• Re: [RR] Potemkin och historiens vingslag - dag 8

Av:
    Bikzz
    Och ingen punka på flera hundra mil ....

Av:
    Bikzz
    GoranS skrev:
    Då jag håller mig till racer är jag dock inte överdrivet förtjust i att få grusväg, i alla fall på de avsnitt som jag ser som transportcykling. Uppe i bergstrakter kan det vara en annan sak om grusvägen ger möjlighet till exempelvis extra fina vyer.

Ta 28 mm kanttrådsdäck, sen är det lugnt !!

Av:
    gabbeon
    Idag blev det äntligen lite klättring, vi har tagit oss nästan hela vägen upp till passet i Drautal. https://goo.gl

Morgonen var som vi har hunnit vänja oss vid, ganska kallt. Men med långärmat på var det bara att rulla.

Dagen började med böljande småvägar en bit från floden och huvudleden.
    Akbar.JPG

Vägen snirklade fantastiskt genom djupa skogar.
    Cykelbana 11.JPG
    Cykelbana 12.JPG

De riktiga Alperna närmade sig allt mer.
    Landskap10.JPG
    Landskap12.JPG
    Landskap13.JPG
    Landskap14.JPG

Behöver kanske inte nämna så mycket om dessa.
    Get5.JPG
    Get6.JPG

Att kantareller växer på träd här är däremot något nytt.
    Trädkantarell.JPG

Ibland får man ta oplanerade pauser. Här var vi lättövertygade.
    1000öl.JPG

Nån borde bli av med sin svetslicens.
    Konst3.JPG

Här var det såpass varmt att det satt skönt med ett dopp. Hade varit synd att missa badet när man följt floden i snart en vecka.
    Bro4.JPG

Efter Lienz blev det lite brantare, floden byter skepnad till vild fjällbäck.
    Drautal.JPG

Cykelbanan går i skogen, ett härligt gnetande 2-3% mest hela tiden.
    Cykelbana13.JPG
    Landskap11.JPG

Det rinner vatten överallt, och det tas tillvara på många olika sätt.
    Vatten.JPG

Kvällsutsikten från byns ölhak var heller inte så dum.
    Kväll2.jpg

Vi har ca en mil kvar till passet, sen rullar vi ner mot Bolzano.

Av:
    gabbeon
    Bikzz skrev:
    Härlig RR !! Jag hade samma strumpor i 6 veckor....

Min erfarenhet är att i Alperna så är det bättre att försöka följa Radwegs odyl. Många smala dalar, kanske bara en väg med mkt trafik, osv, som inte är lämplig för cykling. Men då blir det oxå längre och omvägar, och kanske en del stigar / grus. Men såklart, med en bra karta kan man ibland hitta en egen route oxå, längs småvägar.
    https://www.radtouren.at
    https://www.schweizmobil.ch

Japp, vi märkte det idag. Tänkte runda ett grusvägsparti på väg 100, men det var ingen vidare bra idé. Flera bilister saktade ner bredvid oss och rekommenderade cykelvägen (utan att tuta eller på annat sätt vara fientliga, utan mer av omtänksamhet). Så vi gjorde det vid första bästa tillfälle.

Av:
    gabbeon
    Bikzz skrev:
    Och ingen punka på flera hundra mil ....

Jag har också den erfarenheten från tidigare resor. Vet inte vad vi gör för fel/annorlunda denna gång. Men idag var det min tur att laga bakhjulspunka, den första på resan för mig (hade två på framhjulet hittills). Så nu står det 5+1:3 (Dani 4bak 1fram +1däck : Gabor 2fram 1bak)

Årets punkakarma är helt enkelt kass.
  • Re: [RR] Potemkin och historiens vingslag - dag 4 avklarad

Av:
    gabbeon
    Yonna skrev:
    Härligt, en riktig live RR! Ska gärna följa dig, tack för delar Gabbeon!

Tackar, känns hedrande! När det känns lite motigt tänker jag alltid på att jag är ute på landsvägen mitt i civilisationen på en specialgjord långfärdscykel, släpar inte tält, kök, båt och stora feta däck med mig. Dels känns allt plötsligt lättare, dels blir man sugen på äventyr på riktigt. Vi har hunnit diskutera en del om fatbikebygge, det ryktas om ny rörsats från columbus till fattie. Får se var vi landar. :-)

Av:
    Jimel
    gabbeon skrev:
    Idag blev det äntligen lite klättring, vi har tagit oss nästan hela vägen upp till passet i Drautal. https://goo.gl

Morgonen var som vi har hunnit vänja oss vid, ganska kallt. Men med långärmat på var det bara att rulla.

