• 29" hellashjul Hunt XC wide eller annat?

Av:
    glitch
    Är på jakt efter ett par lätta (typ max 1700g) stighjul för Hellastrampa 29"
    Boost och alu med budget på ca 4.000.
    Har kört Arch fälgar de sista 4 åren på olika hjulpar som hållit kanon för min misshandel så det uppenbara är att gå på samma spår men blev lite nyfiken på Hunt XCwide.
    1mm smalare än Arch men i gengäld lättare. Arch + Dt nav/novatec verkar hamna på 1700 ish men Hunt något lättare.
    Nån som testat Hunt?
    https://www.huntbikewheels.com

Novatec+arch kostar hos wheelproject strax under budget, med dt nav strax över.
    https://www.wheelproject.com
    Wheelproject anger vikt med lättaste ekrarna, vilka är lättast då av de man kan välja på? Tycker inte det framgår (på mobilen i alla fall)

Nån annan hjulsite att hålla koll på som har "färdiga förslag" Inte sugen på actionsports eller hålla på plocka ihop själv.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-19 14:42 av glitch.

• Re: 29" hellashjul Hunt XC wide eller annat?

Av:
    marr
    Hunt verkar jäkligt prisvärt iallafall.

Av:
    larsaw
    marr skrev:
    Hunt verkar jäkligt prisvärt iallafall.

På pappret bra spec, men (iaf för mig personligen) skulle inte köpt hjul för den summan utan ordentlig efterforskning om indikation på hållbarhet & hur deras garanti hantering funkar.
    Att ha 4.3graders frihjulande betyder många och ruggigt små splines = risk för att det släpper om det inte är gjort i riktigt ”högkvalitativt finstål” med enorm precision (sånt som ex Industri9 tar mega bra betalt för IOM att deras maskinpark är så sjukt jävla dyr...)

Så om du frågar mig, köp annat elsewhere eller bygg själv på DT350-nav för samma peng...

// Larsa

Av:
    glitch
    Novatec baknav och Kinlinfälg vad jag kunnat läsa mig till.
    Högre maxvikt än Wheelproject och garantierna verkar bra på hunt men det vet man ju först när man behöver använda dem.

Av:
    Sixten Fors
    Novatec boost baknav är rätt tunga, vad jag förstått. Men typ helt omöjligt att ta reda på hur tunga genom att internetcykla, man måste tydligen köpa hem grisen i säcken. Wheelproject's 1700 gram för Novatech/Arch är nog lite glädjesiffror är jag rädd, med lövtunna och oanvändbara ekrar etc. Jag skulle inte bli förvånad om det slutar på +100 gram.

Jag hade valt DT350 SP IS 28H (eller DT350 Classic CL 32H om det måste vara 32H) om boost och xD. Med XR391 25 mm / 440 gram eller Arch 26 mm / 460 gram om du vill ha smalfälgar. Annars XM481 30 mm / 525 gram.

Jag håller på att bygga nya hjul till min Spark, men fälgarna är inte levererade ännu och därför inte kontrollvägda så med reservation för att de inte håller specifikation:
    Hjul17.png

Håller också på att bygga ett par Boost 27+ hjul med Classic CL, alla prylar kontrollvägda:
    Hjul16.png
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-19 18:48 av Sixten Fors.

Av:
    glitch
    Tror också de där Novatec byggena är väldigt optimistiska. Det är därför jag helst vill ha nåt färdigspecat.
    Hjulen till Sparken är det 29"?
    Såg ju bra ut viktmässigt.

Dessa då:

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-19 19:16 av glitch.

Av:
    Sixten Fors
    glitch skrev:
    Tror också de där Novatec byggena är väldigt optimistiska. Det är därför jag helst vill ha nåt färdigspecat.
    Hjulen till Sparken är det 29"?
    Såg ju bra ut viktmässigt.

Dessa då:
    Sparkhjulen är XR391 622-25, alltså 29"

Hjulen från WP. Lägg till 20 gram för verklig vikt på Arch (ca 465 gram/st).
    Exakt samma nav som mina Spark-hjul.
    Totalvikten beroende på ekrar. Jag skulle inte köra klenare än D-Light, men helst Sapim Race eller DT Comp höger bak/vänster fram, som jag har i de flesta hjul som jag bygger. Ekervikt för Sapim Race och D-Light har du också i min kalkyl för Spark-hjulen (jag har vägt ekrarna).

