• Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    Fast om cyklarna TS jämför har relativt lika Stack och Reach så ger ju sadelrörsvinkeln ändå ett visst ”humm” om var sadeln hamnar i förhållande till styret (eller iaf gaffelröret).
    Men visst, kinematik/länkage kan ha en viss inverkan på hur sadeln förflyttas vis olika mycket SAG/slag.
    En brant sadelrörsvinkel ger onekligen en mera ”lättrampad/klättrande” cykel MEN, för mig personligen går gränsen vid MAX 76.0 grader. Sen har man sadeljäveln ständigt i röva så fort man måste stå upp o ”små-coasta”.
    Dvs sadeln måste först tryckas ner, vilket tar för lång tid om man bara behöver stå upp i några sekunder...


  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Ok, fem sidor. Har det köpts ngn cykel än? Jag är i samma situation nämligen...:)

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Nä, inte än. Jag har inte så bråttom, och några av mina toppkandidater kommer inte i handeln förrän i vinter.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Krompa
    salle skrev:
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    Reatipset igen: https://m.startfitness.co.uk

    Känns klockren för Hellas men du kanske är för liten för XL 468 mm reach?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Krompa skrev:
    salle skrev:
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    Reatipset igen: https://m.startfitness.co.uk

    Känns klockren för Hellas men du kanske är för liten för XL 468 mm reach?

    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Krompa
    salle skrev:
    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    Finns även några L och M ser jag:
    https://www.startfitness.co.uk
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Krompa skrev:
    salle skrev:
    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    Finns även några L och M ser jag:
    https://www.startfitness.co.uk

    Topp! Men tror :) min budget är max 25´. För många hobbyer.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Makten
    Aron skrev:
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.
    Kollar du i en geometrikalkylator för motorcyklar så kan gaffelvinkeln vara omvänd, alltså mätt från andra hållet. Och då stämmer det förstås.

    LGa0N.jpg
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    precis, det är ju därför man har stor offset på 29" gafflar för att förenkla styrningen. sen får man längre hjulbas också. vore lite intressant vad happy kom fram till i den här frågan för det råder ofta delade meningar om vad som är optimalt, tror jag?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Scand
    Aron, villka är topp 3, nyfiken?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Mafv
    Scand skrev:
    Aron, villka är topp 3, nyfiken?

    Även jag undrar då jag är i samma köptankar, följdfrågan blir också vart man kan köpa dessa och om det vankas rea på något alternativ.

    Thx
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    MickeMud
    Makten skrev:
    Aron skrev:
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.
    Kollar du i en geometrikalkylator för motorcyklar så kan gaffelvinkeln vara omvänd, alltså mätt från andra hållet. Och då stämmer det förstås.


    Sånt här är ju superkul.

    Min syn.
    Generell förändras styregenskaperna enligt nedan på en enskild förändring.

    Ökat Trail/Försprång ger att det behövs mer kraft för att vrida styret vilket gynnar högfartssegenskaper. Mindre nervöst och fladrigt.
    Minskat blir motsatt effekt.

    Flackare gaffelvinkel ger vingligare lågfartsegenskaper men gynnar högfatrsstabiliteten och i viss mån ökat styrkraft i och med att hjulet lutas innåt (Camber) mer.
    Brantare blir motsatt.

    Normalt sweetspot försprång ligger på MC mellan 95-120mm (verkar vara likvärdigt för cyklar) Genom att hålla detta mått kan man få bra styr och manöveregenskaper på en extrem sportmaskin med 23 graders gaffelvinkel likväl som på en Chopper med +2m gaffel med 45 graders vinkel.
    Däremot förändras många andra egenskaper som gör Chopperns förmåga att ta sig runt en skarp kurva i hög fart är sämre än sportmaskinens trots samma försprång.

    Många saker händer samtidigt vid en enskild förändring som påverkar totala upplevelsen.
    Flackare gaffelvinkel förändrar följande.
    Längre hjulbas, tyngdpunkts förskjutning bakåt, kraftpåverkan i gaffeln som ger att med samma fjäder ger stummare känsla, mindre nigning och därmed mindre viktförskjutning framåt och mindre försprångsförändring vid inbromsning och vertikalrörelser.
    Vid forcering av skarpare högre hinder (sten, rötter) ger flackare gaffelvinkel mer fjäderkomprimering och mjukare energiupptagning, mindre viktförskjutning framåt som ger att framhjulet rullar lättare över hindret och upplevs mindre och mer lättforcerat
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    Så för att konkretisera det hela till TS cyklar.
    * 51mm offset om det mest ska cyklas stig i makligt tempo, men kräver lite mer nerver när det ska cyklas snabbt nerförs.
    * 44mm offset om fokus ligger på att känna sig trygg när det går undan utförs, annars så ger det en sävligare styrning vid normalt stigtrampa.

    Tycker faktiskt Aron ska fokusera på en 51mm's gaffel, medans Westman verkar ha lite mera fartambitioner och således bör kika på en gaffel med 44mm offset.

    Själv hade jag "turen" att min beg.gaffel från UK råkade ha den gamla standarden på 46mm offset, medelsvensson = Ok men inte bäst på något 😎


  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Makten skrev:
    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.

    Oops! Det blev en typo när jag pillade på texten. Tack för att du uppmärksammade det, och den pedagogiska bilden.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    marran
    Har någon av de som teoretiserar om trailmått, offset och gaffelvinklar faktiskt testat, allt annat lika?

    Det är mycket snack om hur trail funkar på mc, men jag undrar hur mycket av det tänket vi kan behålla när vi plötsligt har en cykel som går uppför och nerför, på knöligt underlag, lutandes i svängarna, och med en pilot som rör sig vilt i alla riktningar.

    Jag tycker Chris Porter sa det ganska bra i någon artikel nyligen. Visst kan vi räkna ut trail, men statisk trail är inte så relevant då vi inte cyklar rakt fram på asfalt, och att börja räkna ut trailmåttet dynamiskt med alla variabler i mtb-cykling blir fort helt hopplöst.

    Det stöds också lite av att de som har provat inte verkar tycka att statisk trail är en särskilt relevant parameter.

    Själv bytte jag gaffel från Bos till RXF36c, de har nog olika offset tror jag, men det försvinner ganska mycket i skillnaden mellan olika fjäderkarakteristik och dämpsystem, som ändrar hur gaffeln ligger i slaget i olika situationer, och därmed gaffelvinkel och trail betydligt mer än några mm i kronan hit och dit.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Oskar
    marran skrev:
    Har någon av de som teoretiserar om trailmått, offset och gaffelvinklar faktiskt testat, allt annat lika?

    :-D
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    marran: som du säger är det mycket annat som spelar in, framförallt headangle/sag och speciellt dynamiskt. jag kör ofta 26" på 27.5 gafflar pga av utbudet, men tyckte nog 26" gaffeln var mer stabil på nåt sätt (identisk i övrigt), 42 vs 46 mm offset. 4 mm är ju jävla lite kan man tycka, men ändå 10% haha
    men en del dh gafflar have väl ställbar offset? borde köra sessions på en sån gaffel med olika offset.
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    JojjeM
    Ursäkta marran men nu tror jag att du gör det vanliga nybörjarmisstaget att blanda ihop verklig cykling och internetcykling ;)

    /Johan

    Ironi funkar bäst på nätet

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    internetcyklingen får ju ständigt nytt liv av alla påhitt från tillverkarna, sen så behöver alla någon form av kontorsarbete :)
    transition gjorde väl en ganska stor grej av "custom" offset nyligen

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