• Vilken sportklocka under 3000:-?

Av:
    Caan
    Jag funderar på att skaffa en sportklocka för cykling, löpning, simning m.m. Budgeten är satt till ca 3000:-.

Jag har kollat lite på Garmin 735XT som verkar vettig på pappret, nån som har erfarenhet av den eller några andra bra tips?
  • Re: Vilken sportklocka under 3000:-?

Av:
    AX3L
    Jag skulle köpt den bästa garmin fenix som du får för pengen. 3? 5?

Av:
    Karikari
    Tcker personligen att Fenix serien ser bäst. Plockade hem en Fenix 3 för 1900 via blocket.

Av:
    Sixten Fors
    Kolla om FR645 gör jobbet.

Av:
    Ostruktur
    hitta dig en begagnad Fenix 3, de flesta går för under 3000 på blocket o K&S, hitta en med garanti kvar så kan du inte bli besviken.

Av:
    Sixten Fors
    Är inte Fenix typ 100 gram tyngre än en sportklocka?

Av:
    marr
    Sixten Fors skrev:

Nej! Den väger 84gram.

Av:
    Ostruktur
    marr skrev:
    Sixten Fors skrev:

Nej! Den väger 84gram.

Känns tung första gången man tar på den, men man vänjer sig fort, inga problem.

Av:
    desmo
    Är det bara Garmin som gäller?
    Jag är innerligt trött på Garmin. Just nu har jag sedan två veckor mailat med supporten då Garmin Express inte vill synka upp från mina gamla Forerunner 305. Ja, jag borde byta. Men de fungerar fortfarande och gör jobbet jag behöver.

För att slippa Garmin så har jag sneglat mot TomTom. Ingen med erfarenhet av deras klockor?

Av:
    Ostruktur
    inte för att vara den som är den, men 305:an är snart 13 år gammal :-) borde du inte kunna ladda över filerna manuellt till datorn och sedan ladda upp i Connect? vet att de går med en del av de äldre klockorna.

Av:
    desmo
    Ostruktur skrev:
    inte för att vara den som är den, men 305:an är snart 13 år gammal :-) borde du inte kunna ladda över filerna manuellt till datorn och sedan ladda upp i Connect? vet att de går med en del av de äldre klockorna.

Den är gammal..
    Men nog borde Garmins mjukvara fungera? Annars ännu ett skäl att inte köpa Garmin igen.
    Jag ser inte klockan i utforskaren, så jag vet inte hur jag ska gräva ut filerna.

Av:
    Ostruktur
    troligt då så att 305:an inte stödjer "mass storage mode", nog bara 310:an och uppåt, trist.

Av:
    moros
    Bara att använda vid sportaktiviter eller skall den bäras dygnet runt?

Polar annonserade två nya klockor idag, den "lilla" ser trevlig ut. Har själv en Garmin VA3 idag men kör även Polar Flow/Beat appen i telefonen med löst pulsband när jag vill se puls i realtid vid spinning. Gillar polars web, lite mer sammanhang och bättre grafer än garmin connect på vissa delar. (sämre på annat)

https://www.polar.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-13 22:50 av moros.

Av:
    Lundhsmtb
    Jag använder TomTom Spark 3 cardio. Funkar jättebra. Multisport klocka med puls mätning direkt på handleden. Enkel och smidig och dessutom inte dyr heller 😀

Av:
    Caan
    Tack för alla tipsen! Jag har kollat på den nya från Polar (jag har redan en V650 så det vore smidigt med samma märke) men den billigare modellen verkar inte ha pekskärm. Det känns lite gammaldags men samtidigt kanske det inte är något problem egentligen...

Av:
    marr
    Caan skrev:
    Tack för alla tipsen! Jag har kollat på den nya från Polar (jag har redan en V650 så det vore smidigt med samma märke) men den billigare modellen verkar inte ha pekskärm. Det känns lite gammaldags men samtidigt kanske det inte är något problem egentligen...

Eller en fördel skulle jag säga.