Dagen började med böljande småvägar en bit från floden och huvudleden.

Vägen snirklade fantastiskt genom djupa skogar.

De riktiga Alperna närmade sig allt mer.

Behöver kanske inte nämna så mycket om dessa.

Att kantareller växer på träd här är däremot något nytt.

Ibland får man ta oplanerade pauser. Här var vi lättövertygade.

Nån borde bli av med sin svetslicens.

Här var det såpass varmt att det satt skönt med ett dopp. Hade varit synd att missa badet när man följt floden i snart en vecka.

Efter Lienz blev det lite brantare, floden byter skepnad till vild fjällbäck.

Cykelbanan går i skogen, ett härligt gnetande 2-3% mest hela tiden.

Det rinner vatten överallt, och det tas tillvara på många olika sätt.

Kvällsutsikten från byns ölhak var heller inte så dum.

Vi har ca en mil kvar till passet, sen rullar vi ner mot Bolzano.

Men vad var det för strumpor då??

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Av:
    gabbeon
    Jimel skrev:
    Men vad var det för strumpor då??

Tyvärr är strumpförrådet uttömt nu, det är trots allt begränsat med plats i väskorna.

Av:
    GoranS
    Bikzz skrev:
    GoranS skrev:
    Då jag håller mig till racer är jag dock inte överdrivet förtjust i att få grusväg, i alla fall på de avsnitt som jag ser som transportcykling. Uppe i bergstrakter kan det vara en annan sak om grusvägen ger möjlighet till exempelvis extra fina vyer.

Förhåller mig tveksam till att 28:or skulle göra att en del grusvägar jag hamnat på skulle upplevas som asfalt (har 25:or nu).

Av:
    Yonna
    GoranS skrev:
    Bikzz skrev:
    Förhåller mig tveksam till att 28:or skulle göra att en del grusvägar jag hamnat på skulle upplevas som asfalt (har 25:or nu).
    Kan inte säga att det är roligt med 28mm på grus, framförallt inte med tex 15kg packning. Jo, det går om man cyklar sakta, försöker undvika hål och sånt i vägen, biter ihop tänderna för det ramlar som fan och ber om ingen dack- och hjulelände. Och dåligt grepp förstås, framförallt i kurvar.

gabbeon skrev:
    Yonna skrev:
    Härligt, en riktig live RR! Ska gärna följa dig, tack för delar Gabbeon!

Tackar, känns hedrande! När det känns lite motigt tänker jag alltid på att jag är ute på landsvägen mitt i civilisationen på en specialgjord långfärdscykel, släpar inte tält, kök, båt och stora feta däck med mig. Dels känns allt plötsligt lättare, dels blir man sugen på äventyr på riktigt. Vi har hunnit diskutera en del om fatbikebygge, det ryktas om ny rörsats från columbus till fattie. Får se var vi landar. :-)

Spännande!
    Tack för svaret, kul att läsa :)

Av:
    gabbeon
    Idag fick vi så vi teg. Vi hade räknat med lätt nedförsrull visslandes på gamla Ungerska slagdängor, men istället fick vi resans tuffaste dag. https://goo.gl

Dels fick vi en mil extra uppför iom att det inte fanns boende så högt vi ville komma igår, dels var inte nedförsbacken så simpel som den tedde sig på höjdkurvan. Det dök upp små branta uppförsbackar hela dan, dessutom var det en massa med (eller mot) cyklister som man skulle läxa upp med Potemkin. Sånt svider i längden.

