• Använder någon Barends?

Av:
    matte70
    Undrar om det är någon som använder barends? Känner att det skulle vara rätt skönt om man hade det på sin MTB när man cyklar längre raksträckor eller uppför? Eller är det gammalmodigt numera?
  • Re: Använder någon Barends?

Av:
    gerrardsdobbar
    Ingen äldre än åtta år, åtminstone.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    BuTTuS
    Det är väl bara att skita i vad alla tycker och testa? Jag har ett par groteskt stora som jag använder för att komma upp lite när nacken börjar göra ont på längre turer

B72F92AF-3D57-4F5F-875C-5EC36BBB0D09.jpeg

Av:
    matte70
    gerrardsdobbar skrev:
    Ingen äldre än åtta år, åtminstone.

Nä, har ju märkt det, även om det kan vara skönt ibland för att avlasta axlar och armar. Måste ju finnas någon anledning mer än att det bara är barn som använder dem.

Av:
    ejma
    matte70 skrev:
    Känner att det skulle vara rätt skönt om man hade det på sin MTB när man cyklar längre raksträckor eller uppför?
    Med dagens breda styren är det bättre att greppa styret nere vid styrstammen för att få ner luftmotståndet.

För klättring kanske, men saknar dem inte på min stigcykel. Om det vore bättre borde väl dagens XC-cyklister använda barends?

Min gamla 90-talare har barends, men den har en annan sittställning och smalt styre. Barends är fortfarande skönt på den och visst känns det effektivt uppför.

Av:
    Henrik_E
    BuTTuS skrev:
    Det är väl bara att skita i vad alla tycker och testa? Jag har ett par groteskt stora som jag använder för att komma upp lite när nacken börjar göra ont på längre turer
    Gillar att du har pundarläge förinställt.

Av:
    LucasNilsson
    BuTTuS skrev:

Har du någon tidigare nackskada eller liknande?
    Det är verkligen en extremt upprätt position det där

Av:
    Spacekitty
    Jag skulle kunna tänka mig att prova, men då ska dom peka framåt för att ge mig en extra position att hålla händerna i.

cykla!

Av:
    Sixten Fors
    Använder dessa från Ergon på min Scale med 700 mm styre. Jag gillar omoderna grejor, vilket inte direkt kom som någon överraskning
    Ergon_GS.png

Av:
    thomaslundstrom
    Spacekitty skrev:
    Jag skulle kunna tänka mig att prova, men då ska dom peka framåt för att ge mig en extra position att hålla händerna i.

Cinelli spinaci, alltså?

--

GotoVelo!

Av:
    staine
    Mina blev stulna för en del år sen. Attraktiva grejer.

Av:
    Örjan Lax
    Vill man vara riktigt cool (?) så finns det sen några år tillbaka även barends för montering innanför handtagen/greppen! Då ska man även kunna nå bromsarna snabbare, i paniksituationer och dylikt. Har inga själv ännu, men funderar skarpt på att skaffa ett par till långfärdscykeln senare.

https://www.bike-discount.de

7788.jpg

Av:
    BuTTuS
    LucasNilsson skrev:
    BuTTuS skrev:

Har du någon tidigare nackskada eller liknande?
    Det är verkligen en extremt upprätt position det där
    Det har jag iofs men tror mer det har att göra med att den är otränad och blir trött/spänd efter några timmar i sadeln, då är det skönt att resa upp sig. Och det har blivit bättre så vem vet, snart kanske jag kan ta bort dom? Eller så får de sitta kvar för alltid retar de ju någon :)

Av:
    såkket
    Jag kör ett par ganska korta på min XC som mer används som en gravel för att få lite mer positioner för händerna samt att jag föredrar att skjuta armbågarna neråt istället för åt sidorna när man matar mil på asfalt/grusväg och vill få ner luftmotståndet och det är bekvämare med handtag i färdriktningen, kommer nog från att jag kommer från racer och där trivs bäst med händerna på hoodsen.
    Sitter 700mm styre på den och det är nog egentligen i bredaste laget för mig för barends.

