• Bara för att jag inte gillar wiggle så behöver ingen annan tycka som jag gör.

Av:
    Buggla
    Hoppas att jag inte repeterar mig nu här i forumet.

Jag fick rekommendationer för ett tag sen på en MTB som jag köpte på wiggle. Det är nog en bra cykel men tyvärr fick jag en defekt variant. Andra gången jag använde den så gick kedjan av.

Fjärde gången jag använde den så var bakbromsen helt tom på vätska då skulle jag cykla Vasan.
    Så 94 km utan bakbroms blev det.

Nu har jag fått svar från wiggle att det är nog inte fel på cykeln utan att man måste se efter cykeln efter så här lång tid. Den kom till mig i april. Så hur många här fyller på bromsvätska och byter klossar varje 6 månader då man inte åker mer än en gång i månaden??

Jag kan inget om något utan jag köpte en cykel och förväntade mig att allt ska fungera som nytt. Men efter att ha haft folk tittat på mitt bromsok så ser man att det läcker vid kolven när man bromsar. Ändå hävdar wiggle att det inte är konstruktions fel.

Så jag rekommenderar inte någon att använda detta pajas företag till något.
    Jag vet att jag aldrig kommer göra det igen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-30 14:38 av Buggla.

• Re: Köp aldrig något från wiggle

Av:
    trailbiker
    https://www.google.se

Reklamera hojen.

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    emmer
    #maskrosföretag

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    olebole
    De 33 beställningar jag gjort från Wiggle har varit helt problemfria. Måste varit ren flax.

Av:
    ooms
    Jag vet inte om jag skulle kalla ett företag som säljer sportutrustning för flera miljarder kr om året för "pajasföretag"...

Av:
    darkforce
    e då då man ska cheepa o köpa hoj online ytterligare en anledning att stödja sin lokala handlare.....

-----------------------------------------------------------------

Felstavningar är jag mästare på.. de kallas visst dyslexi....

Av:
    Buggla
    De säger att den inte går att reklamera. Det var mer än 30 dagar sen jag fick den.

Jo det är ett jävla pajasförtag. Ryanair säljer biljetter för flera miljoner och går plus massor varje år. Men de är ett riktigt pajasföretag. Wiggle är i samma klass som dem.

Jag kommer hädanefter inte köpa online.

Av:
    Laederlappen
    ooms skrev:
    Jag vet inte om jag skulle kalla ett företag som säljer sportutrustning för flera miljarder kr om året för "pajasföretag"...
    Nej nej, du är helt fel ute, det var ”pajas företag”. Måste vara nån form av skillnad;)

Av:
    aribr
    Synd att du haft problem med din cykel, det suger.

Vad sa wiggle precis? Godkände de inte att du skickar tilbaks den defekta bromsen? (Att en kedja går av är bara "shit happens" tyvär, om den inte gick sönder exakt där den sattes ihop och var då felmonterad).

Själv har jag aldrig haft anledning att klaga på wiggle, de levererar fort till ett bra pris.

Av:
    marr
    Kan vi bryta ner det lite?

Kedjan fungerade första gången? Sen gick av, hur gick det till?

Vad hände med bromsen, vätskan tar inte slut bara sådär. Vad är det för broms? Var läcker den?

Av:
    Dr_Rydell
    Jag har nog över 100 produkter där och de har varit bra att ha och göra med under åren. Köpt en cykel t o m (men den hade ingen broms!)

Du har köpt en billig cykel med billiga komponenter läser jag mellan raderna. Inte alltid sådant fungerar felfritt. Men en kedja och luftning av bromsar låter inte riktigt som ett fall man ska skicka en cykel till England för. Du har säker köpt cykeln till ett bra pris. För några hundralappar fixar en lokal cykelhandlare det där.

Av:
    trailbiker
    Buggla skrev:
    De säger att den inte går att reklamera. Det var mer än 30 dagar sen jag fick den.

Jo det är ett jävla pajasförtag. Ryanair säljer biljetter för flera miljoner och går plus massor varje år. Men de är ett riktigt pajasföretag. Wiggle är i samma klass som dem.

Inom EU har du enligt lag två års reklamationsrätt, kolla länken i första inlägget.

Hyr cykelväska: http://mtbswe.com

Av:
    tuta
    Fick precis hem en cykel från Wiggle. 33% rabatt för att de trodde att det var förra årets modell. :) Lite pajasvarning på det. Men jag är glad.

Av:
    Buggla
    Jag ska kolla länken! Tack!

