• Är man dinosaurie/idiot/bakåtsträvare som ff kör 26"...?

Av:
    steen
    Inte utan att man kände sig så när man stod i startfållan på CV. 26:orna lös med sin frånvaro, utom min då. Analyserade 26" vs 29" lite utefter vägen ner till Mora. Kände mig inte som ngt rundningsmärke, ibland så rullade jag t.o.m ifrån sagda 29;or med min gamla 26" FS.
    Trivs bra på den, så frågan är ska man byta för att vara mer up-to-date eller gasa tills det rasa´...?

/steen
  • Re: Är man dinosaurie/idiot/bakåtsträvare som ff kör 26"...?

Av:
    Singular
    Som svar på din fråga; ja, ja och ja.

Vad jag har för mountainbikes? Fyra tjusexor, förstås. :D

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Makten
    [fredag] Hjulstorleken spelar mindre roll ju slätare underlaget är. Därför kan man undra varför många verkar tycka att det är viktigt med 29:or på grusväg. [/fredag]

Av:
    theBrand
    26" funkar utmärkt för att cykla i skogen och på grusvägar, för internetcykling är däremot 29" som gäller.

Av:
    Paco
    Man kör väl på det man trivs på, oavsett hjulstorlek?

Av:
    Raggamuffin
    Det är nog mer skillnad i hur geometrin och andra egenskaper har förändrats och utvecklats för 29 och 27,5 mot 26 än hjulstorleken i sig gör.
    Vilket i vissa fall gör 29 och 27,5 snabbare än 26.

I övrigt håller jag med Makten, desto slätare underlag desto mindre spelar hjulstorleken roll.

// Muffin

Av:
    GoranS
    Makten skrev:
    [fredag] Hjulstorleken spelar mindre roll ju slätare underlaget är. Därför kan man undra varför många verkar tycka att det är viktigt med 29:or på grusväg. [/fredag]
    Va!? Är fredagen redan slut? ;-)

Av:
    Kneecap
    Makten skrev:

Tjena!

Du kan få köra Vasan på grabbens 20" nästa år om du vill. ;)

Av:
    johan44
    Njut av att köra om bling-bling 29:rs med en gammal hederlig 26:a. :)

Av:
    Singular
    Raggamuffin skrev:
    Det är nog mer skillnad i hur geometrin och andra egenskaper har förändrats och utvecklats för 29 och 27,5 mot 26 än hjulstorleken i sig gör.
    Vilket i vissa fall gör 29 och 27,5 snabbare än 26.

I övrigt håller jag med Makten, desto slätare underlag desto mindre spelar hjulstorleken roll.

Huvudet på spiken - det som gör gamla 26or ocyklingsbara jämfört med en 27,5/650b är knappast att det fattas en centimeter i radien utan att de nästan samtliga kommit till innan det rätt betydande paradigmskifte i geometri som inträffade mer eller mindre amtidigt som vi ansåg oss nödda att byta (liten) hjulstorlek. Jag vågar tro att jag har en av de sista och mest moderna "renodlade" 26orna (det fanns ju rätt länge dubbelkompatibilitet med 27,5) för annat än gravitygrenar i form av den första Spitfiren (ärvd av Westman) och bortsett från att den i längd fattas nästan en halv decimeter mot moderna stigfräsare (reach 430 i L!) delar den mycket av de egenskaper som anses samtidiga trots att den är snart decenniet gammal.

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    Bengt-re
    GoranS skrev:
    Makten skrev:
    Va!? Är fredagen redan slut? ;-)

Jepp. Det nya är att det blir måndag direkt efter fredag eftermiddag. Skall öka produktiviteten.

-------------

“Tråkmåns: en person som aldrig är oavsiktligt oförskämd.”
    – Oscar Wilde

Av:
    1888
    Det gick ju att cykla på 26" innan 27,5/29" fanns så varför skulle det inte gå att cykla på
    dom nu? Skogen/grusvägarna är väl dom samma?

Av:
    Makten
    Kneecap skrev:

Det skulle inte falla mig in att köra Cykelvasan oavsett hjulstorlek;-)

Av:
    Raggamuffin
    1888 skrev:
    Det gick ju att cykla på 26" innan 27,5/29" fanns så varför skulle det inte gå att cykla på

Givetvis, men på startlinjen när man står där ensam med en kort och brant 26" så har man inte direkt något försprång gentemot de andra tävlande.

Cyklar man för sig själv för det är mysigt i skogen spelar det klart ingen roll med några sekunder hit och dit.

// Muffin

Av:
    Crossmax
    Makten skrev:
    Kneecap skrev:

Det skulle inte falla mig in att köra Cykelvasan oavsett hjulstorlek;-)
    Jag tycker du ska köra Cykelvasan med en trimmad eMTB med 29" fram och 20" bak. Bara för att.

---------------------------------------------------

Av:
    Pajas
    Jag kör fortfarande på 26” och tror inte det är hjulstorleken det beror på att jag är långsam, det är nog mer kondition och teknik som är begränsningen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-10-12 16:19 av Pajas.

Av:
    konken
    Man är smart och äkta mtb cyklist om man kör 26" :) (mtb uppkom ju som en smärre politisk folkyttring som handlar om att ge fan i konsumtionssamhället, men se hur det har gått...)

Dom snabbaste (och mest sponsor oberoende) kör ju fortfarande 26" dessutom, https://www.pinkbike.com

Om man sen bortser från utförsåkning där en tung cykel är bra så är ju en lätt cykel alltid bättre än en tyngre cykel om det ska hojas upp och ner mest hela tiden. En 26" kommer ju alltid vara lättare än en 27.5" eller 29" med samma fälg/dock kombo. Har man dessutom bra däck så kommer ju däckets absorptionsförmåga vida överstiga eventuell rullfördel med den större diametern. Har man hårdpumpat så är ju det större hjulet "snabbare".
    Borde det inte finnas uppmätt nånstans, rullmotstånd på riktigt knaggligt underlag, olika hjulstorlek, tryck osv.?

Av:
    tmalm
    Enda anledningen att byta bort sin tjusexa är väl bristen på bra däck å hjul.

/T

Av:
    DarthVidar
    Så länge du har roligt gör du rätt!

Blir cyklingen plötsligt tråkig så kan du ju såklart försöka köpa dig lite lycka genom att investera i en modern 27,5a/29a. Blir det inte roligare så har du då i alla fall gjort ett ärligt försök ;-)

Av:
    Fältprästen
    29' kom till när man försökte uppfinna hjulet en gång till.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    NLC
    Raggamuffin skrev:
    1888 skrev:

Givetvis, men på startlinjen när man står där ensam med en kort och brant 26" så har man inte direkt något försprång gentemot de andra tävlande.

Cyklar man för sig själv för det är mysigt i skogen spelar det klart ingen roll med några sekunder hit och dit.

Bra sammanfattning och ännu bättre ordvits.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in