Av:
    Jensen
    Meningen med barends för 10-15 år sen var ju i mycket (utöver ansvar grepp) att få ett bredare grepp på styret och mer att bända med. Å andra sidan är styrena idag 12-14 cm bredare (minst), summa sumarum, bredden på styret har tagit lite av barends uppgift. Men inget är väll förbjudet?

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Murdock
    Jag kör själv SQlab innerbarends på min pendlare för att avhjälpa mitt misstag att köpa cykel utan bockstyre. Får tacka Happy och herr Lax för tipset
    IMG_4280.jpg
    Monterade igår och är klart nöjd, det går förvånande nog att både växla och bromsa med händerna på barsen. Bättre aeroställning och skönare armposition i transportsträckorna.

Styret är ju inte vackert med allt jox, man ställer inte upp i en skönhetsgala precis.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 21:35 av Murdock.

Av:
    Lejon
    Inspirerad av denna tråd gick jag och bytte styre (ett kärt Ritchey divebar från tiden då 29tummarna var för höga) och monterade på ett par gamla barends på min misärpendlare. Den gick från jättejätteful till extremjätteful.
    A628EF04-CCD8-4B29-B93A-A1E0C9CC23D1.jpeg

Av:
    marr
    Lejon skrev:
    Inspirerad av denna tråd gick jag och bytte styre (ett kärt Ritchey divebar från tiden då 29tummarna var för höga) och monterade på ett par gamla barends på min misärpendlare. Den gick från jättejätteful till extremjätteful.

Svårt o se, men plugga ändarna om du inte gjort det.

Av:
    Jolinwood
    marr skrev:
    Lejon skrev:

+1
    landade på styret i somras och bröt ett revben. Har fortf ett märke över magen där styret tog i. Vill inte ens tänka på vad som hänt om metallröret varit öppet..

Av:
    Oggler
    När vi ändå är inne på ämnet. Jag är själv ett stort fan av barends. Men jag måste medge att jag snabbt vant mig vid att kunna hålla längre ut på styret när jag kör utan.

Barends är ju himla ergonomiskt. Ett rakt standardstyre med sina 9 graders sweep är ju egentligen på tok för lite sweep. Jag tycker det känns oergonomiskt i skuldrorna att sitta med armbågarna pekandes ut åt sidan. Det känns som att man drar upp skuldrorna mot öroen, typ. Det borde finnas styren som först går fram en aning för att sedan kunna ha mkt sweep utan att man kommer så långt bak med greppunkten. Det skulle ju medge mycket sweep utan att man för den sakens skull behöver så lång stam.

Av:
    Lejon
    marr skrev:
    Lejon skrev:

Tack för omtanken, men jag tänkte leva i livsfara under premiärturen innan jag kapar bredden lagom och pluggar styrändorna.

Av:
    Örjan Lax
    Oggler skrev:
    Det borde finnas styren som först går fram en aning för att sedan kunna ha mkt sweep utan att man kommer så långt bak med greppunkten. Det skulle ju medge mycket sweep utan att man för den sakens skull behöver så lång stam.

Det finns t.ex. från SQlab styren som är formade som du beskriver, och med 16 graders backsweep.
    Se här t.ex. https://www.bike-components.de

Av:
    Leffe
    Är ju sjukt bra när man ska klättra. Men utseende går före funktion imo

Av:
    evo
    Murdock skrev:
    Jag kör själv SQlab innerbarends på min pendlare för att avhjälpa mitt misstag att inte köpa cykel med bockstyre. Får tacka Happy och herr Lax för tipset

Monterade igår och är klart nöjd, det går förvånande nog att både växla och bromsa med händerna på barsen. Bättre aeroställning och skönare armposition i transportsträckorna.

Styret är ju inte vackert med allt jox, man ställer inte upp i en skönhetsgala precis.

Kör samma själv, en av de bästa tillbehörsköpen jag gjort.

