• Lerum gravel enduro - Sveriges första gravel enduro? Kom med synpunkter kring upplägg!

Av:
    Silanderjarl
    I vår tänker CK Aspen i Lerum försöka bli först i Sverige med att arrangera ett gravel enduro-rejs. Men än så länge är det bara i planeringsstadiet. Vi skulle behöva hjälp kring vad eventuella deltagare tänker kring upplägg. Var gärna med och tyck till!

En ny tävlingsform för grusvägsrejs har sett dagens ljus. Den lånar friskt från hur endurotävlingar på mtb är upplagda, men på grusväg med gravel/cx/xc-mtb.

I korthet är upplägget som följer: tävlingens totallängd är ca 5-7 mil på blandat underlag, men tidtagning sker bara på ett antal specialsträckor (fyra verkar vara vanligast) som vardera är mellan 5-15 minuter långa. En specialsträcka kan exempelvis vara en lång klättring, en lång nedfart, eller något däremellan.

Det fina med tävlingsformen är att det blir väldigt avslappnat och socialt eftersom det inte klockas någon totaltid. Det innebär att man kan cykla i behagligt snacktempo fram till varje specialsträcka och sen köra järnet när man kommer dit. Äntligen kan du cykla större delen av ett lopp tillsammans med polaren som är mycket snabbare, eller långsammare än du själv!

Vi har lite funderingar kring organisationen som vi gärna skulle vilja få input kring. Kommentera gärna och var med och påverka utformningen!

- När? Vi tänker på våren, men vill inte att det ska krocka med något annat större cykelevent i Västsverige (Gbg-girot, ess-Gbg, ess-vallåsen)
    - Tidtagning. Då detta är ett motionslopp med det sociala i centrum är vi inne på att använda Strava för tidtagning. Detta för att hålla nere anmälningsavgiften samt behov av funktionärer runt bansträckningen. Vad tycker ni? Kan man köra Strava-tidtagning på ett lopp med anmälningsavgift?
    - Mat. Vår grundtanke är en depå längs banan med vatten/kaffe/bulle/frukt samt ett riktigt mål mat när man kommer i mål. Vi funderar på att köra catering från någon lokal foodtruck (typ mexikanskt eller amerikansk BBQ). Mat vid målgång skulle dock lägga på ca 120 kr på anmälningsavgiften, men säkerligen bidra mycket till känslan för rejset.
    - Antal platser. Förebilden Grinduro i Skottland har ca 400 startande. Är det rimligt att tänka sig att man kan få 100 startande till vår tävling? Det är smidiga kommunikationer från Gbg med både pendeltåg (20 min) och gott om gratis parkering nära start/mål.
    - Medalj vs ”goodiebag”. Vill man gärna ha en medalj efter ett rejs? Ett alternativ är att man får med sig en specialdesignad tygpåse (med vår coola logga som presenteras inom kort) med lite saker i från våra lokala sponsorer.
    - Service och skojigheter i start/målområdet. Vad vill ni ha? Cykeltillverkare/cykelbutik som har demohojar? mekhjälp? Musik?
    - Anmälningsavgift. Vad får kalaset kosta? Om vi ska ha mat i målgång samt medalj eller tygpåse landar nog startavgiften på cirka 300 kr. Är det rimligt för en sådan här tävling eller är det över smärtgränsen?

Hjälp oss planera Sveriges skönaste gravelrejs!
  • Re: Lerum gravel enduro - Sveriges första gravel enduro? Kom med synpunkter kring upplägg!

Av:
    Bajker
    Upplägget finns redan hos Abloc. Det är en trevlig upplevelse.

Sånna här evenemang är alltid inspirerande i början. Tyvärr dör dom alltid ut då eldsjälarna tröttnat och behovet av motiverade funktionärer alltid är högst begränsat. Sen gäller det ju att få godkännande av kommun, markägare osv. Men lycka till

(För övrigt fattar jag inte varför ni heter CK Aspen. Aspens CK vore mer korrekt
    Läs CK Master ,CK Falken osv. Har man en plats med i namnet bör CK stå efter)
  • Re: Lerum gravel enduro - Sveriges första gravel enduro? Kom med synpunkter kring upplägg!

