• varför är uppförsbacke jobbigare?

Av:
    Bianchiracer
    Hej, en kanske dum fråga, men varför upplever jag att uppförsbacke är mycket jobbigare än nerförsbacke?

Självklart är förutsättningen att jag cykar på olika växlar och lika hög kadens.

Känns som dag och natt att cykla på en superlätt växel på 90 rpm jämnfört med en nedförsbacke med tung växel och samma RPM.

Är det någon fysisk lag jag missar, eller inbillar jag mig bara?
  • Re: varför är uppförsbacke jobbigare?

Av:
    aribr
    Gravity.

Av:
    GurraG
    :)

Av:
    Fältprästen
    Tar du i lika hårt?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    bellasoda
    Bianchiracer skrev:
    Hej, en kanske dum fråga, men varför upplever jag att uppförsbacke är mycket jobbigare än nerförsbacke?

Självklart är förutsättningen att jag cykar på olika växlar och lika hög kadens.

Känns som dag och natt att cykla på en superlätt växel på 90 rpm jämnfört med en nedförsbacke med tung växel och samma RPM.

Jag tycker precis tvärtom.

Om jag exempelvis har ~300W som tröskeleffekt så tycker jag att det är lättare att trycka på 320W i en uppförsbacke än 280W i en nedförsbacke.

Av:
    ancientacid
    Alla som kört med effekmätare kan skriva under på hur svårt det kan vara att hålla upp effekten såfort det lutar det minsta utför, och hur snabbt man kommer upp på hög uteffekt uppför.

90RPM på en lätt växel uppför som ger en hastighet på tex 7km/h (behöver inte vara en överdrivet brant lutning heller) kan ge markant högre effekt, och därmed ansträngning, jämfört med en svag utförslöpa med högsta växel, 90RPM och tex 40km/h

Av:
    Konsensus
    Om jag trampar 90 rpm med ex 95 kg vikt (cykel+åkare) med konstant motstånd utan gratis rull på hjulen, eller om jag trampar 90 rpm med ex 95 kg vikt (cykel+åkare) utan konstant motstånd med gratis rull på hjulen. Hmmm! vissa saker ska man inte fundera på, det bara är som det är :-D

Vi är överens om ni gör som jag säger ;-D

Av:
    Jeppe_E
    bellasoda skrev:
    Bianchiracer skrev:

Om jag exempelvis har ~300W som tröskeleffekt så tycker jag att det är lättare att trycka på 320W i en uppförsbacke än 280W i en nedförsbacke.

Högre växel i nedförsbacken #HTFU

Man kan inte använda sig av media om man vill förstå världen. - Hans Rosling

Av:
    GoranS
    Kör visserligen inte med effektmätare, men att få upp samma flås utför som uppför är banne mig inte lätt. Är det en mer rejäl backe med lite kurvor som du måste bromsa i blir det dessutom rätt onaturligt att trycka hårdare på bromsen än man behöver bara för att man samtidigt ska kunna trampa rejält för att hålla belastningen på tillräckligt hög nivå.

Av:
    bellasoda
    Jeppe_E skrev:
    bellasoda skrev:
    Bianchiracer skrev:

Det är faktiskt rätt sällan jag trampar ur 55/11. ;-)

Av:
    GoranS
    Jeppe_E skrev:
    bellasoda skrev:
    Bianchiracer skrev:

Inte ens Sagan skulle greja att trycka lika många watt utför en cat-1-stigning på touren som han trycker uppför. HTFU i det sammanhanget är detsamma som självmord så länge man inte bromsar och trampar samtidigt!

Av:
    Henrik_E
    617F7354-5BF6-44DC-9E5D-1484F46D2548.jpeg

Av:
    staine
    Utför är ibland mycket jobbigare. särskilt för tumme-pekfingermusklerna när man flera km bromsar i 20% eller mer lutning så fälgarna smälter...

Av:
    Bianchiracer
    vad står HTFU för?

Alla verkar tycka tvärtom mot vad jag tycker. Kan det vara så att jag kör på för tröga växlar i uppförsbacke då? Det är väl allmänt kännt att uppförsbackar är mycket jobbigare? Därav att många äldre personer till och med kliver av och leder cykeln i backen, trots att de har växlar?

Av:
    storfiskarn
    Harden the fuck up !

Av:
    bellasoda
    Bianchiracer skrev:
    vad står HTFU för?

Alla verkar tycka tvärtom mot vad jag tycker. Kan det vara så att jag kör på för tröga växlar i uppförsbacke då? Det är väl allmänt kännt att uppförsbackar är mycket jobbigare? Därav att många äldre personer till och med kliver av och leder cykeln i backen, trots att de har växlar?

Det är meningen att det ska vara jobbigt. Uppförsbackar jobbigt = bra.

Prova att jämföra t ex puls istället för vilket val av växel du har. Hög puls = jobbigt, stämmer också ganska bra.

Men det är nog som du säger, om ditt mål är att det ska vara ungefär lika jobbigt jämt, då behöver du nog cykla på ännu lättare växlar uppför och ännu tyngre växlar utför.