Av:
    glitch
    När du ändå bygger bygg ett par åt mig med =)

Av:
    larsaw
    Om TS ändå vill satsa på Hunt som ”wildcard” så kan hen söka stöd i denna review: https://singletrackworld.com
    Med jag vidhåller, skulle inte lagt dom pengarna på hjul med ”obeprövade” nav (typ rebrand’ade Novatech’s) när hjul med good old DT350 går att hitta för runt 1000-lappen till...
    Singletrack är dessutom rätt partiska när dom granskar brittiska prylar, dom har ex. gjort ett test av Nukeproof’s Horizon-hjul och beskrivit dom som mycket hållbara, samtidigt som minst två Happyiter lyckats köra sönder sina Horizon-hjul under gångna säsong...

// Larsa

Av:
    jofahjalm
    Trefemtio, schmefemtio. Klart glitch ska ha nya hjul från Superstar Components!

Av:
    kais01
    jofa, är det inte du som kraschar ett hjul i timmen:)?

har med stor glädje kört 29plus med 3,0 i rotiga och steniga hellas. har man väl provat finns ingen väg tillbaka. glitch, varför inte gå dit direkt, det blir ändå där du hamnar till slut..

Av:
    aribr
    Är själv lite intresserad av Hunt hjulen. Finns 3 goda anledningar att köpa:

1) 60 dagars nöjd kund garanti.
    2) 2 års garanti
    3) 40% rabatt på crash replacement.

Låter som de har rätt bra förtroende för sina hjul och det kan ju inte vara dumt. Novatec är lite skrämmande...men man kan inte få allt.

Av:
    glitch
    kais01 skrev:
    jofa, är det inte du som kraschar ett hjul i timmen:)?

har med stor glädje kört 29plus med 3,0 i rotiga och steniga hellas. har man väl provat finns ingen väg tillbaka. glitch, varför inte gå dit direkt, det blir ändå där du hamnar till slut..

Been there, är inte helt såld på plusgrejen. Funkis på hardtail men vill inte ha det på fullgung. Vill ju få mer sprätt i cykeln inte ösa på med mer vikt.
    Hunt testet var väl så där? Superbucklad fälg är väl inte så impade. Och om deras lite kralligare hjul ger sig så lätt så känns som deras xcwide kommer vika sig som en tortilla....

Lustigt att Jofa drar upp Superstar - har haft disc lvg hjul med switchnav i snart två säsonger som är kanon. Mina arch mk3 hjul med switch nav var lika bra när jag sålde cykeln som vid köp. Lättservade också. :)
    Sen hade jag skippat electro och fuelnaven.

Måste maila och fråga hur de hanterar returfrakt från sverige. Hjul är ju så där att posta.

Av:
    Sixten Fors
    DT äger. Bra och prisvärda grejor som löser problem. Vad mer kan man begära?

Av:
    AX3L
    Men alltså, 1700g hjul i rimlig prisklass som faktiskt håller för Hellas.. Hur fn kör du egentligen?

Av:
    Sixten Fors
    Håller man sig till 25 mm smala fälgar och mer luft i däcken är <1700 gram inget problem. Med 30 mm fälg blir det istället <1850 g.

Av:
    glitch
    Såg att Hunt gått från 6066 till 6069 på sina kralligare hjul (testparet som Singletrackworld hade som bucklade var 6066).
    XCwide är byggda i 6066 vilket ju inte känns så lovande.
    Min favvis Arch MK3 är byggd i 6069 som Hunt själva säger har +69% högre brottsgräns än 6066 T6.

Då känns det ju som att XCwide kommer bli bulig på nolltid.
    Mailade dem med lite frågor igår om returer osv. men inte fått nåt svar.

Av:
    glitch
    Fick svar från Hunt som avrådde mig från xcwidehjulen så det var ju ärligt och bra.
    Gällande returer ordnar dem med fraktsedel osv. Om man måste skicka tillbaka.

Av:
    larsaw
    Det låter ju ärligt och betryggande!

Testa om du kan få bli testpilot för Happy gällande dessa hjul, borde ju ligga i allas intresse om "vi" hittar en hovleverantör av billiga men bra hjul till alla våra MTB's ;D

// Larsa

Av:
    AX3L
    larsaw skrev:
    Det låter ju ärligt och betryggande!

Testa om du kan få bli testpilot för Happy gällande dessa hjul, borde ju ligga i allas intresse om "vi" hittar en hovleverantör av billiga men bra hjul till alla våra MTB's ;D

+1!