Av:
    Raggamuffin
    X-cup arrangörerna har haft en test-tävling i det här formatet, jag vet inte hur de tyckte det föll ut. Jag kan ordna kontakt om du inte har koll på vem som sköter tidstagnings-mattorna där. Visst kan man ha strava som tidtagning vid en provtävling eller så men ska det vara tävling så tycker jag riktig tidtagning är ett krav, skippa mat och medalj och lägg pengarna på chip imho.

Jag gillar konceptet, den största anledningen till jag gått över från XC till enduro har varit att få tävla på mina egna villkor utan att ha folk i vägen.

// Muffin

Av:
    Silanderjarl
    Just det, ser att deras gravel challenge har ett liknande upplägg. Kände bara till deras vinter-Vättern runt sedan innan.

Så är det ju med alla sorts evenemang såklart. Vi får hoppas på gott gensvar så vi kan köra ett lopp i vår som sedan förhoppningsvis blir årligt återkommande.

Kontakt med kommun och markägare är ju självklart!

Gällande namnet förstår jag inte riktigt resonemanget att namn bör stå före CK ifall det syftar till en geografisk plats. Varför?

Bajker skrev:

Sånna här evenemang är alltid inspirerande i början. Tyvärr dör dom alltid ut då eldsjälarna tröttnat och behovet av motiverade funktionärer alltid är högst begränsat. Sen gäller det ju att få godkännande av kommun, markägare osv. Men lycka till

(För övrigt fattar jag inte varför ni heter CK Aspen. Aspens CK vore mer korrekt
    Läs CK Master ,CK Falken osv. Har man en plats med i namnet bör CK stå efter)

Av:
    Eapea
    Bajker skrev:

Japp, som en Abloc Gravel Challenge fast där Strava/tidtagning nyttjas mer (tror Strava räcker till en början) I övrigt lika. Kul med fler potentiella lopp! Dock behöver en inte flytta blicken hela vägen till Skottland från Lerum utan räcker med Borås-Ulricehamn ;)
    Tror de körts lite oregelbundet sedan våren 2016 typ.

Av egen erfarenhet är ambitionen att få folk att stanna efteråt en klurig fråga. Som arrangör ser en framför sig det där härliga tjötet med en bärs i handen där timmarna går men kvar efter prisutdelning/käk brukar det ofta bara bli just arrangören kvar, med bärs i hand dock. Det krävs nog både bra faciliteter och bra incitament för att folk ska stanna längre än nödvändigt. Alternativt göra något timmarna efter målgång (så folk kan åka hem mellan) eller göra bägge på något vis.
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2018-09-18 10:26 av Eapea.

Av:
    Goofy
    Personligen skulle jag skippa medalj, blir oftast liggande i någon låda.

Försök hitta några lokala sponsorer + tröjtillverkaren och ta fram en cykeltröja som ingår i anmälningsavgiften,
    på lopp i Italien tex så ingår cykeltröja i avgiften + lite lull, lull. Ser grymt snyggt ut när alla kommer i likadana
    kläder, och tröjan kommer garanterat användas efter + ni får "gratisreklam" för er logga och lopp

Lycka till
    /S

Av:
    H.
    Vad gäller benämning på tävlingen så skulle nog "rally" sitta finare än "enduro". Typ grusrally eller dyligt.

Av:
    Tretjak
    Hellre goodiebag än medalj (den hamnar alltid i bingen för min del).
    Hellre 5 mil än 7 för att få ner tiden något, detta tror jag kan locka en del extra deltagare.
    Vore underbart om ni kunde få till SS både uppför och utför samt kanske någon enklare single track och mer flat out plattsträcka, då snackar vi variation:).

Mvh Tretjak (Fredrik)

Av:
    marr
    Tidtagning borde ni kunna köra med sportident och göteborgars stigcyklisters system. Det borde gå att hyra.

Man har startdosa på en gubbe, måldosa på en annan. Sen kör de först och sist på varje sträcka.

Så tar vi tiden på småenduros.

