• Lagerpress för vettig peng?

Av:
    AX3L
    Don't skimp on tools osv. Nej jag vet, men samtidigt har jag ingen större lust att lägga ner 3-4kkr på ett komplett set. Jag har iof ingen lust att lämna in till LBS heller, och att pressa lager snett med det lilla hemmabygge med brickor jag har känns som det bara är en tidsfråga. Misstänker att jag inte är ensam om problemet, så jag hoppas att någon har tips på en vettig lagerpress som funkar för de flesta vanliga förekommande dimensionerna. Rent krasst är det främst mina Santa Cruz lager och ev till något nav som lär behövas inom närmaste tiden, men det kommer säkert komma en tid då det står en cykel med pressade vevlager eller framförallt styrlager i mitt garage. Poängen är, det bör klara av de vanligaste lagertyperna.

https://www.pinkbike.com

Rent krasst är det alltså ett sådant jag söker. Fast i en rimligare prisklass för sporadiskt bruk. Ett alternativ är att köpa separata små verktyg för respektive applikation som tillverkarna ofta tillhandahåller, men det känns inte hållbart i längden. Seriöst, en gångstång med små svarvade eller tom gjutna plastpuckar med rätt ytter och innerdiameter för de vanligaste lagertyperna för cykel. Hur mycket kan det kosta att tillverka egentligen?
  • Re: Lagerpress för vettig peng?

Av:
    Maakus
    Quick-release funktionen är väl inte 100% på den där grejen.

Hyfsat billigt.
    https://www.bike24.com

Billigt, men utan adaptrar(?)

Rätt adaptrar till dem
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-29 13:00 av Maakus.

Av:
    Maakus
    Snabbt kollat lönar det sig att köpa kittet, samt att man framtidssäkrar sig lite.
    Om jag ska ha till min hoj, huvudaxel+hjul, så behöver jag tre delar och verktyget.
    Så går det på €69.90, 40% av priset av 12 delar + verktyget och en väska.

Vevlager vet jag inte om det här fixar.

Av:
    AX3L
    Maakus skrev:
    Quick-release funktionen är väl inte 100% på den där grejen.

Hyfsat billigt.

Billigt, men utan adaptrar(?)

och komplettera med t.ex. lämpligt don

Menar du på Unior prylen? Nej det är möjligt, jag har inte ens övervägt det kittet faktiskt..

Men nu börjar vi ju snacka! Den billiga pressen endast du länkar till fungerar inte eftersom den inte har gängor på hela stången och jag vill kunna pressa i även tunnare saker (typ pivotlager i en ram...), men det finns ju gott om motsvarande varianter man kan använda. Att tänka ut vilka lager som kan vara aktuella genom att titta på de nav och cyklar man har skulle ju göra att man kom en bra bit på vägen.

Kittet från Cyclus har gått mig helt förbi, men det börjar ändå bli överkomliga pengar. Lite väl dyrt fortfarande på sina nästan 2kkr när man väljer Sverige som leveransland, men det är ju ändå halva priset mot motsvarande finkit.

Av:
    Henrik_E
    En påse bullar så svarvar nog närmsta mekaniska verkstad adaptrar till dig.

Av:
    NLC
    Du vill nog ha olika verktyg för hjul/svinglager resp vev/styrlager, horses for courses liksom. Och om det är något som är mer värt att lägga pengar på än annat så borde det vara bra adaptrar så att inte de nya lagren pressas sönder redan vid installation.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    AX3L
    Maakus skrev:
    Snabbt kollat lönar det sig att köpa kittet, samt att man framtidssäkrar sig lite.
    Om jag ska ha till min hoj, huvudaxel+hjul, så behöver jag tre delar och verktyget.
    Så går det på €69.90, 40% av priset av 12 delar + verktyget och en väska.

Vevlager vet jag inte om det här fixar.

Jo precis min tanke. Egentligen vill man ju ha ett kit som funkar en överskådlig framtid också, för man kommer ju aldrig komma ihåg att beställa rätt adapter i tid innan man står där med haveri och behöver fixa det pronto..

Henrik, jo visst kan man säkert fulfixa adaptrar som funkar bra nog. Men så mycket smidigare att få ett kit som faktiskt täcker upp de flesta lagren ändå!