Med tanke på vilken stor grej fälgar är tycker jag för övrigt att det är konstigt att det saknas konsensus kring vilka fälgar man ska köpa i respektive klass. Happy har ju inga problem med det med någon annan produkt menar jag.

Av:
    Primera
    Hej och god jul!

Någon som har testat Hunt XC ännu? Utfall?

Av:
    kais01
    också nyfiken på det. men jag kan tycka 4000 är en inte så tvingande gräns att sätta när top notch startar på 7000. om man nu vill ha det. sen finns det ju alltid dyrare.

gör plushjul till 26an, där ville jag ha absolut budget, men det blev mellanmjölk, så som det gärna blir när aptiten växer medan man äter. med wow nav och wtb scraper 40i fälgar landar det iaf på måttliga drygt tretusen.

var svårt att hitta billiga plusfälgar, trots att åttiotalets cyklar var närmast standardutrustade med dem.

Av:
    Aloc
    Klickade hem ett par XC Wide som landade i förra veckan, tanken är att dem ska gå som vinterhjul på min XC-hoj. Körde premiärturen tidigare i veckan och är överlag nöjd, har inte hunnit testa i lite köttigare terräng så kan inte uttala mig om hållbarheten. Tycker heller inte dem är överdrivet högljudda trots 4,3 grader PoE. Får återkomma senare i vår ifall hjulen har överlevt eller inte.

Av:
    cykloton
    Någon mer som kan ge utlåtande om hunt xc wide?

Av:
    marr
    Jag kör med xr391 på 29er stighoj. De är ganska flexiga med 90kgs pilot. Men håller än sålänge.

Av:
    glitch
    marr skrev:
    Jag kör med xr391 på 29er stighoj. De är ganska flexiga med 90kgs pilot. Men håller än sålänge.

Bra att veta. Har ett par 350+arch mk3 på ena cykeln som jag är supernöjd med men funderade på 391 för att få ytterligare lite lättare hjul men om de är flexiga ska jag hålla mig till arch.

Av:
    Sam
    XR391 ägare, rekommenderar ni XM421 som ett robust alternativ?

Av:
    Watchtower
    Primera skrev:
    Hej och god jul!

Undvik om möjligt.
    Körde sönder två baknav på mindre än ett år. Mycket snabb respons från kundservice, men lite verkstad. Jag va inte nöjd och kan inte rekommendera.

Mvh

Av:
    Sam
    Watchtower skrev:
    Primera skrev:
    Hej och god jul!

Undvik om möjligt.
    Körde sönder två baknav på mindre än ett år. Mycket snabb respons från kundservice, men lite verkstad. Jag va inte nöjd och kan inte rekommendera.

Mvh

Tråkigt att höra. Vad har du för hjul nu?

Av:
    Primera
    Hej,

Tack för feedback, då hoppar jag över dem.

Av:
    lundatok
    Jag köpte Sixten-approved XM481 och DT-nav, de håller fint för 95 kg osmutt åkning i Hellas.

Av:
    ejma
    Newmen a30 med dtswiss nav. Fälgen är hookless vilket gör den robustare. Har bonkat dem några ggr innan jag hittade rätt lufttryck och de klarade sig utan bucklor.

Av:
    Sam
    lundatok skrev:
    Jag köpte Sixten-approved XM481 och DT-nav, de håller fint för 95 kg osmutt åkning i Hellas.

Det är så snålt med 18 POE bara. Att man ska behöva köpa ett uppgraderingskit med 36 för cirkus €80 tar emot.

Av:
    Watchtower
    Sam skrev:
    Watchtower skrev:
    Primera skrev:
    Hej och god jul!

Undvik om möjligt.

Mvh

Tråkigt att höra. Vad har du för hjul nu?

Köpte en uppsättning dt350 med xm481 från r2. Dubbelt så dyrt ungefär som Hunt var för något år sedan. Men de tål den misshandel jag givit dem.

Av:
    Pfaff
    Hunt har ändrat utförande på sina nav vid några tillfällen, senast åtminstone 4season-naven nu under försommaren.
    Just sayin som det heter.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    Martinmat
    Sixten Fors skrev:
    DT äger. Bra och prisvärda grejor som löser problem. Vad mer kan man begära?

Som ngn ovan skrev är det ju trist att köpa ett nav å direkt behöva uppgradera, är inte hope pro 4 ett vettigare alternativ?