Av:
    Bajker
    Ett CK betyder cykelklubb
    Tex CK Falken och CK Master. Det betyder alltså Cykelklubben Falken och Cykelklubben Master

Klubbar med geografiska platser bör ha CK , cykelklubb efter. Tex Sävedalens Cykelklubb. Göteborgs Cykelklubb osv. Tex vore CK Sävedalen fel. Det skulle då bli Cykelklubben Sävedalen. Ni har gjort en blunder. Bara inse

Av:
    Silanderjarl
    Rally är ju ett kul begrepp! Men att använda just enduro syftar ju till att vi använder den tävlingsformen. Alla (eller många) som kör MTB är ju redan bekanta med formen och kommunikationen blir därmed tydligare tänker jag.

Tycker att det ofta är väldigt oklart när det gäller just olika former av grusvägsevenemang om det är en tävling eller bara en rajd. Ablocs olika evenemang till exempel får man gå in och läsa ganska noga innan man förstår vad det är frågan om för typ av tillställning. Att då använda begreppet enduro gör förhoppningsvis att man kopplar det till att tidtagning sker på vissa utvalda sträckor/segment.

H. skrev:
    Vad gäller benämning på tävlingen så skulle nog "rally" sitta finare än "enduro". Typ grusrally eller dyligt.

Av:
    Silanderjarl
    Tack för tipset! Håller med om att endurotävlingsformen är oerhört social och trevlig! man kan köra på sina egna villkor och hänga med sina polare en hel dag.

vi får fundera på hur man gör med tidtagning. det lutar nog ändå åt en enklare lösning år ett, för att sedan kanske investera i ett chipsystem längre fram.

Raggamuffin skrev:
    X-cup arrangörerna har haft en test-tävling i det här formatet, jag vet inte hur de tyckte det föll ut. Jag kan ordna kontakt om du inte har koll på vem som sköter tidstagnings-mattorna där. Visst kan man ha strava som tidtagning vid en provtävling eller så men ska det vara tävling så tycker jag riktig tidtagning är ett krav, skippa mat och medalj och lägg pengarna på chip imho.

Jag gillar konceptet, den största anledningen till jag gått över från XC till enduro har varit att få tävla på mina egna villkor utan att ha folk i vägen.

Av:
    eiskall
    Bajker skrev:
    Tex CK Falken och CK Master. Det betyder alltså Cykelklubben Falken och Cykelklubben Master

Klubbar med geografiska platser bör ha CK , cykelklubb efter. Tex Sävedalens Cykelklubb. Göteborgs Cykelklubb osv. Tex vore CK Sävedalen fel. Det skulle då bli Cykelklubben Sävedalen. Ni har gjort en blunder. Bara inse

Håller med i stort.

Men. Aspen är ingen plats eller ort, utan en sjö.

Och jag är ganska säker på att man tänkt sig att namnge klubben efter sjön. Alltså inte ”Aspens Cykelklubb” utan just ”Cykelklubben Aspen”.

Av:
    Silanderjarl
    Tack för mansplainingen! Hade ingen aaaning om vad CK betydde, så det var tur att du förklarade för mig!

Bajker skrev:

Av:
    Silanderjarl
    Just så! Men detta är ju verkligen ett sidospår

eiskall skrev:
    Bajker skrev:

Håller med i stort.

Men. Aspen är ingen plats eller ort, utan en sjö.

Och jag är ganska säker på att man tänkt sig att namnge klubben efter sjön. Alltså inte ”Aspens Cykelklubb” utan just ”Cykelklubben Aspen”.

Av:
    Silanderjarl
    Cykeltröja hade ju vart grymt! som du skriver blir det ju mycket gratisreklam om/när folk åker omkring i dem. Får undersöka kostnaden vidare där först. Lätt att det springer iväg när det handlar om cykelkläder...

Vad tror du om tygpåse då? Jag gillar ju själv när man får sådana i olika sammanhang. Användbart när man åker till affären/gymmet/som dagispåse till barnen etc. blir ju också lite "gratisreklam". betydligt billigare också.

Goofy skrev:
    Personligen skulle jag skippa medalj, blir oftast liggande i någon låda.