Av:
    emmer
    olebole skrev:
    De 33 beställningar jag gjort från Wiggle har varit helt problemfria. Måste varit ren flax.
    Är det säkert för jag har emellanåt haft problem med att det inte är nära haribogodisar med i kapetet.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    BigF
    emmer skrev:
    olebole skrev:
    Är det säkert för jag har emellanåt haft problem med att det inte är nära haribogodisar med i kapetet.

+1

Av:
    niklaws
    Buggla skrev:

Antar att ni inte förstår varandra riktigt, nu har jag inte läst på deras hemsida. Men om de säger att det var "mer än 30 dagar sedan du fick den" så ANTAR jag de pratar om att du vill returnera varan och inte reklamera varan.

De har nog full koll på att reklamationsrätten är längre än 30 dagar. Däremot kan du ju såklart inte returnera en använd produkt.

Av:
    larsaw
    Denna tråd är som hämtad direkt ur trollskogen minsann...

// Larsa

Av:
    GoranS
    trailbiker skrev:
    Buggla skrev:

Inom EU har du enligt lag två års reklamationsrätt, kolla länken i första inlägget.
    I Sverige är det väl dessutom, om jag inte minns fel, så att det inom de sex först månaderna är så att det är på företagets bord att visa att det inte är ett fabrikationsfel snarare än att du ska visa att det är ett sådant fel. Kan ju vara värt att kolla om något liknande gäller även vid nätköp från England.

Av:
    Buggla
    Jag skrev något i stil med att jag önskar att ni löser problemet alternativt tar tillbaka cykeln.

Jag tror inte heller styrde skulle ta tillbaka en använd produkt. Det är mer ett önsketänkande.
    I min värld där man jobbar inom service så ber man om ursäkt, skickar ett nytt ok, nya klossar och kanske en skiva i kompensation. Där min sambo jobbar så måste man kompensera för minsta lilla och det är ett serviceyrke.
    Men jag kommer att lusläsa länkar och gå bananas på wiggle tills jag får rätt.

Av:
    MickeMud
    Så märkligt att vissa människor inte fattar hur marknaden funkar. Kan man inte ens fixa lite småfel på en cykel själv bör man nog fundera om man inte borde köpa sin cykel av närmaste lbs så kan man gå dit med sina småfel och gnälla. Dom finns till just för den kundkategorin.

Av:
    Buggla
    MickeMud skrev:
    Så märkligt att vissa människor inte fattar hur marknaden funkar. Kan man inte ens fixa lite småfel på en cykel själv bör man nog fundera om man inte borde köpa sin cykel av närmaste lbs så kan man gå dit med sina småfel och gnälla. Dom finns till just för den kundkategorin.

Jag ska alltså kunna allt och förstå alla delar. Men då borde alla vara bilmekaniker och annat för att köpa en bil på en firma och sen så ska man kunna byta topplockspackning själv för det räknar man med att alla kan??

Sjukt dum kommentar.
    Köper du en ny produkt så räknar väl alla med att den fungerar till 100%???
    Eller så är det bara jag som tycker det. Men var bror duktig och lös allt själv du.

Av:
    Sixten Fors
    Du köpte en Sentier 29 stl XL? Grattis till en kanonbra cykel från en bra leverantör!

Den har väl Shimano M6000 10 vxl drivlina, HG500 11-42T kassett och KMC X10EL kedja. Stabila och beprövade grejor med lång livslägd. Om du trampat av kedjan har du antigen 1) >2000 watt i benen och sprintar på trög växel eller 2) inte lärt dig ännu att växla till rätt växel ner INNAN brantabacken, alltså du trampar på med kraft medan kedjan ligger snett/tvärts över ett antal olika drev på kassetten. Ett typiskt rookie-misstag. Köpte du cykelutbildning av Wiggle är det den du skall reklamera.

Bromsarna är Shimano M395 med 180 mm skivor fram/bak. Förvisso enkla/billiga bromsar men de är lika driftsäkera som 2-3 ggr så dyra bromsar. Jag vet inte vad som har hänt men hydrauliska skivbromsar är inte 100% underhållsfria. Be närmaste verkstad kolla på dem och berätta för dig vad som är problemet.

Av:
    AlfaAlfa
    Bara gissar på att det var en Vitus. Är ju deras ”eget” märke och då har de ingen tillverkare att skylla på. Det är DE som plockar ihop cyklarna.