Av:
    lundatok
    Så är det kanske, jag har i princip bara DT-nav på mina cyklar så det är enkelt att fortsätta.

Av:
    ejma
    Martinmat skrev:
    Som ngn ovan skrev är det ju trist att köpa ett nav å direkt behöva uppgradera
    Beror på vad du skall använda hjulen till, men för vanlig XC och stigcykling har jag inget problem med 20 graders spel. Har kanske betydelse för trial och liknande. DT skriver att ju fler greppunkter desto klenare blir konstruktionen. Har betydligt fler greppunkter på min lvg, men praktiskt har det ingen betydelse för mig.

Av:
    Martinmat
    ejma skrev:
    Martinmat skrev:
    Beror på vad du skall använda hjulen till, men för vanlig XC och stigcykling har jag inget problem med 20 graders spel. Har kanske betydelse för trial och liknande. DT skriver att ju fler greppunkter desto klenare blir konstruktionen. Har betydligt fler greppunkter på min lvg, men praktiskt har det ingen betydelse för mig.

jag kör just nu med ett dt 370 på plushjulen å visst går det bra, har tidigare haft såväl 60 som 102poe. men det jag tänkte på var att de flesta verkar uppgradera sina 350 till 36 el 54 ratchet å då är ju inte ett 350 nav så prisvärt längre i min värld. bättre att köpa ett hope med 44 som original.

Av:
    lundatok
    Så här, jag har en 54 POE uppgradering i källaren som jag inte satt i än. Det är ju inte skitviktigt i Hellas.

Av:
    glitch
    lundatok skrev:
    Så här, jag har en 54 POE uppgradering i källaren som jag inte satt i än. Det är ju inte skitviktigt i Hellas.

Sätt dit den genast! Eller sälj till mig :)
    Bytte till 54t på mina 350 + arch mk3.
    Älskar hjulen och 54t gör det så sjukt nice i lågfartsstök / luriga klättringar.

Av:
    LDG
    lundatok skrev:
    Det kan nog diskuteras men skulle nog säga att viss fjällcykling samt Hellas är där det är viktigast i Sverige, iaf för mig. Blir ju enorm skillnad på knepiga stökiga klättringar, är där jag märker det mest, skulle aldrig gå under 44 igen.
    När jag inte längre hade specialized 18POE klarade jag klättringar jag aldrig ens haft chansen på innan redan första gången med nya hjulen.

Av:
    Jensen
    ejma skrev:
    Martinmat skrev:

Det blir klenare med den konstruktionen dt använder ja. Men man kan ju välja att lösa det annorlunda utan att göra det klenare. Dt gör absolut riktiga bra nav, säkert kort. Men roliga är de fan inte. Har betydligt mer greppunkter än dt på mina hojar och skulle inte vilja gå tillbaka. Men det är min högst personliga åsikt. Men känns lite som att när man prövat är det svårt att backa tillbaka. Har man aldrig prövat, ja svårt att sakna något då.

Skulle snarare säga att på lvg, där du har ett jämnare tryck inte har lika stor vinning av högt antal poe

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    LDG
    Jensen skrev:
    ...
    Skulle snarare säga att på lvg, där du har ett jämnare tryck inte har lika stor vinning av högt antal poe
    Googla det så kanske du ändrar åsikt :)
    Såg något på youtube där de kom fram till att de frihjulade 22% av tiden på landsväg så de hade kunnat vara värt enormt mkt med instant engagement eller iaf väldigt snabb.

I övrigt så håller jag med, har man väl provat sätter man sig inte på hjul med lägre POE :D

Av:
    Jensen
    LDG skrev:
    Jensen skrev:
    ...
    Googla det så kanske du ändrar åsikt :)
    Såg något på youtube där de kom fram till att de frihjulade 22% av tiden på landsväg så de hade kunnat vara värt enormt mkt med instant engagement eller iaf väldigt snabb.

I övrigt så håller jag med, har man väl provat sätter man sig inte på hjul med lägre POE :D

Hur mycket frihjular man på mtb. Det är ju det som är intressant i den jämförelsen 😉. Sa inte att man inte frihjular. Utan frihjular mindre. Tänker på att tex industry nine har färre poe på lvg av den anledningen, eller det är vad de säger. De om någon hade nog inte gått ner i poe om de inte ansåg det bättre för lvg :-)

===I Speed kills, but you get there faster I===

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in