Försök hitta några lokala sponsorer + tröjtillverkaren och ta fram en cykeltröja som ingår i anmälningsavgiften,
    på lopp i Italien tex så ingår cykeltröja i avgiften + lite lull, lull. Ser grymt snyggt ut när alla kommer i likadana
    kläder, och tröjan kommer garanterat användas efter + ni får "gratisreklam" för er logga och lopp

Lycka till
    /S

Av:
    Silanderjarl
    Tack för tipset Marr! Ska kolla upp deras system och om man kan hyra

marr skrev:
    Tidtagning borde ni kunna köra med sportident och göteborgars stigcyklisters system. Det borde gå att hyra.

Man har startdosa på en gubbe, måldosa på en annan. Sen kör de först och sist på varje sträcka.

Så tar vi tiden på småenduros.

Av:
    Silanderjarl
    Ja, det är nog svårt ja. men med lite mat och någon enklare prisutdelning stannar man iallfall ett tag tänker jag. Sen är det mycket en väderfråga också.

Eapea skrev:
    Bajker skrev:

Japp, som en Abloc Gravel Challenge fast där Strava/tidtagning nyttjas mer (tror Strava räcker till en början) I övrigt lika. Kul med fler potentiella lopp! Dock behöver en inte flytta blicken hela vägen till Skottland från Lerum utan räcker med Borås-Ulricehamn ;)
    Tror de körts lite oregelbundet sedan våren 2016 typ.

Av egen erfarenhet är ambitionen att få folk att stanna efteråt en klurig fråga. Som arrangör ser en framför sig det där härliga tjötet med en bärs i handen där timmarna går men kvar efter prisutdelning/käk brukar det ofta bara bli just arrangören kvar, med bärs i hand dock. Det krävs nog både bra faciliteter och bra incitament för att folk ska stanna längre än nödvändigt. Alternativt göra något timmarna efter målgång (så folk kan åka hem mellan) eller göra bägge på något vis.

Av:
    Silanderjarl
    Bra synpunkt angående totalsträckan, det tar vi till oss! Du har nog helt rätt i att det blir mer tillgängligt för fler. En sådan här tävling tänker jag kan vara en perfekt inkörsport för många i sporten. Någon kompis som har cyklat längre drar med sig en nybörjare och så kan man cykla större delen av dagen tillsammans. 5 mil klarar de allra flesta av, och tanken är inte att det ska vara någon sufferfest, det finns ju gott om sådana tävlingar också.

Tretjak skrev:
    Hellre goodiebag än medalj (den hamnar alltid i bingen för min del).
    Hellre 5 mil än 7 för att få ner tiden något, detta tror jag kan locka en del extra deltagare.
    Vore underbart om ni kunde få till SS både uppför och utför samt kanske någon enklare single track och mer flat out plattsträcka, då snackar vi variation:).

Av:
    Spacekitty
    Tretjak skrev:

Tvärtom tror jag. Färre kommer om det är kort runda som tar slut när det precis börjat. Jag skulle inte ta mig till Lerum ens för sju mil.

=^.^=

Av:
    Raggamuffin
    Silanderjarl skrev:
    Rally är ju ett kul begrepp! Men att använda just enduro syftar ju till att vi använder den tävlingsformen. Alla (eller många) som kör MTB är ju redan bekanta med formen och kommunikationen blir därmed tydligare tänker jag.

Tycker att det ofta är väldigt oklart när det gäller just olika former av grusvägsevenemang om det är en tävling eller bara en rajd. Ablocs olika evenemang till exempel får man gå in och läsa ganska noga innan man förstår vad det är frågan om för typ av tillställning. Att då använda begreppet enduro gör förhoppningsvis att man kopplar det till att tidtagning sker på vissa utvalda sträckor/segment.

H. skrev:

Fast det är väl just begreppet rally som innebär transportsträcka(ingen tidtagning men maxtid) och specialsträcka (tidtagning), oavsett underlag eller om det går upp eller ner.
    Medans Enduro inom MTB hänvisar till att det går nerför på tid, enduro för mc som jag förmodar begreppet från början har blivit lånat ifrån finns även utan transportsträckor.