Av:
    AX3L
    NLC skrev:
    Du vill nog ha olika verktyg för hjul/svinglager resp vev/styrlager, horses for courses liksom. Och om det är något som är mer värt att lägga pengar på än annat så borde det vara bra adaptrar så att inte de nya lagren pressas sönder redan vid installation.

Du har säkert rätt, men varför då? Vad jag kan se är det ingen uppenbar skillnad mellan pressar för kortare och längre mellanrum så att säga?

Av:
    landen
    Köper du park tools verktyg för att banka ur vevlager så får du med själva adaptrarna för vevlager. Jag köpte sen en 19mm gängstång på Hornbach och några brickor. Kostade under 100kr. Använder bara brickorna när jag ska pressa i styrlager. Har en liknande setup för svinglager, men då 8mm gängstång. Tycker det funkar bra. Även köpt lösa adaptrar för BB30.

Screenshot_20180829-132302_WhatsApp.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-29 13:30 av landen.

Av:
    NLC
    AX3L skrev:
    NLC skrev:

Du har säkert rätt, men varför då? Vad jag kan se är det ingen uppenbar skillnad mellan pressar för kortare och längre mellanrum så att säga?

Jag tänkte mer på diametern för det som ska pressas än avståndet mellan lagerbanorna. Min vevlagerpress har inte riktigt samma dimension som hjullageraxlarna.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-08-29 13:27 av NLC.

Av:
    AX3L
    landen skrev:
    Köper du park tools verktyg för att banka ur vevlager så får du med verktyg för att pressa i alltså kopparna. Jag köpte sen en 19mm gängstång på Hornbach och några brickor. Kostade under 100kr. Använder bara brickorna när jag ska pressa i vevlager.

Jo det är en liknande lösning jag kör med idag, fast med ett gammalt rock shox verktyg för att byta bussningar till bakdämpare. Så det är en fingängad stång och allting, problemet är bara att lagren gärna vill vrida sig när man inte kan se till att pressa rakt ovanifrån. Det gick bra 6/8 lager, men de två sista var nära nog omöjliga. Därav att jag tänker att det måste finnas en rimligt prissatt lösning för ändamålet.

Det ska sägas att jag inte ens har en cykel med styr eller vevlager som behöver pressas i dagsläget, så det är bara framtidssäkring. Förhoppningsvis kommer ingen sådan innanför dörren heller.

Av:
    NLC
    Jag har använt en maltwhiskykork och en gummiklubba för att slå i nya BB86/PF41-lager. Funkade men inte tillräckligt bra för att slippa byta inom ett år igen (och det gamla lagret häll i 3 år). Har också prövat att pressa med 120x10 mm vagnsbult + brickor för typ 20 spänn men kör numer med en lagerpress från Park Tool för hela 200 kr mer än vad whiskyn kostade men med mycket bättre resultat. Dock menar jag fortfarande att nyckeln till ett bra resultat är adaptrar avsedda för lagren.

Av:
    AX3L
    NLC skrev:
    Jag har använt en maltwhiskykork och en gummiklubba för att slå i nya BB86/PF41-lager. Funkade men inte tillräckligt bra för att slippa byta inom ett år igen (och det gamla lagret häll i 3 år). Har också prövat att pressa med 120x10 mm vagnsbult + brickor för typ 20 spänn men kör numer med en lagerpress från Park Tool för hela 200 kr mer än vad whiskyn kostade men med mycket bättre resultat. Dock menar jag fortfarande att nyckeln till ett bra resultat är adaptrar avsedda för lagren.

Så kan man ju göra förstås. Som sagt, fullösningar finns det gott om och jag skulle också kunna fundera på hur de kunde bli bättre. Men utgångspunkten är att hitta en färdig lösning som faktiskt fungerar bra nog.

Ytterligare ett problem med hemmabyggena är ju att du enligt min erfarenhet nästan alltid pressar med innerbanan på lagret om du måste pressa lagret lite längre in än dikt an mot en annan yta. Även detta skulle en adapter som har lika stor eller möjligen nån mm mindre motverka. Att pressa mot innerbanan innebär att kulor och båda banorna utsätts för ganska stora krafter som de beroende på lagertyp ev inte riktigt tål, och som ger minskad livslängd.

Av:
    NLC
    AX3L skrev:
    NLC skrev:

Så kan man ju göra förstås. Som sagt, fullösningar finns det gott om och jag skulle också kunna fundera på hur de kunde bli bättre. Men utgångspunkten är att hitta en färdig lösning som faktiskt fungerar bra nog.

