• Happy Witch Ride 2018

Av:
    lazer
    HWR18_2.jpg

Dags igen för alla cyklister som tycker att omdöme och självbevarelsedrift är överskattade egenskaper och förtvivlan ett underskattat sinnestillstånd. Happy Witch Ride, alltså.
    Den 27 oktober kl 8:00 har häxan bestämt att plågorna ska inledas. Traditionsenligt träffas vi vid Grovsta ca 07:50 för ett gruppfoto.

För den som inte känner till vad en witchride innebär så är det skogsrelaterad misär bestående av ca 10 mils förflyttning på (eller släpandes på) trampcykel. Färden går genom blöta höstskogar med hala rötter, förrädiska berghällar, bottenlösa lerhål, vattensjuka stigar, snorhala spångar, regn, hagel, vargar och snålblåst; allt kryddat med tekniska problem, blåmärken, kramp och alla kända typer av mentala sammanbrott.
    Bansträckning: Roslagsleden från Grovsta, söderut genom sex norrortskommuner.
    Målsättning: Att nå portalen vid Roslagsledens början i Danderyd, ca 10 mil söderut. Eller att åtminstone försöka.

Bortsett från tid och plats för starten och loppets sträckning finns inga regler, inga startavgifter och ingen organisation. Att fuska är tillåtet (och rekommenderas). Inga dopingkontroller förekommer.
    Ett råd är att inte komma ensam. Det vanliga är att man parar ihop sig med en olyckskamrat så att man hjälpa varandra upp ur lerhål, plåstra om, reparera, mata, trösta och så vidare. Större grupper fungerar naturligtvis utmärkt om man är ihopcyklade.

Det ska alltså understrykas att det inte är någon samlad grupp som kör. Det finns inga depåer, inga funktionärer och ingen kan höra dig skrika. (Förutom häxan, förstås.) Alla ansvarar för sitt eget lidande.

De första 4 milen till Domarudden är värst, och det är ingen skam att bryta där, snarare ett friskhetstecken. Bullar och varm choklad framför brasan är mycket trevligare än att trampa cykel i ytterligare 6 mil.
    De som mot allt förnuft väljer att fortsätta har en chans att få i sig något i Brottby ett par mil senare. Efter det är man hänvisad till vad skogen har att erbjuda i form av rötter, lavar och svamp. Tyvärr kalorifattigt och ofta giftigt.
    Häxan brukar ge sig på diverse teknisk utrustning, så lite verktyg och reservslangar är bra att ha. En lampa är inte heller fel när mörkret sänker sig över skogen och det prasslar i snåren.

Den första utmaningen är att ta sig till starten. Bil och samåkning rekommenderas.
    Om någon har lyckats hitta ett annat sätt att ta sig till starten, så håll det inte hemligt.

Hitta till starten:
    Grovsta ligger vid Penningby vägskäl på väg 276 mellan Åkersberga och Norrtälje.
    Från Stockholm är det kanske enklast att köra E18 till Norrtälje och vända söderut på 276:an, mot Åkersberga. Ungefär nio kilometer från Norrtälje (1,5 kilometer efter avfarten till Furusund) går en liten väg in till höger, skyltad med "Västergärdet 1". Sväng in där och följ Roslagsledens orange markeringar i ett par hundra meter så är du framme vid starten.
    Alternativt kan man svänga av E18 i Rosenkälla (mot Åkersberga) och köra 276:an norrut - närmare men längre på lite smalare väg och en massa fartkameror.
    Koordinaterna är 59.66738, 18.66373.

Varmt välkomna! (Och läser man tråden är man anmäld. Häxan ser.)

---

Anmälda:
    Micke Mud
    Lazer
    Rompa
    MaxA
    easyflex
    N_sandstrom
    MiaF
    hansandreasson
    P Lundberg
    R Grünau
    Per73
    Error
    JoWaag
    Leif w.

[Team Fornstigen Witchbitchlords:]
    Jamis1234
    Skrilla
    pugilist
    anonymt offerlamm

MagnusJ
    PatrikÖÖÖÖÖÖ
    JOC73
    Någon mer
    Jonteponte
    Octofinger
    Octofingers bror
    Redigerad 7 gång(er). Senaste ändring 2018-10-13 21:03 av lazer.

• Re: Happy Witch Ride 2018

Av:
    Rompa
    Inga problem !

Jag och MaxA dyker upp
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-09-19 09:45 av Rompa.

Av:
    easyflex
    Äntligen dags snart igen!
    Längtar till att mecka vraket veckan efter.... not.
    Efter förra året hade häxan ätit upp vevlager, styrlaher och alla avinglager plus en massa andra småskavanker. Ska bli kul att se vad cykeln får för sjukdomar i år?

Av:
    N_sandstrom
    Hoppsan, då har man läst den tråden igen!

Siktar som vanligt på att överleva fram till Fylke.
    Om orken är med, och leran lite torrare en sist, så blir det kanske lite ny mark som bryts mot Azkaban.

MiaF har också råkat läsa tråden.