Vi kunde inte klaga på vädret idag heller.
    Landskap18.JPG
    Landskap17.JPG
    Landskap16.JPG

Till slut når man toppen och därmed gränsen. Men det är inte utmärkt mer än så här.
    Gräns.JPG

Sen är skyltarna plötsligt på Italienska (också).
    Landskap15.JPG

Lyckades inte klura ut om det är en hobbyskulptör eller en seriös mecenat som bor här.
    Träskulptur.JPG
    Träskulptur2.JPG

Get. Getter. Gäst.
    Get7.JPG

Här byggs det borg. I Italien är det inget ovanligt att ett projekt halkar efter med 2-300 år.
    Borg5.JPG

Väldekorerad kåk, i färd med att dekoreras ytterligare.
    Katthus.JPG
    Katthus2.JPG
    Katthus3.JPG

En av med(mot)cyklisterna som tvunget skulle köras om. Hans utstyrsel vann dagen.
    Snyggt.JPG

Det brinner, det brinner! Verkade vara ganska lugnt dock, men byn gick man ur huse att glo.
    Brand.JPG

Ett segment av Brennertunneln. Byggs för fullt.
    Brennero.JPG

Den efterlängtade lätta cyklingen på breda fina cykelbanor kom till slut mellan Brixen och Bolzano.
    Adigedalen.JPG

På väg in mot Bolzano fanns det en skulpturutställning modellerad efter barnteckningar.
    Katt.JPG
    Konst4.JPG
    Konst5.JPG
    Konst6.JPG
    Velociped.JPG

Nu bor vi i centrala Bolzano, med helt ok balkong.
    Bolzano.JPG

På ingångsdörren äkta italiensk ingenjörskonst.
    Elettromeccanica.JPG

De borde koppla in den så Jesus kunde nicka och vifta med en hand.
    Jesus.JPG

Imorgon sista resedagen, sen blir det en klättra-upp-på-berget dag på måndag.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-13 10:00 av gabbeon.

• Re: [RR] Potemkin och historiens vingslag - dag 10

Av:
    desmo
    Tack för läsningen och alla bilder!

Av:
    bompet
    Jag har ibland svårt att förklara eller underbygga min skeptiska inställning till italiensk ingenjörskonst. Sant, ibland är den briljant men oftast är det mest ... italiensk. Tack för bilden på "...äkta italiensk ingenjörskonst". Nu har jag ytterligare en referens till arkivet.

Om du ramlar över fler exempel, dokumentera gärna. Trampa på Gabor!

Av:
    GoranS
    Tack för den! Även om bilderna på vägen in mot Bolzano i sig kanske inte är den bästa cykelpropagandan så väckte de i alla fall trevliga känslor till liv hos mig då ett flertal fina turer jag gjort påbörjats och/eller avslutats i den dalgången.

Av:
    42Hz
    Kan man inte ha en sån här tråd permanent, som uppdateras varje dag?! ;)

Tack för all rapportering så här långt!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    gabbeon
    Avslutnongsetappen blev tudelad, en enkel bit från Bolzano via Trento till Matarello. Där tog vi vänster rakt upp på berget och cyklade upp på högplatån Altopiano della Vigolana. https://goo.gl

Vi lämnade Bolzano bakom oss i strålande solsken.
    Landskap20.JPG

Det var enkel och händelsefattig cykling på platten längs med floden Adige söderut.
    Landskap19.JPG

Stannade för frukost utanför Oro. Där kunde äventyret slutat abrupt, sådana här fällor placeras ut precis där man ska rulla in i rastplatsen. Vi kom undan med blotta förskräckelsen.
    Dödfsfälla.JPG

Frukostgäst.
    Get8.JPG

Vid lunchtid var vi i Trento.
    Trento.JPG
    Trento2.JPG

Här står Neptun staty isf Poseidon.
    Neptun.JPG

Nu var det bara att spotta i näven och ta sig an sista utmaningen.
    Brant3.JPG

Vi kunde beundra Monte Bondone på andra sidan dalen.
    Bondone.JPG

Hur långsamt det än går kommer man upp till sist. Det gäller bara att ha tålamod.
    Dani2.JPG

Nu är vi framme, imorgon besöker vi Pegorettis verkstad. Sen blir det några lugna dagar innan epilogen på måndag.

Tack för all pepp och sköna kommentarer.

Av:
    GoranS
    Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
    96621465c41.jpg

Av:
    gabbeon
    GoranS skrev:
    Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.

Vilken väg är den här? Jag har några "vilodagar".

Av:
    GoranS
    gabbeon skrev:
    GoranS skrev:

https://www.strava.com

Tror dock knappast att den är rekommendabel att attackera med Potemkin (cykelförbudet obeaktat). Du kan läsa lite om klättringen på http://cycloclimbing.com

Av:
    gabbeon
    GoranS skrev:
    gabbeon skrev:
    GoranS skrev:

https://www.strava.com

Tror dock knappast att den är rekommendabel att attackera med Potemkin (cykelförbudet obeaktat). Du kan läsa lite om klättringen på http://cycloclimbing.com

Ahh, tack, spännande! Har läst om den förr, men visste inte att den var så nära.