Ytterligare ett problem med hemmabyggena är ju att du enligt min erfarenhet nästan alltid pressar med innerbanan på lagret om du måste pressa lagret lite längre in än dikt an mot en annan yta. Även detta skulle en adapter som har lika stor eller möjligen nån mm mindre motverka. Att pressa mot innerbanan innebär att kulor och båda banorna utsätts för ganska stora krafter som de beroende på lagertyp ev inte riktigt tål, och som ger minskad livslängd.

+42. Som sagt så är jag mycket nöjd med Park Tool HHP-3 som press för styr- och vevlagerapplikationer

Av:
    AX3L
    NLC skrev:
    AX3L skrev:
    NLC skrev:

+42. Som sagt så är jag mycket nöjd med Park Tool HHP-3 som press för styr- och vevlagerapplikationer

Vad kör du med för adaptrar till respektive lager? Är det i praktiken något slags standardmått på de här gängstängerna eller måste man överväga det också när man köper adaptrar?

https://www.mcrbikes.co.uk

Nu hade det inte alla lagertyper jag behövde. Och dom verkar inte heller ha fattat det där med att man helst inte ska trycka på innerringen.. Men annars är det nåt sånt jag söker. Får gärna vara i plast för min del.

Av:
    Tengil84
    Jag har samma problem. Jag tänkte jag skulle byta lager i mina roval hjul. Men struntade i det när jag insåg vad en lagerpress kostar. Det ska bytas en väldans massa lager innan det lönar sig att köpa en press.

Lite OT vart köper ni era lager. Vilka märken ska man titta på om jag vill ha hållbarhet framför vikt?

Av:
    NLC
    För vevlagret har jag bl.a. använt de två adaptrar som följde med verktyget för att avlägsna sagda lager BBT-90.3. Om man vill ha något som passar alla modeller (av PF-vevlager) kanske något från Wheels Manufacturing kan vara av intresse ?

Vanliga mått på gängstången verkar vara 5/8" (Park Tool) eller 1/2" (WMFG) och när jag kommer hem kan jag nog mäta ID på adaptarna som följde med.

Av:
    Jimel
    Tengil84 skrev:

Lite OT vart köper ni era lager. Vilka märken ska man titta på om jag vill ha hållbarhet framför vikt?

Dessa verkar intressanta https://happyride.se

Av:
    Bullabus
    Nu är det ju cykelkraft men.... https://www.cykelkraft.se

Vill du ha helgängad stång så byt bara ut den till vanlig gängstång

==================================================================

http://www.endomondo.com

Av:
    Tom__
    http://www.chainreactioncycles.com

Jag beställde precis rapid racers "hylsor" till deras verktyg.

Kommer köra på gängstång med muttrar + hyllsorna.

Deras verktyg kostar 700kr!, F that!.
    Tror att gängstången gör jobbet minst lika bra...

Av:
    AX3L
    Bullabus skrev:
    Nu är det ju cykelkraft men.... https://www.cykelkraft.se

Vill du ha helgängad stång så byt bara ut den till vanlig gängstång

Bra tips! Bikediscount har en liknande från Radon för liknande pengar också, och den löser nog problemet med vevlager för de flesta. Men som sagt, det finns så många fler lager på en cykel!

Tom__ skrev:
    http://www.chainreactioncycles.com

Jag beställde precis rapid racers "hylsor" till deras verktyg.

Kommer köra på gängstång med muttrar + hyllsorna.

Deras verktyg kostar 700kr!, F that!.
    Tror att gängstången gör jobbet minst lika bra...

Yes, det verktyget har jag också tittat på. Dock verkar det ha lite samma problem med att trycka på inner-ringen. För övrigt ser jag inte riktigt fördelen med kittet, förutom i de fall där du faktiskt kan pressa lagret rakt igenom. Men det verkar vara välgjorda prylar helt klart!

Förresten, när man har motsatt problem dvs att man inte får ut lagren kan jag rekommendera denna:
    https://www.ebay.co.uk

Bytta alla pivotlager i min SC med den och att demontera lagren gick seriöst på max 10 minuter. Med reservation för att jag inte har någon koll på just den säljaren, men själva kittet ser identiskt ut.