Har inget emot chainreactioncycles och Wiggle, men två kompisar som köpt Vitus via dem har också haft problem, rassligt inställda och en fick lufta om bakoket efter första rundan.

Antar att de är stressigt ihoprafsade då de sålt många av dem snabbt.

Stå på dig, du har ändå betalat för att få en fungerande vara.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-16 22:29 av AlfaAlfa.

Av:
    GoranS
    Sixten Fors skrev:
    Du köpte en Sentier 29 stl XL? Grattis till en kanonbra cykel från en bra leverantör!

Den har väl Shimano M6000 10 vxl drivlina, HG500 11-42T kassett och KMC X10EL kedja. Stabila och beprövade grejor med lång livslägd. Om du trampat av kedjan har du antigen 1) >2000 watt i benen och sprintar på trög växel eller 2) inte lärt dig ännu att växla till rätt växel ner INNAN brantabacken, alltså du trampar på med kraft medan kedjan ligger snett/tvärts över ett antal olika drev på kassetten. Ett typiskt rookie-misstag. Köpte du cykelutbildning av Wiggle är det den du skall reklamera.
    Teoretiskt sett kan det ju vara en kedja med produktionsfel. Har svårt att tänka mig att Shimano skulle ha 100,00000% defektfria kedjor i sin produktion. Dock är förmodligen de förklaringar du ger klart sannolikare.

Av:
    Sixten Fors
    Buggla skrev:
    Jag ska alltså kunna allt och förstå alla delar. Men då borde alla vara bilmekaniker och annat för att köpa en bil på en firma och sen så ska man kunna byta topplockspackning själv för det räknar man med att alla kan??

Sjukt dum kommentar.
    Eller så är det bara jag som tycker det. Men var bror duktig och lös allt själv du.
    Cykeln fungerar säkert till 100%, i rätt händer. Du saknar kunskap och erfarenhet. Bli arg på din egen inkompetens.

Du köpte en svinbra cykel till bra pris. En cykel som inte går att köpa i lokal butik. Motsvarande lika bra cykel i lokal butik kostar minst 50% mer. De pengar du sparat kan du köpa tjänster för i den lokala butiken. Hur fuckin' svårt kan det va?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-16 22:36 av Sixten Fors.

Av:
    Fältprästen
    Ett bromsok skall inte börja läcka bara sådär efter en kort tid. Reklamera.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Buggla
    Sixten Fors skrev:
    Buggla skrev:

Sjukt dum kommentar.
    Cykeln fungerar säkert till 100%, i rätt händer. Du saknar kunskap och erfarenhet. Bli arg på din egen inkompetens.

Du köpte en svinbra cykel till bra pris. En cykel som inte går att köpa i lokal butik. Motsvarande lika bra cykel i lokal butik kostar minst 50% mer. De pengar du sparat kan du köpa tjänster för i den lokala butiken. Hur fuckin' svårt kan det va?

Du rekommenderade mig cykeln. Jag berättade att jag var ny på allt. Så långt är jag med. Men tycker att det e sjukt lågt att kalla. Mig inkompentetnt och att efter använt cykeln fyra gånger säga att jag har fel.

Men visst kanske jag är sjukt jävla dålig och inte kan något om cyklar men jag räknar med att allt jag köper nytt ska fungera. Hoppas du aldrig tappar bort en väska när du flyger för då kan jag berätta för dig hur du ska göra när du räknar med att allt ska fungera.

Jag har gillat alla kommentarer från dig tidigare Sixten och lyssnat, till och med köpt den cykel DU rekommenderade. Men detta var riktigt lågt.

Av:
    Buggla
    Jag håller med dig. Det ska hålla.

Av:
    patten
    Köp inte något från någon....någonsin!

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-16 22:47 av patten.

Av:
    Mini_me
    Men...kan vi inte koka ner detta lite.

Att en kedja går av , det är inte hela världen. Man sätter ihop den igen och gillar läget. Kan man inte det så ger man lite pengar till sin LBS (För man orkar inte tjafsa med sånt via mail mm). Min bakväxel var defekt på Wiggels billigaste racer. Fick ok att få det åtgärdat via LBS. Sparade kvittot , skickade det till Wiggle och fick pengar.

Så har vi din broms...vad har hänt? En bild med en pil/finger som pekar på området skulle underlätta för att kunna ge ett gott råd gällande åtgärd.

Men troligen kan du åka till LBS , få det lagat (efter att Wiggle sagt ok dvs).

Du (likt många) agerar i affekt. Aldrig bra.