Av:
    Bikzz
    GoranS skrev:

Var du nykter och höll kameran vågrätt ? Jag tycker att en del träd ser lite snea ut....

Av:
    GoranS
    Bikzz skrev:
    GoranS skrev:

Var du nykter och höll kameran vågrätt ? Jag tycker att en del träd ser lite snea ut....
    Bilden är stulen. Jag har aldrig gett mig på den och har ärligt talat inga planer på det. Har cyklat förbi i dalen nedanför och funderat på att åka upp till cykelförbudsskylten men det har inte blivit av.

Backen är dock typ 7 km med 18% snittlutning och maxlutning en bra bit över 30% (uppgifterna varierar) så den är rejält brant.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-14 18:25 av GoranS.

Av:
    gabbeon
    Igår spenderade vi förmiddagen med att jaga svamp i skogen med våra värdar. På eftermiddagen körde vi en liten runda att hålla igång benen.
    https://goo.gl

Nere i dalen.
    20180915_164118(0)-2064x1548.jpg

Sen började det roliga. Vi skulle klättra en av tre vägar som går upp på högplatån, den sk Kaiserjägerweg.
    20180915_164341-1548x2064.jpg
    20180915_165855-1548x2064.jpg
    20180915_172657-2064x1548.jpg

Utsikten var bitvis helt magisk.
    20180915_173548-2064x1548.jpg
    20180915_174324-2064x1548.jpg
    20180915_172427-2064x1548.jpg
    20180915_171548-2064x1548.jpg
    20180915_171550-2064x1548.jpg
    20180915_165412-2064x1548.jpg
    Toppen.
    20180915_180940-2064x1548.jpg
    20180915_181208-2064x1548.jpg

Av:
    GoranS
    Ah, (cykel)livet börjar vid 10%!

Körde ni genom tunneln mellan Carbonare och Menegoi? Om inte, hur var den gamla vägen på utsidan?

Av:
    gabbeon
    Vi körde inte igenom eftersom Dani letade efter originalvägen från kriget. Tunneln såg fullt cykelbar ut, väl upplyst och hyfsat bred. Gamla vägen däremot är mer MTB-mässig, vi tog oss igenom, men det var inte mer än så.

Av:
    GoranS
    Ja, på google streetview ser tunneln ut som att den skulle vara helt OK att cykla. Ett baklyse kanske inte hade skadat som extra säkerhet men mer än så ser ju inte ut att behövas för hyggligt säker genomfart.

Jag tycker själv ofta att de gamla vägarna är trevligare än de moderna tunnlarna då de inte sällan kan erbjuda trevliga vyer. Sen bygger det förstås på att de över huvud taget är framkomliga, därav min fråga. Ibland kan de ju antingen vara avspärrade så ordentligt att det inte går att komma förbi avspärrningarna eller så är de helt enkelt totalt raserade och därigenom inte brukbara.

Har själv cyklat i Valsugana, norr om där den turen gick, och passerat Folgaria, inte så långt från Carbonare, men just det där området har jag missat. Känns som jag borde försöka åtgärda detta faktum någon gång för Kaiserjägerweg ser trevlig ut!

Av:
    gabbeon
    Dags för epilogen och en sammanfattning.

Sista dagen skulle bli vår längsta och hårdaste som en värdig avrundning av en fantastisk resa.
    https://goo.gl

Vi började dagen med att rulla ner till dalen. Den här vägen skulle vi se en gång till, trodde vi på morgonen.
    Morgon5[1].JPG

Sen följde vi floden Brenta mot dagens uppmaning. I Borgo passade vi på att äta snabb italiensk frukost.
    Borgo.JPG
    Borgo2.JPG

Vi skulle klättra upp på högplatån via vägen förbi Barricata. Denna väg byggdes nästan färdig under första världskriget men färdigställdes först på 80-talet. Vi lyckades navigera förbi avfarten till Selva så vi fick en bra överblick över vart vi skulle (den där sneda linjen i skogen) innan vi vände och hittade rätt.
    Barricatavy.JPG