Av:
    NLC
    NLC skrev:
    För vevlagret har jag bl.a. använt de två adaptrar som följde med verktyget för att avlägsna sagda lager BBT-90.3. Om man vill ha något som passar alla modeller (av PF-vevlager) kanske något från Wheels Manufacturing kan vara av intresse ?

Vanliga mått på gängstången verkar vara 5/8" (Park Tool) eller 1/2" (WMFG) och när jag kommer hem kan jag nog mäta ID på adaptarna som följde med.

21,2 mm lite slarvigt avläst från det analoga skjutmåttet

Av:
    cykloton
    Tjena, drar liv i denna inte så gamla tråden. Jag gpr i samma tankar nu om att bygga en egen press, en äkta finpress är dyr och har gjort diverse andra hemmagjorda verktyg som funkat bra.

Själva press verktyget tänker jag göra på biltema gängstång, brickor och mutter. Men själva problemet är att jag inte hittar vart man billigast och hållbarast möjligt kan köpa själva "bushings"en som ska vara mellan pressen och lagret. Jag behöver bushings för vevlager och hjullager. Nån som vet vart man kan hitta bara bushings?

Av:
    emmer
    Rörbitar som man svarvar till (och ev svetsar på en bricka i en ända).

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    NLC
    Kanske inte i samma prisklass som Biltema-mecket för själva pressen men ändå

https://wheelsmfg.com

Av:
    Vernersson
    cykloton skrev:
    Tjena, drar liv i denna inte så gamla tråden. Jag gpr i samma tankar nu om att bygga en egen press, en äkta finpress är dyr och har gjort diverse andra hemmagjorda verktyg som funkat bra.

Själva press verktyget tänker jag göra på biltema gängstång, brickor och mutter. Men själva problemet är att jag inte hittar vart man billigast och hållbarast möjligt kan köpa själva "bushings"en som ska vara mellan pressen och lagret. Jag behöver bushings för vevlager och hjullager. Nån som vet vart man kan hitta bara bushings?

Har själv byggt lagerpress på detta sättet.
    Hade tillgång till en kompis svarv så jag svarvade till olika lageradaptrar av aluminium.

Nu till mitt tips. Tänk på att anv så grov gängstång som möjligt.
    Jag gjorde själv misstaget att anv lite för klen stång (10mm) så den är lite "sladdrig".

[Edit to add]
    Eller anv gängstång av bättre kvalitet än vad Biltema saluför.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-20 09:15 av Vernersson.

Av:
    cykloton
    Vernersson skrev:
    cykloton skrev:

Har själv byggt lagerpress på detta sättet.
    Hade tillgång till en kompis svarv så jag svarvade till olika lageradaptrar av aluminium.

Nu till mitt tips. Tänk på att anv så grov gängstång som möjligt.
    Jag gjorde själv misstaget att anv lite för klen stång (10mm) så den är lite "sladdrig".

[Edit to add]
    Eller anv gängstång av bättre kvalitet än vad Biltema saluför.

Det låter ju bra, det kanske rent av finns någon schysst happit som kan svarva presskoppar av aluminuim mot en slant? :)

Av:
    Fältprästen
    Alla dessa verktyg verkar basera sig på en gängstång av något slag.
    Man behöver ha stabilast möjliga stång och helst också långa adaptrar som inte kantrar.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    cykloton
    Ingen som kan svarva 2 pressadaptrar åt mig mot en rimlig summa? :)

Av:
    glitch
    En annan happyit och jag köpte nyligen varsitt kit av dessa

Riktigt gediget.

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    iddqd
    denna köpte jag, och den har funkat superbra än så länge.

Av:
    marr
    glitch skrev:
    En annan happyit och jag köpte nyligen varsitt kit av dessa

Riktigt gediget.

Såg schysst ut.

Av:
    AX3L
    Heureka!