Av:
    ancientacid
    Bianchiracer skrev:

Du har fått förklaringen formulerade på lite olika sätt; det är fysiskt mer krävande av den anledningen att man inte har något gratis rull uppför.
    Det är helt enkelt "svårare" att åstadkomma likvärdig effekt av omvänt skäl, utför får man oavsett man vill eller inte bättre förutsättningar för spontan återhämtning, därför är det svårt/omöjligt att producera samma effekt i medlut.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-17 00:06 av ancientacid.

Av:
    me.I.am
    Sluta trampa uppför, sluta trampa nerför, skillnad?

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Skogsgubben
    Precis som många andra trodde jag först att du inte hade koll på gravitation och fysik, men nu börjar jag förstå. Du undrar varför det inte går att växla sig till samma låga motstånd i en uppförsbacke som i en nedförsbacke. Teoretiskt borde det ju gå, om man bara kör tillräckligt låg växel uppför och tillräckligt hög nerför.

Jag tror att själva trampningen ställer till det. Även om man har ett sjukt bra rundtramp, så utvecklar man väldigt olika mycket kraft under ett pedalvarv. I en nedförsbacke gör inte det så mycket. I en uppförsbacke måste du hela tiden ta igen det du missat i de svagare delarna av pedalvarvet.

Om du monterar ett riktigt tungt svänghjul på cykeln borde du kunna få det ungefär lika tungt uppför som nerför.

Av:
    GoranS
    Bara att kontakta den här mannen så ska du nog kunna få det tillräckligt lätt uppför:

Av:
    Konsensus
    Skogsgubben skrev:
    Precis som många andra trodde jag först att du inte hade koll på gravitation och fysik, men nu börjar jag förstå. Du undrar varför det inte går att växla sig till samma låga motstånd i en uppförsbacke som i en nedförsbacke. Teoretiskt borde det ju gå, om man bara kör tillräckligt låg växel uppför och tillräckligt hög nerför.

Jag tror att själva trampningen ställer till det. Även om man har ett sjukt bra rundtramp, så utvecklar man väldigt olika mycket kraft under ett pedalvarv. I en nedförsbacke gör inte det så mycket. I en uppförsbacke måste du hela tiden ta igen det du missat i de svagare delarna av pedalvarvet.

Om du monterar ett riktigt tungt svänghjul på cykeln borde du kunna få det ungefär lika tungt uppför som nerför.

+1

Vi är överens om ni gör som jag säger ;-D

Av:
    Jörgen_A
    Jag rekommenderar elcykel.

Av:
    GoranS
    Internetcykling är ju i så fall ett annat alternativ i sammanhanget.

Av:
    sparhawk
    GoranS skrev:
    Bara att kontakta den här mannen så ska du nog kunna få det tillräckligt lätt uppför:

OMG!

/Peter J

Av:
    Cykelbonden
    Ju snabbare bakhjulet snurrar ju snabbare måste kraften appliceras i pedalerna för att generera samma motstånd. Krävs explosiva muskelkontraktioner och explosiva muskler är inte lika bra i
    en uthållihetsgren. Däremot brukar det vara lättare att nå högsta möjliga peakeffekt med hög rörelseenergi tex när man kommer in snabbt i en backe då kan snabba fibrer arbeta optimalt samtidigt som motståndet räcker till.

De flesta som cyklar utan effektmätare lufttrampar mycket i utförsbacke och går över tröskel uppför helt spontant är min observation

Av:
    bllx
    Cykelbonden skrev:
    De flesta som cyklar utan effektmätare lufttrampar mycket i utförsbacke och går över tröskel uppför helt spontant är min observation

De flesta som vill cykla snabbt (på en sträcka med både upp- och nedförsbackar) gör likadant, oavsett effektmätare eller inte.

Av:
    Cykelbonden
    Ja men inte lika överdrivet. En Svensson med 260 w tröskel trycker spontant 400 w i en backe för att sedan ligga o fisa i 150 w över krönet

Av:
    Jeppe_E
    GoranS skrev:
    Jeppe_E skrev:
    bellasoda skrev:
    Bianchiracer skrev:

Inte ens Sagan skulle greja att trycka lika många watt utför en cat-1-stigning på touren som han trycker uppför. HTFU i det sammanhanget är detsamma som självmord så länge man inte bromsar och trampar samtidigt!

Jo, det var lite ironiskt skrivet. Jag bara pekar på det faktum att många cyklister gärna använder nedförbackar som en chans att återhämta sig och av den anledningen inte skaftar. Fast det finns ju en gräns där det faktiskt går fortare att krypa ihop och frihjula, än att trampa. Om man nu inte har förstemann-utväxling på cykeln.

Av:
    Hasse#7
    Det finns ett tillfälle när uppförsbackar är mindre jobbiga. Det är när det blåser motvind satan och backen ger tillfällig lä.