Av:
    VKruger
    Hade inte köpt något annat än Garmin eller Suunto

Av:
    NickPick
    marr skrev:
    Caan skrev:

Eller en fördel skulle jag säga.

Håller med. Kul att polar. Äntligen släpper något nytt bland mossan :)

Av:
    magnil
    Caan skrev:

Pekskärm är kasst på sportklocka. Blir en massa klick om det regnar eller man har en tröja över som blir fuktig. Även om man har den på sig i duschen blir det kasst.

Av:
    bjorkkis
    Suunto Spartan blev det för mig, tycker fenix är för stor om man vill ha klockan på sig 24/7.

+Batteri
    +Storlek
    +HR-Sensorn
    +Snabb GPS-Pos
    +Ingen pekskärm

-Appen
    -Loggar bara 30 dagar bakåt?!
    -Inte speciellt smart (Man kan se sms)

Av:
    Lejon
    Skulle aldrig köpa annat än Polar, men jag kanske är mossig. Enligt min erfarenhet släpper de bara buggfria produkter (till skillnad från åtminstone Garmin vad jag kan uttala mig om) och deras kundsupport är grym.

Av:
    Sixten Fors
    magnil skrev:
    Caan skrev:
    Pekskärm är kasst på sportklocka. Blir en massa klick om det regnar eller man har en tröja över som blir fuktig. Även om man har den på sig i duschen blir det kasst.
    +1
    Knappar äger.

Av:
    Caan
    Det lutar nog åt en Polar Vantage M. Frågan är om man ska förbeställa från Polars sida eller vänta tills den finns i butik.

Av:
    AX3L
    Ostruktur skrev:
    hitta dig en begagnad Fenix 3, de flesta går för under 3000 på blocket o K&S, hitta en med garanti kvar så kan du inte bli besviken.
    https://www.netonnet.se

Fenix 3 får du ju för exakt tre nu :)

Av:
    moros
    Med tanke på att Vantage M inte finns i butik än så skulle jag nog avvaktat lite. Kolla igenom DCR's genomgång, han brukar gå igenom det mesta

https://www.youtube.com

Det som är ospecat är batteritid i "klockläge", hittar ingen info

Sen beroende på om man ser det som viktiga funktioner eller inte:

* Den verkar sakna barometrisk höjdmätning
    * Stödjer nog inte ANT+ (däremot BLE), om man vill koppla externa sensorer (hastighet, kadens, pulsbälte)
    * Står inget om notifieringar/kontroll från telefonen

Av:
    Asle
    Caan skrev:
    Jag funderar på att skaffa en sportklocka för cykling, löpning, simning m.m. Budgeten är satt till ca 3000:-.

Jag har kollat lite på Garmin 735XT som verkar vettig på pappret, nån som har erfarenhet av den eller några andra bra tips?

Verkar inte som du fått någon återkoppling ang 735XT. Har kört denna i två år nu är är alldeles utmärkt nöjd med denna. Körde tidigare 910XT och jämfört med den så är 735 både mer funktionsrik, smidigare och dessutom snabbare vid GPS-uppkoppling. Funktionsmässigt kan jag inte se vad man i övrigt skall önska sig just för cykling, löpning, simning, längdskidåkning mm (och även som "aktivitetsarmband"). Går ju dessutom att med rätt pulsbälte, effektmätare på cykel mm att få hur mycket extrafunktioner som helst (löpdynamik, "cykeldynamik", pulsmätning vid simning mm). Också utmärkt multisport/triathlon-funktion. Verkar nu som att merpriset för 935XT än så länge är relativt stort jämfört med skillnaden i prestanda/funktion.

Av:
    Ostruktur
    AX3L skrev:
    Ostruktur skrev:

Jo absolut de e sant :-) , men hittar man en beggad Sapphire model för under 3000:- plus lite tillbehör HRM-Run osv, har sett en del ute senaste halvåret, så är det en bättre deal!