Som en liten uppföljning kan jag säga att jag efter osunt mycket velande för några veckor sedan köpte en https://ebay.us (fast av någon annan säljare). Runt 1200 blev det när jag hade den hemma, och den skickades från UK så det blev ingen tull eller skatt heller. Otroligt fin finish på grejerna, och då är ändå jag en tillverkningsnörd som jobbar i en värld med enstaka hundradelars toleranser. Provade med att byta lager i ett hope-frihjul, och det var riktigt enkelt med sagolik passning. Svårt eller nästan omöjligt att pressa snett med den faktiskt. Och den pressar givetvis bara på yttre ringen.

https://www.bike24.com den är i allt väsentligt identisk med denna (bilden på bike 24 är dock lite missvisande. Egentligen har även Enduro-Bearings kit två adaptrar av varje storlek så du lätt styr med lagret på motstående sida). Så identisk att jag skulle bli svårt förvånad om det inte är samma tillverkare. Både små obetydliga detaljer som den lilla helt kosmetiska avfasningen och material och font på alla adaptrar ser helt identiska ut.

Borde vara en självklar del i var mtb-cyklists verktygslåda!

Av:
    JLarsson
    En diy lagerpress blir ett av de första projekten när jag fått igång denna

image.jpg

_______
    aliekatapult

Av:
    emmer
    Lagren sitter ju ofta inte hårdare än att man kan tredeprinta ”pluppar” som behövs...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    KiwiQ
    Jag kör på enduros lagerpress, dyr men håller en livstid.

Finns alla storlekar tänkbara, kompleterar med div eBay special produkter, nästa projekt är att byta lager I Dtswiss 350 nav, till ceramiska.. blir spännande :)

Av:
    glitch
    KiwiQ skrev:
    Jag kör på enduros lagerpress, dyr men håller en livstid.

Finns alla storlekar tänkbara, kompleterar med div eBay special produkter, nästa projekt är att byta lager I Dtswiss 350 nav, till ceramiska.. blir spännande :)

Som sagt ebaypressen för en tredjedel av priset är en identisk produkt, så det går att köpa finpress till fulpris ;-)

-= Evoc cykelväska uthyres, PMa=-

Av:
    Djdahl
    Den där jar jag med fast köpte på wish, runt 1k fraktat å klart.

Jag har även en sån här, för att pressa i å ur Vevlager
    Look what I found on AliExpress
    https://s.click.aliexpress.com

Av:
    AX3L
    Djdahl skrev:
    Den där jar jag med fast köpte på wish, runt 1k fraktat å klart.

Jag har även en sån här, för att pressa i å ur Vevlager
    Look what I found on AliExpress
    https://s.click.aliexpress.com

Ja jag har också sett att den funnits på wish, dock (vad jag sett) inte i närtid. Priset var ju snarlikt också, och iom att många ebay-säljare numera har lager i EU är det inte en så stor fördel med Wish samarbete med posten heller.

Av:
    cwh1973
    I sverige:
    https://www.erlan.se
    https://www.alvikscykel.se
    Utomrikes:
    https://www.cykelgear.se
    https://www.wiggle.se|sJSupDg3Q_dc|pcrid|295325891643|pkw||pmt||prd|100277039sv|&pgrid=58740567309&ptaid=pla-547708803489&gclid=Cj0KCQiA68bhBRCKARIsABYUGie5wj8eEC1kc-TldDNKwzf2a8DgcQPxjy-WeG8KFt8QC152userzWIaAsjgEALw_wcB
    https://www.mantel.com

Åretrunt-Pendlar Nacka(Jarlaberg)-SthlmCity(Hötorgshallen)

"Make my day and check your surroundings"

Av:
    qma
    Igår kom min press.

Jag köpte från den här ebay-postningen: https://www.ebay.co.uk

Betalade den 18 April, så det tog ju sin lilla tid... Paketet är märkt China Mail Small Packet "By Air" - det var väl väldigt långsamma flygplan då. ;)
    Avsändaradressen är i Hangzhou. Det kom till tullen för drygt en vecka sen och de fick totalt 145 kr. Totalpris från klick till verkstan blev 1153 kronor.
    pressen.jpg

Av:
    mikipedia_
    Tjusigt👍

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    jonas-ni
    Tengil84 skrev:

https://www.hambini.com försökte först handla SKF-lager hos lokal säljare men han var mer van att sälja till industri.

https://www.hambini.com har all info man som amatör behöver om lager.

Av:
    AX3L
    Jag har startat en väldigt liten folkrörelse här tror jag. Det känns bra.

Av:
    Sambal Oelek
    Jag brukar ta en AX3L och några muttrar bara :) eller gängstång hette det visst.

Fast det gick inte särskilt bra sist å andra sidan :(

En dornpress brukar funka om man nu kan sätta stycket där. Eller hydraulpressen på jobbet.

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in