Av:
    Stervelo
    Jag TROR, att det beror på att du får kraft under en större del av varvet, än när det går fort.
    Det betyder att när du tycker du tar i lika hårt, så tar du i mer av tiden, alltså jobbigare.
    Med en effektmätare borde det gå att ha koll på.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    larason
    Av: Cykelbonden idag 11:14Ja men inte lika överdrivet. En Svensson med 260 w tröskel trycker spontant 400 w i en backe för att sedan ligga o fisa i 150 w över krönet .
    Misströsta inte ni/vi som cyklar mer än Svensson och ändå inte har 260w i tröskel, tror det är YTTERST få Svennson som har det, i alla fall hoppas jag det...

Av: Stervelo idag 14:13Jag TROR, att det beror på att du får kraft under en större del av varvet, än när det går fort.
    Det betyder att när du tycker du tar i lika hårt, så tar du i mer av tiden, alltså jobbigare.
    Med en effektmätare borde det gå att ha koll på.
    Så har jag fått det förklarat av en viss särskilt duktig cyklist som jobbar på Aktivius, kunde dock ej formulera det sådär bra.

Av:
    OrjanX
    Det ojämna draget i pedalerna vid uppförbacke, pga att du inte är lika stark i hela trampvarvet, tror jag gör att du upplever det jobbigare. En oval klinga hjälper dig att få ett jämnare drag varvet runt. Den är stor där du är stark och liten där du är svag. Vid utförstramp så fås gratisrull och du upplever inte det ojämna draget i pedalerna på samma sätt.

Av:
    Bengt-re
    Önskan att bibehålla farten är nog den största faktorn. Kör man med puls och effektmätare blir det uppenbart att man vid normalcykling oftast lägger sig på en rejält mycket högre belastning vid uppförsbackar.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    GoranS
    Personligen tycker jag en betydligt viktigare fråga är varför uppförsbacke är (så mycket) roligare än utförsbacke ffa vid icke-perfekta förhållanden (asfalt, ljus, väder).

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Personligen tycker jag en betydligt viktigare fråga är varför uppförsbacke är (så mycket) roligare än utförsbacke ffa vid icke-perfekta förhållanden (asfalt, ljus, väder).

För att "slipper" fartvind, det går lungt och fint trots att man får jobba sig trött. Enklet, tryggt och trevligt - man hinner till och med titta på naturen istället för att vara en potthålsradar på steroider?!

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Peth
    Bengt-re skrev:
    GoranS skrev:

För att "slipper" fartvind, det går lungt och fint trots att man får jobba sig trött. Enklet, tryggt och trevligt - man hinner till och med titta på naturen istället för att vara en potthålsradar på steroider?!

Sen är det ju lite skönt när det gör ont i benen. Eller hur?

Av:
    Bengt-re
    Peth skrev:
    Bengt-re skrev:
    GoranS skrev:

Yepp.

#åsikt

-------------

– Oscar Wilde

Av:
    Peth
    Bengt-re skrev:
    Peth skrev:
    Bengt-re skrev:
    GoranS skrev:

Yepp.

#åsikt

Äh, vaddå åsikt?! Fakta, Bengt, fakta!

Av:
    GoranS
    Bengt-re:s analys stämmer i mångt och mycket överens med hur jag ser på uppförs- kontra utförscykling. Sen får jag erkänna att jag faktiskt under vissa förhållanden kan tycka det är lite kul att åka utför också.

Peths kommentar är jag lite mer tveksam till. I synnerhet som jag i år vid några tillfällen snarare fått ont i underarmar och/eller händer än ben vid uppförscykling.

Av:
    Jeppe_E
    GoranS skrev:

Nej, för mig som hellre nöter mil, så är uppförsbackar en plåga, det tar ju så lång tid och man kommer ju knappt någonstans. Jag kan dock se en viss charm i att klättra berg som en utmaning/belöning i att man kan få chansen att köra ihjäl sig utför. :p

#åsikt

Av:
    GoranS
    Du får övergå från milknarkande till timknarkande!

Av:
    JPL
    Utöver eventuella analakademiska fördjupningar som kommer fram till att det går att diskutera ur olika aspekter;

Ja, det var en dum fråga. Kanske bland de dummaste jag läst på det här forumet, och det ska gudarna veta att skrivits en del dumt här.

.........................................................
    JPL, ett ärkefetto bland alla andra.
    Terapiprojekt höst 2009, Happypedia http://happymtb.org

Av:
    staine
    Jeppe_E skrev:
    GoranS skrev:

Nej, för mig som hellre nöter mil, så är uppförsbackar en plåga, det tar ju så lång tid och man kommer ju knappt någonstans. Jag kan dock se en viss charm i att klättra berg som en utmaning/belöning i att man kan få chansen att köra ihjäl sig utför. :p

#åsikt

Är inte motvind ändå lite värre? #imho

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Hellre kantvind än uppför berg.

Av:
    staine
    Åas kom jag på, så här innan man blir alltför fredagsonykter. Är inte uppförs och motvind typ samma samma? När det gäller jobbighet? Fast på lite olika sätt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