Av:
    Asle
    Ostruktur skrev:
    AX3L skrev:
    Ostruktur skrev:

Jo absolut de e sant :-) , men hittar man en beggad Sapphire model för under 3000:- plus lite tillbehör HRM-Run osv, har sett en del ute senaste halvåret, så är det en bättre deal!
    https://www.proshop.se

Av:
    Ostruktur
    Asle skrev:
    Ostruktur skrev:
    AX3L skrev:
    Ostruktur skrev:

https://www.proshop.se

Ingen sapphire på den, skulle inte köpa utan, min egen skulle sett ut som ett härke idagsläget utan sapphire-glas.

Av:
    Caan
    Det var ju ett bra pris helt klart. Dock ser Fenix 3 ganska "tjock" ut. Är det så eller är det bara en illusion? Börjar bli svårare val än från början nu :)

Av:
    ceel
    Caan skrev:
    Det var ju ett bra pris helt klart. Dock ser Fenix 3 ganska "tjock" ut. Är det så eller är det bara en illusion? Börjar bli svårare val än från början nu :)

Vivoactive 3 är smidig till formatet. (för att försvåra ytterligare)

Av:
    NickPick
    Använder min fr735 hela tiden, förutom vid cykling. Man kräver barometrisk höjdmätning! :) 935 har väl det?

Av:
    magnil
    ceel skrev:
    Caan skrev:

Touchskärm. Kasst. Tror du inte på mig kan du köpa min :)

Av:
    Eld
    Fenix är ju galet stor. Man ska ha handleder som en stenhuggare för att den ska funka på ett smidigt sätt.

Jag har precis skaffat FR645 och tycker den har en bra storlek. Jag är väldigt nöjd med hur den fungerar också. Tyvärr kan den inte ansluta mot en effektmätare... men det har jag ju ingen.

Av:
    Eld
    desmo skrev:
    Ostruktur skrev:

Den är gammal..
    Men nog borde Garmins mjukvara fungera? Annars ännu ett skäl att inte köpa Garmin igen.
    Jag ser inte klockan i utforskaren, så jag vet inte hur jag ska gräva ut filerna.

Min FR110 är inga problem att synka men funktionaliteten är ju lite begränsad.

Av:
    Vernersson
    Eld skrev:
    Fenix är ju galet stor. Man ska ha handleder som en stenhuggare för att den ska funka på ett smidigt sätt.

Mina handleder ligger mkt närmare en frökens än en stenhuggares i grovlek.
    På något outgrundligt vis så funkar Fenix 5 utomordentligt iaf.

Antingen har jag fel och min Fenix funkar inte alls för mig, eller så har du fel i din utsago....

EDIT:
    Och jag kan tillägga följande.
    Jag anv den aktivt till DH cykling, Stigcykling, XC-cykling, LVG-cykling, Trainer-cykling, Löpning (terräng, löpband & plattlöpning) samt Hiking och annan konditionsträning med framgång.

¯\_(ツ)_/¯
    Rumors are carried by haters, spread by fools, and accepted by idiots.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-14 20:28 av Vernersson.

Av:
    Azog
    Vernersson skrev:
    Eld skrev:

Antingen har jag fel och min Fenix funkar inte alls för mig, eller så har du fel i din utsago....

EDIT:
    Och jag kan tillägga följande.
    Jag anv den aktivt till DH cykling, Stigcykling, XC-cykling, LVG-cykling, Trainer-cykling, Löpning (terräng, löpband & plattlöpning) samt Hiking och annan konditionsträning med framgång.

+1 har en fenix 2 på tunna handleder. Inga problem.

Av:
    cybernasty
    Köpte en fenix 5 med metalarmband för 3000k på blocket

Av:
    marr
    Tilläggas ska att Fenix 5 (utan tillägg) är betydligt mindre än fenix 3.

Av:
    ceel
    magnil skrev:
    ceel skrev:
    Caan skrev:

Touchskärm. Kasst. Tror du inte på mig kan du köpa min :)

Jag tror dig, då det sitter en på min arm. Men knappen och touch-slidern på sidan tycker jag funkar riktigt bra.