Men vad eventuell intresserad tävlingscyklist har för koll på begreppen är ju klart svårt att avgöra, men jag tror också att rally är tydligare än enduro för att förklara konceptet. XCO-rally hade varit en dröm.

Spacekitty skrev:
    Tretjak skrev:

Tvärtom tror jag. Färre kommer om det är kort runda som tar slut när det precis börjat. Jag skulle inte ta mig till Lerum ens för sju mil.

Jag tror också 7 mil är för kort för att få upp upptagningsområdet.
    Transportsträckorna i sig kräver inga funktionärer, det som kan hända med längre transporter är att man suddar ut den tiden det är mellan varje startande så man kan få längre köer vid starten på sträckor. Men om det är ett problem eller ej har helt med antal startande att göra.

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-18 11:51 av Raggamuffin.

Av:
    Silanderjarl
    Ja man kan ju tänka väldigt olika där... gäller att förutse vilken typ av cyklist som är mest intresserade. Det är ju svårt att få det att passa för alla.

Spacekitty skrev:
    Tretjak skrev:

Av:
    Silanderjarl
    I see your point

Raggamuffin skrev:
    Silanderjarl skrev:

H. skrev:

Fast det är väl just begreppet rally som innebär transportsträcka(ingen tidtagning men maxtid) och specialsträcka (tidtagning), oavsett underlag eller om det går upp eller ner.
    Medans Enduro inom MTB hänvisar till att det går nerför på tid, enduro för mc som jag förmodar begreppet från början har blivit lånat ifrån finns även utan transportsträckor.

Men vad eventuell intresserad tävlingscyklist har för koll på begreppen är ju klart svårt att avgöra, men jag tror också att rally är tydligare än enduro för att förklara konceptet. XCO-rally hade varit en dröm.

Av:
    larsaw
    Inte för att vara sån, konceptet låter ju spännande men tycker ni bör skippa rena nedförssträckor eftersom hastigheten på en gravel/CX lätt kan bli hög. Även om det är ett socialt evenemang så finns det alltid några som får hornen att växa ut o ladda järnet. En nerförsbacke i full spetta där greppet varierar kan få tråkiga konsekvenser. Vilket ju inte är vad folk ska komma ihåg ert event för...
    (Ska jag säga som anordnar DÖDS-event :) men vi bygger aldrig svårigheter som tjänar på att tas i hög fart, vilket vi hoppas håller skadorna nere. Dessutom finns det alltid fegislinjer runt svårigheterna.)

// Larsa

Av:
    Silanderjarl
    bra poäng larsaw! tror ändå det blir svårt att hitta rena nedförssträckor som är tillräckligt långa. Det är ju som bekant svårt att hitta fallhöjd i västsverige. Vi har en grusbacke i åtanke som är ca 2,5 km, men den passar nog bäst som uppförssegment.

larsaw skrev:
    Inte för att vara sån, konceptet låter ju spännande men tycker ni bör skippa rena nedförssträckor eftersom hastigheten på en gravel/CX lätt kan bli hög. Även om det är ett socialt evenemang så finns det alltid några som får hornen att växa ut o ladda järnet. En nerförsbacke i full spetta där greppet varierar kan få tråkiga konsekvenser. Vilket ju inte är vad folk ska komma ihåg ert event för...
    (Ska jag säga som anordnar DÖDS-event :) men vi bygger aldrig svårigheter som tjänar på att tas i hög fart, vilket vi hoppas håller skadorna nere. Dessutom finns det alltid fegislinjer runt svårigheterna.)

Av:
    Eapea
    Ni får fundera på upplägget med socialcyklingen mellan specialsträckorna. Landsvägscyklister har ju en förmåga att vilja cykla i stor grupp eftersom det är kul men det skulle ju leda till enorma köer på specialsträckorna. Lite av det som är fint med Ablocs Gravel Challenge är just att rulla omkring med 30-40 andra på grusvägarna.
    Så att få till en social miljö med gött snack men ändå köra tidtagning är nyckel. Om det blir så att en åker dit själv och hamnar ensam mellan två segment blir det ju inte så kul tex. (även om det givetvis ska mycket till att det blir så).
    Kanske klumpa ihop grupper och släppa iväg typ 10-15st efter segmenten eller något sådant så även ensamvargar inkluderas. Kanske också bra för att minska risken för felkörningar.

