• Tips på budget nav och fälg

Av:
    etnica
    Tänkte bygga mig ett hjulstet som väger mycket mindre än mina nuvarande 2.4kg till min pendlarhoj. Då det är pendlarhoj med högre stöldrisk så vill jag inte att det skall bli för dyrt, har väll inte satt någon men skulle ju vara trevligt att komma under 2000:-. Inte byggt hjul på 10 år så kommer inte ihåg så mycket längre tänkte fräsha upp kunskapen.

700cc hjul är det som skall kunna ta både smala sommardäck och vinterdäck. Kanske funkar med INT 19mm fälgar?

Krav på nav
    - 6 bolt, centerlock skulle kunna funka men helst slippa köpa nya skivor.
    - QR
    - Tyst baknav

Letar såklart själv också men finns ju obskyra märken som jag inte har koll på. Så tips mottages gärna.
  • Re: Tips på budget nav och fälg

Av:
    emmer
    Wiggle sålde ut nav (eget namn men billiga Novatec - inte ljudlösa men ganska) och fälgar (eget namn men axelrims på 17-19 något). Kolla om det finns kvar.

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Stewe
    https://www.actionsports.de

Av:
    etnica
    Jag vill inte köpa färdigt sett men tack och är inte MTB hjul jag letar efter :)

Men tack ändå.

Av:
    emmer
    Ett tips för ”billiga” delar är ju https://www.cnc-bike.de , även om frakten är rätt dyr.

—————

Av:
    etnica
    Börjar dock fundera på om 135mm MTB baknav med QR fungerar på en disc "racer".

Utbudet av disc nav för cyclocross/racer är ju minimalt.. Eller tja i prisklassen 1500:- och uppåt för baknav finns det ju lite men känns dyrt för fulcykel..

Av:
    Stumpy
    MTB-nav funkar alldeles utmärkt om navbredd och axelstandard är rätt. Köper du ett nav som är konverterbart, så har du hyfsad framtidssäkring också.
    Har själv Hope Pro2 Evo på två hjulpar till crossarna.

Av:
    etnica
    Hmm då jag aldrig meckat med icke MTB innan så blir jag inte klok på detta.

Hade en QR hemma + hjul där QR är lite mindre än 5mm men betyder det att är en 5mm eller 9mm axel? Dock är det ju inte själva quickreleasen som ligger ann mot dropoutsen utan en liten del av navet som sticker ut. och den är 9mm i diameter.

Frågan är väll är det quickreleasen som är axeln eller navet? =)

Finns ju 9mm axle shimano nav t.ex. men vet inte om det betyder att QR är 9mm, isf. kommer det ju inte att funka eller?

*Förvirrad.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 20:44 av etnica.

Av:
    emmer
    etnica skrev:
    Frågan är väll är det quickreleasen som är axeln eller navet? =).
    Samma som för tio år sedan...

—————

Av:
    etnica
    emmer skrev:
    etnica skrev:
    Frågan är väll är det quickreleasen som är axeln eller navet? =).
    Samma som för tio år sedan...

Hjälper inte så mycket när minnet är kort.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 20:52 av etnica.

Av:
    Salabaladala
    etnica skrev:
    Hmm då jag aldrig meckat med icke MTB innan så blir jag inte klok på detta.

Hade en QR hemma + hjul där QR är lite mindre än 5mm men betyder det att är en 5mm eller 9mm axel? Dock är det ju inte själva quickreleasen som ligger ann mot dropoutsen utan en liten del av navet som sticker ut. och den är 9mm i diameter.

Frågan är väll är det quickreleasen som är axeln eller navet? =)

Finns ju 9mm axle shimano nav t.ex. men vet inte om det betyder att QR är 9mm, isf. kommer det ju inte att funka eller?

*Förvirrad.

Det du kallar "quickrelease" är själva spettet ('skewer' på engelska) eller klämman, men det är hela systemet med ihålig axel och spett som egentligen heter qr. 9mm brukar man ha fram, och 10mm bak. Klämman är normalt 5mm.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