• [Kalender] Engelbrekt Gravel

Av:
    kl65

• Re: [Kalender] Engelbrekt Gravel

Av:
    kl65
    GPX-fil för dom som är sugna att tjuvträna:
    Engelbrekt gravel.gpx

Inbjudan_Gravel_2018.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-21 13:04 av kl65.

Av:
    cerro
    Vilka kör? Anmälde mig precis, sista föranmälan imorrn

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Av:
    catch
    Eftersom jag inte har tränat ställer jag mig och fotar i maskinbacken. SMHI lovar fint höstväder!

Av:
    PKJoacim
    Nu är jag anmäld. Kommer att köra 50km i utflyktstempo. Nu får gravelbiken visa vad den är till för.

PKJoacim, en medelålders gubbe, nu på stigätare.
    "Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    Petert
    Om jag inte blir mer förkyld än jag är använder jag min startplats för 10 milaren. Hur många är anmälda?

Av:
    milledille
    Körde 10-milaren idag, pga förhinder på lördag. Kalasfin bana, med härliga backar och utförslöpor. Och massor med sjöar.
    Saknade den sociala biten som hör lördagen till, så ja, lite bitter är jag allt.

Av:
    kl65
    Knappa in Skolgatan 14 på GPS'n så kommer ni till parkeringen.
    Leif NCK

Av:
    kl65
    Ett femtiotal var anmälda häromdagen.

Av:
    NickPick
    Med tanke på hur trendigt gravel är så borde fler vara anmälda ?
    Har tyvärr förhinder.

Av:
    Petert
    NickPick skrev:
    Med tanke på hur trendigt gravel är så borde fler vara anmälda ?
    Har tyvärr förhinder.

En tung förklaring till antalet borde vara att inbjudan kom för bara några veckor sedan snarare än månader. Och att den inte hade föregåtts av någon kampanj a la Cykelvasan.

Av:
    kl65
    Välkomna till Norberg imorgon.

Screenshot_20180921-172857_SMHI Vder.jpg

Av:
    kl65
    Bilder från idag.
    https://drive.google.com

Av:
    Petert
    Tack till Norbergs väldigt glada CK för er gravelpremiär!

Det var för det mesta roliga vägar som ibland passerade bedårande vacker natur och vackra timrade hus. Det var ett mycket krävande underlag långa sträckor men mycket hade tydligen hänt under veckan. För att skogsmaskiner inte skulle kvadda vägarna hade man lagt ett eller två lager stenkross på vägen. Typiskt för gravelcykling; man får vara beredd på förändrade förhållanden från ena dagen till den andra. Ska sanningen fram var det svårkört även utan stenkrossen. Men kul ändå, eller snarare därför.

Av:
    Diogenes
    Jättefin bana!

Körde hundringen och det finns inget att klaga på. Fantastiska grusvägar, traktorsstigar, motionsspår och stig.

Vi var några som körde fel på ett ställe där pilarna nog skulle ha kunnat placerats lite bättre. Det var vid korsningen Styggtjärns- och Halvatsbenningsvägen som en uppsättning pilar satt så långt innan korsningen så att vi körde in på en stig som kom innan korsningen.

Vi såg väldigt många punkteringar och jag antar att det var endel som bröt. Framförallt de som körde CX med smala däck. Minst 40mm och gärna slanglöst är nog att rekommendera.

Missade tyvärr afterbiken pga körde för långsamt och fick bråttom hem. Kapar 30-40 minuter nästa år och tar igen det då. För visst blir det en repris 2019?

Av:
    PKJoacim
    Jag och min fru körde 50km och det var bara fina vägar. Inga svårigheter. Vi körde på Diverge med 38mm Trigger pro. 3.5 bar. Funkade perfekt på den här banan. Det gav mersmak. Vill köra igen nästa år.

"Wet roots are the Russian roulette of trail obstacles — you never know which direction your bike is going to go after hitting those shiny snakes of doom."

Av:
    molleben
    Tack för ett jättefint lopp med fina vägar, grymt bra depå. Körde 100 km och tyckte banan var väldigt tydligt markerad, bättre än många mindre lopp jag kört. Jag hade 35mm däck och det var väl inte optimalt på sträckan med nylagd sten efter depån, hoppas den delen av banan ligger till sig till nästa år. Ser fram mot att köra nästa år igen ?

Benke

Av:
    moggli
    Nån som har nå inside info om det kan bli nått Engelbrekt gravel 2019?

Av:
    Petert
    Enligt ett inlägg för några veckor sedan i en annan tråd om gravel bike blir det av. Står det inte något om det på Norbergs CK:s fb?

------------------------------------------------------------------
    Arrangerar
    RAAM-kvalificering i Sverige: Swedish Ultrabike juli/augusti 2019
    LoSS, Length of Sweden Sverigetempot 210 mil i juli 2020
    Boneshaker Gravel Rally i södra Dalarna 6-8 september 2019

Av:
    catch
    Inbjudan för 2019 är ute!
    _20190725_095412.JPG

Av:
    kl65
    Hjärtligt välkomna till Norberg den 21/9.

Lite ny bansträckning i år bla den jättefina vägen ner mot Norn.
    Vi har försökt hitta lite mer "släta" grusvägar för att minska punkarisken men det är ändå att föredra att köra på riktiga graveldäck.

Det går bra att parkera bilen precis vid starten och sen är omklädningen alldeles bredvid.
    Afterbike med gulaschsoppa vid Elsas efteråt.

Här finns lite mer info samt en gpx-fil till långa banan:
    http://www.norbergsck.com

MVH
    Leif / NCK

Av:
    MTB_Masen
    Hej Leif!

Det låter som ett trevligt arrangemang!
    Men för mig som är ny på smalhjuling på grus, är Scwalbe G-One (https://www.schwalbe.com/en/road-reader/schwalbe-g-one-allround.html) ett däck som fungerar på detta underlag eller behöver det vara ännu grövre?

/Martin

kl65 skrev:

Vi har försökt hitta lite mer "släta" grusvägar för att minska punkarisken men det är ändå att föredra att köra på riktiga graveldäck.

Det går bra att parkera bilen precis vid starten och sen är omklädningen alldeles bredvid.

MVH
    Leif / NCK

Av:
    Fjärdebrunn
    MTB_Masen skrev:
    Hej Leif!

Det låter som ett trevligt arrangemang!
    Men för mig som är ny på smalhjuling på grus, är Scwalbe G-One (https://www.schwalbe.com/en/road-reader/schwalbe-g-one-allround.html) ett däck som fungerar på detta underlag eller behöver det vara ännu grövre?

/Martin

kl65 skrev:

MVH
    Leif / NCK

Körde precis Sportgrus i Södertälje med ett g-one fram. Då i TL med det funkade prima.

Av:
    PKJoacim
    Körde 50km i dag i strålande sol och på fina vägar. 50km blev 60km vilket gjorde att njutningen blev extra lång. Bra arrangemang i år med, tack för det Norberg CK. Det redan fram mot nästa år.

Av:
    cerro
    Jag körde 100km eller 93km som det var. Riktigt fina vägar, bra depåer och bra skyltat (bara i en korsning som gpx-spåret inte stämde med verkligheten). Var roligt :D

.......................................................
    Den viktiga bloggen http://cerrol.wordpress.com

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in