• Förkylning

Av:
    Alex Supertramp
    Hur länge brukar ni vänta efter en förkylning innan ni tränar igen? Jag var askass igår, men bara lite snörvlig och täppt idag. En lugn runda imorgon runt lunch borde väl vara lugnt? A150CFC4-FA3F-4942-ACD5-B259EC5BF8DB.jpeg

"It's all about the bike..."

• Re: Förkylning

Av:
    MatteXC
    Lite snörvlig så kör jag, ont i halsen, hosta eller en tung känsla i kroppen/bröstet så är det bara att vila

Självklart kör man LUGNT, jag håller alltid pulsen under 80% direkt efter sjuka
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-10 21:33 av MatteXC.

Av:
    Rattnalle
    Jag hade nog legat lite lågt med bourbon iaf ;-)

En liten formkänning hade jag kanske väntat nån dag till med om du är täppt idag. Men det är jag det.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    NickPick
    Gubbmyt att man blir bättre av whiskey...
    En liten lugn runda utan ansträngning borde gå bra. Typ cyklatillaffärenfart.

Av:
    Jocke77
    Beror på om jag känt mig lite hängig utan feber eller om jag var sjuk med feber. När jag känt mig lite hängig vilar jag till jag känner mig frisk och sen kör jag dagen efter, när jag haft feber vilar jag lika många dagar som jag haft feber (dvs 3 feberdagar = 3 vilodagar). Det är en rekommendation från SOK som fört bra statistik på hur mycket sjuka idrottarna är, hur länge de avstår från träning och hur det påverkar "återfall" i sjukdom.

Av:
    Raggamuffin
    NickPick skrev:

Fast är det någon som verkligen tror på det där? Används väl bara som skämt?

// Muffin

Av:
    geologen
    Alltid minst ett helt friskt dygn (kvardröjande lätt snuva och hosta efter en förkylning räknar jag inte som sjukdom) innan jag tränar på intensitet över lugn promenad. Livet är för kort för att chansa med såna saker.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    NickPick
    Raggamuffin skrev:
    NickPick skrev:

Fast är det någon som verkligen tror på det där? Används väl bara som skämt?

Japp. De flesta har väl inte direkt träning som livsstil om man säger så :D

Min mancold blev mycket bättre över natten iaf. Normal vilopuls och inge halsont, så ska det vara rätt ok.

Av:
    JockeS
    Har bråkat med nästäppa och lite retsam känsla i halsen dom senaste 2-3 veckorna nu.
    har kört 3-4 hårda pass med pulsband för att hålla lite koll på pulsen som brukar avslöja om något inte står rätt till för mig.

Sedan pendlar jag varje dag till jobbet, dock "bara" 13 km i ganska högt tempo.
    Men det funkar och jag blir inte sämre utan tvärtom.

Min taktik kanske inte är optimal då det tar längre tid på sig att bli frisk, men jag slipper bakteriebussen.

Av:
    me.I.am
    NickPick skrev:
    ...

https://www.aftonbladet.se

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    me.I.am
    me.I.am skrev:
    NickPick skrev:
    ...

https://www.aftonbladet.se

För dom som inte vill klicka:

Äntligen guld – efter 18 år
    SPORTBLADETtis 22 feb 2005

Öhrstig segerrecept – whiskey och vitlök: Det känns helt osannolikt
    ...
    Segereceptet: whiskey och vitlök

För SVT berättade hon, några minuter efter bragdloppet, om segerreceptet.
    Det var lite udda: whiskey och vitlök.

– Jag har haft lite ont i halsen senaste dagarna och har faktiskt varit isolerad från de andra för att jag inte skulle smitta ned dom. Vår läkare sa åt mig äta vitlök och att gurgla halsen i whiskey en gång i timmen, sa hon och skrattade.

just a stranger on the bike trying to make my way home

Av:
    Alex Supertramp
    JockeS skrev:
    ...Sedan pendlar jag varje dag till jobbet, dock "bara" 13 km i ganska högt tempo.
    Men det funkar och jag blir inte sämre utan tvärtom.

Min taktik kanske inte är optimal då det tar längre tid på sig att bli frisk, men jag slipper bakteriebussen.

Var försiktig. En myocardit skojar man inte bort. I övrigt så rekommenderar jag alltid de fyra V:na. Vitlök, vitaminer och whiskey.

Håller mg från cykeln idag. Host, host...

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Det ser du på vilopulsen. Den ska vara på samma nivå som när du är frisk.

Av:
    geologen
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Det ser du på vilopulsen. Den ska vara på samma nivå som när du är frisk.

Nej. För en del är det säkert så, men inte för alla. Det är alltså ingen bra metod.

Min vilopuls påverkas i stort sett aldrig vid sjukdom. Däremot enormt mycket (10 slag eller mer inom loppet av ett par dagar) av variation i energiintag.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Nyckelord "frisk"

Av:
    Örjan Lax
    Cykelord "Strepsils"

Av:
    Alex Supertramp
    Fast just Strepsils är väl ändå bara frikyrkligt skit? En Fishermans Friend lenar väl gott, och det kan kännas lindrande med honungste och ingefära - men det enda som verkligen hjälper är väl att vänta ut skiten. Och en pinne är som sagt inte fel för att få tiden att gå och mandlarna att snurra lite.

Av:
    Örjan Lax
    Alex Supertramp skrev:
    Fast just Strepsils är väl ändå bara frikyrkligt skit? En Fishermans Friend lenar väl gott, och det kan kännas lindrande med honungste och ingefära - men det enda som verkligen hjälper är väl att vänta ut skiten. Och en pinne är som sagt inte fel för att få tiden att gå och mandlarna att snurra lite.
    Strepsils innehåller verksamma och dokumenterat bakteriedödande ämnen, det tror jag inte FF gör.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag visste inte att förkylningsvirus var bakterier.

Av:
    geologen
    Örjan Lax skrev:
    Alex Supertramp skrev:
    Strepsils innehåller verksamma och dokumenterat bakteriedödande ämnen, det tror jag inte FF gör.

Så bra, då slipper man alla de där förkylningarna som orsakas av bakterier! ;)

Av:
    Örjan Lax
    geologen skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Alex Supertramp skrev:

Så bra, då slipper man alla de där förkylningarna som orsakas av bakterier! ;)

Det var inte ironiska förkylningar jag rekommenderade Strepsils för. Det finns ju andra typer av "förkylningar" https://www.internetmedicin.se https://sv.wikipedia.org orsakade av bakterier/mikroorganismer, och eftersom man idag bör undvika överförskrivning av antibiotika för att förebygga resistens, så är andra typer av bakteriedödande medel lämpligare i lindrigare fall. Fast jag har ingen aning om vilken typ av förkylning TS har. Är det virus är det bara att HTFU och kolla på Pang i bygget på dvd!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 20:48 av Örjan Lax.

Av:
    Örjan Lax
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Jag visste inte att förkylningsvirus var bakterier.
    Det har ingen påstått heller.

Av:
    Henrik_E
    Fentanyl lindrar det mesta.

Av:
    Alex Supertramp
    Såja, såja... Nu vill jag inte att ni tetas med varandra. Jag har ägnat konvalescensen åt att sätta ihop en liten första hjälpen-ask till cykelryggan. Bandage, sterila kompresser, spritsuddar, Panodil, Ipren, Heracillin, Oxynorm, brännskadeservetter, koksalt, kanyler, kortison.

Några tips på vad man mer borde ha om olyckan är framme?

7DEC69A0-201E-4B4F-9EBC-4916B9E42DBE.jpeg 7F67EE44-6A4F-424C-B842-C1269D72224D.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in