Av:
    Chapter 2
    På min tur som jag anordnade körde jag med Strava på bergspris- och spurtprissegment. Vilket fungerade ok. Nackdelen är att du inte kan utse en vinnare innan alla har laddat upp sina turer och många gör inte det för än de kommer hem. Så en prisutdelning på plats kan bli svårt i så fall.

Och precis som några var inne på, under 10 mil skulle jag inte ta mig någonstans för att cykla. ; )
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-09-18 17:43 av Chapter 2.

Av:
    Jonatan F
    Låter superkul!

Tröja vore fett. Drunknar i tygpåsar.

Av:
    Silanderjarl
    Ja precis! Socialt och trevligt ska det vara! Tror inte köbildning vid SS-start kommer vara någon jätteissue på en sådan här liten tävling. Målet är väl 100 deltagare, men det kan nog vara lite överambitiöst. Sen tror jag inte man behöver släppa iväg med 20 sek intervaller som på mtb. Här är ju sträckorna på grusväg där det får att köra om på ett helt annat sätt än i skogen.

Men någon typ av gruppindelning kommer ju bli aktuell tänker jag

Eapea skrev:
    Ni får fundera på upplägget med socialcyklingen mellan specialsträckorna. Landsvägscyklister har ju en förmåga att vilja cykla i stor grupp eftersom det är kul men det skulle ju leda till enorma köer på specialsträckorna. Lite av det som är fint med Ablocs Gravel Challenge är just att rulla omkring med 30-40 andra på grusvägarna.
    Så att få till en social miljö med gött snack men ändå köra tidtagning är nyckel. Om det blir så att en åker dit själv och hamnar ensam mellan två segment blir det ju inte så kul tex. (även om det givetvis ska mycket till att det blir så).
    Kanske klumpa ihop grupper och släppa iväg typ 10-15st efter segmenten eller något sådant så även ensamvargar inkluderas. Kanske också bra för att minska risken för felkörningar.

Av:
    Silanderjarl
    Det borde man ju kunna lösa genom att förklara förutsättningarna för de startande före tävling.

Hmm, tio mil alltså. Då tappar man ju definitivt newbiesarna och många halvnybörjare som jag själv. Nej, när det börjar krypa upp över tio mil utesluts för många tycker jag. Men som sagt, det är ju en balansgång. Runt sju-åtta mil är några av de liknande tävlingarna i GB och USA. Känns som att det är en poäng att följa riktlinjerna från de som redan kör denna tävlingsform

Chapter 2 skrev:
    På min tur som jag anordnade körde jag med Strava på bergspris- och spurtprissegment. Vilket fungerade ok. Nackdelen är att du inte kan utse en vinnare innan alla har laddat upp sina turer och många gör inte det för än de kommer hem. Så en prisutdelning på plats kan bli svårt i så fall.

Och precis som några var inne på, under 10 mil skulle jag inte ta mig någonstans för att cykla. ; )

Av:
    Chapter 2
    Precis, vet alla upplägget så ska ju ingen behöva bli missnöjd. Min tur var i och för sig gratis, så förväntningarna var redan lågt ställda. =D

Av:
    hawelka
    Häftigt...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-18 21:04 av hawelka.

Av:
    Silanderjarl
    Många bra synpunkter angående form, längd etc. Blir till att cykla runt och fundera över bansträckning och totallängd någon helg framöver. Tills dess har jag jobbat lite kring den grafiska presentationen av loppet. Så här ser förslag på logotyp ut i nuläget.
    logo1tagline.jpg

Av:
    Henrik83
    Varför kallas det enduro när det inte är det?

”All Special Stages (Abbreviated to SP in results/communications) must follow a predominantly descending route and focus on testing the rider’s technical skills. Special exceptions can be made for prologue stages.

