• Hjälp! Montering SRAM kassett

Av:
    Vizual54
    Skulle sätta dit min nya GX-eagle kassett idag men tyckte att det dels gick ganska trögt att få dit den samt att när jag inte vågade dra mer så har kassetten inte bottnat mot bodyn. Ska den göra det? Har aldrig tänkt på om den gör det eller ej.
    Inte lätt att få en bild på det
    20180913_201407.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-13 20:45 av Vizual54.

• Re: Hjälp! Montering SRAM kassett

Av:
    Mini_me
    Satt den rätt?

Rengjorde du innan du drog dit den nya kassetten?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Vizual54
    Det är rengjort och den är juckad på så att den hakade i rätt, hoppas jag.
    Kan inte se att det skulle spela någon roll hur den sitter orienterad så länge klackarna på kassetten hakar i bodyn.
    Tog fram momentnyckeln och drog till 40nm. Provade sedan att knacka lite försiktigt på kassetten och då gick det att dra åt lite till men fortfarande inte tillräckligt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-13 21:26 av Vizual54.

Av:
    Sixten Fors
    Vad rengjorde du med för vektyg, en trädgårdsspade?

Av:
    LillMånke
    Sixten Fors skrev:

Humor!!

Av:
    Vizual54
    Sixten Fors skrev:
    Riktigt så grisig var den inte så jag behövde ta fram spaden.
    Rengjordes med skithuspapper. Och innan du frågar så nej, det var inte begagnat.

Av:
    Vizual54
    Fan! Det verkar inte bättre än att jag sabbat gängorna på både body och kassetten. Måste varit skit eller något i dem.
    Hur fan räddar man upp denna situationen utan att köpa ny body och kassett. Kostar ju typ 1500+600 spänn.
    20180914_181247.jpg
    20180914_181456.jpg

Av:
    Vizual54
    Vad är det för storlek och stigning på gängorna? Tror ni man skulle kunna rädda dem om man får tag på en gängtapp och gängsnitt?

Av:
    Plush
    Det är M32x1 om jag inte minns fel... Kan vara M30x1 med... Oavsett kostar ett snitt några tusenlappar och en gängtapp lika mycket.
    Köp nya saker (body och kassett) och lär dig av misstaget du gjort.

Av:
    Lars.E
    Plush skrev:
    ...
    Köp nya saker (body och kassett) och lär dig av misstaget du gjort.

Detta är ju lite intressant eftersom jag planerar att göra ett kassettbyte på XD snart.
    Vad är det för misstag folk gör? TS är ju inte direkt ensam om att sabba grejerna på detta vis. Tror detta är typ tredje av samma jag sett bara på happy + att det verkar som att misstaget görs även i andra delar av världen.
    Vad händer och hur undviker man det enklast?

Av:
    Vizual54
    Jag vet faktiskt inye riktigt vad jag gjorde för fel, troligen att jag inte rengjorde ordentligt. Min första tanke var att det det måste varit fel på gängorna på nya kassetten. Hade skruvat av och på gamla kassetten ett flertal gånger utan problem.
    Men om man zoomar in bilden på kassetten till höger ser man små "bucklor" i gängan. Skulle tro att de orsakats av skräp som satt kvar på bodyn.

Ny body och kassett beställd från CRC 2100:-. Fy fan vad surt, de pengarna kunde spenderats bättre.

Av:
    emmer
    Smörj gängorna hädanefter.
    (Och bilden kassetten är tagen från det hållet gängan inte har slitits/belastats...)

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Plush
    Som Lars vet så har jag många år bakom mig inom tillverkande metallindustri och några till inom kvalitetskontroll och några dagar inom cykelbranchen.
    Det jag följande skriver kommer att vara fyllt med tekniska termer osv, om nån inte förstår så be mig bara förklara just det ordet.
    Låt mig visa...

_20180915_065613.JPG

På denna bild... Mitt i bilden (nästan iaf) ligger ett större skräp i gängdalen. Från det skräpet och upp till vänster kl 11 är det som en krokig kant som drar upp mot det svarta i bilden... Det är antagligen en spricka i materialet. Om den har uppkommit vid tillverkning eller montage är svårt att bedömma då en röntgen behövs för att avgöra. Men... Troligtvis har det startat vid tillverkning baserat på de andra sakerna jag sett. Skräpet där kommer från tillverkningen, också baserat på de andra sakerna jag sett.

