• Hjälp med sadelstolpe, sadel och styre

Av:
    Rickard.J
    Funderar på att byta ut hojens (Scale 930, 2018) Syncros styre, sadelstolpe och sadel till lättare prylar för att komma under 10 kg gränsen (mest för att det är roligt och lite för ev komfort). Har redan bytt till nya hjul och nytt gruppset. Är nere på 10,4 kg.
    Tips mottages gärna på bra prylar till en vettig peng. Har kollat på Vincents styre. https://www.allebike-sports.com Blev även sugen på deras stolpe. Men den har fel dimensioner. Jag behöver en 31,6 x 400 mm. Har funderat på denna:
    https://www.cykelgear.se
    Inte lättast i stan kanske. Åsikter kring den? Har i nuläget inte koll på vad Syncrosstolpen väger.
    Vad säger Happy? Tips mottages tacksamt kring dessa 3 delar.
  • Re: Hjälp med sadelstolpe, sadel och styre

Av:
    glitch
    Börja med att väga dina nuvarande delar. Helt meningslöst att leta delar om du inte vet vad du ska komma under.

Av:
    Lejon
    Rickard.J skrev:
    Funderar på att byta ut hojens (Scale 930, 2018) Syncros styre, sadelstolpe och sadel till lättare prylar för att komma under 10 kg gränsen (mest för att det är roligt och lite för ev komfort). Har redan bytt till nya hjul och nytt gruppset. Är nere på 10,4 kg.
    Tips mottages gärna på bra prylar till en vettig peng. Har kollat på Vincents styre. https://www.allebike-sports.com Blev även sugen på deras stolpe. Men den har fel dimensioner. Jag behöver en 31,6 x 400 mm. Har funderat på denna:
    https://www.cykelgear.se
    Inte lättast i stan kanske. Åsikter kring den? Har i nuläget inte koll på vad Syncrosstolpen väger.
    Vad säger Happy? Tips mottages tacksamt kring dessa 3 delar.
    Gissning: sannolikt kan du inte kapa jättemycket i vikt på de två komponentbytena. Stolpen i länken är ju inte ens direkt lätt.
    Åsikt: att köpa smal sadelstolpe + shims i rätt dimension är ingen större nackdel.

Av:
    Rickard.J
    Point taken!

Följande vikter idag:
    Styre, 280 g, 31.8x720 mm
    Sadel, 261 g
    Stolpe, 307 g, 31.6x400 mm

Några tips?

Av:
    Jensen
    Lite dyrare. Men fortfarande prisvärt. Mtzoom. Har styre o stolpe, finns i de måtten. 120-130 g styre. 150-200g stolpe.
    Sadel är svårt då det är personligt. Personligen gillar jag min tune komm-vor på 97g. Men det ä smaksak och beroende på vad msn vill lägga.

Styre 1200kr. Stolpe under 1000kr. Vet att det är litet steg upp, men kan vara värt

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Spacekitty
    Min S-works Phenom carbon sadel väger ca 150 gram, en av få sadlar jag tyckt känns skön direkt första turen och fortfarande bekväm efter 4-timmars runda. Där spar du 110 gram. Vill man ha mycket lättare finns det ju sådana där otäcka Speedneedle, men man ska inte behöva sitta obekvämt bara för att spara några gram.

cykla!

Av:
    Rickard.J
    Tack för tipsen! Ska kolla upp dessa.
    Ni som gått från alustolpe/-styre till carbon, märks det någon skillnad komfortmässigt?

Av:
    NickPick
    Spacekitty skrev:
    Min S-works Phenom carbon sadel väger ca 150 gram, en av få sadlar jag tyckt känns skön direkt första turen och fortfarande bekväm efter 4-timmars runda. Där spar du 110 gram. Vill man ha mycket lättare finns det ju sådana där otäcka Speedneedle, men man ska inte behöva sitta obekvämt bara för att spara några gram.

Fick du en s-works phenom på din? Det sitter inte på epic sworks 2019 nämligen. Specad som "expert" men väger 191g så det verkar vara en "Pro"...
    Speedneedle gillar jag personligen. Sålde den dock...

Snåltipset är ju en kinasadel. Mycket vikt kapad för pengen.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Berk har fina, komfortabla, lätta och hållbara sadlar.
    Själv skulle jag gått på en zyntace sadelstolpe på en hardtail. Inte jättelätt men riktigt bra komfort och ett plus är deras tioårsgaranti.
    Styre beror ju lite på vilken vinkel du vill ha

Letar stages vev för hollowgram och DT 3-pawl xd-hub.

Av:
    Rickard.J
    Tack för info ang. Berk och Syntace. Ska kolla.
    Jag planerar att hålla mig kvar vid 9 graders vinkel.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