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Då kan vi med samma logik lagstifta om gå-hjälm vintertid. Det kommer att rädda 7 liv per år.

Av:
    marr
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    Jimel skrev:
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Då kan vi med samma logik lagstifta om gå-hjälm vintertid. Det kommer att rädda 7 liv per år.

Inte riktigt. För att hövding får en massa människor som aldrig hade burit hjälm att bära den istället. Helt frivilligt. Blanda inte in tvång i detta. Helt irrelevant.

Av:
    geologen
    Jag är inte så säker på att alla har valt mellan inget och Hövding, utan tror att en hel del valt mellan riktig hjälm och Hövding. Det är illa!

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    Jimel skrev:
    jonja skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Inte riktigt. För att hövding får en massa människor som aldrig hade burit hjälm att bära den istället. Helt frivilligt. Blanda inte in tvång i detta. Helt irrelevant.

Tveksamt. Att ge en falsk känsla av säkerhet gör folk mer riskbenägna och då de flesta hävdinghjälmar inte kommer att hjälpa i en krash då de är urladdade eller att krocken inte möter ekobrottslingarnas krashkriterier så är troligen slutresultatet att hövding dödar och skadar fler än skiten räddar.

Av:
    marr
    geologen skrev:
    Jag är inte så säker på att alla har valt mellan inget och Hövding, utan tror att en hel del valt mellan riktig hjälm och Hövding. Det är illa!

Jag är iofs dåligt påläst. Men är hövding, bevisat så dålig?

Skulle aldrig få för mig att ha en..

Av:
    Bengt-re
    marr skrev:
    geologen skrev:

Läs på. En otrevlig historia.

Av:
    trailmig
    Jag gillar Garmin Varia. Fast jag är lite partisk då jag har Gamins lampor också. Gillar innovativa prylar. Hövding känns lite weird. Klumpig och obekväm men det är klart om man är superkänslig för sin frisyr så.

Av:
    marr
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Läser man på verkar det mest vara en massa tyckare. Inte mycket fakta.

Men du kanske kan peka på något konkret?

Av:
    geologen
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

En konkret sak är att den troligtvis bara klarar första smällen och inte följande studsar. Den skyddar heller inte om man cyklar in i nåt med skallen eftersom det inte föregås av nån plötslig rörelse. Eller blir påkörd. Om den löst ut felaktigt (vilket den gör ibland), eller för en ofarlig incident måste man cykla vidare utan skydd, där en riktig hjälm skulle ge fortsatt skydd. Jag vågar inte heller tro på att inte en hel del frisyrer och mössor kan blockera korrekt funktion. Sen måste den laddas ofta. Om batteriet är urladdat funkar den inte alls. Då är det bara en väldigt dyr stödkrage...

Om valet står mellan ingen hjälm och Hövding så är det förstås bättre med Hövding, men jämfört med en riktigt hjälm är den inget att ha.

Av:
    matte70
    Jag känner mig iallafall betydligt tryggare med en radar som varnar för trafik som kommer ikapp. Då vet jag iallafall att jag skall hålla mig från att vingla eller cykla in lite mer till kanten.

Där jag cyklar är det inte mycket trafik. Kanske 20 bilar per runda.

Jag har ju inte den till för att jag skall köra som en idiot. Snarare för att undvika idioter som kör alldeles för nära.

Av:
    Jimel
    geologen skrev:
    marr skrev:
    Bengt-re skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

En konkret sak är att den troligtvis bara klarar första smällen och inte följande studsar. Den skyddar heller inte om man cyklar in i nåt med skallen eftersom det inte föregås av nån plötslig rörelse. Eller blir påkörd. Om den löst ut felaktigt (vilket den gör ibland), eller för en ofarlig incident måste man cykla vidare utan skydd, där en riktig hjälm skulle ge fortsatt skydd. Jag vågar inte heller tro på att inte en hel del frisyrer och mössor kan blockera korrekt funktion. Sen måste den laddas ofta. Om batteriet är urladdat funkar den inte alls. Då är det bara en väldigt dyr stödkrage...

Om valet står mellan ingen hjälm och Hövding så är det förstås bättre med Hövding, men jämfört med en riktigt hjälm är den inget att ha.

Men är det inte mycket utav första generationens problem ni tycker till om? Verkar ha blivit klart bättre men folk verkar inte inse det. Skulle själv aldrig använda en men om någon som annars inte har hjälm använder den så är det väl kanon.

Av:
    geologen
    Bara den första av de saker jag räknar upp går att förbättra, men även det är tveksamt. Att den löser ut felaktigt går inte att bygga bort eftersom tillverkarna väljer att hellre låta dem lösa ut när det inte behövs än att missa när det är skarpt läge. Resten av invändningarna är så att säga "inbyggda funktioner", som inte går att eliminera. Batteritid t ex är ju en balans mellan vikt och kostnad. Men den lär aldrig komma till ett läge där batteriet inte behövs...