As a guideline for course designers, Special Stages should aim to contain a maximum of 10% climbing and at least 80% descending.”

http://www.enduroworldseries.com

Av:
    Silanderjarl
    Det här är ju vad som kallas för just gravel enduro. inom mtb finns det ju mycket riktigt en 80/20 regel som du citerar. Här har man ju lånat formen (tidtagning endast på SS, inte hela turen) från mtb-enduro.

Eftersom att detta är rätt nytt finns ju inga gemensamma regelverk heller. Bara ett sätt att översätta den väldigt sociala tävlingsformen som enduro är, till en annan sorts cykelrejs. inget fel med det tycker jag.

Här kan man läsa lite mer om hur förebilden Grinduro beskriver sig själva: https://grinduro.com

Henrik83 skrev:
    Varför kallas det enduro när det inte är det?

”All Special Stages (Abbreviated to SP in results/communications) must follow a predominantly descending route and focus on testing the rider’s technical skills. Special exceptions can be made for prologue stages.

As a guideline for course designers, Special Stages should aim to contain a maximum of 10% climbing and at least 80% descending.”

http://www.enduroworldseries.com

Av:
    rln
    Namnförslag: Lerum grusvägslopp med tidtagnings- och transportsträckor som i kortform kan heta Lerum grusvägslopp.

Strava som tidtagning känns tveksamt, enklast om var och en tar sin egen tid. Eller arrangören.

En minut mellan startande och tempoloppsregler för att ligga i suget.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-20 13:42 av rln.

Av:
    ulfalf
    Det är ju lite synd att Grinduro verkar vara copyrightat (iaf i staterna?), annars är det ju ett bra namn på tävlingsformen och så kan man friskriva sig lite från att behöva ha en viss grad uppför/nerför osv. om man inte kallar det för just Enduro.

Är inte ni där i väst rätt bra på att komma på fyndiga/festliga namn på saker för övrigt? Grusduro ligger väl inte jättebra i munnen men så långt sträcker sig min fyndighet.

Av:
    Silanderjarl
    Håller med. Grinduro är ett kanonnamn, men de är nog inte så pigga på att man lånar det hur som helst. Grusduro...hmm. Skulle kunna funka! Någon annan som har finurliga namnförslag? Själv är jag inte infödd västkustbo, så det är lite si och så med fyndigheten.

ulfalf skrev:
    Det är ju lite synd att Grinduro verkar vara copyrightat (iaf i staterna?), annars är det ju ett bra namn på tävlingsformen och så kan man friskriva sig lite från att behöva ha en viss grad uppför/nerför osv. om man inte kallar det för just Enduro.

Är inte ni där i väst rätt bra på att komma på fyndiga/festliga namn på saker för övrigt? Grusduro ligger väl inte jättebra i munnen men så långt sträcker sig min fyndighet.

Av:
    Lefty
    Guro

Av:
    Jonatan F
    Ville bara säga: älskar loggan!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-20 14:12 av Jonatan F.

Av:
    Silanderjarl
    Tack! Roligt att höra! Sen kanske namnet ändrar sig något, det får vi se. eventuellt kanske den blir i något annat än svart, men form och typografi känns som att de sitter hyfsat

Jonatan F skrev:
    Ville bara säga: älskar loggan!

Av:
    skogsvakt
    Jag äter upp min filthatt om detta blir av. Jag säger 25 pers och mer av ett kompisgäng. Men lycka till

Av:
    Silanderjarl
    Den stora frågan blir ju; kommer du ifall det blir av?

skogsvakt skrev:
    Jag äter upp min filthatt om detta blir av. Jag säger 25 pers och mer av ett kompisgäng. Men lycka till

Av:
    nilebiker
    Mud Town Bike Rally alt. Smile Town Bike Rally.
    Enduro låter (och är) så jäkla stökigt både med och utan motor. Rally känns mer "flow" på löst underlag.
    Dra ut specialsträckorna till 5-15 km så det blir lite åka. Totalt runt 80 km. Både upp och ner på samma sträcka. Det går ju lätt att åstadkomma i de trakterna.

Nilebiker
    "att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större"

Av:
    ulfalf
    Finns det mycket barrskog kring Lerum? I så fall är väl Lerum Granduro ett lämpligt namn. Till vintern tillkommer då också Julgrandurot.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in