Vägen börjar på ca 275möh (enligt Garmin). Av nån (för mig ofattbar) anledning får man bara cykla uppför.
    Baraupp.JPG

Det roliga börjar omedelbart.
    Barricata.JPG

Snart är man en bra bit över dalen med fantastiska vyer.
    Barricata2.JPG
    Brentadalen.JPG
    Brentadalen3.JPG

Man kan få lite historielektion på vägen upp.
    Historia.JPG

En drygt hundra år gammal borr fastkörd i berget.
    Borr.JPG

Vägen toppar ut vid ca 1300möh, så 1000m in på klätterkontot. Yay!
    Barricatatop.JPG

Vid toppen finns ett minne över några stupade, bla en Ungersk soldat.
    Barricatatop2.JPG

Sen drog vi vidare söderut uppe på högplatån. Vägen går genom gårdar och skog, med lite byar här o var. Minnet av La Grande Guerra är fortfarande levande här o var.
    ng.JPG
    Ammo.JPG

Nu var vi framme vid vårt mål, byn Foza.
    Foza.JPG

Det här var den sydligaste utposten av fronten på den här delen av Dolomiterna, där soldaterna från Miskolc var placerade. Det var här Dani ville uppmärksamma 100-årsminnet. Även härifrån var utsikten strålande, söderut ser man de sista delarna av bergen ner mot Po-dalen.
    Målet.JPG
    Brentadalen2.JPG

I Foza finns ett kapell till minne av alla som har avlidit under krigen här. Dani hade med sig en krans från Miskolc som lämnades där.
    Kapell.JPG
    Krans2.JPG
    Krans.JPG

Efteråt blev vi bjudna till byns museum, som innehöll en del material om Första Världskriget (på Italienska så klart), men det intressantaste var de färgglada getterna.
    Museum2.JPG

På vägen ner cyklade vi via denna viadukt ner mot Enego och vidare till dalen.
    Viadukt.JPG

Nere i dalen var det platt rull i medvind hemåt. Vi hade dock tappat en del tid uppe på berget, så det blev senare än tänkt. När vi kom fram till Calceranica och skulle uppför backen hem var det kolmörkt. Det blev en spännande avslutning på en helt fantastisk resa.

Jag kan inte annat än rekommendera det här sättet att resa och se världen på, vi hade det superkul de här två veckorna. Även om det ibland känns motigt är det inget mot vad man får uppleva och erfara.

Av:
    gabbeon
    GoranS skrev:
    Ja, på google streetview ser tunneln ut som att den skulle vara helt OK att cykla. Ett baklyse kanske inte hade skadat som extra säkerhet men mer än så ser ju inte ut att behövas för hyggligt säker genomfart.

Jag tycker själv ofta att de gamla vägarna är trevligare än de moderna tunnlarna då de inte sällan kan erbjuda trevliga vyer. Sen bygger det förstås på att de över huvud taget är framkomliga, därav min fråga. Ibland kan de ju antingen vara avspärrade så ordentligt att det inte går att komma förbi avspärrningarna eller så är de helt enkelt totalt raserade och därigenom inte brukbara.

Har själv cyklat i Valsugana, norr om där den turen gick, och passerat Folgaria, inte så långt från Carbonare, men just det där området har jag missat. Känns som jag borde försöka åtgärda detta faktum någon gång för Kaiserjägerweg ser trevlig ut!

Japp, samma här. Den här är dock väldigt igengrodd och stenig från mindre ras, jag skulle inte ta en racer dit. Hellre tunneln. Det finns en hel del spännande klättring kvar att göra, vägen som vi tog ner (via Enego) verkade fin även uppför, sen vägen söderifrån Valstagna upp till Foza ser lovande ut. Jag kommer nog att ta mig dit på ett eller annat sätt framöver.
  • Re: [RR] Potemkin och historiens vingslag - epilog

Av:
    GoranS
    Härlig avslutning! Ffa klättringen upp från Selva såg riktigt trevlig ut med mkt vacker utsikt.

Ser ju ut som era cyklar i alla fall var utrustade med lampor. Annars hade det ju kunnat bli alldeles väldigt spännande med mörkercyklingen!

Tack för en trevlig RR.

Av:
    Glenn Dahl
    Satan vilken fin tur! Öl,stålram och lagom fart, kan det bli bättre?
    Lite nyfiken om vad du kör för utväxling för allt från Polen-platt till Dolomit-brant?

