• Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    Fast om cyklarna TS jämför har relativt lika Stack och Reach så ger ju sadelrörsvinkeln ändå ett visst ”humm” om var sadeln hamnar i förhållande till styret (eller iaf gaffelröret).
    Men visst, kinematik/länkage kan ha en viss inverkan på hur sadeln förflyttas vis olika mycket SAG/slag.
    En brant sadelrörsvinkel ger onekligen en mera ”lättrampad/klättrande” cykel MEN, för mig personligen går gränsen vid MAX 76.0 grader. Sen har man sadeljäveln ständigt i röva så fort man måste stå upp o ”små-coasta”.
    Dvs sadeln måste först tryckas ner, vilket tar för lång tid om man bara behöver stå upp i några sekunder...

    // Larsa

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Ok, fem sidor. Har det köpts ngn cykel än? Jag är i samma situation nämligen...:)

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Nä, inte än. Jag har inte så bråttom, och några av mina toppkandidater kommer inte i handeln förrän i vinter.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Krompa
    salle skrev:
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    Reatipset igen: https://m.startfitness.co.uk

    Känns klockren för Hellas men du kanske är för liten för XL 468 mm reach?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Krompa skrev:
    salle skrev:
    Hehe, ingen stress. Hade ju bara varit enklare så kunde jag köpte samma lika lixom. Jag tror jag landar i ngt snärtigare dock, typ Kona HeiHei, eftersom det bara handlar om stigåka i typ Hellas.

    Reatipset igen: https://m.startfitness.co.uk

    Känns klockren för Hellas men du kanske är för liten för XL 468 mm reach?

    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Krompa
    salle skrev:
    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    Finns även några L och M ser jag:
    https://www.startfitness.co.uk
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    salle
    Krompa skrev:
    salle skrev:
    Tack för tips, är bara 178 cm så lite stor tyvärr.

    Finns även några L och M ser jag:
    https://www.startfitness.co.uk

    Topp! Men tror :) min budget är max 25´. För många hobbyer.

    ______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Makten
    Aron skrev:
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.
    Kollar du i en geometrikalkylator för motorcyklar så kan gaffelvinkeln vara omvänd, alltså mätt från andra hållet. Och då stämmer det förstås.

    LGa0N.jpg
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    precis, det är ju därför man har stor offset på 29" gafflar för att förenkla styrningen. sen får man längre hjulbas också. vore lite intressant vad happy kom fram till i den här frågan för det råder ofta delade meningar om vad som är optimalt, tror jag?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Scand
    Aron, villka är topp 3, nyfiken?
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Mafv
    Scand skrev:
    Aron, villka är topp 3, nyfiken?

    Även jag undrar då jag är i samma köptankar, följdfrågan blir också vart man kan köpa dessa och om det vankas rea på något alternativ.

    Thx
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    MickeMud
    Makten skrev:
    Aron skrev:
    En liten fredagsfundering (eftersom vi ändå internetnördar geometri långt förbi all vett och reson i den här tråden):

    Jag började fundera på förhållandet mellan Rake (aka fork offset) och gaffelvinkel. Dessa två värden samverkar ju till ge måttet för Trail, som i sin tur påverkar cykelns styregenskaper. Jag testade lite olika värden i en geometrikalkylator och fick det till att om man byter från en gaffel med 51 mm Rake till en som har 43 mm Rake så ger det samma Trail som ~1,3° brantare styrvinkel skulle ha gjort.

    Nu tittade jag bara på en hjulstorlek och bara kring de gaffelvinklar som är aktuella i den här tråden. Så värdet är ungefär, mellan tummen och pekfingret, sådär.

    Slut på fredagsfundering.

    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.
    Kollar du i en geometrikalkylator för motorcyklar så kan gaffelvinkeln vara omvänd, alltså mätt från andra hållet. Och då stämmer det förstås.


    Sånt här är ju superkul.

    Min syn.
    Generell förändras styregenskaperna enligt nedan på en enskild förändring.