<`)))><

Av:
    NickPick
    Sixten Fors skrev:
    Använder dessa från Ergon på min Scale med 700 mm styre. Jag gillar omoderna grejor, vilket inte direkt kom som någon överraskning

Omodernt = värdelöst...?
    Det finns damcyklar på rea i England. ;)

Trivs man är det väl bra att fortsätta, såklart.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 21:16 av NickPick.

Av:
    Oggler
    Örjan Lax skrev:
    Oggler skrev:
    Det borde finnas styren som först går fram en aning för att sedan kunna ha mkt sweep utan att man kommer så långt bak med greppunkten. Det skulle ju medge mycket sweep utan att man för den sakens skull behöver så lång stam.

Det finns t.ex. från SQlab styren som är formade som du beskriver, och med 16 graders backsweep.

Fantastiskt. Det är ju precis ett sådant styre jag vill ha. Men är det bara jag som upplever att vanliga styren har för lite sweep. Man får ju sitta som en gorilla. Och skuldrorna åker ju upp så långt att man behöver en ram med lång reach nästan bara av den anledningen. Hur kan det komma sig att ca 9 grader är standard? Nu har jag inte provat med ca 16 grader som de där styrena är. Det kanske inte är så bra i verkligheten som jag gärna vill tro.

Av:
    Örjan Lax
    Oggler skrev:
    Örjan Lax skrev:
    Oggler skrev:

Fantastiskt. Det är ju precis ett sådant styre jag vill ha. Men är det bara jag som upplever att vanliga styren har för lite sweep. Man får ju sitta som en gorilla. Och skuldrorna åker ju upp så långt att man behöver en ram med lång reach nästan bara av den anledningen. Hur kan det komma sig att ca 9 grader är standard? Nu har jag inte provat med ca 16 grader som de där styrena är. Det kanske inte är så bra i verkligheten som jag gärna vill tro.
    Det beror kanske lite på exakt vad man har cykeln till, vilket styre man föredrar. I skogen t.ex. när jag vill ha lite mer "attack-ställning" så funkar ca 9 grader bra, men på pendel/vardagscykeln så trivdes jag inte alls med 9 grader utan bytte för ett par år sedan till ett sånt här https://www.bike-components.de med 16 grader och upplever en klar förbättring, med en mer avspänd känsla i handleder, armar och axlar vid cykling både i stadstrafik men även på landsväg i några timmar.

3322.jpeg

Men sen finns det ju styren med ännu mer backsweep, t.ex. Salsa Bend med 23 grader https://r2-bike.com , men det har jag ingen erfarenhet av.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-11 22:26 av Örjan Lax.

Av:
    Oggler
    Jag upplever samma sak. När man väl är på den där brötiga stigen så funkar ett 9-gradersstyre bra. Det ger liksom stabilitet osv. Sedan är man ju inte så statisk i sittställningen på den där stigen. Men kör man lite blandpass med inslag av lite slätare fartsträckor/distans så dröjer det inte länge innan sittställningen börjar kännas avig.

SQ-lab har ju styren med 12 grader också. Det kanske är en bra kompromiss?

Av:
    Örjan Lax
    Oggler skrev:
    Det kanske är en bra kompromiss?
    Ja, det kan det mycket väl vara.

Av:
    Bele
    Oggler skrev:
    Jag tycker det känns oergonomiskt i skuldrorna att sitta med armbågarna pekandes ut åt sidan. Det känns som att man drar upp skuldrorna mot öroen, typ.

När jag har gjort bike fit så är en av sakerna jag har fått lära mig att man på bockstyrecyklar ska sträva efter att ha armbågen i linje med handen, dvs armbågen ska inte peka utåt. Jag märker en tydlig skillnad mellan att ha armbågen i linje och vinklad utåt. När den är vinklad utåt blir det en mycket tydligare belastning på skuldror och nacke. Tror också att budskapet var att bockstyre är att föredra framför rakt styre av ergonomiska skäl. På pendelcyklarna tycker jag att det är betydligt skönare med bockstyre.