Har en färdig Touring ståendes i garaget som väntar på utflugna ungar så man själv kan få förverkliga sig själv på en lite längre tur utan stress.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 10:28 av Glenn Dahl.

20141114_154755.jpg

Av:
    gabbeon
    Glenn Dahl skrev:
    Lite nyfiken om vad du kör för utväxling för allt från Polen-platt till Dolomit-brant?

Har en färdig Touring ståendes i garaget som väntar på utflugna ungar så man själv kan få förverkliga sig själv på en lite längre tur utan stress.

Tack!
    Vi körde båda kompakt vevparti (34/50) med 12-32 kassett för mig (10-delat SRAM Force WiFli), 11-32 för Dani (Campas 11-delade Potenza). Vi hann så klart med en hel del filosoferande kring utväxling och särskilt framväxelns för och nackdelar (Dani lyckades mosa sin framväxel litegrann, så det blev lite krångligt att växla). Min framväxel har också en tendens ibland att kasta ner kedjan innanför lillklingan just när man minst önskar det.

Jag tror inte jag behöver lättare växel än 34-32 med den packning och form jag hade nu. Skulle jag ta med full campingutrustning, vara i lite sämre form och cykla mycket brant skulle nog trippel vara välkommen. Annars att gå åt andra hållet och köra 11-42 MTB-kassett utan framväxel med en framklinga kring 40 tänder borde också funka. Risken är dock att det blir svårt att hitta "perfekta växeln" just kring marschfart som verkar ligga kring 26-ish på platten när det är vindstilla.

Av:
    Bikzz
    gabbeon skrev:
    Jag kan inte annat än rekommendera det här sättet att resa och se världen på, vi hade det superkul de här två veckorna. Även om det ibland känns motigt är det inget mot vad man får uppleva och erfara.

Kan bara hålla med ! Fin RR.

Av:
    Glenn Dahl
    gabbeon skrev:
    Glenn Dahl skrev:

Tack!
    Vi körde båda kompakt vevparti (34/50) med 12-32 kassett för mig (10-delat SRAM Force WiFli), 11-32 för Dani (Campas 11-delade Potenza). Vi hann så klart med en hel del filosoferande kring utväxling och särskilt framväxelns för och nackdelar (Dani lyckades mosa sin framväxel litegrann, så det blev lite krångligt att växla). Min framväxel har också en tendens ibland att kasta ner kedjan innanför lillklingan just när man minst önskar det.

Jag tror inte jag behöver lättare växel än 34-32 med den packning och form jag hade nu. Skulle jag ta med full campingutrustning, vara i lite sämre form och cykla mycket brant skulle nog trippel vara välkommen. Annars att gå åt andra hållet och köra 11-42 MTB-kassett utan framväxel med en framklinga kring 40 tänder borde också funka. Risken är dock att det blir svårt att hitta "perfekta växeln" just kring marschfart som verkar ligga kring 26-ish på platten när det är vindstilla.

Tack Gabbeon! Då har jag nog samma combo som du. Lite nyfiken på om det funkade men då vet jag att det gör det.
    Singelklinga och stålram? Njaeee...
    Någon ordning får det vara som konservativ bakåtsträvare som jag är!

Av:
    Bikzz
    Jag är nog mkt klenare än Gabbeon, så jag gillar 42/32/22 fram, och upp till 32 bak. Behöver det för att komma upp när det är brant, och man har ganska mkt packning. Jag hade oxå först problem med fram-vxl, så jag bytte till ett gammalt hederligt friktionsreglage utan fasta lägen, styrändsreglage som alltid funkar perfekt !

Av:
    Glenn Dahl
    Bikzz skrev:
    Jag är nog mkt klenare än Gabbeon, så jag gillar 42/32/22 fram, och upp till 32 bak. Behöver det för att komma upp när det är brant, och man har ganska mkt packning. Jag hade oxå först problem med fram-vxl, så jag bytte till ett gammalt hederligt friktionsreglage utan fasta lägen, styrändsreglage som alltid funkar perfekt !

Samma här! Såg vad som fanns i lådan när jag byggde så det blev 10 delat Tiagra bak, Campa Record framväxel början 80-tal och med Campa styrändsreglage från 60/70 tal typ.
    Fungerar klockrent!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in