    Ökat Trail/Försprång ger att det behövs mer kraft för att vrida styret vilket gynnar högfartssegenskaper. Mindre nervöst och fladrigt.
    Minskat blir motsatt effekt.

    Flackare gaffelvinkel ger vingligare lågfartsegenskaper men gynnar högfatrsstabiliteten och i viss mån ökat styrkraft i och med att hjulet lutas innåt (Camber) mer.
    Brantare blir motsatt.

    Normalt sweetspot försprång ligger på MC mellan 95-120mm (verkar vara likvärdigt för cyklar) Genom att hålla detta mått kan man få bra styr och manöveregenskaper på en extrem sportmaskin med 23 graders gaffelvinkel likväl som på en Chopper med +2m gaffel med 45 graders vinkel.
    Däremot förändras många andra egenskaper som gör Chopperns förmåga att ta sig runt en skarp kurva i hög fart är sämre än sportmaskinens trots samma försprång.

    Många saker händer samtidigt vid en enskild förändring som påverkar totala upplevelsen.
    Flackare gaffelvinkel förändrar följande.
    Längre hjulbas, tyngdpunkts förskjutning bakåt, kraftpåverkan i gaffeln som ger att med samma fjäder ger stummare känsla, mindre nigning och därmed mindre viktförskjutning framåt och mindre försprångsförändring vid inbromsning och vertikalrörelser.
    Vid forcering av skarpare högre hinder (sten, rötter) ger flackare gaffelvinkel mer fjäderkomprimering och mjukare energiupptagning, mindre viktförskjutning framåt som ger att framhjulet rullar lättare över hindret och upplevs mindre och mer lättforcerat
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    Så för att konkretisera det hela till TS cyklar.
    * 51mm offset om det mest ska cyklas stig i makligt tempo, men kräver lite mer nerver när det ska cyklas snabbt nerförs.
    * 44mm offset om fokus ligger på att känna sig trygg när det går undan utförs, annars så ger det en sävligare styrning vid normalt stigtrampa.

    Tycker faktiskt Aron ska fokusera på en 51mm's gaffel, medans Westman verkar ha lite mera fartambitioner och således bör kika på en gaffel med 44mm offset.

    Själv hade jag "turen" att min beg.gaffel från UK råkade ha den gamla standarden på 46mm offset, medelsvensson = Ok men inte bäst på något 😎

    // Larsa

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Makten skrev:
    Tvärtom blir det; alltså att kortare offset ger större trail vilket motsvarar en flackare gaffel.

    Oops! Det blev en typo när jag pillade på texten. Tack för att du uppmärksammade det, och den pedagogiska bilden.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    marran
    Har någon av de som teoretiserar om trailmått, offset och gaffelvinklar faktiskt testat, allt annat lika?

    Det är mycket snack om hur trail funkar på mc, men jag undrar hur mycket av det tänket vi kan behålla när vi plötsligt har en cykel som går uppför och nerför, på knöligt underlag, lutandes i svängarna, och med en pilot som rör sig vilt i alla riktningar.

    Jag tycker Chris Porter sa det ganska bra i någon artikel nyligen. Visst kan vi räkna ut trail, men statisk trail är inte så relevant då vi inte cyklar rakt fram på asfalt, och att börja räkna ut trailmåttet dynamiskt med alla variabler i mtb-cykling blir fort helt hopplöst.

    Det stöds också lite av att de som har provat inte verkar tycka att statisk trail är en särskilt relevant parameter.

    Själv bytte jag gaffel från Bos till RXF36c, de har nog olika offset tror jag, men det försvinner ganska mycket i skillnaden mellan olika fjäderkarakteristik och dämpsystem, som ändrar hur gaffeln ligger i slaget i olika situationer, och därmed gaffelvinkel och trail betydligt mer än några mm i kronan hit och dit.

    ------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Oskar
    marran skrev:
    Har någon av de som teoretiserar om trailmått, offset och gaffelvinklar faktiskt testat, allt annat lika?