Av:
    hansandreasson
    Jag, Peter Lundberg och Robert Grünau kör i år igen. :-) :-O

Av:
    lazer
    Härligt! Redan 10 tappra som kan splittra häxans uppmärksamhet.

Av:
    MickeMud
    I morse var det lätt frost, förutom regn, hagel och snålblåst är ju kraftig morgonfrost ett drömscenario för starten, tror det var 2011, hösten hade varit grå och regnig och det var rejält vått i markerna och nu var det minus 10 grader på natten. K k kallt, frasigt och frostigt i starten, slippriga rötter och slemmiga löv i obestämbart upplösningstillstånd och otaliga förrädiska isfläckar. Men med grymt vacker morgondimma när solen kom upp lite.

Hör en hel del snack om årets ride i olika medier och i skogen när man kör i grupp, fick även rapport av sambon att ett team testkördes Fylke - Danderyd igår.
    Kul om fler gör sig tillkänna även här.

Av:
    Per73
    Här kommer en liten Ride Report.
    Det var jag, Error samt JoWaag som körde Domarudden-Danderyd igår. Tror att vi såg MickeMud med vänner utslagna på toppen av Löttinge Massivet när vi passerade. Förrförra helgen körde vi Grovsta-Domarudden.

Stigarna och ängarna var hårda och till och med Djävulens Spänger kunde forceras utan problem. Inte en droppe vatten i dikena.
    Tunneln till helvetet var dock redan vattenfylld till viss del.
    Hades rotpartier var i det närmaste snustorra men är ju ingen lek ändå.. Som Stenmark hade sagt, "lite schlaaagit i baaanan".

Rulltid för båda sträckorna blev 6:43 och totaltid med punka, växeljusteringar, energipåfyllning, telefonstopp och lite allmänt snack blev 7:42. Undrar hur många timmar man måste lägga på när Häxan gjort kaoz med underlaget? För få att få svar på sista frågan anmäler vi oss härmed, Per73, Error samt JoWaag. Bjuder på några bilder från äventyret!
    IMG_3420.JPG
    IMG_3428.JPG
    IMG_3427.JPG
    IMG_3424.JPG
    IMG_3421.JPG

Av:
    Hep
    Måste bara få fråga vem som gör konstverken som inleder häxans trådar. Galet snygg i år som alltid.

Av:
    MickeMud
    Per73 skrev:
    Här kommer en liten Ride Report.
    Det var jag, Error samt JoWaag som körde Domarudden-Danderyd igår. Tror att vi såg MickeMud med vänner utslagna på toppen av Löttinge Massivet när vi passerade. Förrförra helgen körde vi Grovsta-Domarudden.

Grymt, jag visste det var nåt bekant med nunnorna som swischade förbi men kunde inte få träff i databasen, ni såg oförskämt starka ut och pigga ut :-)

Men så jäkla utslagna va vi inte men vi körde en lite hetsigare TOMs cyklister söndagstur med bara gottaste gobitar i Hällentuna och GoTäby, fullt ös inget gnet.

Hep skrev:
    Måste bara få fråga vem som gör konstverken som inleder häxans trådar. Galet snygg i år som alltid.
    Det är Lazer som är konstnären

Av:
    Per73
    MickeMud skrev:

Grymt, jag visste det var nåt bekant med nunnorna som swischade förbi men kunde inte få träff i databasen, ni såg oförskämt starka ut och pigga ut :-)

Men så jäkla utslagna va vi inte men vi körde en lite hetsigare TOMs cyklister söndagstur med bara gottaste gobitar i Hällentuna och GoTäby, fullt ös inget gnet.

Ni såg rätt fräsha ut men det det hade ju inte varit så roligt att skriva, haha.... Vi såg nog totalt minst 10-15 MTB:s ute och körde längs sträckan så fler än vi som tjuvtränar tror jag!

Av:
    Bintfese
    Tyvärr krockar det med Dual Slalomen i Hammarbybacken och en SBR för min del. Hade varit "kul" att köra igen efter förra årets upplevelse, jag menar. Det kan väl bara bli värre? :)

Av:
    MickeMud
    Bintfese skrev:
    Tyvärr krockar det med Dual Slalomen i Hammarbybacken och en SBR för min del. Hade varit "kul" att köra igen efter förra årets upplevelse, jag menar. Det kan väl bara bli värre? :)

Ja trist när det krockar med flera kul aktiviteter och man måste välja bort.
    Tänkte stretcha mig lite och siktar på att släpa mig till start i SBRn på söndan😨

Av:
    lazer
    Om häxan lockat bort Bintfese redan nu så är det helt öppet vem som kommer att bli Årets Häxmästare, alltså drabbas av mest elände. Det är lite oroande ...

Bintfeses fantastiska rr från förra året:
    https://happyride.se

Av:
    Rompa
    Bara hoppas vädret är liiiite bättre än förra året 😬

Av:
    desmo
    MickeMud skrev:
    Hör en hel del snack om årets ride i olika medier och i skogen när man kör i grupp, fick även rapport av sambon att ett team testkördes Fylke - Danderyd igår.