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Henrik_E
    Redan fredag? Har aldrig haft några problem med Wiggles kundtjänst, rappa och proffesionella har de varit. Men sen har jag inte gormat och skrikit åt dem heller.

Av:
    Lars.E
    Buggla skrev:

Sjukt dum kommentar.

Fast i ärlighetens namn... Hur många köper en ny bil på nätet från ett annat land, dessutom av ett märke som inte säljs eller servas i landet som köparen bor?
    Jag hade nog avstått en sådan affär trots att jag är bilmekaniker.
    Däremot hade jag lätt kunnat köpa en ny cykel på nätet då jag vet att jag i samråd med säljare skulle kunna lösa det mesta själv eller med hjälp av LBS. Kan man som du säger "ingenting" så kanske man bör köpa hos LBS, eller att lära sig hur saker och ting fungerar.

Av:
    Fjärdebrunn
    Klarar du inte av att hantera problem som dessa tycker jag det är läge att istället handla hos en lbs.

Nätköp av cyklar innebär regelmässigt att det finns saker att hantera. Det är bl.a. därför priserna är lägre.

Det kommer lösa sig. På kuppen kommer du stt lära dig mer om din cykel.

Av:
    Jeppe_E
    Buggla skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Buggla skrev:

Sjukt dum kommentar.

Du rekommenderade mig cykeln. Jag berättade att jag var ny på allt. Så långt är jag med. Men tycker att det e sjukt lågt att kalla. Mig inkompentetnt och att efter använt cykeln fyra gånger säga att jag har fel.

Men visst kanske jag är sjukt jävla dålig och inte kan något om cyklar men jag räknar med att allt jag köper nytt ska fungera. Hoppas du aldrig tappar bort en väska när du flyger för då kan jag berätta för dig hur du ska göra när du räknar med att allt ska fungera.

Jag har gillat alla kommentarer från dig tidigare Sixten och lyssnat, till och med köpt den cykel DU rekommenderade. Men detta var riktigt lågt.

Okej, så då är det Sixtens fel att du trampat av kedjan och kanske råkat ut för ett läckage på bromsen? Vi vet ju inte vad som faktiskt har hänt. Du kan ju ha råkat skruva på något som du inte borde...

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    GustafH
    Buggla skrev:
    I min värld där man jobbar inom service så ber man om ursäkt, skickar ett nytt ok, nya klossar och kanske en skiva i kompensation. Där min sambo jobbar så måste man kompensera för minsta lilla och det är ett serviceyrke.

Det här tycker jag är intressant. Mer specifikt, vilken bransch jobbar du i där du kan skicka delar för ett par hundringar i kompensation på hörsägen? Eller där din sambo jobbar där man måste kompensera för minsta lilla?

Jag har köpt två cyklar från Wiggle samt en hel hög annat de senaste fyra åren och reklamation har gått skitsmidigt (skickat foton och sen fått retursedel) och de gånger det har behövts repareras har jag gjort det hos min LBS och sen fått pengar av Wiggle när jag skickade kvittot. Sjukt bra och snabb service varje gång.

Av:
    ooms
    niklaws skrev:
    Buggla skrev:

Antar att ni inte förstår varandra riktigt, nu har jag inte läst på deras hemsida. Men om de säger att det var "mer än 30 dagar sedan du fick den" så ANTAR jag de pratar om att du vill returnera varan och inte reklamera varan.

De har nog full koll på att reklamationsrätten är längre än 30 dagar. Däremot kan du ju såklart inte returnera en använd produkt.
    Nja, wiggle har 365 dagars öppet köp. Osäker dock om det gäller cykel.
    Däremot kan det ju vara så att de tycker att fel vid leveransen ska påtalas inom 30 dagar. Att komma med läckande bromsar efter 4 månader kan de ju mycket väl anta bero på handhavandefel eller slitage, speciellt om de samtidigt blir anklagade för en avtrampad kedja...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-16 23:10 av ooms.

Av:
    Buggla
    588ADB2D-E642-4AB5-8F45-EEEB7F0D14FC.jpeg
    Mini_me skrev:
    Men...kan vi inte koka ner detta lite.

Att en kedja går av , det är inte hela världen. Man sätter ihop den igen och gillar läget. Kan man inte det så ger man lite pengar till sin LBS (För man orkar inte tjafsa med sånt via mail mm). Min bakväxel var defekt på Wiggels billigaste racer. Fick ok att få det åtgärdat via LBS. Sparade kvittot , skickade det till Wiggle och fick pengar.