Av:
    Tobbe A
    Japp, kör med barends. Skönt att kunna byta grepp.

www.kolmardsbiken.se

Screenshot_20181011-224617_Gallery.jpg

Av:
    Henrik_E
    Varför ha rakt styre på en pendlare/långfärdscykel? Lite grann som att bilpendla med en monster truck.

Av:
    Örjan Lax
    Böjt styre är bättre.

Av:
    LarsM
    Skulle vilja testa Jones Loop h-bar. Någon här som kör med det?

https://www.jonesbikes.com

Av:
    Lejon
    Örjan Lax skrev:
    Oggler skrev:

Jag bytte just bort ett On-One Mary https://www.on-one.co.uk på cykeln ovan. Jag har tänkt som du att mer backsweep är bra för händerna, men jag upplevde faktiskt ingen större skillnad i komfort. Ingen större nackdel heller jmft med ett normalt mtb-styre iofs.
    Barends ger något mer, dels en helt ny position, dels en större variation.

Av:
    Sambal Oelek
    Använder ej själv nuförtiden sedan jag upptäckte Butterfly bar (Trekking bar):

Dock har de flesta dem så konstigt vinklade jag min främre del nedåtvinklad så det blir som sportposition när man sitter mer framåtlutad och utsträckt då. Väldigt bra tycker jag.

Har iofs två handtag liknande de Ergon som Sixten skrev om ovan, ena paret sitter på min Brompton med S-styre, andra används inte just nu :)

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    eketjall
    ejma skrev:
    matte70 skrev:
    Känner att det skulle vara rätt skönt om man hade det på sin MTB när man cyklar längre raksträckor eller uppför?
    Med dagens breda styren är det bättre att greppa styret nere vid styrstammen för att få ner luftmotståndet.

För klättring kanske, men saknar dem inte på min stigcykel. Om det vore bättre borde väl dagens XC-cyklister använda barends?

Min gamla 90-talare har barends, men den har en annan sittställning och smalt styre. Barends är fortfarande skönt på den och visst känns det effektivt uppför.
    Det nya är väl att hålla i gaffelkronan? Eller har det hunnit bli gammalt redan?

Av:
    Sixten Fors
    Henrik_E skrev:
    Varför ha rakt styre på en pendlare/långfärdscykel?
    För att rakt styre äger.
    För att UCI inte har några paragrafer som föreskriver obligatoriskt krullstyre vid pendling.
    Det går alltså att välja bort eländet, om man är stark nog att klara grupptrycket från memilmobben.

Av:
    etnica
    Sixten Fors skrev:
    Henrik_E skrev:
    För att rakt styre äger.
    För att UCI inte har några paragrafer som föreskriver obligatoriskt krullstyre vid pendling.
    Det går alltså att välja bort eländet, om man är stark nog att klara grupptrycket från memilmobben.

Haha +1

Av:
    Örjan Lax
    Sambal Oelek skrev:
    Använder ej själv nuförtiden sedan jag upptäckte Butterfly bar (Trekking bar):

Dock har de flesta dem så konstigt vinklade jag min främre del nedåtvinklad så det blir som sportposition när man sitter mer framåtlutad och utsträckt då. Väldigt bra tycker jag.
    Ser lite psykedeliskt ut, men är kanske skönt när man vant sig, och lagt de estetiska fördomarna åt sidan... :)

Av:
    ejma
    eketjall skrev:
    Det nya är väl att hålla i gaffelkronan? Eller har det hunnit bli gammalt redan?
    Har inte praktiserat det själv i någon större utsträckning, men det är säkert bra för de som är viga. Kanske fungerar bäst på asfalt?

Av:
    Henrik_E
    Sixten Fors skrev:
    Henrik_E skrev:
    För att rakt styre äger.
    Kan du inte cykla eller?

Av:
    eketjall
    ejma skrev:
    eketjall skrev:
    Har inte praktiserat det själv i någon större utsträckning, men det är säkert bra för de som är viga. Kanske fungerar bäst på asfalt?

Av:
    stakka
    Dax för ”clip on” på framgaffeln! :)

Av:
    Prästbol
    Jag gillar rakt styre och barends.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