    :-D
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    marran: som du säger är det mycket annat som spelar in, framförallt headangle/sag och speciellt dynamiskt. jag kör ofta 26" på 27.5 gafflar pga av utbudet, men tyckte nog 26" gaffeln var mer stabil på nåt sätt (identisk i övrigt), 42 vs 46 mm offset. 4 mm är ju jävla lite kan man tycka, men ändå 10% haha
    men en del dh gafflar have väl ställbar offset? borde köra sessions på en sån gaffel med olika offset.
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    JojjeM
    Ursäkta marran men nu tror jag att du gör det vanliga nybörjarmisstaget att blanda ihop verklig cykling och internetcykling ;)

    /Johan

    Ironi funkar bäst på nätet

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    konken
    internetcyklingen får ju ständigt nytt liv av alla påhitt från tillverkarna, sen så behöver alla någon form av kontorsarbete :)
    transition gjorde väl en ganska stor grej av "custom" offset nyligen
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    paxel
    Ny Norco Fluid
    https://www.norco.com

    --------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

    NNNN

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    paxel skrev:
    Ny Norco Fluid
    https://www.norco.com

    Ser ju rätt så jäkla spot on mot TS önskemål :) synd att just denna model är så generellt lågt spec’ad

    // Larsa

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    paxel
    larsaw skrev:
    paxel skrev:
    Ny Norco Fluid
    https://www.norco.com

    Ser ju rätt så jäkla spot on mot TS önskemål :) synd att just denna model är så generellt lågt spec’ad

    Jo, det ska väl vara en "billig" instegsmodell som inte har så mycket bling.
    Motsvarande nivå på Stumpjumper, ST Comp Alloy, är hela 29 USD billigare.

    edti: snavfel

    --------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

    NNNN
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-28 07:56 av paxel.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    paxel skrev:
    larsaw skrev:
    paxel skrev:
    Ny Norco Fluid
    https://www.norco.com

    Ser ju rätt så jäkla spot on mot TS önskemål :) synd att just denna model är så generellt lågt spec’ad

    Jo, det ska väl vara ju "billig" instegsmodell som inte har så mycket bling.
    Motsvarande nivå på Stumpjumper, ST Comp Alloy, är hela 29 USD billigare.

    Hahaha, svårt val... ;)

    // Larsa

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Jamis Portal har tillräckligt många rätt för att kvala in på listan. Finns det någon som säljer dessa i Europa?



    https://www.jamisbikes.com

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-28 09:21 av Aron.

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    mikipedia_
    Aron skrev:
    Jamis Portal har tillräckligt många rätt för att väcka nyfikenheten. Finns det någon som säljer dessa i Europa?



    https://www.jamisbikes.com

    Den ser fin ut att titta på iaf👍
    Tror Evans lr Jejames sålde iaf för något år sedan.

    2018
    https://happyride.se Bbq Trailparty
    https://happyride.se Trailparty feat Huckmaffian

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Den verkar bara komma i paket med 27,5" hjul, så inget för mig, men kanske rätt för någon annan.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Magnus.Bovall
    Eller varför inte
    https://www.trekbikes.com
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    För att kedjestaget. 😳

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Rattnalle
    Aron skrev:
    För att kedjestaget. 😳
    Inspirerat av Orange..


    Är det förresten inte lite motsägelsefullt att vara rädd för slaglängd men vilja ha traktorhjul med plusdäck? Mer slaglängd på det blir ju i och för sig inte direkt bättre ;-)



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Aron
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    No bike does anything until someone gets on it to ride.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Skogling
    Jag tycker du skall ha en Fuel EX 9.8.
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Rompa
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.
    37F21C14-379E-4BAD-8B72-8B93C70BFC7C.jpeg
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    AX3L
    Rompa skrev:
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.

    Eller så köper man deluxevarianten, Santa Cruz Hightower. Nu verkar SC säljas av Jarla cykel också!
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Rattnalle
    AX3L skrev:
    Rompa skrev:
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.

    Eller så köper man deluxevarianten, Santa Cruz Hightower. Nu verkar SC säljas av Jarla cykel också!
    Den tog väl max 2,4 innan däcket tog i sadelröret eller hur var det?



    Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    theBrand
    Rattnalle skrev:
    AX3L skrev:
    Rompa skrev:
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.

    Eller så köper man deluxevarianten, Santa Cruz Hightower. Nu verkar SC säljas av Jarla cykel också!
    Den tog väl max 2,4 innan däcket tog i sadelröret eller hur var det?

    Inget att oroa sig över, man kommer mest hålla att justera förspänningen i länklagren ändå ;)
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    AX3L
    Rattnalle skrev:
    AX3L skrev:
    Rompa skrev:
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.

    Eller så köper man deluxevarianten, Santa Cruz Hightower. Nu verkar SC säljas av Jarla cykel också!
    Den tog väl max 2,4 innan däcket tog i sadelröret eller hur var det?

    Ehm. Ja, jo. Fast... Med 27+ finns det gott om plats!

    theBrand skrev:
    Rattnalle skrev:
    AX3L skrev:
    Rompa skrev:
    Aron skrev:
    Ahh, det där med däckstorleken är kanske en liten otydlighet från min sida. Jag har absolut inte tänkt hoja runt med 2,6:or till vardags. Men min tanke är ha möjlighet att sätta på fetare däck när snön ligger djup i Hellas. Idag finns det såpass många cyklar med plats för stora däck att parametern får vara med i min önskelista även om den egentligen inte är så "viktig".

    Du behöver ju en ny Stumpjumper, det är ju helt klart. Både 29”, 27.5”+ med 3.0 ryms med lätthet.

    Eller så köper man deluxevarianten, Santa Cruz Hightower. Nu verkar SC säljas av Jarla cykel också!
    Den tog väl max 2,4 innan däcket tog i sadelröret eller hur var det?

    Inget att oroa sig över, man kommer mest hålla att justera förspänningen i länklagren ändå ;)

    Haha, touché! Tur iaf lagren är gratis :)
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Swoop
    Så, klart, Evil The Offering.
    https://eu.evil-bikes.com
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Westman
    Swoop skrev:
    Så, klart, Evil The Offering.
    https://eu.evil-bikes.com

    +1

    _____________________________________________________________________
    Göteborgs Stigcyklister Stigvård - http://www.goteborgsstigcyklister.se
    Trailforks Göteborg - https://www.trailforks.com

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Magnus.Bovall
    Letandet är över!
    Nu väntar vi bara på. byggtråden!👍
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    N_sandstrom
    Swoop skrev:
    Så, klart, Evil The Offering.
    https://eu.evil-bikes.com

    Det där ser ut att vara cykeln jag letar efter.
    Om den bara fanns i alu för ca 15k lägre prislapp :p
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    jofahjalm
    N_sandstrom skrev:
    Swoop skrev:
    Så, klart, Evil The Offering.
    https://eu.evil-bikes.com

    Det där ser ut att vara cykeln jag letar efter.
    Om den bara fanns i alu för ca 15k lägre prislapp :p

    En Commencal Meta 4.2 TR 29" är också en progressiv singelpivot med väldigt lik geometri. Aluminium och kostar mindre än hälften av en Evil...
  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    larsaw
    jofahjalm skrev:
    En Commencal Meta 4.2 TR 29" är också en progressiv singelpivot med väldigt lik geometri. Aluminium och kostar mindre än hälften av en Evil...

    Fasiken! Den där såg riktigt vettig ut!
    Tur att jag redan vigt mitt kapital till en ny Marino :) (samt att Meta TR29 inte kan levereras förrän till jul...)

    // Larsa

  • Re: Ny stigcykel - Modellöversikt

    Av:
    Crossmax
    Westman skrev:
    Swoop skrev:
    Så, klart, Evil The Offering.
    https://eu.evil-bikes.com

    +1
    -1. TS testade väl en Ripmo och tyckte det var för mycket hoj, tror inte The Offering kommer upplevas som mindre hoj än Ripmon...

    ---------------------------------------------------

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