Screenshot_20180915-051912.png

På denna bild finns massor av avslöjanden.
    På XD-kassetter är den del som innehåller gängen och den del som man sätter kassettavdragaren i, en och samma del. Den är härdad (för att hålla emot kraften när man drar av kassetten).
    Bra frisk fräsch gäng har Inte, jag understryker INTE, det där V-spåret på toppen av gängen, det spåret syns tydligt i bild två. Det spåret orsakas av två saker, antingen tillsammans eller var för sig. #1: I cnc-svarven har operatören inte sett till att ha tillräckligt med frigång när man backar ut stålet inför nästa skärning (gäng tillverkad i svarv med vändskär (hårdmetall) tar sällan hela djupet på ett skär även om det är så lite som 1 i gängstigning). Det gör att man får något som inom industrin kallas bakskär. Det orsakar sådana skador då stålet skär på vägen ut (då det egentligen ska gå fritt i tomma luften för att förhindra sådana skador).
    #2: Har operatören inte tillräckligt med kylvätska på så samlas skräp i området runt stålet och det kan också skapa dessa skador. Tvärtemot namnet kylvätska så är dess primära uppgift att transportera bort skräp (svarvspånor) från området runt stålet och ytterst sällan att egentligen kyla.
    I en cnc-svarv så har man dessutom rätt höga tryck på kylvätskan för att forcera bort skräpet. Om kylvätskekanalerna i svarvbommen dessutom är dåligt rengjorda så kommer heller inte tillräckligt med kylvätska ut.
    Groparna man ser till höger där är inte orsakade av TS utan är ett resultat av dålig tillverkning alternativt dålig hantering av detaljen då dessa liknar slagskador på gängen. De har dessutom fel form för att vara orsakade av skräp/smuts vid montering.

Kontentan blir en dåligt tillverkad gäng. Tillsammans med bristfällig kvalitetskontroll så är detta resultatet.

Det man som slutanvändare Skall göra vid nymontage är att rengöra bodyn Ordentligt och inspektera gängen.
    Och man ska rengöra gängen i kassetten Ordentligt och inspektera den grundligt. Dessutom är kladdet SRAM lägger på inte sådär dunderbra.
    Jag rekommenderar/förordar Molykote G1000 antikärvpasta istället.
    Kom ihåg att bodyn är i aluminium, kassettdelen med gäng är i stål (härdat dessutom). I den fighten förlorar bodyn i 99% av fallen och då får man det här resultatet.

Jag har monterat rätt många XD-kassetter vid det här laget och har hittat några som jag valt att inte montera pga av skador i gängen och förhoppningsvis har jag räddat några bodys från säker död...

Det är vad jag ser på bilderna.

Av:
    Vizual54
    Plush, du anar inte vad skönt det var att läsa ditt inlägg vid frukostbordet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 19:57 av Vizual54.

Av:
    Vizual54
    SRAM vägrar ersätta kassetten och bodyn och menar på att detta är orsakat av mig då kassett och body inte varit linjerade vid montering och sådelses blivit felgängade samt att jag dragit för hårt.
    Eftersom jag inte har några bilder på gängen innan mina försök att montera den så är jag nog rätt rökt.

De hävdar även att de aldrig har haft några material eller tillverkningsproblem med XD kassetter.

"After careful examination with SRAM we have to deny the claim. The cassette was not mounted correct on the XD freehub. It was put-on canted and tightened with more force then regular needed. As the result the thread of both the XD freehub and the cassette was damaged. SRAM also stated that they never had a material or manufacturing issue with a XD cassette."

Jag ska definitivt ta ditt råd Plush och ta bort fettet från kassetten och inspektera gängan innan montering nästa gång.

Av:
    Jimel
    Aldrig haft något tillverkningsfel? Jo tjena.

_________
    Maglia nera
    lovenborn.se

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in