Vaddå i olika medier? Jag som trodde Happy Witch Ride var ett happy-exlusivt arrangemang? Meh..

Men som inflyttad utan vänner, är det väldigt olämpligt att cykla solo?

Av:
    Bintfese
    lazer skrev:
    Om häxan lockat bort Bintfese redan nu så är det helt öppet vem som kommer att bli Årets Häxmästare, alltså drabbas av mest elände. Det är lite oroande ...

Bintfeses fantastiska rr från förra året:
    https://happyride.se
    Nu vart det jobbigt, what to do? Man måste ju försvara titeln!

Av:
    MickeMud
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:

Vaddå i olika medier? Jag som trodde Happy Witch Ride var ett happy-exlusivt arrangemang? Meh..
    Men som inflyttad utan vänner, är det väldigt olämpligt att cykla solo?

Ryktret om HWR sprider sig och fler och fler uppskattar att testa sig själv lite på detta trevliga sätt. Det förekommer alltid soloåkare och inte sällan blir det så p.g.a sjukdom, ändrade planer och ju längre man kommer som resultat av att folk kastar in handduken. Inte ovanligt att nya grupperingar bildas under resans gång.
    Men det är såklart aldrig bra att cykla själv, inte ens på den där "ska bara" turen i hemmaskogen, allt kan hända i skogen även om hemmet och specifikt köket är den farligaste platsen att befinna sig på enl. statistiken.

Men tusan, cykelvänner finns ju gott om och det är gott om tid att skaffa nya. I Grovsta kl 8 är en möjlighet, sista möjligheten infinner sig där i skogen när du har problem och då är det taktiskt smart att ligga långt fram så det finns några som kommer :-)
    Fiska lite här på happy om dina planer och ambitionsnivå, säkert fler som går i samma tankar men tycker dom inte har nån att parta ihop med. Sen finns det ju FB grupper Vi som cyklar MTB i sth, TOMs cyklister m.m.
    Var bor du?

Av:
    desmo
    MickeMud skrev:

Var bor du?

Jag bor i Älvsjö/Solberga.
    Löser jag tramsporten så kör jag nog solo/ad hoc. Det löser sig! ;)

Av:
    MickeMud
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:

Var bor du?

Kör Ducce?

Av:
    desmo
    MickeMud skrev:
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:

Var bor du?

Kör Ducce?

Jag gjorde en gång i tiden.
    Och jag krängde iväg en massa reservdelar härifrån Solberga när jag flyttade hit.
    Har våra vägar korsats?

Av:
    MickeMud
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:

Var bor du?

Kör Ducce?

Och jag krängde iväg en massa reservdelar härifrån Solberga när jag flyttade hit.
    Har våra vägar korsats?
    Ducceklubben kanske?

Av:
    desmo
    MickeMud skrev:
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:
    desmo skrev:
    MickeMud skrev:

Var bor du?

Kör Ducce?

Har våra vägar korsats?
    Ducceklubben kanske?

Nej. Jag var medlem men tyvärr aldrig aktiv.

Av:
    Leif w.
    Det låter som en bra idé att tillbringa lördag 27 oktober med att cykla hela dagen. Körde grovsta-brollsta gk idag var inte så lerigt,provade med ett rocket Ron 27,5 *2.10 fram rullar väldigt bra på grusvägar kanske inte så bra bland rötter. Har för mej när man körde motorcykel i skogen för många år sen att jag hade smala däck fram.Har ingen att cykla med just nu men ska försöka få med lidalooparen annars kanske man kan ha något sorts märke på hjälmen när vi träffas i grovsta.

Av:
    Rompa
    Kör med en röd ros i bröstfickan

Av:
    pugilist
    Härmed anmäler sig Team Fornstigen Witchbitchlords - bestående av Jamis1234, Skrilla, pugilist och ett anonymt offerlamm - till årets cykelparty. Med lite otur så kommer vi även lyckas dyka upp till start.

Av:
    uabmagj
    MagnusJ o PatrikÖÖÖÖÖÖ kommer oxå...

Av:
    lazer
    Redan 20 anmälda och tre veckor kvar. Häxan kommer att få mycket att göra.

Av:
    JOC73
    Verkar kul🤘 jag kommer och försöker få med någon mer

Av:
    Jonteponte
    Jonteponte kommer 🤘

Av:
    Octofinger
    Någon önskade sig bättre väder än förra året. Jag förstår inte, kan det egentligen bli blötare? Fattas bara lite minusgrader i starten så är det väl perfekt.

Jag och min bror räknar med att genomlida denna njutning i år igen, dock med skillnaden att vi inte avser avsluta plågorna redan i Domarudden. I år blir Danderyd målet.

Vi har lite logistiska utmaningar och jag slänger redan nu ut frågan om det är möjligt att kunna få medfölja någons transport till Grovsta så slipper vi köra tillbaks dit för att hämta en bil på kvällen. Bränsleslant samt peppande skönsång kan erbjudas.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