Av:
    Jimel
    geologen skrev:
    Bara den första av de saker jag räknar upp går att förbättra, men även det är tveksamt. Att den löser ut felaktigt går inte att bygga bort eftersom tillverkarna väljer att hellre låta dem lösa ut när det inte behövs än att missa när det är skarpt läge. Resten av invändningarna är så att säga "inbyggda funktioner", som inte går att eliminera. Batteritid t ex är ju en balans mellan vikt och kostnad. Men den lär aldrig komma till ett läge där batteriet inte behövs...

1. Då kan ju inte anta att folk som har den inte laddar den etc, då kan vi lika gärna anta att dom inte vet hur man använder en vanlig hjälm.
    2. Den är inte till för cyklister utan folk som tar sin Monark Karin fram och tillbaka till arbetet och inte vill förstöra frisyren.

Hur kan detta vara sämre än att inte ha något skydd?

Av:
    geologen
    1. Jag skrev inte att jag inte tror att folk kan ladda, utan bara att det är en nackdel att den alls är beroende av ett fungerande batteri. Och batterier kan det bli fel på, man kan glömma laddaren på dum plats, osv.

2. Visst, men produkten säljs in som jämförbar med riktig hjälm, och det är den inte. Den typen av cykling är tveklöst den mest riskfyllda också. Det är där alla omotiverade stolpar, omarkerade hål i vägbanan, rullgrus på asfalt, dolda utfarter och korsningar, hundjävlar i koppel som får den transatlantiska kabeln att bli avundsjuk på längden, och massa andra problem. Hjälm hjälper sannerligen inte mot allt, men den är bra mycket bättre än en Hövding.

Det är inte sämre än att helt sakna skydd, men jag är övertygad om att en hel del har valt bort riktig hjälm till förmån för Hövding. DET är problemet!

Av:
    ZzyyxX
    Hövding kritiken är ju bara en driva trött gissningar.
    Batteritiden är ca 9 timmar, ingen evighet men målgruppen är ju inte vätterncyklisten utan pendlaren/vardagscyklisten som gör en tur på kanske 20-60min vilket gör att man kanske behöver ladda en gång i veckan om man cyklar mycket (i den cyklistens perspektiv, om du alltid kör 6timmar distans o skulle behöva ladda efter varje tur är inte relevant), finns tydlig batteriindikation som varnar när du har 60min batteri kvar vilket antagligen tar den cyklist tryggt hem.
    Uppblåst täcker den en stor del av huvudet och håller sig fullt uppblåst några sekunder efter den smällt av vilket ger ett gott skydd om du slår i fler gånger.
    Den känner ju av att du är påväg att vurpa ur alla möjliga vinklar det enda som jag kan tolka att den missar är om du får något kastat/fallande mot huvudet, vet inte om något sånt tillfälle det hänt mig under min 20år av cyklande till jobb/xc/racer/tempo/dh/bmx men kan ju va något som är mer vanligt förekommande på västkusten vad vet jag.
    Hade en kompis som gjorde en vådlig vurpa med en hövding o klarade sig väldigt bra, den stabiliserar ju upp nacken när den löser ut vilket antagligen hjälpte honom också då han landade med huvudet före.

Här kan man ju även spana på vad dom själva hävdar https://hovding.se , sen om du har några bra länkar på där folk kan peka på att den är usel så är jag beredd att revidera min åsikt att det verkar va en rätt vettig grej (gärna mer fakta baserat än påstående av karaktären "det är en airbag det är dåligt").

Av:
    geologen
    Det är inga gissningar. Och en batteritid på 9 timmar var katastrofalt mycket sämre än jag hade trott. Flera veckor på en laddning hade varit rimligt.

Av:
    Jimel
    geologen skrev:
    Det är inga gissningar. Och en batteritid på 9 timmar var katastrofalt mycket sämre än jag hade trott. Flera veckor på en laddning hade varit rimligt.

Då glömmer man ju bort att ladda ;)

Av:
    marr
    Folk verkar överlag inte ha problem med att ladda sina mobiltelefoner, smartklockor, lampor osv. Men hjälmen klarar man självklart inte av att ladda.

Av:
    PKJoacim
    geologen skrev:
    marr skrev:
    geologen skrev:

Det resonemanget har använts för alla nya säkerhetsprylar i fordonsvärlden. Man sa så om skivbromsar, säkerhetsbältet, airbagen, abs-bromsar, antisladdsystem osv. Skulle inte bli säkrare utan alla skulle börja köra fortare istället.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    me.I.am
    Om Hövding är så kass borde det inge falsk säkerhet om man inte använder en sån.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    geologen
    marr skrev:
    Folk verkar överlag inte ha problem med att ladda sina mobiltelefoner, smartklockor, lampor osv. Men hjälmen klarar man självklart inte av att ladda.

Jaså du? Tycker jag ofta hör hur folk runt mig har glömt att ladda mobilen eller cykeldatorn.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in