Av:
    moros
    Har som sagt också en vivoactive 3, touchen är bra i vissa lägen, kass i andra. Skall man mekla med klockan under en aktivitet, så är det helt klart bättre att ha dedikerade knappar. Att navigera en touchskärm medan man springer är ju sådär. Med det sagt så tycker jag att garmins touchnavigation är rätt smidig. De vanligaste funktioner nåt man snabbt.

Men som sagt, tycker det är en stor skillnad om man tänker ha klockan som en vardagsklocka inklusive att sova med den. Eller om man bara tar på sig klockan vid aktivitet. Det gäller ju även storleken, såklart en smaksak för var och en men jag skulle inte vilja bära en Fenix eller Suunto 24/7, min VA3 är däremot perfekt för min smak i både storlek och vikt

Av:
    Caan
    Jag har nog bestämt mig, för att inte bestämma mig nu :)

Jag väntar tills nya Polar M finns att känna på i butik. Annars står det nog mellan 735XT och Vivoactive 3. Även om fenix 3 är en jättebra klocka så ser den lite klumpig ut för 24/7 användande.

Av:
    Miracle
    desmo skrev:
    Är det bara Garmin som gäller?
    Jag är innerligt trött på Garmin. Just nu har jag sedan två veckor mailat med supporten då Garmin Express inte vill synka upp från mina gamla Forerunner 305. Ja, jag borde byta. Men de fungerar fortfarande och gör jobbet jag behöver.

För att slippa Garmin så har jag sneglat mot TomTom. Ingen med erfarenhet av deras klockor?

Jo, jag har haft en TomTom Multisport sedan 2014. Nu efter 4 år så började den krångla med synkning, samt GPS spåret har fått många spikar å konstigheter under det här året som inte fanns förut.

Först tittade jag på en ny TomTom, med de har förklarat att de ska sluta med sportklockor inom kort så då känns det lurigt med fortsättningen.
    Jag håller på med vattensport så då föll Polar för de har ingen modell som fixar det. Garmin:s modeller som är täta nog är dyra så valet blev till sist Suunto Spartan Sport som nu finnes med rabatt på flera ställen. Har haft den två månader nu å är nöjd! Synkar direkt till Strava gör den också, precis som TomTom.
    Enda jobbiga var att det tog lite tid innan jag fattade hur man anpassar den efter sina behov. Det gör man nämligen inte på klockan, utan via ett lite krångligt webgränssnitt. Men till sist fattade jag hur det skulle göras! :)

https://www.suunto.com

Frid!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 10:11 av Miracle.

Av:
    Rholm
    Jag har en TomTom Adventurer sen drygt 1,5 år tillbaka. Jag hade en annan TomTom (Runner) innan det, så jag kan inte jämföra med något annat märke. Jag är nöjd med TomTom-klockan, pulsmätningen funkar överlag bra och jag har inte haft några problem med gps-spårningen. TomToms hemsidan duger för mig, men det är inga problem att exportera data till en fristående sida. Jag hade velat ha möjligheten att särskilja lvg- och mtbcykling (det finns t.ex. lägen för löpning och traillöpning), men det går tyvärr inte.

Men som ovanstående skriver så satsar ju inte TomTom på den marknaden längre, så att köpa en ny idag vet jag inte om jag skulle rekommendera, i alla fall inte om det är viktigt med uppdateringar osv.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-15 11:21 av Rholm.

Av:
    Eld
    Vernersson skrev:
    Eld skrev:

Jag håller inte med. Jag tycker den är alldeles för stor och tjock för smala handleder. Naturligtvis fungerar det rent tekniskt men jag tycker att det blir både obekvämt och fult. Jag hade gärna betalat vad en Fenix 5 av värstingmodell kostar för att få funktionaliteten men den är för stor för att jag ska vilja ha den. Om/när det kommer en klocka med samma innehåll i storlek som en FR645 så slår jag till.

Om du trivs med din så är det ju jättebra men det skulle inte jag göra.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in