Så har vi din broms...vad har hänt? En bild med en pil/finger som pekar på området skulle underlätta för att kunna ge ett gott råd gällande åtgärd.

Men troligen kan du åka till LBS , få det lagat (efter att Wiggle sagt ok dvs).

Du (likt många) agerar i affekt. Aldrig bra.

Jag gillar hur du tänker. Jag brukar inte härja en massa om jag inte känner att det finns fog för det.

Kedjan var inga problem den fixade jag själv med hjälp av mer rutinerade vänner. Det jag menar med den är att den kanske borde hålla längre. Sen kan jag precis som andra göra misstag och det kan ha varit detta som gjorde att den gick av därav att jag inte härjat så mkt om det. Jag använde det som ännu ett fel på min cykel.

Det som hänt nu är att jag med hjälp av proffs i mora innan Vasan som sa att vi kan inte hjälpa dig med dina läckande bromsar. De säger som många reklamera. Men wiggle säger åk till en firma och be dem gå igenom cykeln och återkom till oss.

Jag har en bild men tyvärr så syns det inte mycket på den att bromsvätska läcker från kolven.

Av:
    GustafH
    Buggla skrev:
    Men wiggle säger åk till en firma och be dem gå igenom cykeln och återkom till oss.

Det låter väl otroligt rimligt, både för dig, för Wiggle, för firman och för miljön istället för att skicka en hel cykel över ett hav om det bara behövs bytas ett bromsok?

Av:
    Lars.E
    Buggla skrev:
    Men wiggle säger åk till en firma och be dem gå igenom cykeln och återkom till oss.
    .

Plättlätt... Gör så, så löser det sig nog? :)

Av:
    Buggla
    GustafH skrev:
    Buggla skrev:

Det här tycker jag är intressant. Mer specifikt, vilken bransch jobbar du i där du kan skicka delar för ett par hundringar i kompensation på hörsägen? Eller där din sambo jobbar där man måste kompensera för minsta lilla?

Jag har köpt två cyklar från Wiggle samt en hel hög annat de senaste fyra åren och reklamation har gått skitsmidigt (skickat foton och sen fått retursedel) och de gånger det har behövts repareras har jag gjort det hos min LBS och sen fått pengar av Wiggle när jag skickade kvittot. Sjukt bra och snabb service varje gång.

Jag jobbar på Sveriges största flygplats där service är hyfsat viktigt. Försvinner saker på väg till flygplanet så får MÅNGA resenärer mycket mer än de säger låg i väskan tex. Så på mitt jobb så delas det ut pengar i mängder utan ens så lite som fotobevis. Min sambo jobbar på ett stort hotell i Stockholm där man måste kompensera för saker som att det fattas en handduk eller att rummet saknar badkar.

De har inte svarat att de tar på sig kostnaden utan att som jag förstår det så ska jag lägga ut pengar på att laga något och sen kanske få betalt om wiggle anser att det är fel.

Av:
    ooms
    Buggla skrev:
    .
    Så vad är problemet? De är ju på väg att lösa det åt dig...

Av:
    toysc
    Lars.E skrev:
    Buggla skrev:

Sjukt dum kommentar.

Fast i ärlighetens namn... Hur många köper en ny bil på nätet från ett annat land, dessutom av ett märke som inte säljs eller servas i landet som köparen bor?
    Jag hade nog avstått en sådan affär trots att jag är bilmekaniker.
    Däremot hade jag lätt kunnat köpa en ny cykel på nätet då jag vet att jag i samråd med säljare skulle kunna lösa det mesta själv eller med hjälp av LBS. Kan man som du säger "ingenting" så kanske man bör köpa hos LBS, eller att lära sig hur saker och ting fungerar.
    Jag köpte bil i Moskva en UAZ :)

Av:
    Buggla
    GustafH skrev:
    Buggla skrev:

Det låter väl otroligt rimligt, både för dig, för Wiggle, för firman och för miljön istället för att skicka en hel cykel över ett hav om det bara behövs bytas ett bromsok?

Jag tycker att de skickar mig ett nytt ok, nya klossar och någon kompensation så slipper jag åka och fixa det. Jag skickar gärna tillbaka det felande så de kan kräva kompensation från tillverkaren. Skicka med posten är nog bättre än att åka med bilen flera mil.

Av:
    ooms
    Varför är "kompensation" viktigt för dig? Räcker det inte att de åtgärdar felet?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in